Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Zie daar wat mee uit met wat warm lopen. Zoals avanti zegt, 120°C is niet niks.
Voor't zelfde geld barst je radiator open of een leiding (niet dat dat een ramp is, kost niet veel), in't ergste geval je koppakking die het niet uithoudt van de hitte...
men neme een krantenblad of 2
men plooit dit krantenblad samen tot een langwerpige worstvorm
men wacht tot de motor te warm krijgt
men steekt de opgeplooide krant tussen de rotors van de viscofan
stopt de fan? => visco kapot
stopt de fan niet? => krant kapot
astublief dankuwel
Oorspronkelijk geplaatst door Alexis
Was grappig om je bij het vertrekken elke 90° bocht al clutchdumpend scheef te zien nemen om je kar wat te sparen
Zie daar wat mee uit met wat warm lopen. Zoals avanti zegt, 120°C is niet niks.
Voor't zelfde geld barst je radiator open of een leiding (niet dat dat een ramp is, kost niet veel), in't ergste geval je koppakking die het niet uithoudt van de hitte...
Ja ik had het niet meteen door dat die warmliep, hij stond nog niet in het rode streepje (ligt net op de 120, hij stond op 118 ofzo. Als er iets van kapot zou zijn, dan zou ik dat nu al wel gemerkt hebben zeker? Want ik heb een vermoeden dat het bij de vorige eigenaar ook een aantak keren gebeurd moet zijn
men neme een krantenblad of 2
men plooit dit krantenblad samen tot een langwerpige worstvorm
men wacht tot de motor te warm krijgt
men steekt de opgeplooide krant tussen de rotors van de viscofan
stopt de fan? => visco kapot
stopt de fan niet? => krant kapot
astublief dankuwel
Bedankt, maar blijkbaar hebben de 190E 4 cilinders geen visco, wel een magnetische. Hoe test ik die? Ik vermoed dat de kans groot is dat de warmtevoeler (=tempsensor?) kapot is ofzo? Waar koop ik zoiets best? Bij MB zelf?
hadden we gekund..... maar die kar stond al enkele maanden stil. En ik had geen startkabels bij. En zo'n ding aan mijn 1.2'tje hangen lijkt me niet ideaal, weet niet of m'n alternator dat getrokken krijgt
maar geen stres, ding staat op nog geen 10km van m'n deur, en de vraag naar een 190E 2.3 lijkt me niet zo groot te zijn
Wss heeft uwe 1.2 een even zware batterij en alternator dan die benz.
Alles 190E's hebben inderdaad een elektromagnetische koppeling om hun fan aan te sturen. De diesels hebben volgens mij allemaal visco's.
Ook de magneetkoppeling-fannetjes draaien zachtjes mee, gewoon door wrijving in de lager. Maar die zijn veel gemakkelijker tegen te houden dan een visco-fan.
Normaal zou de fan moeten aanslaan rond de 110°, Stradge. Maar als hij lang stationair draait, kan het zijn dat 'ie toch richting de 120° gaat, omdat het motortoerental niet hoog genoeg is om de ventilator genoeg lucht door de radiator te trekken.
Laat hem nog eens stationair warmlopen, maar doe dat op 1500-2000 toeren ofzo. Als de fan aanslaat, hoor je dat echt superduidelijk. Dan lijkt het precies of je hebt een dikke supercharger onder de kap zitten. Je hoort het heel duidelijk blazen, die fan.
Als dat niet het geval is bij 120°C, lijkt het raadzaam om de magneetkoppeling te laten testen, of de bedrading, stekkers, etc.
En no worries hoor, 120° is geen probleem. Dat doen ze allemaal als ze lange tijd stationair draaien, die M102'tjes.
En dat kunnen ze best aan.
Benzmotoren zijn over het algemeen erg oververhittingsbestendig.
Ja ik had het niet meteen door dat die warmliep, hij stond nog niet in het rode streepje (ligt net op de 120, hij stond op 118 ofzo. Als er iets van kapot zou zijn, dan zou ik dat nu al wel gemerkt hebben zeker? Want ik heb een vermoeden dat het bij de vorige eigenaar ook een aantak keren gebeurd moet zijn
Ik hoop het
Bedankt, maar blijkbaar hebben de 190E 4 cilinders geen visco, wel een magnetische. Hoe test ik die? Ik vermoed dat de kans groot is dat de warmtevoeler (=tempsensor?) kapot is ofzo? Waar koop ik zoiets best? Bij MB zelf?
Tempsensor is zelden kapot naar mijn ervaring.
Meestal ligt het probleem elders. Relais van de ventilatorkoppeling ofzo.
En nogmaals, die 120°C, daar moet je écht niet van wakker liggen. Is 100% normaal.
Comment