Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Geef mij maar een oud kot, ik steek veel liever wat geld in iets met wat charisma dan in en zielloze plastieken doos.
Ik verplaats me dagelijks met een Bitroën Cerlingo, m'n bedrijfswagen, dan wil je liever met een compleet rotte 124 rijden, eentje die je elke morgen in gang moet duwen samen met de buurman, die kraakt en lekt etc... dan met dat plastieken rotkot te moeten rijden, die krakende 124 zal het toch nog langer uithouden.
het hangt ervan af of je moet kunnen rekenen op je kar
tot hierto zijn plastieken dozen betrouwbaarder, maar in mijn geval ook véél duurder
In mijn geval is dat het omgekeerde, heb trouwens nog nooit in panne gestaan met een van m'n oude karren door technische defecten.
Vorige week stond ik met de Berlingo aan de kant omdat de raamrubber compleet gelost as en op de carosserie aan't slaan was en vanmiddag begon m'n dak te golven tijdens het autostrade rijden
En dan zwijgen we nog over aanlopende remklauwen, kromme schijven, etc... Nog nooit meegemaakt met m'n echte auto's
Allemaal goed en wel, maar als je voor de bedrijfszekerheid wil gaan, wil dat zeggen dat dat een nieuw voertuig moet zijn (dus met garantie). En dan nog heb je niet de zekerheid dat zo'n ding niet elke 3 weken bij de dealer moet gaan staan...
Je kan (en mag) er ook zelf niet aan werken.
En voor het prijsverschil tussen een nieuwe benz en een oude... 2500 euri voor een oké 124 of 35000 voor een W204 (wat op zich ook al een scheve vergelijking is, maar bon), nja... geef mij dan maar die ouwe bak.
Mijn persoonlijke ervaring zegt mij dat de 300TD de betrouwbaarste wagen is die ik ooit gekend (!) heb.
Moest ik de BMW hetzelfde behandelen als die 300TD, lagen de zuigers naar alle waarschijnlijkheid al ergens langs de E17.
Op het eerste zicht lijkt dat correct, maar het hangt er vanaf over welke termijn je het bekijkt vind ik, want een nieuwe wagen blijft niet nieuw. En als er aan zo een recente wagen iets kapot gaat is het vaak toch duurder om te herstellen/onderhouden.
Als je zoals Gere een recentere wagen koopt zoals zijn W211, betaal je op zijn minst de aankoop van 3 deftige W124's. Volgens mij ga je nooit zoveel uitgeven aan die oudere wagens om die rijwaardig te houden gedurende 10 jaar, dan aan die W211. Een herstelling aan een dergelijke wagen kan al snel oplopen tot de prijs van een deftige oude bak (ik denk maar aan het remsysteem in de W211 van Gere). Je gaat wel 10 jaar iets geruster kunnen rondbollen, dat zeker.
Als je gaat vergelijken met een nieuwe wagen zoals een W204 gaat het voordeel nog groter zijn voor de oude wagen denk ik op tien jaar Een nieuwe wagen zal pas in de buurt komen van de kostprijs per jaar van een oude als je om de vier jaar gaat wisselen en steeds wagens koopt die waardevast zijn. En uiteraard mag je dan geen pech hebben om eentje te plooien en een groter waardeverlies te moeten nemen ...
Mijn moeder vloekt ook vaak op haar (10 jaar) oude wagen (turbodiesel met intercooler) als er weer een kleinigheid kapot gaat, maar als ze dan de factuur krijgt en ziet dat het een tiende is van de kostprijs tegenover de facturen van de vloot die ze beheert op haar werk dan is dat allemaal snel vergeten
een ok ouwe bak die nog even volhoudt zonder kosten
(wat krassen, roestprobleem, dingen vervangen en etc ... )
kost x duizend euro. Goed
Dan kan je kijken wat je echt nodig hebt (alternatorprobleem bv, kapotte pomp etc...) en wat van de esthetische niet.
Als je die som gaat vergelijken met veel nieuwe, verschiet je toch hoe weinig dat het in feite kost, zelfs al is het meer dan verwacht.
Je kan zeggen: je hebt 500 1000 etc euro te veel gegeven voor dat "wrak".
Maar wat is x duizend euro in godsnaam? En een wrak ... tja dat is soms echt subjectief.
10 jaar rondrijden met een "wrak" is bewijzen dat het geen wrak is.
En autoliefhebberij is helemaal niet enkel zeggen: dat is rationeel, dat is gezond verstand, ...
Dat is voor andere fora. Bond beter leefmilieu of de vrt of zo
Wat C_X hier zegt is gewoonweg de standaard voor een liefhebber.
Die berlingo is weldegelijk een wrak. bij aankoop nieuw dan nog wel.
It's all about taste.
een goed rijdende 124 is zijn futiele euro's waard.
Enkel een perfect nieuwe S klasse +100k
De betrouwbaarheid van mijn 190D heb ik absoluut geen klagen over. Dat ding heeft me nog nooit in de steek gelaten.
Het is gewoon het idee dat het nog altijd een wrak is dat me stoort.
Dat ding kost me tot nu toe iets van een 5-6k hoe ik ermee rondrij.
Als ik de lijst overloop van wat er nog allemaal moet gebeuren om echt een goede 190 te hebben komen daar nog eens zoveel duizenden euro's bij
Voor 14k heb je een C-klasse 204, dus pak dat dat 3-4k duurder is qua aankoop.
Het verschil tussen een 190 en 204 is wel meer dan 4k waard hoor
Ik ken het gevoel, nu met nog wat fratsen en een AMG tellerbak ben ik net over de 12.000 euro gegaan voor m'n 190 en het ziet er nog altijd uit als een wrak dat net uit een wei komt. Best een rot gevoel want eer die picobello zal staan zal het hok 15.000 kosten en daarvoor heb je al een mooie jonge occasie.
Of die mooie jonge occasie nog maar de helft zo zal rijden als ik mijn circuitcarretje heb doen doen betwijfel ik wel
Comment