Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL
Bekijk Berichten
Gisteren ben ik in Kortenberg de Audi A4 1.8 TFSI (160pk) gaan proefrijden. Ik ben namelijk toe aan een vervanger voor mijn 15 jaar oude BMW 318i. Eerder ben ik met de nieuwe BMW 318i gaan proefrijden en aangezien ik vooral op zoek ben naar een comfortabeler alternatief (gezien een probleem met mijn rug) kwam ik bij Audi terecht.
In het kort mijn bevindingen: de optionele hifi installatie (met subwoofers in de hoedenplank) vind ik barslecht. De radio klinkt niet zuiver, maar de luidsprekers zijn ook bagger. Mijn oude 318i is uitgerust met de 4 Nokia speakertjes die toen gratis waren en waarop ik zelf een Blaupunkt Radio-CD-speler heb op aangesloten klinkt beter dan de 500 EUR dure muziekinstallatie in de Audi. Eigenaardig. Dus vroeg ik achter het optionele B&O hifi systeem. Dit konden ze mij demonstreren in een A4 die in de showroom stond. 14 Bose luidsprekers (sic) zei de man van D'ieteren trots. Maar om een of andere reden was wel de helft van de speakers kapot, we hoorden maar geluid langs 1 kant. En neen, het lag niet aan de balans-instelling want die stond correct afgesteld. Dan maar in een andere A4. Daar werkten ze wel alle 14, en dat klonk al heel wat beter maar om nu te zeggen 'super', nee dat niet. Voor mij is geen enkel Audi hifi-systeem zijn geld waard. Ik twijfel nu of ik wel geld wil uitgeven aan een hifi... In de aftermarkt moet er toch beter te vinden zijn voor minder geld?
Bij het openen van het portier zei de test auto ook steeds dat de grote lichten opstaan, terwijl dat niet het geval was. Dit geeft mij wel weinig vertrouwen in de electronica van Audi.
De 1.8 TFSI motor vond ik zeer goed. Zeer koppelrijk, zelfs in lage toeren en voldoende vermogen in hoge toeren. Ik vraag mij echter af wat de betrouwbaarheid van de motor is. Zo'n TFSI motor is toch iets heel complex. Dat vind ik bij BMW zo goed: een gewone atmosferische 2L motor, met 143 pk. Meer moet dat niet zijn voor mij...
De zetels (electrische sportzetels) waren comfortabel. Hoewel ik de standaard zetels in de 318i minstens even goed vind, of zelfs beter (meer lendesteun).
Opvallen was wel het gebrek aan comfort in de A4. Op slechte wegen was het echt niet aangenaam rijden. Nadien bleek de auto met de optionele 20mm verlaagde sportvering te zijn uitgerust. De banden en wielen waren wel standaard, de kleinste maat alu velgen (6 spaaks). Dus op vlak van comfort kan ik geen enkele uitspraak doen. Natuurlijk prijsden ze mij het optionele drive select systeem aan. Volgens de 'verkoper' is daarin de comfort stand zachter dan de standaard ophanging. Maar dat zijn slechts woorden, ik vind het spijtig dat ik dit niet allemaal zelf heb kunnen testrijden.
Is er iemand die kan bevestigen dat het drive select systeem toelaat om met zachtere demping te rijden dan met de standaard ophanging?
De testrit heeft voor mij meer vragen opgeroepen dan beantwoord. Ik dacht dat ik na een vergelijkende proefrit tussen de 318 en de A4 het wel ging weten, maar niets is minder waar. Mijn vriendin vond de A4 beter, maar zij let op onbelangrijke zaken als plaatsaanbod, grootte van de koffer,...
In het kort mijn bevindingen: de optionele hifi installatie (met subwoofers in de hoedenplank) vind ik barslecht. De radio klinkt niet zuiver, maar de luidsprekers zijn ook bagger. Mijn oude 318i is uitgerust met de 4 Nokia speakertjes die toen gratis waren en waarop ik zelf een Blaupunkt Radio-CD-speler heb op aangesloten klinkt beter dan de 500 EUR dure muziekinstallatie in de Audi. Eigenaardig. Dus vroeg ik achter het optionele B&O hifi systeem. Dit konden ze mij demonstreren in een A4 die in de showroom stond. 14 Bose luidsprekers (sic) zei de man van D'ieteren trots. Maar om een of andere reden was wel de helft van de speakers kapot, we hoorden maar geluid langs 1 kant. En neen, het lag niet aan de balans-instelling want die stond correct afgesteld. Dan maar in een andere A4. Daar werkten ze wel alle 14, en dat klonk al heel wat beter maar om nu te zeggen 'super', nee dat niet. Voor mij is geen enkel Audi hifi-systeem zijn geld waard. Ik twijfel nu of ik wel geld wil uitgeven aan een hifi... In de aftermarkt moet er toch beter te vinden zijn voor minder geld?
Bij het openen van het portier zei de test auto ook steeds dat de grote lichten opstaan, terwijl dat niet het geval was. Dit geeft mij wel weinig vertrouwen in de electronica van Audi.
De 1.8 TFSI motor vond ik zeer goed. Zeer koppelrijk, zelfs in lage toeren en voldoende vermogen in hoge toeren. Ik vraag mij echter af wat de betrouwbaarheid van de motor is. Zo'n TFSI motor is toch iets heel complex. Dat vind ik bij BMW zo goed: een gewone atmosferische 2L motor, met 143 pk. Meer moet dat niet zijn voor mij...
De zetels (electrische sportzetels) waren comfortabel. Hoewel ik de standaard zetels in de 318i minstens even goed vind, of zelfs beter (meer lendesteun).
Opvallen was wel het gebrek aan comfort in de A4. Op slechte wegen was het echt niet aangenaam rijden. Nadien bleek de auto met de optionele 20mm verlaagde sportvering te zijn uitgerust. De banden en wielen waren wel standaard, de kleinste maat alu velgen (6 spaaks). Dus op vlak van comfort kan ik geen enkele uitspraak doen. Natuurlijk prijsden ze mij het optionele drive select systeem aan. Volgens de 'verkoper' is daarin de comfort stand zachter dan de standaard ophanging. Maar dat zijn slechts woorden, ik vind het spijtig dat ik dit niet allemaal zelf heb kunnen testrijden.
Is er iemand die kan bevestigen dat het drive select systeem toelaat om met zachtere demping te rijden dan met de standaard ophanging?
De testrit heeft voor mij meer vragen opgeroepen dan beantwoord. Ik dacht dat ik na een vergelijkende proefrit tussen de 318 en de A4 het wel ging weten, maar niets is minder waar. Mijn vriendin vond de A4 beter, maar zij let op onbelangrijke zaken als plaatsaanbod, grootte van de koffer,...
BMW voor en BMW na. Geen twijfel mogelijk.
Comment