Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jaguar XF

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
    Ik zou zo nog durven gokken dat ze de 3,6-liter V8 diesel in zullen brengen. Die motor ligt daar op 't schap! Waarom niet? En de beide motoren zijn een toonbeeld inzake rust en comfort, dat past goed bij Jaguar.
    Ik heb ergens gelezen dat die niet zomaar in de XF gelepeld kan worden. Zou anders inderdaad niet slecht zijn. Het is wellicht ook afwachten welk beleid de nieuwe eigenaar van Jaguar/Land Rover wil voeren inzake motoren: gezamenlijk ontwikkelen met andere constructeurs vs. zelf ontwikkelen vs. aanschaf bij andere constructeurs met eventuele aanpassing aan de jaguar filosofie.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door rvdh Bekijk Berichten
      niets adoratie of hagiografie en zeker niet grenzeloos, ik vind het gewoon een prachtige wagen die me perfect ligt. Na vergelijking met A6 & Cie. Iets minder power? Moet ik daar nu echt van wakker liggen. De XF 2.7 is misschien geen bolide maar is een uitstekend compromis voor wie het lust. Dat ik soms lyrische bewoordingen gebruik heeft meer te maken met het feit dat het al een tijd geleden is dat een constructeur imo en dergelijk goed ogende en imo homogene auto neergezet heeft. Aan mij niet gelaten dat ie technisch niet echt baanbrekend is (ook wat automaat betreft, ik denk dat de Lexus IS-F nog sneller schakelt, misschien vergis ik me...). Wie koopt een auto louter om de cijfers? Als een model de juiste biochemische processen bij de koper in gang weet te zetten is het niet ver meer tot een ondertekende bestelbon...

      Hetzelfde geldt trouwens voor de 3.0 l en de 4.2 liter motoren van Jaguar. Ja ze zijn hopeloos gedateerd (zelfs met updates en upgrades). Maar, in het geval van de 4.2 toch, wat een rijplezier.
      Ik begrijp dat allemaal wel, maar dat neemt niet weg dat de waarheid gezegd mag worden. I repeat : "fantastisch koppel"? Neen, écht niet.

      Je hebt gelijk dat dat niet zo belangrijk is, maar dan wil niet zeggen dat er daarom een beetje mat "gechipt" worden wat beschrijving betreft.

      Comment


      • Gisteren voor het eerst een XF 'in het wild' gezien in Antwerpen. Zilver met 'grote' velgen. Tja, de auto imponeert, heeft présence, stijl, ... wat wil je nog meer .. ? Overtuigende rijdende reclame.

        Comment


        • Heb er een paar dagen geleden ook eentje gezien.
          Het had evengoed een Japanner met pretentie kunnen zijn.

          Comment


          • Mijn evaluatie van de concurrenten van de Jaguar XF

            De bedoeling van deze post is om heel wat halve waarheden en complete leugens uit de wereld te helpen die ik op dit en andere forums gelezen heb.
            Daarom zal ik deze commentaren zoveel mogelijk proberen te staven door objectieve gegevens die beschikbaar zijn voor iedereen via catalogus/internet/configurators/…etc
            Laat mij toe te zeggen dat iedereen zijn eigen menig mag hebben en uiten en ik dat ik die ook ten volle respecteer. Alleen wanneer ze gebaseerd is op niet correcte gegevens en /of vergelijkingen die geen steek houden zal ik hier toch wat commentaar over loslaten.
            Om alle misverstanden te vermijden wil ik U even mijn lijst van wagens geven waarmee ik tenminste een paar jaar heb rondgetoerd: Verschillende Mercedes-en gaande van de 200D over verschillende 190D’s en last but not least een 270CDI Avantgarde Break. Tussendoor ook een Audi 100 2.3E (Nu A6), Volvo V70 en huidig een BMW 525d (120kw/163pk/400Nm) van het nieuwe model 4 jaar geleden tenmminste. Ik ben dus duidelijk niet aan 1 merk gebonden. Alle merken en hun modellen hadden zeker een aantal voordelen, maar ook mindere punten. Ik ga het daar niet hebben, maar het was de voorbije 25 jaar zo en het zal in de nabije toekomst ook niet anders zijn.
            De verschillende punten die ik aanhaal hebben niet direct een strikte relatie anders dan de Jaguar XF 2.7d Premium Luxury die in mijn evaluatie zat omwille van de vervanging van mijn huidige BMW. Hier gaan we:
            De volgende wagens werden in de evaluatie betrokken omdat ze budgettair ongeveer de zelfde kostprijs hebben, rekening houdend met gelijke uitrusting. Alle wagens hebben vergelijkbare functionaliteit met de daaraan verbonden kostprijs van de opties voor een totaal van ong 48k€. Een paar musts : Leder, metaalkleur, defitge audio, GPS en Park assistance. Er zijn natuurlijk wel enige detail verschillen : sommige modellen hebben een GPS met kaarten terwijl andere alleen een Richting GPS hebben. Dit wil niet zeggen dat deze merken de kaarten GPS niet aanbieden, alleen dat het niet past in de budgettaire ruimte en dit als compromis door mij aanvaard is. Het budget is gebaseerd op catalogus prijs en restwaarde na 4 jaar 160.000 km. Het is namelijk het lease budget dat bepalend is in mijn geval.
            1) BMW525d Touring 6v Manual : Het berline model vind ik niet mooi (eigen mening en andere mogen een andere mening hebben, geen probleem.) Andere modellen BMW530d en 535d niet wegens te duur en zouden alleen een naakte wagen afleveren zonder de ‘must’ options.
            2) Audi A6 2.7TDI 132Kw Tiptronic Quattro(A6): mooie wagen, degelijk. De 3.0 is te duur ook al omdat Audi nogal wat opties nodig heeft om wat aangekleed te zijn.
            3) Mercedes 280 CDI Avantgarde (M280)6V manual: Klasse, De 320CDI is helaas onderhevig als dezelfde commentaar als de BMW 530d.
            4) Volvo S80 D5 Summum Gtronic: Mooie wagen en erg competitief, maar wat bompa-achtig. Niks mis mee, hangt er alleen vanaf wat je zelf wil.
            Hier gaan we:
            1) De rest waarde van 4 jaar zou laag liggen voor de Jaguar. Van de 4 modllen die ik bekeken heb, heeft Jaguar de grootste aankoopwaarde (47951Euro) voor de zelfde lease prijs. Alleen de M280 komt in de buurt (-900 Euro), Alle anderen hinken zwaar achterop met de A6 als hekkesluiter (-4000 Euro). Een duidelijke hint dat de lease maatschappij de rest waarde van de Jaguar hoog inschat en geen exuberante onderhoudskosten verwacht.
            2) De motoren : Laat ons appels (of is het nu appelen) met appels vergelijken. De 2.7d Van Jaguar vergelijken met een 530d of 535d of een M320 is nonsens. Ze hebben duidelijk niet dezelfde kostprijs (met vergelijkbare opties). En natuurlijk is de 4.2 V8 benzine compressor: indrukwekkend vergeleken met de 2.7 d van Jaguar XF. Maar het verschil aan de pomp zal wel duidelijk maken waarom we hier niet op focussen. Alle bekeken motoren zijn 6 cyl (S80 5 cyl) met diesel brandstof.

            525d : 2993cc 145Kw/197pk/400Nm
            A6 : 2.698cc 132Kw/180pk/380Nm
            M280 2987cc : 140Kw/190Pk/440Nm
            Jag XF 2720cc : 152Kw/207pk/435Nm
            S80 D5:2400cc [FONT='VolvoSansRegular','sans-serif']: [/font]136Kw/185pk/400Nm


            De 2.7d van de Jaguar scoort dus zeker niet slecht gezien hij van de 3.0 en de 2.7 de meeste Pk levert en ook zijn koppel best goed is (2de na de M280 met 1% verschil). Stellen dat het een oubollige motor is dus zeker overdreven, zeker als je ook de CO2 uitstoot erbij neemt als parameter. Alleen de BMW steekt daar bovenui t(171gr). Proficiat. De A6 doet het enorm slecht (223). Ook qua verbruik ligt de Jaguar niet zo slecht zeker gezien het feit dat het een automaat betreft. Audi is duidelijk een generatie achter met hun 2.7d (verbruik/CO2/vermogen). Ook de Volvo is duidelijk een generatie achter. Alle 5 cyl motoren zijn tot 6 cyl gegroeid bij de laatste generatie update.
            3) Prestaties :
            De BMW525d is duidelijk de snelste, ondanks zijn 10pk minder en 40 Nm minder koppel. Waarschijnlijk te wijten aan de mindere gewicht van 100kg en manuele bak. Alleen een kleine randbemerking : mijn huidige wagen(BMW 525d 120kw) heeft ook 400Nm koppel en dat is duidelijk niet genoeg wanneer je even wil ‘hernemen’ van 80km/u naar 120 km/u.
            Ik heb zelf met de Jaguar XF gereden en het was mij toch een aangename verrassing om de acceleratie van de wagen te ervaren, niet bruusk maar zacht en toch krachtig.
            De Jaguar is hier een mooie tweede(0à100 in 8.2 sec ) na de nieuwe versie van de BMW525d die toch nog steeds de beste is op dat vlak en de enige die onder de 8 sec duikt (7.. De A6 en de Volvo zijn duidelijk gewogen en te licht bevonden zeker als je wat sportief wil rijden.
            4) Uitrusting en komfort:
            Alle wagens zijn uitgerust met de nodige comfort via de standaard en/of additionele opties. Van automatische airco over voldoende audio mogelijkheden. Alleen moet je als koper goed uitkijken vermits sommige merken echt naakte wagens aanbieden (A6). Zij bieden gelukkig wel een aantal ‘packs’ aan die het financieel aantrekkelijker maken. Ook Mercedes scoort op het audio vlak zeer matig. Je moet al wat opties nemen om een deftig audio pakket te hebben. Opgelet dus!
            Een opmerking die mij toch van het hart moet is dat de Jaguar een lederen dashboad standaard aanbiedt. In al mijn configuraties was hiervoor geen budgettaire ruimte meer en moet ik het zoals in mijn huidige BMW stellen met een ‘plastieken’ dashboad. Opnieuw : elk wat wils, maar toch…
            De rangschikking hier : gelijke stand tussen de Volvo (ik kreeg mijn budget bijna niet opgemaakt) en de Jaguar Xf (alles bijna standaard). Hier toch een beetje een opmerking naar de commercie van Jaguar : waarom alleen een Parkeersysteem Achter aanbieden en alleen tegen meerprijs ook vooraan, met een kamera erbij!. Voor vrachtwagens misschien maar voor deze wagen?
            5) De ruimte:
            Een aantak kwatongen beweren dat de beenruimte wat krap zou zijn bij de Jaguar. Tijdens mijn proefrit zaten mijn 2 jongens achterin (184cm en 180 cm). Zelf ben ik ook niet van de kleinste (182 cm) en dus stond de bestuurdersstoel ruim naar achter. Toch heb ik geen klachten gekregen.
            Alle binnenmaten van de Jaguar (1444/1432)zijn groter dan deze van de M280(1432/1424) die toch gekend zijn voor de ruimte.
            Het instappen achteraan kan wel wat oefening vragen door de lage hoogte van de Jaguar(1460 mm) vs de anderen (1491mm), maar dat is de prijs voor de sportieve lijn ervan. Ook de hoofdruimte achteraan is iets kleiner (956 mm vs 961) omwille van dezelfde reden.
            Op gebied van koffer ruimte blink de BMW natuurlijk uit door het feit dat het een Touring versie is. Een Touring is toch nog altijd een mooi compromis tussen de zee van ruimte in een Monovolume of een SUV en het rijplezier van een gewone berline. Opniew er is niks mis met het rijden in een Mono of SUV, het is gewoon anders.

            De eindafrekening :

            Rekening houdend met de boven staande criteria denk ik te mogen concluderen dat de Jaguar XF een serieuze concurrent kan worden van BMW/Mercedes/Audi/Volvo.
            Last edited by ; 11/02/2009, 14:34.

            Comment




            • De eindafrekening :

              Rekening houdend met de boven staande criteria denk ik te mogen concluderen dat de Jaguar XF een serieuze concurrent kan worden van BMW/Mercedes/Audi/Volvo.

              Niet twijfelen, gewoon bestellen en "enjoy the club" wanneer je een wagen koop met je hart, ga je voor de XF. dit is er eentje waar een ziel in zit.
              (na de paasvakantie is het nog 2 maanden aftellen voor mij)

              mocht er toevalig iemand interesse hebben in een pachtoccasie: mercedes CLK cabrio 200 komp. van 6/03 met 62000km. zilver met. met blauwe kap en leder interieur....
              laat maar weten

              Comment


              • Xfrank: mocht je daar zin in hebben, dan mag je steeds eens afkomen om de XF te tonen. Eventueel kunnen we een en ander via privé post regelen.

                Groet

                Comment


                • bedoel je om de CLK te tonen? het is nog iets te vroeg om hem te verkopen.
                  begin mei denk ik.

                  Comment


                  • Nee, in een Mercedes heb ik geen interesse. Ik bedoel de XF natuurlijk

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door rvdh Bekijk Berichten
                      Heb net bericht gekregen dat mijn exemplaar binnen is. Le Jaguar nouveau est arrivé! Nog op de papierwinkel wachten en hopelijk kan ik hem einde volgende week gaan halen.
                      Proficiat, post zeker nog je bevindingen als je hem een tijdje hebt!


                      (Spijtig genoeg geen proficiat voor je Franse zin, daar staan maar liefst vier fouten in. )

                      Comment


                      • Ik heb onlangs uitgebreid kennis kunnen maken met de XF en ik moet zeggen dat ik zeer verrast was van het uiteindelijke produkt. Op foto had ik mijn twijfels bij de styling, iets te Amerikaans misschien, vreemde lichtblokken met te grote lenzen vooraan...
                        Toen hij in het echt op de oprit stond toonde hij prachtig. Subjectief zulke uitspraken natuurlijk, maar net zoals iemand hogerop reeds schreef vind ook ik dat hij zowel klasse, elegantie als sportiviteit uitstraalt en présence heeft, toch zeker in vergelijking met voorgaande Jaguar modellen. Gelukkig is een forum de plaats waar je subjectief mag zijn

                        Wat de motor betreft vind ik zeker dat hij niet moet onderdoen voor de Duitsers. Ok, hij heeft inderdaad net iets te weinig adem dan je zou willen. Maar wil je een spurtbom, dan moet je je uiteraard geen 2.7D aanschaffen... voor alledaags gebruik volstaat hij daarentegen ruimschoots.

                        Ik heb er uiteraard ook een (objectieve) rijtest over geschreven voor de geïnteresseerden

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Bril Bekijk Berichten
                          De bedoeling van deze post is om heel wat halve waarheden en complete leugens uit de wereld te helpen die ik op dit en andere forums gelezen heb.

                          De eindafrekening :

                          Rekening houdend met de boven staande criteria denk ik te mogen concluderen dat de Jaguar XF een serieuze concurrent kan worden van BMW/Mercedes/Audi/Volvo.
                          Helemaal mee eens. Zoals anderen hier zeggen, niet aarzelen en join the club! De XF is een uitstekend rijmachien dat zijn bestuurder (en andere inzittenden) veel rijplezier zal bezorgen.
                          Het vergelijken van wagens en afwerkingsgdetails is een leuke bezigheid, maar je rijdt maar met een auto tegelijk en niet met 3 verschillende auto's naast elkaar om continue te vergelijken. Voor mij is de XF het ideale compromis (ik heb ook adolescente kids en ze passen er allemaal in), en sommigen op dit forum zoeken duidelijk naar een ander soort compromis. Blij dat het leger enthousiastelingen groeit.

                          Comment


                          • ]Helemaal mee eens. Zoals anderen hier zeggen, niet aarzelen en join the club! De XF is een uitstekend rijmachien dat zijn bestuurder (en andere inzittenden) veel rijplezier zal bezorgen.

                            Bedankt vooor de aanmoediging en de goeie raad. Ondertussen is mijn short list al beperkt tot de BMW525d Touring (=ruimte) en de Jaguar XF. Deze zaterdag ga ik test rijden met de BMW en dan beslis ik.

                            Comment


                            • Net mijn eerste gezien.

                              Sloeg eigenlijk wat tegen, had na de foto's goede hoop maar vond het maar zus en zo.

                              De zilveren lak doet hem waarschijnlijk ook geen goed.

                              Comment


                              • nu met gratis thee!!!!!

                                Comment


                                • Ik heb er een paar dagen geleden ook eentje gezien, het was wel donker, maar ik vind het wel een knappe wagen.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door PHlL1 Bekijk Berichten
                                    Ik heb er een paar dagen geleden ook eentje gezien, het was wel donker, maar ik vind het wel een knappe wagen.
                                    Welke kleur had ie?

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door mercedesrulzz Bekijk Berichten
                                      Welke kleur had ie?
                                      Goh, het was donker maar ik denk donkerblauw metallic.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door flupke73 Bekijk Berichten
                                        nu met gratis thee!!!!!

                                        Stel voor vanaf nu te spreken over Tata XF

                                        Comment


                                        • 1991 Mazda MX-5 NA
                                          Professional Photographer - www.facebook.com/DennisNotenPhotography
                                          www.dennisnoten.com - Flickr

                                          Comment

                                          Working...
                                          X