Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW e30: 25 jaar

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • eigelijk is een e30 niet veel meer waard als een manta of een potente taunus kwa weglegging en rijplezier

    alle geluk had bmw de ingave die te voorzien van een 2.5 met 171 paarden, of de m3 (en standaard servo erop)
    want anders had hun aura minder geschenen

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk Berichten
      je hoort regelmatig dat de E30 dé drivers car bij uitstek is in z'n klasse. .
      Ja, als je het tegen de 190E moet opnemen heb je het niet moeilijk he

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
        eigelijk is een e30 niet veel meer waard als een manta of een potente taunus kwa weglegging en rijplezier

        alle geluk had bmw de ingave die te voorzien van een 2.5 met 171 paarden, of de m3 (en standaard servo erop)
        want anders had hun aura minder geschenen
        Ja maar hij heeft wel zen looks mee dat kan ook al een pak schelen.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
          Hoop daar maar niet te hard op.

          Het rijplezier dat die E30 mij geeft kan ik ook hebben met een Pug 306 Cabrio of Renault 19 cabrio ofzo.

          Wazig stuur, slappe ophanging en geen vermogen is niet moeilijk te vinden in een cabrio

          Maar eerlijk is eerlijk, het zijn goede stoelen
          Ja maar je moet ook eens de technische staat van het voertuig bekijken. Vanwaar komt de wagen? Bij mijn e36 zat er nog maar een amotiseur kapot en de wegligging voelde al helemaal anders aan. Het is ook maar een 318i he. Lekker voordelig kwa rijden en taks en dergelijke.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichten
            de 'puurheid' van het rijden die je bij moderne auto's niet meer hebt.... maar perfect reed ie niet, en dat lag vooral aan zijn stuur dat te indirect en gevoelloos was, en de voortrein die nogal zweverig aanvoelde (wat imo serieus verbeterde na wat te klungelen met de wielgeometrie vooraan), en bijgevolg ook het feit dat ik maar met moeite veel vertrouwen in de wegligging kreeg.


            Maar echt onderstuur? Dat betekent volgens mij nog steeds dat je over je voorwielen naar buiten schuift in de bocht, en ik kan me eerlijk niet herinneren dat ik dat heel vaak gehad heb.
            Puurheid van rijden?



            Ik weet dat de karren absoluut niet vergelijkbaar zijn (Porsche kost 10 keer zoveel) maar qua puurheid van rijden vind ik een E30 nog zwak. Het rijdt niet slecht, maar "puur" rijden doet het ook niet, daar is ie te modern voor. E21 is daar beter in. Verschil in puurheid tussen E30 en E36 is er niet echt imho, enkel heeft de E36 een wegligging die bij de E30 ontbreekt. Ik kan u een lijst geven van wagens die "puurder" rijden uit dezelfde periode (meesten zijn wel duurder omdat ze een beter imago hebben). Nu is bij die cabrio wel stuurbekrachtiging, wat totaal gevoelloos is en nadelig werkt op dat vlak.

            En over dat onderstuur: Kheb TomT daarstraks ook eens laten proberen. Blijkbaar heeft dat meer onderstuur dan die Mazda van zijn moeder. Je moet echt plaats hebben met deze kar om door het onderstuur te gaan naar overstuur. Die E36 waar ik mee heb "leren" driften was gewoon een dot gas geven en die kont kwam, zonder clutchdump ofzo te moeten doen, was veel leuker.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door fastjurgen Bekijk Berichten
              Ja maar hij heeft wel zen looks mee dat kan ook al een pak schelen.
              Looks heeft ie tegen.

              Oorspronkelijk geplaatst door fastjurgen Bekijk Berichten
              Ja maar je moet ook eens de technische staat van het voertuig bekijken. Vanwaar komt de wagen? Bij mijn e36 zat er nog maar een amotiseur kapot en de wegligging voelde al helemaal anders aan. Het is ook maar een 318i he. Lekker voordelig kwa rijden en taks en dergelijke.
              Die kar is tot 2 jaar geleden altijd op onderhoud geweest bij de BMW-dealer. Sindsdien zijn ze naar een onafhankelijke garage gegaan "omdat ie toch al wel oud wordt". Ding is ook blanco gekeurd (buiten opmerking over staat velg). Ongeveer heel het onderstel is in de laatste 3 jaar vernieuwd, draagarmen 5 jaar geleden ofzo.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                En over dat onderstuur: Kheb TomT daarstraks ook eens laten proberen. Blijkbaar heeft dat meer onderstuur dan die Mazda van zijn moeder. Je moet echt plaats hebben met deze kar om door het onderstuur te gaan naar overstuur. Die E36 waar ik mee heb "leren" driften was gewoon een dot gas geven en die kont kwam, zonder clutchdump ofzo te moeten doen, was veel leuker.
                Dat over meer onderstuur dan de Mazda was natuurlijk maar bij wijze van spreken. Wat wel een feit is, is dat je op dat ronpunt door gewoon te accelereren onderstuur krijgt. In een later stadium kan dat misschien nog wel overgaan tot overstuur, maar daar was er te weinig plaats voor. Enige manier om dat spel scheef te krijgen in tweede is door clutchdump aan 3000 rpm. Dan voelde ik de kont net komen, maar ik moest dan op de rem gaan staan voor een fietser, en er was iets teveel volk (rondpunt in een woonwijk, waar iedereen net naar school of z'n werk vertrekt) dus dan maar gestopt. Kar valt zeker scheef te krijgen, maar je kan moeilijk in iedere bocht gaan clutchdumpen hé. En een beetje sturen met de achteras kan je helemaal vergeten, want je krijgt gewoon onderstuur als je gas bijgeeft.

                Moest de kar van mij zijn, ik gaf hem vooraan iets meer negatief camber, en stak nog wat meer druk op de achterste bandjes.

                Maar het blijft een e30 en I love it.

                Comment


                • Die kar heeft dan ook niet veel pk's, droog wegdek en het extra cabrio gewicht op de achteras.

                  En een E30 te modern om echt puur te rijden? Kweet nie ze, ik zie niet veel dat er nog weg kan aan een e30 om puur te rijden.
                  Oorspronkelijk geplaatst door Alexis
                  Was grappig om je bij het vertrekken elke 90° bocht al clutchdumpend scheef te zien nemen om je kar wat te sparen

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Asserti Bekijk Berichten
                    Die kar heeft dan ook niet veel pk's, droog wegdek en het extra cabrio gewicht op de achteras.

                    En een E30 te modern om echt puur te rijden? Kweet nie ze, ik zie niet veel dat er nog weg kan aan een e30 om puur te rijden.
                    Directer stuurgevoel, iets stuggere ophanging, minder harde bekrachtiging op stuur, iets robuustere mechaniek

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                      Directer stuurgevoel, iets stuggere ophanging, minder harde bekrachtiging op stuur, iets robuustere mechaniek
                      moet mechaniek al robuust zijn om een puur rijgevoel te geven?

                      voor mij hoort dat net bij 'puurheid': je moet de wagen met respect behandelen of hij laat je in de steek

                      directer stuurgevoel: true, maar er zijn nog wel wat oldies die met dat gebrek te kampen hadden. Voor de rest: stuggere ophanging had ik, geen stuurbekrachtiging, geen abs, ....

                      veel meer moest dat voor mij niet zijn.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichten
                        moet mechaniek al robuust zijn om een puur rijgevoel te geven?

                        voor mij hoort dat net bij 'puurheid': je moet de wagen met respect behandelen of hij laat je in de steek

                        directer stuurgevoel: true, maar er zijn nog wel wat oldies die met dat gebrek te kampen hadden. Voor de rest: stuggere ophanging had ik, geen stuurbekrachtiging, geen abs, ....

                        veel meer moest dat voor mij niet zijn.
                        Als ik een deur dichtgooi wil ik niet het geluid horen zoals bij de G, niet als bij een oude mini, zo bedoel ik robuust.
                        Techniek is robuust genoeg, dat autootje is al wat afgebeuld geweest gedurende zijn levensjaren

                        Steek in die E30 het stuurgevoel en ophanging van die Porsche 930, een 25i motor, wat verstevigingsbalken en haal die servo daaruit, en dan heb je een leuke rijdersauto. Maar hoe hij er nu bijstaat is het geen cruiser en geen driverscar.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Asserti Bekijk Berichten
                          Die kar heeft dan ook niet veel pk's, droog wegdek en het extra cabrio gewicht op de achteras.

                          En een E30 te modern om echt puur te rijden? Kweet nie ze, ik zie niet veel dat er nog weg kan aan een e30 om puur te rijden.
                          't Was lichtjes vochtig, maar ik had eigelijk niet echt verwacht om onderstuur te hebben. Maar zoals je zegt, dat het een cabrio is zal er veel mee te maken hebben.

                          En ik vind een E30 weldegelijk puur rijden. Voor het eerst zelf met eentje gereden, en nu wil ik er nog harder dan ooit een hebben! Het klopt gewoon, 't voelde als thuiskomen. Niiiiice!

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                            't voelde als thuiskomen.
                            Rammelt jullie trailer dan zo hard?

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                              Rammelt jullie trailer dan zo hard?
                              Sinds 3 dagen niet meer.

                              TomT heeft aan rammelverhelptuning gedaan! Mét succes.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                                Sinds 3 dagen niet meer.

                                TomT heeft aan rammelverhelptuning gedaan! Mét succes.
                                Je had dat daarstraks beter ook gedaan.

                                Wat vond je trouwens van mijn poetswerken? vergeten vragen nog

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                  Je had dat daarstraks beter ook gedaan.

                                  Wat vond je trouwens van mijn poetswerken? vergeten vragen nog
                                  Gewoon de rammel lokaliseren (moeilijkst van al) en dan moussekes tussensteken.


                                  Welke poetswerken?

                                  Comment


                                  • wacht maar tot mijn kar "af" is
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Alexis
                                    Was grappig om je bij het vertrekken elke 90° bocht al clutchdumpend scheef te zien nemen om je kar wat te sparen

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                                      Gewoon de rammel lokaliseren (moeilijkst van al) en dan moussekes tussensteken.


                                      Welke poetswerken?
                                      Ik heb godverdomme heel die kar gepoetst!

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                        Ik heb godverdomme heel die kar gepoetst!



                                        Kweet het, kweet het. 't Zag er nog deftig uit, al konden de velgen beter. Maar jij bent niet de persoon die daar een extra uur voor gaat uitrekken, dus ik vond het meer dan ok.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten


                                          Kweet het, kweet het. 't Zag er nog deftig uit, al konden de velgen beter. Maar jij bent niet de persoon die daar een extra uur voor gaat uitrekken, dus ik vond het meer dan ok.
                                          Idd, en die 5 min om het mos weg te halen zijn er ook niet van gekomen

                                          Comment

                                          Working...
                                          X