Oorspronkelijk geplaatst door Ugeken
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mercedes 190: 25 jaar
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jerred Bekijk Berichten
Fack
ik denk echt dat ik gewoon een sparco-stuurtje ga steken voor trackdays ed. Kost een derde en ligt nog beter in de hand dan zo'n AMG'tje...
Esthetisch is m'n huidig roer oké, maar soms is het echt té groot. Vorig weekend wou ik ergens een klein driftje neerzetten maar bij het tegensturen bleef ik met m'n hand achter mijn knie hangen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk BerichtenWaarschijnlijk toch niet, vergeten dat het een 4-bak is en ik wil echt een 5-bak, ik vond zelfs de 5-bak al wat veel toeren draaien tegen 120
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk BerichtenWaarschijnlijk toch niet, vergeten dat het een 4-bak is en ik wil echt een 5-bak, ik vond zelfs de 5-bak al wat veel toeren draaien tegen 120
De mijne zit aan 4000 aan 140.
En je hoort die absoluut niet, dus het stoort mij niet echt.
Op een diesel zou'k dan weer wel een 5 bak willen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Spillies Bekijk BerichtenEen 4-bak is dan waarschijnlijk anders gespreid dan een 5-bak, niet?
Nee verhoudingen in de bak zijn identiek.
Diff is ietsje langer bij een 4-bak.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk BerichtenDe mijne zit aan 4000 aan 140.
En je hoort die absoluut niet, dus het stoort mij niet echt.
Op een diesel zou'k dan weer wel een 5 bak willen.
En beperkt zo'n 4 bak te topsnelheid niet vrij hard? Niet dat ik het zoveel zou testen, maar toch...
Den uwe al geVmax'd?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk BerichtenDe mijne zit aan 4000 aan 140.
En je hoort die absoluut niet, dus het stoort mij niet echt.
Op een diesel zou'k dan weer wel een 5 bak willen.
Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk BerichtenSerieus? Ik zat met m'n 5-bak al op 3500 bij 120, dacht ik, kan dat kloppen?
En beperkt zo'n 4 bak te topsnelheid niet vrij hard? Niet dat ik het zoveel zou testen, maar toch...
Den uwe al geVmax'd?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jerred Bekijk Berichten
Ik heb het mijne 150 betaald en vond dat al aan de dure kant, maar 't is wel in zeer goeie staat.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk BerichtenEn beperkt zo'n 4 bak te topsnelheid niet vrij hard? Niet dat ik het zoveel zou testen, maar toch...
Den uwe al geVmax'd?
Ik heb geen toerenteller maar het lijkt mij zo goed als onmogelijk om zomaar tot de toerentalbegrenzer te rijden op topsnelheid, er is marge genoeg, dat haalt hij niet zomaar (tenzij je bergaf rijdt ofzo).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk BerichtenSerieus? Ik zat met m'n 5-bak al op 3500 bij 120, dacht ik, kan dat kloppen?
En beperkt zo'n 4 bak te topsnelheid niet vrij hard? Niet dat ik het zoveel zou testen, maar toch...
Den uwe al geVmax'd?
Mijne 1.8 zat op 3200 ongeveer op 120. Met 5-bak.
Maar mss had de uwe een ander diff. Er zijn echt veel verschillende.
Heb met de mijne zonder probleem 190 gehaald, en ik had nog wel wat over denk ik. Dus ik denk dat 'ie eerder zonder vermogen valt dan zonder toeren...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fritzerer Bekijk Berichtenals je daar zeker van bent stradge, dan zit je bij 120 met een 4- en 5-bak op het zelfde toerental (~3400 zelfs bij matteo?). ik heb helaas geen 190 om dit te onderzoeken maar ben er wel curieus achter
Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk BerichtenIk heb die indruk zeker niet, zoals matteo zegt is de overbrenging in het diff wat zwaarder bij een vierbak, waardoor je dus minder snel zal optrekken dan met een vijf.
Ik heb geen toerenteller maar het lijkt mij zo goed als onmogelijk om zomaar tot de toerentalbegrenzer te rijden op topsnelheid, er is marge genoeg, dat haalt hij niet zomaar (tenzij je bergaf rijdt ofzo).
Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk BerichtenMijne 1.8 zat op 3200 ongeveer op 120. Met 5-bak.
Maar mss had de uwe een ander diff. Er zijn echt veel verschillende.
Heb met de mijne zonder probleem 190 gehaald, en ik had nog wel wat over denk ik. Dus ik denk dat 'ie eerder zonder vermogen valt dan zonder toeren...
Mijn garagist heeft me ook wijsgemaakt dat de 5-bak sneller kapot gaat dan een 4-bak, kan daar iets van kloppen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk BerichtenAh dat wist ik niet, ik dacht dat de 4-bak helemaal identiek was aan de 5-bak, zonder 5e versnelling.
Dat is wel zo hoor.
Even opgezocht:
Verhoudingen 4-bak:
I. 3,91; II. 2,17; III. 1,37; IV. 1,0; R. 3,78
Verhoudingen 5-bak:
I. 3,91; II. 2,17; III. 1,37; IV. 1,0; V. 0,78; R. 4,27
maar er is ook een 5-bak geweest met 0,81 als verhouding voor de 5de versnelling.
4-bak heeft 3,23 differentieel, beide 5-bakken hebben 3,46 differentieel.
Dus de versnellingsbakverhoudingen zijn identiek, enkel het einddiff is bij een 4-bak, logischerwijze, iets langer.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk BerichtenOk, bedankt!
Mijn garagist heeft me ook wijsgemaakt dat de 5-bak sneller kapot gaat dan een 4-bak, kan daar iets van kloppen?
Tgoh, dat heb ik ook al af en toe gehoord. Naar het schijnt is die 4-bak echt onverwoestbaar...
Maar daar heb ik momenteel een andere ervaring mee, aangezien de synchro's van mijn 3de en 4de versnelling echt zwaar naar de zak zijn. Bij amper 198.000km...
Het kan natuurlijk best zijn dat met dat bakje hard geragd geweest is, en daarom die bak versleten is.
Mijn 1.8 had 220.000km en die versnellingsbak was en voelde als nieuw. (5-bak)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk BerichtenHeb met de mijne zonder probleem 190 gehaald, en ik had nog wel wat over denk ik. Dus ik denk dat 'ie eerder zonder vermogen valt dan zonder toeren...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk BerichtenTgoh, dat heb ik ook al af en toe gehoord. Naar het schijnt is die 4-bak echt onverwoestbaar...
Maar daar heb ik momenteel een andere ervaring mee, aangezien de synchro's van mijn 3de en 4de versnelling echt zwaar naar de zak zijn. Bij amper 198.000km...
Het kan natuurlijk best zijn dat met dat bakje hard geragd geweest is, en daarom die bak versleten is.
Mijn 1.8 had 220.000km en die versnellingsbak was en voelde als nieuw. (5-bak)
Nog een fotoo'tje gevonden, als ik het goed zie een dikke 3000rpm bij 120, ik had me dus vergist, excuses
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk BerichtenWaarschijnlijk toch niet, vergeten dat het een 4-bak is en ik wil echt een 5-bak, ik vond zelfs de 5-bak al wat veel toeren draaien tegen 120
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Bekijk Berichten120 in mjn D in 4e maakt niet veel lawaai. Vind ik hé
Comment
Comment