Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Restaureren/opknappen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Restaureren/opknappen

Zijn er hier mensen die dat doen ? (dacht van wel)

Mijn grote 'droom' is om binnen een paar jaartjes oudere wagentjes op te kopen, weer in orde te zetten en weer te verkopen (met minieme of geen winst wss)
    Zijn er hier die zoiets al doen of mij wat meer info kunnen geven over de kostprijzen enzo. Ik weet dat dat afhangt van auto tot auto, maar alle voorbeelden zijn welkom

thx

Ik ben momenteel bezig met een mini.

Alles is afhankelijk van wat je zelf kan, welk gereedschap je hebt en wat je basis is.
    En vooral wat je wilt bereiken als ie klaar is.

Meestal is het goedkoper om een gerestaureerde te kopen wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten

Alles is afhankelijk van wat je zelf kan, welk gereedschap je hebt en wat je basis is.
      En vooral wat je wilt bereiken als ie klaar is.

Meestal is het goedkoper om een gerestaureerde te kopen wel.
      Ik ga (waarschijnlijk) autotechnologie studeren aan de KATHO in Kortrijk, dus dat zou dan mijn basis zijn
      En wat ik wil bereiken is eigenlijk gwn een mooi afgewerkte (standaard) auto die weer kan verkocht worden.
      Je zegt dat een gerestaureerde kopen goedkoper is, maar dan heb je er ook geen plezier aan om hem weer in orde te zetten hé
      Het is niet echt mijn bedoeling om er winst op te maken, maar verlies natuurlijk ook niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StylezZ Bekijk Berichten
        Ik ga (waarschijnlijk) autotechnologie studeren aan de KATHO in Kortrijk, dus dat zou dan mijn basis zijn
        En wat ik wil bereiken is eigenlijk gwn een mooi afgewerkte (standaard) auto die weer kan verkocht worden.
        Je zegt dat een gerestaureerde kopen goedkoper is, maar dan heb je er ook geen plezier aan om hem weer in orde te zetten hé
        Het is niet echt mijn bedoeling om er winst op te maken, maar verlies natuurlijk ook niet.
        Ik studeer zelf autotechnologie aan KdG in Hoboken. Wat ik op school krijgt is mijlenver verwijderd van hetgeen ik met die mini moet doen. Ik weet niet hoe het in kortrijk is, maar wij krijgen bijvoorbeeld een verwaarloosbare basis carrosserie. Maar wat ze je daar leren is 2 perfect vlakke, nieuwe plaatjes aan elkaar lassen. En mijn mini is niets anders dan bolle en holle platen lassen enzo.
        En qua motoren is de mini zo "verouderd" dat er eigenlijk maar 4 of 5 uurtjes aandacht aan geschonken werd aan dat type van motor. (carburatoren zien wij al niet meer omdat dat archeologie is).
        Maar als basis is dat goed, maar ik had stiekem gehoopt dat ik op school alles zou leren wat ik nodig had bij de mini, en dat is verre van het geval.

Het plezier en hetgeen je leert is inderdaad niet echt in geld om te zetten.

Mijn bedoeling was een leuke en mooie mini maken. Denk wel dat dat gaat lukken, maar mocht ik hem verkopen, zal ik er toch zo een 4 à 5.000 euro op verliezen (als het niet meer is)

Comment

Ik studeer zelf autotechnologie aan KdG in Hoboken. Wat ik op school krijgt is mijlenver verwijderd van hetgeen ik met die mini moet doen. Ik weet niet hoe het in kortrijk is, maar wij krijgen bijvoorbeeld een verwaarloosbare basis carrosserie. Maar wat ze je daar leren is 2 perfect vlakke, nieuwe plaatjes aan elkaar lassen. En mijn mini is niets anders dan bolle en holle platen lassen enzo.
          En qua motoren is de mini zo "verouderd" dat er eigenlijk maar 4 of 5 uurtjes aandacht aan geschonken werd aan dat type van motor. (carburatoren zien wij al niet meer omdat dat archeologie is).
          Maar als basis is dat goed, maar ik had stiekem gehoopt dat ik op school alles zou leren wat ik nodig had bij de mini, en dat is verre van het geval.

Het plezier en hetgeen je leert is inderdaad niet echt in geld om te zetten.

Mijn bedoeling was een leuke en mooie mini maken. Denk wel dat dat gaat lukken, maar mocht ik hem verkopen, zal ik er toch zo een 4 à 5.000 euro op verliezen (als het niet meer is)
          Das wel nog een redelijk verlies dan
          Maarja, dat hangt dan ook weer af van auto tot auto zeker ?
          Qua carroserie in de KATHO zou ik niet weten of er veel aandacht aan wordt besteed, maar de broer van iemand van mn klas studeert daar (gaat nu zijnn 3e jaar doen) en is toch ook al bezig met een oude Fiat 500 te restaureren waar hij ook aan de carroserie werkt.

Als je op school niets (of niet veel) hebt geleerd over carroserie, hoe komt het dan dat het je lukt met je mini ? Hulp van anderen of toch alles zelf geprobeerd met dat klein beetje kennis die je gekregen hebt ?

Comment

Das wel nog een redelijk verlies dan
            Maarja, dat hangt dan ook weer af van auto tot auto zeker ?
            Qua carroserie in de KATHO zou ik niet weten of er veel aandacht aan wordt besteed, maar de broer van iemand van mn klas studeert daar (gaat nu zijnn 3e jaar doen) en is toch ook al bezig met een oude Fiat 500 te restaureren waar hij ook aan de carroserie werkt.

Als je op school niets (of niet veel) hebt geleerd over carroserie, hoe komt het dan dat het je lukt met je mini ? Hulp van anderen of toch alles zelf geprobeerd met dat klein beetje kennis die je gekregen hebt ?
            Mijn vader heeft het mij geleerd.
            En je leert ook door het te doen.

Ja, verlies is groot, maar dat is omdat ik in principe alles vervang, ook dingen die nog wel zouden gaan.

Als ik die dingen niet zou vervangen zou mij dat die 4000 euro schelen ongeveer denk ik.

Zal eens ff gaan kijken

Edit: 4.744 'onnuttige uitgaven' (zijnde uitgaven die je zo goed als niet terugziet in de restwaarde)
            Last edited by ; 26/07/2008, 12:42.

Comment

Mijn vader heeft het mij geleerd.
              En je leert ook door het te doen.

Ja, verlies is groot, maar dat is omdat ik in principe alles vervang, ook dingen die nog wel zouden gaan.

Als ik die dingen niet zou vervangen zou mij dat die 4000 euro schelen ongeveer denk ik.

Zal eens ff gaan kijken
              Dat verandert de zaak natuurlijk

Comment

Jij gaat dan wss zelf met je mini rijden ?

Comment

Andere post ge-edit

Jij gaat dan wss zelf met je mini rijden ?
                  Dat weet ik nog niet.
                  Hangt ervanaf wanneer hij klaar is en wat ik voor verplaatsingen moet doen op dat moment.

Comment

4.744 'onnuttige uitgaven' (zijnde uitgaven die je zo goed als niet terugziet in de restwaarde)
                    Toch een redelijk groot bedrag.
                    Wat is eigenlijk het moeilijkst om te doen ? De bedrading, carroserie, motor ... ?

Comment

Toch een redelijk groot bedrag.
                      Wat is eigenlijk het moeilijkst om te doen ? De bedrading, carroserie, motor ... ?
                      Persoonlijk vind ik de carrosserie het moeilijkste.

Ahja, moeilijk is dat niet eigenlijk, maar ik heb niet echt veel concentratievermogen, en carrosseriewerk is passen, aanpassen, passen, aanpassen,...

Zo ben je soms een uur bezig met een plaatje van 10 op 10cm om dat in de juiste vorm te krijgen.
                      En soms is het na dat uur nog niet goed, en doe je iets verkeerd waardoor je opnieuw kan beginnen, en op zo'n moment begin ik mij te ergeren en stop ik er gewoon mee voor ik helemaal gek wordt.

Maar hetgeen eigenlijk het meeste aandacht moet krijgen, en ik niet gedaan heb, is het demonteren. Ik wou dat snelsnel kaal hebben, om te beginnen aan die roest, maar als je goed uitkijkt bij het demonteren, en dan al noteert bvb wat je allemaal nodig hebt, en ook goed bekijkt wat waar moet enzo, kan je later veel tijd/geld besparen.

Comment

Persoonlijk vind ik de carrosserie het moeilijkste.

Ahja, moeilijk is dat niet eigenlijk, maar ik heb niet echt veel concentratievermogen, en carrosseriewerk is passen, aanpassen, passen, aanpassen,...

Zo ben je soms een uur bezig met een plaatje van 10 op 10cm om dat in de juiste vorm te krijgen.
                        En soms is het na dat uur nog niet goed, en doe je iets verkeerd waardoor je opnieuw kan beginnen, en op zo'n moment begin ik mij te ergeren en stop ik er gewoon mee voor ik helemaal gek wordt.

Maar hetgeen eigenlijk het meeste aandacht moet krijgen, en ik niet gedaan heb, is het demonteren. Ik wou dat snelsnel kaal hebben, om te beginnen aan die roest, maar als je goed uitkijkt bij het demonteren, en dan al noteert bvb wat je allemaal nodig hebt, en ook goed bekijkt wat waar moet enzo, kan je later veel tijd/geld besparen.
                        Je moet dus eigenlijk ook een beetje boekhouden en veel noteren terwijl je bezig bent.

Nog iets wat mij dwarszit is de ruimte die je nodig hebt
                        Ik woon in een rijhuis met een garage voor 1.5 () auto's (mijn ma haar Yaris kan er staan met dan nog plaats voor net niet nog een Yaris) dus daar zal ik er alleszins al niet aan kunnen werken. Ik zou dan moeten een garagebox ofzo huren, maar dan heb je weer dat probleem in de breedte
                        Het ideale (een kleine hangar fzo) is dan weer veel te duur

Comment

Je moet dus eigenlijk ook een beetje boekhouden en veel noteren terwijl je bezig bent.

Nog iets wat mij dwarszit is de ruimte die je nodig hebt
                          Ik woon in een rijhuis met een garage voor 1.5 () auto's (mijn ma haar Yaris kan er staan met dan nog plaats voor net niet nog een Yaris) dus daar zal ik er alleszins al niet aan kunnen werken. Ik zou dan moeten een garagebox ofzo huren, maar dan heb je weer dat probleem in de breedte
                          Het ideale (een kleine hangar fzo) is dan weer veel te duur
                          Veel noteren ja, ofwel duidelijke, digitale foto's trekken.

En qua plaats, ideaal is eigenlijk minstens 3 parkeerplaatsen

Mijn gedemonteerde onderdelen nemen een ruimte in beslag van ongeveer 6 op 5 ofzo (wel gewoon op de grond getast, dus niet in rekken of dozen wat het compacter zou maken)en dan heb ik voor mijn mini zelf die partytent van 4 op 6 staan, wat eigenlijk ideaal is qua maat

Comment

Veel noteren ja, ofwel duidelijke, digitale foto's trekken.

En qua plaats, ideaal is eigenlijk minstens 3 parkeerplaatsen

Mijn gedemonteerde onderdelen nemen een ruimte in beslag van ongeveer 6 op 5 ofzo (wel gewoon op de grond getast, dus niet in rekken of dozen wat het compacter zou maken)en dan heb ik voor mijn mini zelf die partytent van 4 op 6 staan, wat eigenlijk ideaal is qua maat
                            Partytent, zalig
                            Maar zelfs daar zou ik geen plaats voor hebben Ik kan niet rechtstreeks van de straat naar mijn tuin dusja
                            Da zal mij ook wel wat geld kosten
                            Heb je een topic over je mini ? kga eens ff kijken

Comment

Onderschat het niet, dat is de beste tip wat er bestaat

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
                                Onderschat het niet, dat is de beste tip wat er bestaat
                                nja, dat ben ik niet van plan, daarom dat ik hier wat info vraag
                                Ik weet dat het duur is, maar ik weet/wist nog niet wat er allemaal bij komt kijken

Comment

Het duur zijn op zich is inderdaad al 1 ding, maar vooral het werk mag je niet onderschatten.
                                  Er kruipt serieus wat tijd in als je een fatsoenlijk resultaat wilt

Comment

Partytent, zalig
                                    Maar zelfs daar zou ik geen plaats voor hebben Ik kan niet rechtstreeks van de straat naar mijn tuin dusja
                                    Da zal mij ook wel wat geld kosten
                                    Heb je een topic over je mini ? kga eens ff kijken

Partytent heb ik op de kop kunnen tikken voor 160€, dus dat was stukken goedkoper (en groter) dan een gehuurde garagebox

Comment

http://www.autoforum.be/forumdisplay.php?f=74

Partytent heb ik op de kop kunnen tikken voor 160€, dus dat was stukken goedkoper (en groter) dan een gehuurde garagebox
                                      da valt inderdaad wel mee
                                      Gij zijt nu al een 2-tal jaar bezig zeker ?

Comment

hard?

Comment

Working...
                                        X