Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
AutoScout24, hier vind je het meest uitgebreide aanbod van nieuwe en tweedehandswagens, Europa's grootste online automarkt
Eén van de laatsten
Dikste motor buiten S2
110 000km
Klimaatregeling!
Perfect origineel zo te zien!
Goesting wel ja
Jammer van de 2.8 dat hij duur is in taksen (en vooral dan bij gebruik als hobbywagen). Doordat het een 'jong' exemplaar is zal je hier ook nog redelijk wat BIV mogen dokken.
Hoe tune je een ACE 2.0 16V competition blok, low cost
Eerst de mechanische upgrades. Interessant om weten is dat alle 1.8/2.0 16V motoren van VW/Audi nauwverwant zijn, en dus grotendeels onderling uitwisselbaar zijn qua stukken.
Eerste ding is een VW 2.0 16V ABF inlaatnokkenas steken (226° ipv 204°, en 10.8mm lift ipv 9.6mm). Uitlaatnokkenas van een ACE is reeds de scherpste/diepste OEM beschikbaar. Kostprijs ligt laag, ebay staat vol met ABF prul, en als het wat meer mag kosten is eentje van Schrick uiteraard nog interessanter.
Dan is er veel te doen met het inlaattraject, waarbij die motoren flink teruggedrongen zijn. De gasklep is flink te bewerken door oa de halve maan in de vollastklep weg te halen, samen met de abrupte vernauwingen.... alles "ausglatten" dus.
Inlaatspruitstuk valt ook te bewerken, maar dat levert minder op. Een 50mm spruitstuk van een VW 1.8 KR steken is wel de moeite (stock 42mm).
Ook bij de luchtfilterkast is te winnen. Een S2 filterkast met 100mm opening steken is aan te raden, samen met sportfilter.
Uitlaat kan je één kat leeghalen, zorgt voor meer durchzug boven 5000 toeren. Verder is het vermogen ook beperkt door een smallere 55mm uitlaat, dus eventueel een andere vanaf de kat is interessant.
Dan het belangrijkste... chiptuning. De ECU van een ACE kent geen vollastkenveld! Bij 2000 toeren wordt dezelfde brandstofhoeveelheid geleverd als bij 6000 toeren. Bovendien wordt vanaf 6000 toeren de ontsteking duidelijk teruggenomen. Hier valt dus door een goede chiptuner 'veel' (het blijft een atmo) te winnen. Dé tuner voor deze 16V blokken is Zoran. Je moet gewoon doorgeven welke mods je al gedaan hebt (bv nokkenas) en die schrijft een programma op maat voor je blok, volgens jouw wensen. Kost 199€ incl verzending.
Zonder bewerking van de kop geraak je aan 180pk. Oettinger deed dit zelfs al met chip + nokkenassen.
low budget atmo tuning mét resultaat... het is mogelijk
Comment