Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jaguar XF

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • rvdh, en andere geinteresseerden in de XF
    op volgende link kan je de volledige nederlandse handleiding van de XF vinden.

    ik heb ze alvast binnen gehaald in afwachting van de levering.
    want als mijn wagen er eenmaal is geef ik mezelf waarschijnlijk geen tijd meer om de handleiding door te nemen.
    overmorgen kunnen we naar de VIP avond van de XF.
    Last edited by ; 27/02/2008, 20:09.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door XFrank Bekijk Berichten
      rvdh, en andere geinteresseerden in de XF
      op volgende link kan je de volledige nederlandse handleiding van de XF vinden.

      ik heb ze alvast binnen gehaald in afwachting van de levering.
      want als mijn wagen er eenmaal is geef ik mezelf waarschijnlijk geen tijd meer om de handleiding door te nemen.
      overmorgen kunnen we naar de VIP avond van de XF.
      Thx a lot, ik denk er net zo over. Handleidingen gebruik ik doorgaans als er iets niet werkt zoals het zou moeten. Inderdaad, straks de VIP avond. Ivm hiermee, wie geïnteresseerd is kan het boek Golden Years of Rock & Roll waarop de tentoonstelling tijdens de VIP avond gebaseerd is, ook via internet nog vinden. Een aanrader voor de liefhebbers van de grote bands uit de jaren '70 en '80 of gewoon voor wie kids heeft om te tonen hoe het toen was.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
        Toet, ik peins dat 'ie enkel maar "huistuners" wil.

        Maar Arden zou ik ook wel aan mijn Shaguar laten prutsen, die mannen hebben toch al 'n pak ervaring.

        Enige probleem: de XF 2.7D heeft ook EDC17 steken, dacht ik. Dus hetzelfde probleem als bij al die andere nieuwste diesels.
        Zolang een tuner maar over de nodige geloofsbrieven beschikt, financieel gezond is en de nodige waarborgen verstrekt maakt het mij niet uit. Ik ben nog niet overtuigd dat die extra Nm en paarden wel echt nodig zijn, het is zo al een aangename en soepele motor. Voor de liefhebbers is het sowieso wachten dat chiptuners een programma op maat van de XF hebben, die heeft misschien dezelfde motor als de S en XJ maar een andere versnellingsbak en als ik goed geïnformeerd ben is het bij en automaat belangrijk dat beide op elkaar afgestemd blijven, ook na tuning. Wat mij betreft is het dus afwachten.

        Comment


        • test autowereld XF

          Ik ben nog niet tot bij de krantenwinkel geraakt, maar heb gezien dat er een gedetaileerde wegtest van de jaguar 2.7D XF in de autowereld van deze week staat. Is vandaag verschenen dat nummer.
          Heeft iemand de test gelezen en kan die eens in het kort schrijven wat ze daarin schrijven?
          De test inscannen en op het forum zetten zou ook tof zijn.
          Ikzelf lees normaal liever autogids omdat de artikelen daar toch iets meer in het detail gaan, maar ik denk niet dat ik tot volgende week kan wachten om al een eerste test te lezen.

          Comment


          • Arden is idd Duits => Arden Automobilbau GmbH

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door MIDI Bekijk Berichten
              Ik ben nog niet tot bij de krantenwinkel geraakt, maar heb gezien dat er een gedetaileerde wegtest van de jaguar 2.7D XF in de autowereld van deze week staat. Is vandaag verschenen dat nummer.
              Heeft iemand de test gelezen en kan die eens in het kort schrijven wat ze daarin schrijven?
              De test inscannen en op het forum zetten zou ook tof zijn.
              Ikzelf lees normaal liever autogids omdat de artikelen daar toch iets meer in het detail gaan, maar ik denk niet dat ik tot volgende week kan wachten om al een eerste test te lezen.
              Ik denk niet dat de eigenaars van het forum het leuk zouden vinden moest het artikel worden ingescand en hier op het forum gezet worden.
              De Jaguar krijgt in het algemeen veel postiefs in het artikel.

              Comment


              • Ben zopas terug van een korte testrit. Tja, wat kan ik zeggen: de auto is een mooie combinatie van klasse, stijl en sportiviteit. De automaat rijdt zeer vloeiend, stil en toch krachtig (2.7D). Demo model had B&W audio, die goed klonk maar niet perfect was afgestemd (ik ben een audio freak...). Ik ben overtuigd, maar zal toch nog een aantal jaren moeten wachten. En eerst zal er nog een vergelijkende test moeten komen met de nog te verschijnen 9-5.
                Last edited by Xaverius; 02/03/2008, 18:01.

                Comment


                • 'k Heb 'm ook 'es aan de tand gevoeld. Weliswaar kort (ik hoop nog deze maand een uitgebreide testrit te kunnen doen, met een A6 2.7 TDI Multitronic als vergelijkingsauto), maar voldoende om 'm al "ietwat" te kunnen voelen. 'k Heb 'm gedurende 5 minuten ook zéér zeer hard rond bochten gesmeten in en rond de Ring in Kortrijk (de nochtans potente banden die eronder lagen wisten niet waar ze 't hadden), kwestie van 'm meteen ook 'es "fully" te testen. Grootste deel van de 30 km die ik reed waren echter gewoon comfy/sportief cruisen zoals je eigenlijk kilometers vreet.

                  Het betreft een zwarte 2.7D in topuitvoering, met ivory leder, en 19" velgen. Foto's heb ik helaas niet, maar die komen er wel bij de volgende grondige testrit.




                  Verrast en ook niet, dat ben ik.

                  Ik ben niet verrast, in die zin dat ik veel van de XF verwachtte inzake rijgedrag. En hij stelde me geen béétje teleur: een verademing. Ik vind 'm snedig en toch statig rijden, 'ie stuurt voldoende direct maar zonder een zekere (en imo nodige) "aristocratische inertie" te blijven behouden, hij ligt voldoende strak op de weg om de occasionele sportieve tussensprint (met of zonder bochten) glimlachend te verteren, zonder evenwel tijdens het cruisen te vergeten het gehalte comfort te bieden die een doorsnee kilometervreter hoort te bieden.

                  Ik ben niet verrast, in die zin dat ik de 2.7D V6 al ken, en dat ik wist dat die motor een zeer homogene motor is. Zonder uitschieters, tenzij op het vlak van akoestische isolatie, maar zéér goed op alle andere vlakken. Hij combineert prachtig met de versnellingsbak, die ik (op de bediening na uiteraard) niet meteen anders vond rijden dan de ZF 6-bak uit de S-type 2.7D (een steengoeie versnellingsbak).
                  De rit was gemiddeld véél te hitsig en bovendien ook veel te kort om een gemiddeld verbruik te kunnen bespeuren, maar ik heb er alle vertrouwen in dat 'ie zich ten aanzien van de concurrenten (Audi A6 2.7 TDI, BMW 525d, Mercedes-Benz E 280 CDI, Volvo S80 D5) geenszins hoeft te schamen, ik vermoed zelfs dat 'ie best zuinig zou kunnen zijn.

                  Ik ben ook niet verrast inzake ruimte, comfort, koffervolume e.d., omdat ik de auto al testzat in Frankfurt vorig jaar, en de auto opnieuw aan m'n herinneringen en verwachtingen voldeed. De auto is meer dan ruim genoeg om zelfs de ietwat zwaardere medemens méér dan comfortabel te kunnen vervoeren over afstanden van 1.000 km en meer. Achteraan is 'ie van de minst ruime modellen in het segment, zo lijkt het mij, maar nog altijd meer dan ruim genoeg om zelfs twee volassenen mee te nemen op een korte(re) dagtrip. De instap vooraan is OK, die achteraan is een tikje minder (voor dit segment), maar zoiets is een obvious consequence die je betaalt voor de zeer sportieve lijn van de auto.

                  Ik ben wél verrast, in die zin dat de XF zelfs mij een tikje kon bekoren, zij het dan enkel in zwarte uitvoering met 19" velgen ... 'ie heeft toch een ander karakter dan de "beu geziene" Audi/BMW/Mercedes en ik ben daar wel gevoelig voor. En toch blijf ik het geen echt mooie auto vinden, vooral de neus vind ik onvergeeflijk.

                  En dan ...

                  ... het interieur.

                  Verrast of niet verrast? Jullie kennen m'n mening gebaseerd op de preproduction modellen van het salon van Frankfurt, sommigen kunnen er maar geen vrede mee nemen en verwijten mij favoritisme ten voordele van de Duitse drie, of zelfs antipathie ten aanzien van Jaguar. Zij die me kennen weten beter, zij die me niet kennen doen ermee wat ze willen. Het is maar mijn mening, trouwens, en elkeen is gerechtigd op zijn mening.

                  Ik ben verrast, en ... jammer genoeg niet in positieve zin. Ik heb op het einde, zij het bij quasi totale duisternis (dus onder kunstlicht), het interieur van de XF opnieuw 'es snel maar grondig gescreend op materiaalkwaliteit, afwerkingskwaliteit e.d. Ik verwachtte, op basis van de enkele zééér zeer positieve berichtgevingen hier in dit topic (die ik altijd al wel heb toegeschreven aan zeer zwaar favoritisme), dat ik twee erbarmelijk afgewerkte wagens had gezien, die geenszins model kunnen staan voor de serieproductiemodellen.
                  En ik kan niet anders dan teleurgesteld blijven: dit is een product dat voor het gros van de mensen schitterend zal ogen, omdat het mikt op de "first impressions" en probeert met enkele zeer obvious verwennerijtjes de mening van de occasionele inzittende op 't vlak van afwerkingsniveau, volledig voor zich te winnen, wij noemen dat in West-Vlaanderen "lepe trucs". En dat lukt bij aardig wat mensen, zo ondervond ik vandaag.
                  Ik vind het een poging, misschién zou ik het bijna een verdienstelijke poging noemen, om de auto zonder de productiekosten te laten oplopen te proberen verheffen boven het gemiddeld niveau van dat segment, maar iedere persoon met een beetje ervaring in die segmenten doorprikt dat vrij snel, als 'ie wil/mag/kan (ik heb in het verleden al ervaring gehad met de Jaguar persdienst, en weet hoe zij toen al omgingen met redacteurs en perslui, ik hoop dat dat ondertussen is verbeterd).

                  Zo objectief als mogelijk geëvalueerd : de XF legt de lat inzake materiaal- en afwerkingskwaliteit in zijn segment zeker NIET hoger. Ik persoonlijk vind de Audi A6 duidelijk beter op dat vlak, en ook de Volvo S80 Executive vind ik persoonlijk een trap hoger staan. Van die laatste kan dat vreemd lijken, aangezien die auto toch in hetzelfde concern tot stand komt en je eigenlijk mag verwachten dat Jaguar nog een tik hoger wordt gepositioneerd dan het Zweedse zusje ... maar de Volvo S80 Executive is tenminste eerlijk, en biedt het hele interieur door meer dan gemiddelde kwaliteit. De Jaguar laat teveel steken vallen, weliswaar op plaatsen waar je niet metéén naar kijkt, maar die je als regelmatige eigenaar/gebruiker van die auto zeker tegenkomt. Het is trouwens een leed waar ook de nieuwe Mercedes-Benz C-klasse last van heeft: daar waar je éérst naar kijkt en bijna altijd aan komt, valt het (goed) mee, maar je mag écht niet verder kijken, of een béétje pietje-precies zijn...
                  Zo ook dus de XF, naar mijn mening. Ik las hier dat die grote vlakken "aluminium" op het dashboard écht aluminium zou zijn ... nou dan moet je mij 'es uitleggen waarom men zo hard z'n best gedaan heeft om dat zogezegde echte aluminium zo fake te laten aanvoelen. Ik kan me vergissen, maar ... dat is géén echt aluminium. Nu, dat hoeft ook niet, mooie namaak is ook mooi. Maar dat is 't nou net: 't ziet er zeer goedkoop uit, en het voelt en hoort ook zo aan. Jammer. Hetzelfde kan worden gezegd van het flinterdunne laagje allesbehalve edel aanvoelende leder dat de bovenkant van het dashboard siert, en de "half slapende observeerder" moet zien te verleiden tot het neerpennen van een "dit is Audi-kwaliteit of beter". Mooi geprobeerd, en knap voor het doorsnee oog, tot er wat beter gekeken wordt.
                  Maar tot daar wil ik nog méér dan een voldoende geven, immers de auto is vérre van een "wrak", laat dat duidelijk zijn. Die auto biedt een zeer behoorlijke materiaal- en afwerkingskwaliteit. Alleen, en laat ons elkaar geen mietjes noemen: beter dan z'n concurrenten is 'ie zeker niet.
                  De grote panelen fake alu, het dunne en hol klinkende en vooral ook weinig stevige plastic van de deurbekledingen, zetelbasis, centrale console, enzovoort ... het overtuigt zeker niet meer dan b.v. een BMW '5. In dat segment zet ik de Audi A6 bovenaan, onbetwist én alleen, kort daaronder de Volvo S80 Executive, en kort daarna komt de Mercedes-Benz E-klasse. Dat is mijn top-3 in dat segment, op basis van een grondige test/screening. De Jaguar XF plaats ik zeker niet hoger dan de BMW '5 facelift, maar ook niet lager. Die Beier biedt ook grote lappen minder kwalitatief leder (middenconsole) om het geheel "op het eerste zicht" wat te upgraden, maar de besparingen blijven nét iets te duidelijk zichtbaar, en hetzelfde is het bij de Jaguar XF.
                  En dan komt het (naar mijn mening) ergste van allemaal : ik neem het bijna als een affront, dat waanzinnig belachelijke gedoe met die selector-knop, de omdraaiende ventilatieroosters, de American 1L MacDo size cupholder, de PlayStation-style gimmicks zoals de "do not touch"-bediening van tal van zaken, de cheape opbergvakpaneeltjes in o zo fake alu ... ik ervoer het als een kleine tik tegen m'n wangen van Jaguar: een product in m'n gezicht smijten, dat zo overduidelijk z'n rug toekeert naar de cosy britishness van weleer. Byebye oog voor detail, byebye zucht voor (menselijke/onvolmaakte) handmade perfection.

                  M'n hart bloedt: dat is en blijft hét grootste nadeel van die XF. Het is een auto die overduidelijk mikt op de Amerikaanse markt, maar dan écht O ZO duidelijk ... en we weten allemaal wat dat betekent. Het mag allemaal een beetje oppervlakkig zijn van Jaguar, zo blijkt duidelijk. Byebye gentle British style, hello vulgar American fastfood culture.



                  Nontheless: voor zij die minder eisen stellen aan perfectie, is dit een zéér goeie auto. Het voornaamste is dat 'ie goed rijdt: dit is de Jaguar zoals een Jaguar altijd al had moeten rijden. De motor is meer dan voldoende, het is een vooral zeer geciviliseerde krachtbron die in dat segment in de betere middenmoot te situeren is, en z'n finesse wordt nog onderlijnd door de versnellingsbak die precies gedachten lijkt te kunnen lezen. De ruimte is meer dan OK, net zoals de kofferruimte, en de auto biedt alle comfort-items die je in dat segment verwacht. En toegegeven : voor een relatief scherpe prijs! Jaguar heeft z'n duidelijk z'n blauw bloed weggedoneerd, en begeeft zich tussen 't gewone volk, zo zie ik het.
                  Jammer blijft dus het schabouwlijke interieurconcept inzake bediening van sommige zaken en afwerking van de meeste details. Dat is echter ook het énige echt nadeel van de nieuwe XF.

                  Al bij al, objectief gezien, een dikke geslaagd dus. Dit verdient een 7,5 op 10, een mooie onderscheiding dus. Met een motor met wat meer pit, en die qua karakter wat meer bij het snedige onderstel past, zou deze auto van mij een grote onderscheiding (8 op 10) hebben gekregen.
                  Last edited by ; 04/03/2008, 01:00.

                  Comment


                  • Nog enkele kleine verduidelijkingen.
                    • De reden waarom ik die ruimte aan het interieur en de afwerking besteed, is omdat ik vind dat het maar eerlijk is dat er tegengewicht is voor de imo zeker niet correcte "dit is de beste afwerking van zijn klasse"-berichten.
                    • Het chassis heeft duidelijk veel in z'n mars. De 2.7D is eigenlijk te licht om dat concept ten volle te laten renderen: het lag droog vandaag, en door de wat magere longinhoud en daaruitvolgend beperkte pit, ging de auto soms ondersturen vanaf de helft van de bocht wanneer er volgas gegeven werd (ik spreek wel over "compleet gek snel" genomen bochten, tegen de gripgrens aan, de passagier met z'n rechter wang tegen de ruit gedrukt). Steek een écht krachtige motor in die auto, en je hebt volgens mij een uitermate speelse limousine ... die al hard zal moeten zoeken om z'n gelijke te vinden op dat vlak. Schitterend werk van Jaguar.
                    'k Had geen zin meer om die zaken nog in vorige post ertussen te flansen.

                    Comment


                    • En voor zij die allergisch zijn aan teveel lettertjes ("Als ik een boek wil lezen, ga ik wel naar de bibliotheek."). Ranglijstjes met directe concurrenten (waarmee ik persoonlijke ervaring heb), zijnde
                      • Audi A6 2.7 TDI Multitronic, 18" banden, sportonderstel
                      • BMW 525d (3.0) Steptronic, 18", sportonderstel
                      • Mercedes-Benz E 280 CDI break Avantgarde, 17", Avantgarde-onderstel
                      motorkarakter/pit/sound
                      1. BMW/Mercedes
                      3. Jaguar
                      4. Audi

                      prestaties/vibes
                      1. BMW
                      2. Jaguar/Mercedes
                      4. Audi

                      wegligging/sportiviteit/rijplezier/efficiëntie
                      1. BMW/Jaguar
                      3. Mercedes
                      4. Audi

                      comfort/cruisen
                      1. Audi/Jaguar/Mercedes
                      4. BMW

                      afwerking/kwaliteit
                      1. Audi
                      2. Mercedes
                      3. BMW/Jaguar

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                        Vandaag richting indoor skipiste Landgraaf kom ik m'n eerste XF in het wild tegen, een rood metallic exemplaar op Z-platen.

                        En 't is natuurlijk weer toeval dat het met mij gebeurt, maar ... de achterbumper links aan het achterwiel hing daar te flutteren. Kwam zeer kwalitatief over.

                        Heb er 'n videootje van, effe zien of daar wat op te zien is (is met GSM, en ieniemienie resolutie).


                        Edith zegt dat je er niks van ziet. And the lady says it looks like an Audi A6 !

                        klik


                        dat west-vlaams

                        Comment


                        • Mooi verslag

                          Mooi verslag gTa!

                          Dit is tenminste een verslag waar men iets aan heeft. Toekomstige kopers van de nieuwe XF, die dit verslag van gTa gelezen hebben, zullen bij het bekijken en testen van de XF toch wel even terugdenken aan dit verslag en op z'n minst de min en plus punten die gTa aanhaalt eens checken. En al dan niet denken van ja of neen gTa heeft gelijk of niet.

                          In ieder geval ik vind gTa een meerwaarde voor dit forum.

                          En remember de beste stuurlui staan altijd aan wal.
                          Maar of die stuurlui ook zo een verslag kunnen neerschrijven als gTa, dat is wel de vraag hé!

                          Knap gedaan gTa!

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten

                            "aristocratische inertie"
                            wacht even, in jouw opinie nodig maar bij deze aandrijving niet aanwezig. Rarara, wie precies weet wat jij met aristocratische inertie bedoelt.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                              De rit was gemiddeld véél te hitsig

                              Deze Jaguar heeft het je toch aangedaan, zo te lezen!

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door rvdh Bekijk Berichten
                                wacht even, in jouw opinie nodig maar bij deze aandrijving niet aanwezig. Rarara, wie precies weet wat jij met aristocratische inertie bedoelt.
                                Zeer zeker wel aanwezig. Ik doel met die term op het feit dat de XF niet enkel speels/sportief kan rijden, als je wil, maar ook statig op de weg ligt, een zekere mate van gewicht heeft die een veilige indruk geeft, dat 'ie ook voldoende rust én snedigheid in de wegligging en 't stuur combineert om van een top limousine te kunnen spreken. Sommige auto's met sportieve inborst missen die "rust", de meeste auto's missen de snedigheid. De XF heeft beide.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                  Ik heb op het einde, zij het bij quasi totale duisternis (dus onder kunstlicht), het interieur van de XF opnieuw 'es snel maar grondig gescreend op materiaalkwaliteit, afwerkingskwaliteit e.d.
                                  Sorry gTa maar dit is een blaas: je schijft dat je extra aandacht aan het interieur en de afwerking besteed. Je snelle en paradoxaal grondige screening bij quasi volledige duisternis levert geen geloofwaardige analyse op.

                                  Bekerhouder: zoals ik als schreef is het geen nieuws dat Jaguar het meeste wagens in de VS slijt. Dat is al tientallen jaren zo. Misschien nu net iets minder gezien de wisselkoersen.

                                  Dacht je dan dat andere constructeurs een 3 cm dikke alu plaat in het dashboard gingen stouwen. Dat is het zoals bij hout wellicht een fineerafwerking. En wat hoort er onder een lederen boordplankafwerking te zitten?

                                  Kijk gTa, meer dan 10.000 kopers hebben de wagen hun zegen al gegeven. Als nu nog de productie iets opgeschroefd kan worden en de leveringstermijnen iets korter, dan worden het snel nog meer. Dan kan je best verder tokkelen op de deurpanelen en het overige meubilair van de XF. Ik en met mij blijkbaar nog een hele schare anderen, vinden dat deze auto 1. een echte Jag is ompdat ie de intrinisieke kwaliteiten van Jaguar verbindt met de voor het merk spreekwoordelijke elegantie 2. de afwerking er zeer goed uitziet (de tand des tijds is het enige criterium om de kwaliteit te bepalen) 3. omdat wij graag rijden met een wagen die lekker zit, lekker aanvoelt en lekker rijdt en deze Jag doet dat wonderwel.


                                  Wie naar perfectie zoekt koopt alvast beter geen auto. Auto's zijn van nature compromissen.

                                  No hard feelings gTa, maar als je mijn testverslag niet objectief vond kan dat van het jouwe ook niet gezegd worden. Toch leuk te horen dat je van je testrit genoten hebt (best zonder bijrijders volgende keer )
                                  Last edited by ; 04/03/2008, 13:45.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door rvdh Bekijk Berichten
                                    Deze Jaguar heeft het je toch aangedaan, zo te lezen!
                                    Uiteraard, ik verwacht niet minder dan dat van een auto van één van m'n favoriete merken. Als je weet dat ik het uurtje ervoor met de laatste versie XJR heb rondgebold, is dat nog een extra pluim, vind ik zo.

                                    Evenwel, "hitsig" sloeg op het tempo dat ik gedurende enkele minuten of momenten aanhield op wat meer afgelegen wegen. Geen "openbaar acceptabel" gedoe, eigenlijk. Maar wel fun. 't Deed me aan ERAN op Zolder denken.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                      Zeer zeker wel aanwezig. Ik doel met die term op het feit dat de XF niet enkel speels/sportief kan rijden, als je wil, maar ook statig op de weg ligt, een zekere mate van gewicht heeft die een veilige indruk geeft, dat 'ie ook voldoende rust én snedigheid in de wegligging en 't stuur combineert om van een top limousine te kunnen spreken. Sommige auto's met sportieve inborst missen die "rust", de meeste auto's missen de snedigheid. De XF heeft beide.

                                      ah, zo is het wel duidelijk wat je bedoelt.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door rvdh Bekijk Berichten
                                        Sorry gTa maar dit is een blaas: je schijft dat je extra aandacht aan het interieur en de afwerking besteed. Je snelle en paradoxaal grondige screening bij quasi volledige duisternis levert geen geloofwaardige analyse op.
                                        blablablablabla

                                        1) Quasi-volledige duisternis BUITEN, de auto stond bij 't screenen eerst onder een halogeenspot op een buitenparkeerterrein, en daarna binnen in een fel verlichte garage. Daglichtwaardig. Dank u.

                                        2) De akoestische en tactiele kwaliteit van iets verandert niet mee met de lichtinval.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door rvdh Bekijk Berichten
                                          ah, zo is het wel duidelijk wat je bedoelt.
                                          Zolang het maar positief is, hè. Jij slikt 100 keer minder makkelijk kritiek op de XF dan ik zogezegd makkelijk die XF wil kelderen...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X