Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Via die catalogus is het moeilijk oordelen, maar ik denk dat die Carelia 19" zalig moeten staan. Toevallig iemand een foto? Is makkelijker oordelen als je ze onder de auto ziet..
Arden heeft ook een chiptuning klaar voor de XF, die in de komende weken een TÜV-certificaat meekrijgt. Extra voordeel van tuning via Arden is dat de fabriekswaarborg op je XF behouden blijft omdat deze chiptuning blijkbaar door jaguar zelf aanvaard wordt, en uiteraard dat zij dè Jag-specialist zijn. Voor 1250€ + BTW krijg je er 60-70 Nm en ca 38 pk bij (wordt dus 500 Nm en 245 pk).
Voor de liefhebbers: Arden is in Krefeld gevestigd, vlot bereikbaar via Köln.
Arden heeft ook een chiptuning klaar voor de XF, die in de komende weken een TÜV-certificaat meekrijgt. Extra voordeel van tuning via Arden is dat de fabriekswaarborg op je XF behouden blijft omdat deze chiptuning blijkbaar door jaguar zelf aanvaard wordt, en uiteraard dat zij dè Jag-specialist zijn. Voor 1250€ + BTW krijg je er 60-70 Nm en ca 38 pk bij (wordt dus 500 Nm en 245 pk).
Voor de liefhebbers: Arden is in Krefeld gevestigd, vlot bereikbaar via Köln.
Ik begreep dat Arden een overeenkomst met Jaguar heeft en zo wellicht toegang heeft tot een aantal parameters van de software. Belangrijk is het behoud van de fabrieksgarantie. Dat betekent dat ze wellicht wel weten waarmee ze bezig zijn. Is natuurlijk ook ca 3 keer zo duur als bij de chiptuningboer om de hoek...
Arden heeft ook een chiptuning klaar voor de XF, die in de komende weken een TÜV-certificaat meekrijgt. Extra voordeel van tuning via Arden is dat de fabriekswaarborg op je XF behouden blijft omdat deze chiptuning blijkbaar door jaguar zelf aanvaard wordt, en uiteraard dat zij dè Jag-specialist zijn. Voor 1250€ + BTW krijg je er 60-70 Nm en ca 38 pk bij (wordt dus 500 Nm en 245 pk).
Voor de liefhebbers: Arden is in Krefeld gevestigd, vlot bereikbaar via Köln.
Ben je nog verzekered wanneer je een ge-chip-tunede wagen rijdt?
En wat zal de fiscus hierover denken en wat voor geld zal hij willen zien ?
Ben je nog verzekered wanneer je een ge-chip-tunede wagen rijdt?
En wat zal de fiscus hierover denken en wat voor geld zal hij willen zien ?
Ik denk dat niemand zijn chiptuning bij de verzekering aangeeft of hiervoor meer verkersbelasting betaald, cf. de verhalen over merkgarages die zelf chiptuning aanbieden en dat onder een ander label op de factuur zetten. Het probleem is als je een ongeval veroorzaakt en de verzekeringsmij kan bewijzen dat je tuning niet gemeld is. Ik ben geen specialist terzake maar ik heb mij laten vertellen dat je een goede chiptuning enkel met een vermogenstest kan bewijzen - deze test is trouwens ook nodig voor en na een chiptuning, anders kan men je veel wijsmaken. Maar wettelijk ben je natuurlijk verplicht om elke aanpassing van je voertuig te melden en desnoods je wagen in zijn nieuwe configuratie te laten homologeren. Niemand doet dat.
Ik heb het zelf nog nooit laten doen en ik denk niet dat mijn XF een chiptuning krijgt want hij rijdt heerlijk. zoals hij is. Bovendien halen de meeste moderne turbodiesels sowieso al een iets hoger vermogen dan wat in de technische fiche staat.
Ik denk dat niemand zijn chiptuning bij de verzekering aangeeft of hiervoor meer verkersbelasting betaald, cf. de verhalen over merkgarages die zelf chiptuning aanbieden en dat onder een ander label op de factuur zetten. Het probleem is als je een ongeval veroorzaakt en de verzekeringsmij kan bewijzen dat je tuning niet gemeld is. Ik ben geen specialist terzake maar ik heb mij laten vertellen dat je een goede chiptuning enkel met een vermogenstest kan bewijzen - deze test is trouwens ook nodig voor en na een chiptuning, anders kan men je veel wijsmaken. Maar wettelijk ben je natuurlijk verplicht om elke aanpassing van je voertuig te melden en desnoods je wagen in zijn nieuwe configuratie te laten homologeren. Niemand doet dat.
Ik heb het zelf nog nooit laten doen en ik denk niet dat mijn XF een chiptuning krijgt want hij rijdt heerlijk. zoals hij is. Bovendien halen de meeste moderne turbodiesels sowieso al een iets hoger vermogen dan wat in de technische fiche staat.
Goede feedback. Ik denk inderdaad dat niemand zijn chip tuning officieel maakt. Wetende dat de verzekeringen graag naar de kleine letterjes verwijzen wanneer ze schade moeten betalen, zou het mij verwonderen dat ze niet gaan uitkijken naar ge-chiptunde motoren in de toekomst. Het zou mij verwonderen dat hun technisch departement niet in staat zou zijn om de inhoud van de chip uit te lezen en die te vergelijken met de inhoud van een originele. Ze hebben zelfs de hoogbeveiligde paspoort chip kunnen kraken, dus...
De homologatie is een andere struikelsteen. Is dit wel haalbaar voor een particulier, of doet de chip tuner dit?
Goede feedback. Ik denk inderdaad dat niemand zijn chip tuning officieel maakt. Wetende dat de verzekeringen graag naar de kleine letterjes verwijzen wanneer ze schade moeten betalen, zou het mij verwonderen dat ze niet gaan uitkijken naar ge-chiptunde motoren in de toekomst. Het zou mij verwonderen dat hun technisch departement niet in staat zou zijn om de inhoud van de chip uit te lezen en die te vergelijken met de inhoud van een originele. Ze hebben zelfs de hoogbeveiligde paspoort chip kunnen kraken, dus...
De homologatie is een andere struikelsteen. Is dit wel haalbaar voor een particulier, of doet de chip tuner dit?
In Duitsland krijgt Arden een TÜV certificaat. Of dit echt met een homologatie overeenstemt weet ik niet. Homologatie is nationaal, betekent dat de wagen in zijn technische aspecten conform is met de gegevens die door de nationale bevoegde diensten goedgekeurd zijn voor gebruik op de weg. Gewijzigde gegevens komen dus op de boorddocumenten en zijn via een databank ter beschikking van de verzekeringsmaatschappijen.
In elk geval mag het duidelijk wezen dat de bedrijven die voor 400 € het vermogen en koppel van je wagen opdrijven zeker niet voor een homologatie zullen zorgen. En het zelf doen lijkt me een typische kafkaiaanse lijdensweg als ik een kennis mag geloven die ooit een wagen uit de States importeerde en moest homologeren.
Dit zijn de Selena, ook 20", die vind ik ook niet slecht.
Maar 20" lijkt zo klein!
Gisteren nog aan een showroom exemplaar gesnuffeld, en het valt mij ook op dat die 20" bij een XF helemaal niet de indruk geven dat ze zo groot zijn. Ze vullen perfect de wielkasten en geven het model de schitterende presence die hij nodig heeft. Maar het valt maar weer eens op hoe een modern carrosseriedesign met groot staaloppervlak en hoge gordellijn grote velgen nodig heeft om tot zijn recht te komen. Er stond er ook eentje met de standaard 17" en die staan echt wel optisch belachelijk klein.
Het interieur (SV was dan weer prachtig met zwarte buitenkant, donkere houtafwerking en terracotta achtige lederen bekleding en dito boordjes op de tapijtjes. Mooi.
Comment