Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B8

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Audi A4 B8



    Last edited by stradge; 10/02/2008, 19:50.

  • #2


    AutoWeek is het grootste auto portaal met het laatste autonieuws, autotests, occasions, alle gegevens van een nieuwe auto en tweedehands auto's.
    Last edited by stradge; 29/08/2007, 02:28.

    Comment


    • #3
      Persbericht

      Sportiviteit als basis
      De Audi A4 is de sportiefste auto in zijn klasse. Dat komt met name op het conto van de vooruitstrevende ondersteltechniek. Er zijn twee sportief afgestemde onderstellen beschikbaar en daarnaast is er Audi drive select. Dit systeem biedt keus uit drie ‘settings’: comfort, auto of dynamic. In de laatste stand reageert de A4 sneller op bijvoorbeeld het gaspedaal, schakelt de tiptronic-versnellingsbak over bij hogere toerentallen, wordt de besturing directer en de afstemming van het onderstel steviger. Dat laatste is mogelijk door de toepassing van elektronisch instelbare schokdempers. Auto’s die zijn uitgevoerd met MMI (Multi Media Interface) beschikken bovendien over een Individual-setting waarbij 24 variabelen instelbaar zijn voor een weggedrag ‘op maat’. Alle combinaties tussen zeer comfortabel en super sportief zijn mogelijk.

      Dynamisch sturen
      In het onderstel van de A4 is veel aluminium verwerkt. Dat geldt zowel voor de voorwielophanging met zijn vijf geleidearmen als voor de achterwielophanging. Dit zorgt voor een aanzienlijke verlaging van het onafgeveerde gewicht. Daarnaast kan de A4 uitgebreid worden met Audi dynamic steering. Dit systeem past de overbrenging van de stuurinrichting aan op basis van de snelheid. Doordat de stuurinrichting nauw samenwerkt met het ESP kunnen bijvoorbeeld over- of onderstuurreacties in de kiem worden gesmoord: Dankzij kleine maar extreem snelle stuurcorrecties, die automatisch worden uitgevoerd, blijft de A4 stabiel als de grens tussen grip en slip in zicht komt. Naast deze innovatieve meeroptie is de standaard stuurbekrachtigingspomp zó efficiënt dat hij het brandstofverbruik met circa 0,1 l/100 km terugbrengt.

      Contact!
      De optionele adaptieve schokdempers van de A4 zorgen voor een optimaal band-wegdek-contact. Dat leidt niet alleen tot maximale stabiliteit maar ook tot een zeer hoge mate aan dynamiek. Overigens zijn stabiliteit en dynamiek ook gebaat bij de nieuwe plaatsing van het differentieel en de koppeling. Deze zijn van plaats gewisseld en daardoor kon de vooras 154 mm naar voren worden geplaatst. Dat draagt, evenals het verplaatsen van de accu naar de bagageruimte, bij aan een ideale gewichtsverdeling. Bovendien heeft de A4 een forse spoorbreedte (1564 mm vóór, 1551 mm achter). De wielmaten variëren van 16- tot 18-inch. Al met al draagt de geavanceerde ondersteltechniek er in belangrijke mate aan bij dat de nieuwe Audi A4 de sportiefste auto in zijn klasse is. De remmen zijn daarop aangepast: de A4 heeft vóór remschijven met een diameter van 314 mm (V6-modellen: 320 mm) en achter bedraagt de diameter 300 mm. ESP van de nieuwste generatie is op alle modellen standaard.

      De kracht van directe injectie
      Bij de introductie zijn er vijf motoren voor de nieuwe A4 beschikbaar. Zowel de diesel- als de benzinemodellen maken gebruik van directe brandstofinspuiting.
      De nieuwe 3.2 FSI V6 is met een vermogen van 195 kW/265 pk en een koppel van 330 Nm (beschikbaar tussen 3.000-5.000 t/min) de krachtigste motor voor de A4. Deze motor is voorzien van het innovatieve AVS ofwel Audi valvelift system. Hiermee kan de mate van opening van de kleppen worden gevarieerd en dat helpt bij een optimale cilindervulling. De Audi A4 3.2 FSI wordt standaard geleverd met quattro-aandrijving. Met de handgeschakelde versnellingsbak is hij goed voor een topsnelheid van 250 km/h en een sprint van 0-100 km/h in slechts 6,2 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt slechts 9,2 l/100 km – een vermindering van 1,2 l/100 km ten opzichte van de voorganger met de 255 pk sterke motor. De Audi A4 3.2 FSI wordt medio 2008 ook leverbaar met de zestraps tiptronic automaat.

      De 1.8 TFSI combineert directe benzine-inspuiting met turbotechnologie. Dat leidt tot een topvermogen van 118 kW/160 pk en een indrukwekkend koppel van 250 Nm (tussen 1.500 en 4.500 t/min). De topsnelheid van de A4 1.8 TFSI bedraagt 225 km/h, de sprint van 0-100 km/h is in 8,6 seconden geklaard en het gemiddelde verbruik blijft steken bij slechts 7,1 l/100 km – een winst van 1,1 l/100 km vergeleken met zijn voorganger. De 1.8 TFSI, die nauw verwant is aan de veelgeprezen 2.0 TFSI, werkt met een inspuitdruk van 150 bar en nieuwe injectors. De turbo pakt al bij 2.000 t/min op. De Audi A4 1.8 TFSI met voorwielaandrijving is leverbaar met een handgeschakelde versnellingsbak of de multitronic continu variabele transmissie.

      Sublieme trekkracht: TDI
      Voor de nieuwe A4 staan vanaf het begin drie TDI-motoren ter beschikking. De drieliter V6 (standaard met quattro) levert een vermogen van 176 kW/240 pk en een ontzagwekkend koppel van 500 Nm. Dat leidt tot een top van 250 km/h en een ‘0-100’ in 6,1 seconden – dat alles bij een gemiddeld verbruik van 6,9 l/100 km. De nieuwe 3.0 TDI is pure hightech met onder meer de nieuwste generatie common-rail injectie met piezo-injectoren en een turbocompressor met variabele geometrie. Mede dankzij een nieuw uitlaatgasrecirculatiesysteem voldoet hij nu al aan de komende Euro 5 emissie-eisen.

      De 2.7 V6 TDI is afgeleid van de 3.0 TDI. Deze versie wordt geleverd in combinatie met voorwielaandrijving en de multitronic versnellingsbak. Het topvermogen van deze motor bedraagt 140 kW/190 pk en het koppel 400 Nm (tussen 1.400-3.250 t/min). Darmee is de 2.7 TDI goed voor een top van 226 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 7,7 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt 6,6 l/100 km.

      1.100 kilometer op een volle tank
      Ook de viercilinder common-rail 2.0 TDI is een perfect voorbeeld van vooruitstrevende dieseltechnologie, met bijvoorbeeld een inspuitdruk van 1.800 bar en de toepassing van piezo-injectoren. De 2.0 TDI levert een vermogen van 105 kW/143 pk en een koppel van maar liefst 320 Nm (beschikbaar tussen 1.750-2.500 tpm). Daarmee is de Audi A4 2.0 TDI goed voor een topsnelheid van 215 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 9,4 seconden. Met de standaard zesversnellingsbak bedraagt het gemiddelde verbruik slechts 5,5 l/100 km. In combinatie met de 65 liter grote brandstoftank leidt dat tot een actieradius van ruim 1.100 km. Ook dit model voldoet nu al ruimschoots aan de Euro 5 emissie-eisen. De A4 2.0 TDI is optioneel leverbaar met de multitronic-versnellingsbak.

      quattro
      Vanzelfsprekend is de nieuwe A4 ook als quattro verkrijgbaar. De 3.2 FSI en 3.0 TDI zijn standaard uitgerust met dit geavanceerde vierwielaandrijvingsysteem. De quattro ‘set-up’ voor de A4 is extra sportief. Onder normale omstandigheden gaat 40% van de aandrijfkracht naar de voor- en 60% naar de achterwielen. Het zelfblokkerende middendifferentieel kan, als de omstandigheden daartoe aanleiding geven, extra trekkracht naar de as met de meeste grip sturen.

      Ruime keuze in versnellingsbakken
      Alle transmissies voor de nieuwe A4 zijn efficiënt en eenvoudig te bedienen. Ze beschikken over een indicator, die aangeeft welke versnelling is ingeschakeld. Tevens geeft hij aan welke versnelling ingeschakeld kan worden voor een zo gunstig mogelijk verbruik.
      De A4 3.2 FSI wordt op termijn ook leverbaar met een zestraps tiptronic-automaat. Deze versnellingsbak reageert nu nog sneller en directer.
      Voor de 2.7 TDI, de 1.8 TFSI en de 2.0 TDI is de continu variabele multitronic-versnellingsbak beschikbaar. Ook deze is verder verbeterd met onder meer een nog breder bereik aan overbrengingsverhoudingen. Door de Sport-modus te selecteren, kan de bestuurder handmatig acht opeenvolgende ‘vaste’ schakelpunten kiezen.

      Lichter, stijver, veiliger
      Het koetswerk van de nieuwe A4 is lichter, maar toch stijver en veiliger dan dat van zijn voorganger. Hoewel de nieuwe A4 bijna twaalf centimeter langer en vijf centimeter breder is dan zijn voorganger, weegt zijn koetswerk 10% minder. De A4 1.8 TFSI weegt bijvoorbeeld slechts 1.410 kg. De gewichtsbesparing zit hem met name in het gebruik van nieuwe, extreem lichte en sterke staalsoorten. Dit zogenaamde ultra high strength steel zorgt voor extra stijfheid en dat leidt weer tot een sportief weggedrag en een hoge mate aan comfort – ook vibraties worden door de bijzondere carrosseriestructuur tot een minimum beperkt.

      Stil en ruim
      De Cw-waarde van de carrosserie bedraagt slechts 0,27; dat draagt bij aan minimaal windgeruis. De inzittenden hebben volop ruimte dankzij de grote wielbasis van 2.808 mm. Vergeleken met het vorige model A4 is de beenruimte toegenomen met 908 mm. Voor de achterpassagiers is de knieruimte met 36 mm toegenomen. Ook de hoofdruimte en de ruimte ter hoogte van de schouders is fors toegenomen. Het interieur is typisch Audi met materialen van hoge kwaliteit en een afwerkingsniveau dat op eenzame hoogte staat. Het bedieningsgemak is eveneens van bijzondere klasse. Elke schakelaar heeft bijvoorbeeld zijn eigen weerstandsniveau en werkt uitermate precies. Elke vorm van speling is uitgebannen. Zo wordt kwaliteit voelbaar.
      Ongeacht de uitvoering of de aandrijvingsvorm (voorwielaandrijving of quattro) heeft de nieuwe A4 een kofferruimte van 480 liter. De laadvloer is volkomen vlak en de tilhoogte bedraagt slechts 673 mm. De achterbank kan in twee ongelijke delen worden neergeklapt; het maximale laadvolume bedraagt 962 liter.

      Voor de veiligheid
      De stijve koetswerkstructuur van de A4 vormt een goede basis voor optimale inzittendenbescherming. In het nieuwe model werken alle veiligheidssystemen nauw samen. Zo bepalen sensors in de geleiderails van de voorstoelen de exacte positie ten opzichte van het stuur van de bestuurder. Deze gegevens worden in het geval van een aanrijding ‘doorgegeven’ aan de adaptieve gordelspanners en de airbags. Deze passen hun werking dan automatisch aan de omstandigheden aan.
      In de nieuwe A4 zijn zes airbags standaard, zijairbags voor de achterpassagiers zijn optioneel. Dat geldt mede voor ISOFIX-vergrendelingspunten voor kinderzitjes. Ook de passagiersstoel is te voorzien van ISOFIX-bevestigingspunten.
      De nieuwe A4 voldoet aan alle nieuwe Japanse en Europese eisen op het gebied van voetgangersveiligheid. Bovendien weerstaat hij botsingen met stilstaande objecten of met andere voertuigen tot een snelheid van 15 km/h zonder dat de koetswerkstructuur daarbij beschadigd raakt.

      Ideale zitpositie
      De zitpositie in de nieuwe Audi A4 is voor elke bestuurder optimaal in te stellen. De stoelen zijn in hoogte verstelbaar en het stuur kan zowel in hoogte (50 mm) als in lengte (60 mm) worden versteld. Elektrisch bedienbare stoelen met memory-functie zijn evenals sportstoelen met een kantelbare zithoek en verlengbare zitting optioneel. Ook zijn comfortstoelen met klimaatregeling beschikbaar. Deze zijn met geperforeerd leer bekleed en uitgevoerd met zes interne ventilatoren voor een aangename koeling van het lichaam.

      Ergonomie volgens Audi
      De cockpit van de nieuwe A4 heeft veel gemeen met die van de A6. De middenconsole is naar de bestuurder gericht en het display van het bestuurdersinformatiesysteem bevindt zich centraal op het dashboard. In het midden van het dashboard bevindt zich een 6,5 inch scherm waarop informatie over audio en airco wordt weergegeven. Via het CAR-menu zijn diverse instellingen te wijzigen. De Audi A4 met navigatiesysteem is tevens uitgevoerd met MMI (Multi Media Interface), waarbij 15 grote drukknoppen zijn gegroepeerd rondom een grote draai-/drukknop. Via MMI zijn alle navigatie-, audio-, telefoon- en set-upfuncties eenvoudig te bedienen.

      Elektromechanische handrem
      De nieuwe A4 heeft standaard een elektromechanische handrem. Deze helpt de bestuurder bij het wegrijden en heeft ook een noodremfunctie. De plaats die vroeger werd ingenomen door de handremgreep is nu een ‘comfortzone’ met ruimte voor een armsteun en twee optionele twaalfvolt-aansluitingen.
      De elektronische sleutel van de A4 kan diverse instellingen en servicemededelingen van de auto opslaan. Bij uitvoeringen met advanced key is het zelfs niet noodzakelijk om de sleutel in het contactslot te steken. Starten gaat dan via een knop in de middenconsole.

      Licht en (frisse) lucht
      Voor de nieuwe A4 zijn diverse lichttechnologieën beschikbaar. De nieuwe A4 kan worden uitgevoerd met Xenon plus koplampen. Dit kan worden gecombineerd met adaptive light-technologie waarbij de koplampen meebewegen op basis van de stuuruitslag.
      Een automatische airconditioning is standaard op alle modellen. Het koelvermogen van deze nieuwe unit is met 10% verbeterd, terwijl het energieverbruik ervan met 20% is teruggebracht. Als optie is een drie-zone uitvoering leverbaar met speciale klimaatzones voor bestuurder, bijrijder en passagiers achter.

      Assistentie van hoog niveau
      De bestuurder staat er in de nieuwe A4 niet alleen voor. Zo maakt het Audi parking system advanced parkeren tot kinderspel dankzij een optionele achteruitrijcamera. Dit systeem helpt ook bij het optimaal uitrichten van de auto.
      De optionele Audi lane assist waarschuwt de bestuurder door middel van een trilling in het stuur voor het overschrijden van de wegbelijning. Dit gebeurt alleen als de richtingaanwijzer niet wordt gebruikt.
      Audi side assist, dat als optie op de nieuwe A4 te krijgen is, waarschuwt via een oplichtende LED in de buitenspiegel voor (snel) achteropkomend verkeer. Deze LED gaat sneller knipperen als de bestuurder de richtingaanwijzer activeert (intentie tot rijbaanwisseling).
      De optionele Adaptive Cruise Control van de A4 is bruikbaar tussen snelheden van 30-230 km/h. De Adaptive Cruise Control zorgt ervoor dat de afstand tot de voorligger constant blijft, ook als die voorligger remt.

      De persoonlijke A4
      Voor de A4 is een breed scala aan opties beschikbaar, zodat ook in dit opzicht een hoogstpersoonlijke ‘set-up’ kan worden gerealiseerd. Zo is een uitgebreid multimediaprogramma verkrijgbaar met onder meer DVD-navigatie, een TV-tuner en een high-end tienkanaals soundsystem van Bang & Olufsen met 14 speakers en een 505-watt versterker. Uiteraard is ook een Bluetooth telefoonvoorbereiding voor handsfree bellen leverbaar.
      Last edited by stradge; 29/08/2007, 02:29.

      Comment


      • #4
        Exterieur : alles behalve vernieuwend ( precies een face lift )

        Interieur : ziet er lekker uit, het GPS-scherm staat nu ook al hoger ( zoals bij de A6 )

        Comment


        • #5


          knap, dat wel... maar voor een keer moet ik KJ bijstaan, dit is net een facelift van de B7 A4 die al maar een uitgebreide facilft was van de B6...

          Hij is geslaagd, maar en profil lijkt het net een B7


          knap interieur wel!

          Comment


          • #6
            Oléé

            Tweede keer goeie keer?

            Comment


            • #7
              okee, ik moet toegeven dat het exterieur niet echt vernieuwend is.
              zou er nu effectief nog een a4 sportback komen?
              trouwens die 2.0 tdi die ging toch 150 pk hebben en CR?
              in elk geval is het een grote kanshebber voor de volgende kar
              4 rings driver

              Comment


              • #8
                Ik had er denk ik stiekem iets meer van verwacht, maar ben zeker blij met het resultaat. Dit zijn natuurlijk ook nog maar de eerste foto's. En dat interieur is echt wel zalig.

                Comment


                • #9
                  Volgens de verwachtingen maar daarom niet minder geslaagd.
                  Interieur overduidelijk Audi nieuwe-stijl met A5 en A6 invloeden. Of ik dit nu goed vind, da's een andere vraag.
                  Ik hield wel van de opgeruimde stijl van de B6 en B7.
                  Motorisch valt er wel wat nieuws te bemerken en ook het nieuwe MLB platform belooft veel goeds voor het rijgedrag.

                  Comment


                  • #10
                    Mja, zo superveel anders is het niet Maar dat was wel te verwachten

                    Kwacht toch tot ik hem int echt zie want op die paar foto's is het natuurlijk moeilijk oordelen

                    Comment


                    • #11
                      lijkt toch te goed op het vorige en op een A5 met 2 extra deuren...

                      Niet mijn ding.

                      Comment


                      • #12
                        Na de een beetje teleurstellende nieuwe c had ik toch wel veel verwacht van de nieuwe a4 b8...
                        Maar nu ik die foto's zie van de nieuwe a4, ik had er toch wel veel meer van verwacht

                        Comment


                        • #13
                          Benieuwd nu hoe de Avant er gaat uitzien, maar deze kan me wel bekoren
                          Zeker het interieur:
                          MMI console gelijk de A6 en scherm ook hoger en dan die LED's vooraan :-)
                          Sintruin till I die

                          Comment


                          • #14
                            Borink!

                            Comment


                            • #15
                              Had ik nu ook meer van verwacht. Beetje saai en ik had liever ook een andere achterkant gezien. Hier vind ik m minder geslaagd dan op de A5 en dit maakt de A5 toch iets minder exclusief nu. Interieur mag er wel zijn, zal wel een referentie worden in de sector, maar denk niet de Merc en BMW zich druk maken... Kijk wel uit naar de avant, want vind deze meestal knapper

                              Comment


                              • #16
                                ow boy

                                E90, nieuwe C en nu dit

                                wat the hell is going on in middenklasserland

                                Comment


                                • #17
                                  Proper exterieur, minder "bompa" dan de vorige versie, maar 't is wel niet "wauw".
                                  De A4 is zowiezo niet mijn favoriete audi, en de sedan al helemaal niet. Het wordt dus wachten op de avant-versie, welke wel knapper zal zijn. Leuk is het om de LED's ook hier te zien weerkeren !

                                  Bon, laat die avant maar komen Zal nog wat moeten wennen aan de sedan evenals aan het interieur...

                                  Btw, hoe ziet die met nummerplaat IN-A4001 eruit ? :p
                                  Last edited by ; 28/08/2007, 22:09.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Idd saai ! trek daar nog eens die grootte velgen en xenon lichten af !! schiet niet veel meer over dan...
                                    zijn die led's standaard ?

                                    interieur is wel in orde

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ohja, zie ik daar rechte uitlaatpijpjes op die 2.0TDI ??

                                      Comment


                                      • #20
                                        Poging tot...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X