Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
ff onze 190 van weleer uitgelezen, beetje pijnlijk, maar alles klopt...
ook de armsteunen. destijds vond ik voornaam het gebrek
aan kopsteunen achteraan al minder...
ik heb er geen fotos meer van, daar rot ik zelf van, maar wat had ik eraan.
hij zit nog wel erg fris in mn geheugen, ik herriner mezelf nog steeds details
waar ik hem wellicht nu nog steeds aan terug herken, zeker vanbinnen.
ik heb er wondermooie herrineringen aan, afgezet en opgehaald worden
op de lagere school in stijl... 3 leuke reisjes in '96, '97, '98 naar het
zuiden van frankrijk, eerst Brettagne, dan de Dordogne, dan Auvergne...
in chronologische volgorde, elke keer de 1ste 2 weken van augustus.
zo klein was ik nieens meer... 12j-13j-14j...
alsof god me een betere wou schenken om nog eens terug te gaan piepen...
VINWDB2010241F311214
Model190 E AUSTRALIA
Chassis2010241F311214
Engine102962 10 118124
Transmission717411 10 611142
Order0 6 513 21482
LightsBOSCH
WiperSWF
Cab44594
Delivery date12.12.86
DealerBelgium
(513)Interiorcloth mushroom
(075)Paint441impala metallic (с 01.01.1986 по 31.12.1992, с 1994)
Options
260elimination of model designation on rear lid (с 01.05.196
400folding armrest in the rear (с 01.09.1981)
428manual five-speed transmission (с 01.01.1970)
451revolution counter (с 01.12.1972 по 31.10.1993)
tachometer
466central locking system (с 01.04.1970 по 31.10.1993)
506outside rear view mirror, left and right, heated (electrically adjustable on the right) (l.h.d.) (с 01.10.1983 по 31.03.1989) outside rear view mirror, right, convex, taxi export version
534antenna, mechanically operated, without radio set (с 01.01.1963 по 30.11.1990)
570folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (с 01.04.1970)
front folding armrest w202 - housing at front with armrest
593heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane (single-sheet safety glass), band filter
green heat-insulating glass all round, heated rear window, single pane safety glass - tinted strip (с 01.01.1972)
630ECE warning triangle (с 01.08.1980)
en ja, gek, die diehoek heeft de mijne niet, en had die 190 wel,
en ook de 190 aanduiding was bij deze weggelaten...
enkel had de onze van weleer toch een fader (draaiknopje)
voor de (andere) boxen, achteraan, maar in het dashboard
boven de roosters, de mijne heeft deze voor de pook.
absoluut gek of niet, ook slingert er in deze een klein plastiekje rond,
dat op de zetelhouders moet, vooraan over die bouten, aan de voeten.
zon vierkantje met 3 pinnen onderaan, in de kleur van het interieur.
dat was zonbeige, en in de mijne ligt zo'n zwart. klaar om er nog eens
5 jaar in rond te slingeren, zoals in onze andere van destijds, het paste
nergens op, maar ik gooide het nooit weg.
ik had die 190 ook niet mogen vergooien, maar ik besefte niet eens
wat mijn ouders zo weggaven.
het leven......................
het verkoopscontract bezit ik nog, daar heb ik de vin van offcourse.
maar het word te vaag om met mn gsm te trekken, de echte kodak
is kapot... hij is vermoedelijk naar Salonta in Roemenie, dit was
de geboortestad die de roemeen opgaf, een zekere Samuel Bochis,
geboren op 10/04/81. die gast was toen dus toevallig net 19 geworden
(verkoop op 16 april 2000) vermoedelijk nieens een rijbewijs,
en op de platen van mijn vader vertrokken. achteraf hadden ze mn
vader nog gebeld, de politie dacht dat hij gestolen was... ze hadden
da volk tegengehouden omwille van verkeerd parkeren int stad...
een plaats waar ik vaak langs kom... allemaal wel raar
dus alles klopt alweer
bij de verzekering kan ik mss de vin nog opvragen van de 190 d 2.0,
die ik eind 2007 zelf verkocht heb. deze was erg gelijkaardig
als mn huidige E, ook zwart vanbinnen/buiten, (elektrisch) dak,
hoofdsteunen, lichtje achteraan, zelfs ook 5-bak...
Pompend remmen als het glad ligt zeker? Maar ik heb toch liever dat het erop zit
Volgens carbase zit het wel standaard op een FL 2.0, maar niet op de preFL.
Wat denken jullie?
Pompend remmen is de grootste zever die er bestaat imo.
Leer gewoon gedoseerd hard remmen zodat je constante remkracht hebt, en dus ook een zo constant mogelijke dynamische gewichtsverplaatsing t.g.v. dat remmen, en dan kun je veel gemakkelijker uitwijken en sturen en al wat je wil.
Pré-facelift heeft het zeker niet standaard. De mijne bijvoorbeeld (1985) heeft het niet.
matteus, abs is iets als esp, een systeem dat ingrijpt op menselijke fouten,
die je voornaam maakt door onoplettendheid of afleiding. jij mag zo goed
kunnen remmen door te doseren, op zon moment zit je erop want je trapt
in paniek toch alles dicht, net hetgene dat de abs opvangt door te pompen
in jou plaats in de meest kritieke situaties.
ik heb het wel gemerkt,
ik kwam lichtjes bergaf, de weg was glad begin dit jaar er lag een pak
sneeuw. ik zag de duitse stoplichten reeds ogenblikken eerder aangaan,
geen kat op de gladde baan, niet eens gestrooid denk ik.
ik trapte expres alles dicht, alsof ik in paniek schoot, en ik ben er zeker
van, ik was er gewoon doorgeschoven zonder want ik had nogal vaart,
ik voelde het pompje wel pompen, no shit
Je moet mij niet uitleggen hoe ABS werkt hoor. Ik heb het de laatste 4 jaar herhaaldelijk moeten vanbuiten leren voor examens e.d.
Naar mijn ervaring zijn veel ABS systemen absoluut niet foolproof wat betreft maximale remkracht in alle situaties.
Zeker niet de relatief simpele systemen op deze auto's.
Zelfs met een auto met ABS probeer ik die altijd zo weinig mogelijk te gebruiken. Als ik hard moet remmen voor iets, zal de eerste reactie waarschijnlijk inderdaad zijn om alles dicht te gooien, maar het komt erop neer om zo snel mogelijk je pedaalkracht zodanig te doseren dat de abs nét niet meer hoeft tussen te komen.
Je moet niet vergeten dat ABS-systemen slechts in werking treden als er SLIP optreedt. En slip wil per definitie zeggen minder (geen) grip, en dus verminderde vertraging.
En dat heb je niet als je de remdruk zodanig kan doseren dat het wiel eigenlijk nooit 100% slipt.
Тип CAR Модель 190 E
Номер шасси 2010241F138551
Номер двигателя 102962 10 051551
Номер трансмиссии 716216 00 202171
Дата изготовления (год/мес/день) 850813
Оптика BOSCH
Кабина 35461
Цвет интерьера 071
Цвет 1 199
Коды комплектации
400 FOLDING ARMREST IN REAR
422 MANUAL GEARBOX NSG FOR GREAT BRITAIN
532 MB-POWER-LAUTSPRECHER-SYSTEM
593 ALL-ROUND WD-GREEN GLASS,HEATED REAR WINDOW-ESG
630 ECE - WARNING TRIANGLE
812 REAR END LOUDSPEAKER
876 INTERIOR LIGHT ASSY.
VIN WDB2010241F138551
Model 190 E AUSTRALIA
Chassis 2010241F138551
Engine 102962 10 051551
Transmission 716216 00 202171
Order 0 5 513 15219
Approx. year 1985
Lights BOSCH
Cab 35461
Dealer Belgium (513)
Interior fabric black+anthracite (071)
Paint
199 metallic blue-black (с 01.01.1983)
Options
400 folding armrest in the rear (с 01.09.1981)
411 mechanical and hydraulic sliding roof (с 01.10.1965 по 31.10.1993)
422 mercedes-benz power steering (с 01.01.1963 по 29.02.1986)
451 revolution counter (с 01.12.1972 по 31.10.1993) tachometer
466 central locking system (с 01.04.1970 по 31.10.1993)
506 outside rear view mirror, left and right, heated (electrically adjustable on the right) (l.h.d.) (с
01.10.1983 по 31.03.1989)
outside rear view mirror, right, convex, taxi export version
532 automatic antenna without radio set (с 01.01.1963)
542 lockable glove compartment (с 01.02.1963 по 29.02.1986)
593 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane (single-sheet safety glass), band filter
green heat-insulating glass all round, heated rear window, single pane safety glass - tinted strip (с 01.01.1972)
630 ECE warning triangle (с 01.08.1980)
812 rear-mounted loudspeaker (с 01.11.1974)
876 rear door contaCTS and lamp above rear window (с 01.07.1964 по 31.10.1993)
Die letzten Worte ...
... eines Diesel-Fahrers:
"Lieber tot, als Schwung verlieren"
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ W201/S123/S202 DIESEL(power)ED W201 BENZIN
Je moet mij niet uitleggen hoe ABS werkt hoor. Ik heb het de laatste 4 jaar herhaaldelijk moeten vanbuiten leren voor examens e.d.
Naar mijn ervaring zijn veel ABS systemen absoluut niet foolproof wat betreft maximale remkracht in alle situaties.
Zeker niet de relatief simpele systemen op deze auto's.
Zelfs met een auto met ABS probeer ik die altijd zo weinig mogelijk te gebruiken. Als ik hard moet remmen voor iets, zal de eerste reactie waarschijnlijk inderdaad zijn om alles dicht te gooien, maar het komt erop neer om zo snel mogelijk je pedaalkracht zodanig te doseren dat de abs nét niet meer hoeft tussen te komen.
Je moet niet vergeten dat ABS-systemen slechts in werking treden als er SLIP optreedt. En slip wil per definitie zeggen minder (geen) grip, en dus verminderde vertraging.
En dat heb je niet als je de remdruk zodanig kan doseren dat het wiel eigenlijk nooit 100% slipt.
ik twijfelde niet aan je kennis over de werking van het systeem, zo kwam ik evenmin over,
denk ik? maar je leek niet zo te weten waarvoor het systeem bedoeld is.
het doseren van de remdruk: overlaten aan een elektrisch systeem dat op jou reactie ingrijpt,
die eender wie zelfs graag in huis heeft denk ik: alles dichtsmijten met minder zorgen
want, jij moet niet meer doseren, maar de rommel dat erbij besteld was, die neemt
dat ff over, zoals heel de wereld wel weet, dacht ik toch althans.
vandaar dat ik dat ook niet eerder toellichtte...
dus die pomp etc, waarvan ik pas een foto gepost heb.
ik geef toe sedert mijn eerste auto hebben ze altijd abs gehad,
en ik heb het zelden echt nodig gehad, maar die momenten,
en de momenten dat ik het zelf uitdaag door te traag in de remmen
te gaan, merk ik toch uit mijn ervaringen, en zeker met deze door er
echt op te letten t.o.v mijn andere 2 modernere voorgaande autos,
dat dit systeem, ook al is het verouderd, toch ook voortreffelijk
in lijkt te grijpen... want ik kan echt érg hard in de remmen gaan,
voorlopig enkel getest met één passagier, maar toch ook reeds
met 3 of 4 zomerbanden, ben er ééntje vergeten ginder
nog een ervaring die me ff te binnen schoot, was dat ik met 4 man
in mn focus de snelweg verliet met teveel vaart, de E34 eindhoven,
afrit centrum, die afrit ging naar beneden en eindigde op een
kruispunt met lichten die toen op rood stonden...
heel klassiek, teveel vaart bij, en pompen maar he, met die 4 man
die je anders zelden bij hebt, kwam ook onverwacht aan
Pompend remmen is de grootste zever die er bestaat imo.
Vooral bij mijn 240D. 2 keer pompen en de rembekrachtiger werkt niet meer om de één of andere reden. Dan knal je zowiezo ergens op
Best eens uittesten dus dat pompend remmen als je een oude wagen hebt.
Kar zou nog redelijk ori zijn buiten de lichten zegt ie, en in redelijke staat, wel een deuk in één achterportier met wat roestvorming.
motortuning -> aangepaste K-jetronic, andere nokkenassen, spaghetthi-uitlaatspruitstuk, RVS-uitlaat en K&N-filter. Die 153pk heeft hij een vermogensuitdraai van.
Valt nog mee al bij al, ik had al iemand verwacht die ging zeggen 'ja meneer, ik heb daar een speciale auto5-powerbox voor gekocht' ofzo
Comment