Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Kan er mij iemand die extreem platte torque curve verklaren?
Komt dat gewoon omdat die motor eigenlijk meer koppel produceert en ze eigenlijk gewoon via het ECU de 'top' of 'piek' afsnijden om een mooie platte lijn te krijgen?
't Is maar een lichte theorie, en 'k ben geen techneut..
Kan er mij iemand die extreem platte torque curve verklaren?
Komt dat gewoon omdat die motor eigenlijk meer koppel produceert en ze eigenlijk gewoon via het ECU de 'top' of 'piek' afsnijden om een mooie platte lijn te krijgen?
't Is maar een lichte theorie, en 'k ben geen techneut..
Dat koppel is sowiezo "gemaakt" ja. Zelfde verhaal als bij de B5 RS4 en C5 RS6. De RS4 had 440Nm over een zeer breed plateau, maar na chiptuning ging dat makkelijk naar de 550. De RS6 had van 1950 tot 5600 (6000 voor de plus) een plateau van 560Nm... ook niet immens veel voor een biturbo met 450pk. Chiptuning geeft daarbij echter 700-750Nm. De versnellingsbak wordt gewoon enorm gespaard in standaardtrim. Die bakken moeten immers makkelijk +300k kunnen draaien zonder problemen. Als dat niet prioriteit is, zoals bij de tuners, dan kan er al eens wat meer
Er is zo een verband tussen Nm en pk, dat staat of stond hier ergens uitgelegd door gTa. Wat ik er nog van weet is dat je op een bepaald toerental altijd even veel pk als Nm hebt (rond de 7.000 als ik me niet vergis). Maar ik denk dat de lineariteit van het vermogen en de vlakheid van de koppelcurve wel met elkaar te maken hebben?
Dat koppel is sowiezo "gemaakt" ja. Zelfde verhaal als bij de B5 RS4 en C5 RS6. De RS4 had 440Nm over een zeer breed plateau, maar na chiptuning ging dat makkelijk naar de 550. De RS6 had van 1950 tot 5600 (6000 voor de plus) een plateau van 560Nm... ook niet immens veel voor een biturbo met 450pk. Chiptuning geeft daarbij echter 700-750Nm. De versnellingsbak wordt gewoon enorm gespaard in standaardtrim. Die bakken moeten immers makkelijk +300k kunnen draaien zonder problemen. Als dat niet prioriteit is, zoals bij de tuners, dan kan er al eens wat meer
Wist ik niet. Hoe kan je zoiets 'afvlakken'? Want je hebt toch altijd een koppel dat de motor aflevert, hoe perk je dat in? Zuiver motorische sturing of iets anders?
Wist ik niet. Hoe kan je zoiets 'afvlakken'? Want je hebt toch altijd een koppel dat de motor aflevert, hoe perk je dat in? Zuiver motorische sturing of iets anders?
Met de beschikbare kenvelden. Turbodruk, inspuiting, timing, enz.
Deze grafiek hierboven is echter theoretisch hoor. In de praktijk is dat niet haalbaar.
Een verband tussen koppel en pk's is er uiteraard. Een motor levert immers geen pk's. Koppel, dat levert hij wel ja. Pk's zijn een berekeningetje, uitgaande van het koppel en het toerental.
Ja! Dus wil dat toch logischerwijs zeggen dat bij 7.023 toeren een motor even veel vermogen heeft als koppel? Voor zover je die twee natuurlijk in kwantiteit kan gaan vergelijken, want da's redelijk onnozel. Van waar komt die 7.023 eigenlijk?
Een verband tussen koppel en pk's is er uiteraard. Een motor levert immers geen pk's. Koppel, dat levert hij wel ja. Pk's zijn een berekeningetje, uitgaande van het koppel en het toerental.
Ik vind die artikels niet meer. Anyway, nu heb ik mezelf nieuwsgierig gemaakt, ik ga me eens verdiepen in de techniek na de examens.
Comment