Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jaguar XF

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Alexanderr Bekijk Berichten
      Op welk vlak bedoel je ?

      Naar mijn mening is de XF een betere auto dan een E60 525d. Zonder twijfel zelfs.
      Op vlak van ruwe prestaties natuurlijk, wat anders kan je écht objectief op papier neerzetten ?
      De prijs mss ook nog, inderdaad, en daarin doet de Jag het zéker niet slechter dan de BMW, vind ik. Een optiepolitiek zonder een instapmodel te voorzien is een misschien vreemde keuze door Jaguar, maar het zorgt er wel voor dat _alle_ rondrijdende XF's quasi volledig uitgeruste karren zijn.

      En ja, een "betere" auto... het is maar waar je je prioriteiten legt natuurlijk.
      Draag je exclusiviteit en comfort zeer hoog in het vaandel, dan is de XF by far de beste auto in vgl. met de 525d. Heb je dat echter liever niet... ja, dan is de 525d misschien de betere auto voor jou.


      Gisterenavond heb ik overigens een bordeauxrode XF uitvoerig kunnen bestuderen.
      't Was een geluk bij een ongeluk: we waren rond 01u 's nachts ingesloten op een betaalparking in Genk (machien was kapot en 't dom Hollands kieken aan de andere kant van de infolijn mocht de slagboom niet zomaar opendoen ). We stonden daar al meer dan 5 min. toen de volgende reeds betalende klant buiten wou rijden (ging natuurlijk niet, wij stonden daar al, ingesloten en al). Toevallig was het een kerel in een Jaguar XF, met Z-platen. En omdat we daar toch maar stonden te wachten heb ik ff een praatje met de man gemaakt.

      Het was een vollédig uitgeruste versie, maar wel een 2.7d.
      Ikzelf vond het bordeauxrood hem wél zéér goed afgaan, echt knap (onder die TL-lampen dan toch) ! De 20" vond ik er echter zwáár over, onttrok alle vorm van elegantie van de wagen, vond ik persoonlijk. Het exterieurdesign begin ik meer en meer te smaken, om eerlijk te zijn; in vele opzichten heeft 'ie wat trekken mee van de Lexus GS, maar de XF oogt in vele opzichten ook verfijnder. Ondanks het gebrek aan Jaguar-heritage heeft de kar van zichzelf dus al best veel présence en elegantie.
      Het interieur, mja, daar blijft mijn mening over verdeeld. Met dat design kan ik goed leven... in 't donker is het zelfs heel gezellig vertoeven in dat interieur. Maar hoe je het ook draait of keert, een mooi gestikte lap leder op het dashboard en deuren maakt de afwerking nog niet op het niveau van een Volvo S80 of Audi A6. De knopjes aan de zijkant van de zetels vond ik te fragiel aanvoelen, de knopjes voor de elektrische ruiten in het portier zien er belachelijk goedkoop uit en voelen imo ook zo, en van dat alu-mesh op 't dash ga ik nooit fan worden... brrr, hoe voelt dat aan zeg ? De armsteun voor de achterste passagiers... da's precies gewoon een plank met twee gaten voor de bekers in ? Hetgeen ik in mijn 12 jaar oude Volvo achteraan heb ziet er zelfs knapper uit dan dát.
      Maar soit, 97% van de potentiële kopers gaat 'm enkel daarvoor niet laten staan, ikzelf zou er ook niet zó hard aan tillen. Maar om in AW en dergelijke dan te lezen dat de afwerking op 't niveau van de klassieke premiummerken zit of zelfs hoger... dan vraag ik mij af hoeveel zij ervoor krijgen om dat te schrijven, want 't is gewoonweg niet waar.

      Zoals die kar daar gisteren stond: ik zou 'm direct boven een E280CDI, 525d of A6 3.0TDI kiezen, en dan mogen die zelfs nog het M-pakket, AMG-pack, Sportpakket, S-Line of whatever hebben... meer dan wat opsmuk van een klassiek lijnenspel is dat uiteindelijk niet.
      Ik gok dat die XF rond de € 65-70k zat, maar 'ie had dan ook de vollédige optielijst aangekruist als ik dat zo bezag (Bi-Xenon, camera vanachter, 20", geavanceerde cruise control, B&W-audio, TV, voice control, ...). Bij de traditionele merken heb je dan ook wel een zeer mooie wagen natuurlijk, maar je kan daar nog makkelijk zat verder gaan in de optielijst.


      En ja, Jaguar Hasselt is naar het pand tegenover hun vroegere vestiging verhuisd.
      De showroom zou wel niet kleiner geworden zijn, vertelde men mij.


      -edit-
      'k Heb ook nog 's ff stiekem aan het radiatorrooster gevoeld, omdat die vanop het autosalon echt bagger was.
      Maar dat kon een préproductie of zo geweest zijn, dus ik wou 't nu nog 's bekijken.

      Uhm ja, dat gaan ze toch echt wel beter moeten maken hoor, en ik ben er vrij zeker van dat ze dat in de nabije toekomst ook gaan doen. 't Is immers gewoon gammele hol klinkende plastic, en dat kan je niet maken. Hopelijk beseffen ze dat daar in India.
      't Ziet er goed uit als dat nieuw is, maar na een paar steenslagen, een krachtige hogedrukreiniger, ... ikzelf vrees er een beetje voor. Maar het kan mss wél zijn dat het zo'n beproevingen wél doorstaat, het is dan nog altijd jammer dat het verre van kwalitatief aanvoelt.
      Last edited by sibi; 07/04/2008, 02:47.
      Life's too short. Not to. Live it.
      1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
      2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
      2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
      2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten
        Een optiepolitiek zonder een instapmodel te voorzien is een misschien vreemde keuze door Jaguar, maar het zorgt er wel voor dat _alle_ rondrijdende XF's quasi volledig uitgeruste karren zijn.
        De beslissing om geen kaal instapmodel te voorzien heeft, aldus een Jaguar verantwoordelijke in een interview dat ik ergens gelezen heb, te maken met de inruilwaarde die door de rijkelijke standaarduitrusting iets hoger zou komen te liggen.

        Het is ook duidelijk dat Jaguar zich opnieuw als een exclusiever merk wil profileren: er komt bijv. geen opvolger voor de X maar er zijn wel plannen voor een 911-killer.

        Uit wat je schrijft blijkt voor de rest de allergrootste waarheid in autoland: een auto koop je voor 20% met het verstand en voor 80% met het hart. Althans als je voor een Jag gaat. Ik heb mijn XF nu sinds een tiental dagen en er al heel wat rijplezier aan beleefd en bovendien straalt de XF zoals Jaguar vroeger al deed, een aardig sympathiek imago uit als ik mag voortgaan op de reacties van buren, kennissen en andere bestuurders. Dat ligt wel even anders als je met en dikke Mercedes rondrijdt. Of vergis ik mij ?

        Comment


        • Die zwarte XF Prachtig!



          Het niet voorzien van een instapmodel met een kleinere motorisatie zal er toch wel voor zorgen dat Jaguar er in BELGIE geen potten mee zal breken en het volgens mij een zeldzame verschijning zal worden op de baan. Voor 50k€ heb je inderdaad een zeer goed uitgeruste wagen maar het grote merendeel van de fleetwagens bevindt zich niet in deze prijsklasse. Bij gevolg zullen hoofdzakelijk Audi en BMW hier de vruchten van blijven plukken.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Audi S8 Bekijk Berichten



            Het niet voorzien van een instapmodel met een kleinere motorisatie zal er toch wel voor zorgen dat Jaguar er in BELGIE geen potten mee zal breken en het volgens mij een zeldzame verschijning zal worden op de baan. Voor 50k€ heb je inderdaad een zeer goed uitgeruste wagen maar het grote merendeel van de fleetwagens bevindt zich niet in deze prijsklasse. Bij gevolg zullen hoofdzakelijk Audi en BMW hier de vruchten van blijven plukken.
            Inderdaad, maar als je ziet dat het intiële quotum voor de Belgische markt beperkt is tot ca 300 exemplaren en Jaguar niet meer dan 15.000 XF-exemplaren per jaar van de band will laten rollen, is het duidelijk dat er een strategie richting meer exclusiviteit is.
            De vraag is uiteraard ook aan welke modellen je het meeste geld verdiend. Een constructeur als Audi houdt zijn fabrieken draaiende met de 2.0 diesel-exemplaren en haalt wellicht het overgrote deel van zijn winst uit de fraai uitgeruste topversies. Volgens de wet van Pareto: 20% van het gamma/klantenbestand zorgt voor 80% van de winst. Is in elke sector zo. Bij Jaguar denken ze wellicht "dan moeten we die andere 80% auto's maar beter niet bouwen, die brengen sowieso niets op".

            het kan uiteraard ook zijn dat Jaguar het in het overnamedossier niet geregeld kreeg om de 2.2d Ford motor uit de X ook voor de XF te strikken. Een nieuwe motor ontwikkelen, dat kan Jaguar nu sowieso niet ophoesten (en dat geld zou misschien beter naar een zuinigere V8 en en krachtigere V6 benzine gaan). En een deal met een andere constructeur om een motor te "lenen" is moeilijk tijdens een overnameproces. Misschien komt er dus wel nog een 2.0 of 2.2 diesel maar eerlijk gezegd betwijfel ik het sterk (de 2.7 is ook technisch wel een minimum als je ziet hoeveel de XF weegt en toch deftige acceleraties wil). Let's wait and see...

            Comment


            • ik weet dat er een 5 liter V8 met directe inspuiting op de planning staat en dat er geruchten zijn om een 3 liter diesel te lanceren in de XF en de volgende generatie XJ te voorzien van de 3.6 TDV8
              BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

              Comment


              • ik zie elke dag een zwarte. En dat gat is echt wel geslaagd, aston martin stijl ten top.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                  ik weet dat er een 5 liter V8 met directe inspuiting op de planning staat en dat er geruchten zijn om een 3 liter diesel te lanceren in de XF en de volgende generatie XJ te voorzien van de 3.6 TDV8
                  Is er na de verkoop nog iets van zekerhei voor Jag?

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door beltar Bekijk Berichten
                    Is er na de verkoop nog iets van zekerhei voor Jag?
                    wie weet is er meer zekerheid voor Jaguar onder Tata-bewind dan onder Ford. De Tata-voorzitter heeft al laten weten dat de projecten die Jaguar in de la heeft boeiend genoeg zijn om mee door te gaan en ook het huidig management mag blijven zitten. Dixit Tata, hoedanook heeft een overnemer er geen belang bij het merkimago van Jaguar teloor te laten gaan, anders konden ze beter de overnamesom onder de sukkelaars in India verdelen.

                    Comment


                    • Ik rijd nu al een tweetal weken met mijn XF 2.7 premium lux. lunar grey en ivory interieur en kan enkel bevestigen dat hij in het dagelijkse gebruik buitengewoon aangenaam is. Het stuur ligt lekker in de hand, het keyless entry systeem en start/selectieknop-theater is in de praktijk zeer handig. De kritiek die ik in een aantal testverslagen in autobladen las ivm het de bediening van het touchscreen zijn onterecht: het is allemaal zeer transparant en de GPS werkt voortreffelijk (is mijn vierde wagen met ingebouwde GPS) net zoals de telefoon (bluetooth) en audio. Je kan in tegenstelling to wat elders geschreven werd, wel degelijk bestemmingen invoeren onder het rijden. De combinatie motor/automaat van de 2.7 is voldoende voor het dagelijkse gebruik, als je enkel in de stad rijdt, is het wel moeilijk om onder de 9,5-10 l te blijven (of je mag het gaspedaal niet aanraken) maar alles bij elkaar genomen is mijn gemiddelde verbruik ca 7,6l. Opmerkelijk is dat mijn kinderen die bij vorige wagens steevast kloegen over misselijkheid, zich in deze wagen perfect thuisvoelen. Voor het eerst heeft een Jag een kofferruimte die naam waardig en dat is plezierig.

                      Geen minpunten dan ? Toch wel: vanaf 125 km/h is er een zeker windgeruis rond de buitenspiegels (die iets smaller mochten van mij, maar ze bieden een zeer goed zicht op het achteropkomende verkeer). Niet echt storend maar toch aanwezig. Misschien ook omdat het interieur voor de rest een zeer goede akoestische isolatie meekreeg. En ja, wie voor Ivory kiest, moet regelmatig de onderkant van de deurbekleding en bestuurdersstoel reinigen. Maar dat was bij mijn vorige wagens met ivoorkleurig interieur niet echt anders. Ik zal ind e komende dagen eens een fotooke plaatsen.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Cayenne Bekijk Berichten
                        Kijk eens hoe prachtig.

                        Zijn er nog velgen beschikbaar in deze maat?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door rvdh Bekijk Berichten
                          Je kan in tegenstelling to wat elders geschreven werd, wel degelijk bestemmingen invoeren onder het rijden. .
                          Dat was zo en nu kan je ook bij de range en discovery zaken intoetsen terwijl je rijdt, gelukkig...

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door PHlL1 Bekijk Berichten
                            Kijk eens hoe prachtig.
                            Feit

                            Alleen oranje pinkertjes moeten weg, en als het kan andere velgen.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Quattro_Dt Bekijk Berichten
                              Feit

                              Alleen oranje pinkertjes moeten weg, en als het kan andere velgen.
                              Nee!

                              Comment


                              • Hoe meer je hem ziet hoe mooier hij lijkt. Dit is idd gewoon een TOP-product
                                BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                                  Hoe meer je hem ziet hoe mooier hij lijkt. Dit is idd gewoon een TOP-product
                                  Alleen iets overpriced in mijn ogen.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door mercedesrulzz Bekijk Berichten
                                    Alleen iets overpriced in mijn ogen.
                                    het is hoe je het bekijkt. Als je zijn concurenten met vergelijkbare motor in de vergelijkbare uitrusting zet kom je mischien nog meer uit. Maar het is natuurlijk een Jaguar hé. Moet een eetje exclusief blijven ook.
                                    BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Quattro_Dt Bekijk Berichten
                                      Feit

                                      Alleen oranje pinkertjes moeten weg, en als het kan andere velgen.
                                      Ik vind het wel iets hebben.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                                        het is hoe je het bekijkt. Als je zijn concurenten met vergelijkbare motor in de vergelijkbare uitrusting zet kom je mischien nog meer uit. Maar het is natuurlijk een Jaguar hé. Moet een eetje exclusief blijven ook.
                                        Maar het model moet hen wel redden

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door mercedesrulzz Bekijk Berichten
                                          Maar het model moet hen wel redden
                                          En hopelijk lukt het ook.
                                          BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                                          Comment

                                          Working...
                                          X