Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LPG taks of niet...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • LPG taks of niet...

    Vraagje voor de specialisten onder jullie...
    Auto van '68... 290 pk... LPG installatie... betaal ik daar nu LPG taks voor of niet?
    Enerzijds vind ik dit :

    "Voorlopig moet je voor een wagen op LPG ook nog een supplement op de rijtaks (voor benzinewagens) betalen. Voor LPG-wagens tot 7 PK is dat 89,24 euro, van 8 tot 13 PK 148,74 euro en vanaf 14 PK 208,23 euro.Voor een oldtimer, dat is een wagen die ouder is dan 25 jaar betaal je een forfaitair bedrag van 24,84 euro per jaar, ongeacht de cilinderinhoud of het vermogen."
    http://www.autozone.be/col/auto/art/pag/tax.jsp?pLandTaalCd=BE_nl

    Anderzijds lees ik dat de LPG taks niets te maken heeft met Oldtimer-of geen Oldtimer... (of bedoelt men met die 24 euro de standaard wegenbelasting, en komt hier zowiezo de 208 bij, ook voor Oldtimers?)

    Please help!

  • #2
    Ik geloof dat je op een oldtimer mét LPG sowieso ook die taks moet betalen. Aangezien het gaat om een zgn accijnsvervangende taks, het moet dus de inkomsten vergoeden die de staat misloopt per getankte liter LPG.

    Op alle brandstof betaal je accijnzen, of je wagen nu 1 jaar of 40 jaar oud is.

    Maar bon, ik ben hier dus niet zeker van. Er zal nog wel iemand uitsluitsel kunnen geven.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door PeeKa
      Ik geloof dat je op een oldtimer mét LPG sowieso ook die taks moet betalen. Aangezien het gaat om een zgn accijnsvervangende taks, het moet dus de inkomsten vergoeden die de staat misloopt per getankte liter LPG.

      Op alle brandstof betaal je accijnzen, of je wagen nu 1 jaar of 40 jaar oud is.

      Maar bon, ik ben hier dus niet zeker van. Er zal nog wel iemand uitsluitsel kunnen geven.

      Jij denkt dus 24 + 208...

      Comment


      • #4
        bij een ingevoerde oldtimer hangt het er maar van af welke brandstof je aangeeft bij de douane...

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door PeeKa
          Ik geloof dat je op een oldtimer mét LPG sowieso ook die taks moet betalen. Aangezien het gaat om een zgn accijnsvervangende taks, het moet dus de inkomsten vergoeden die de staat misloopt per getankte liter LPG.

          Op alle brandstof betaal je accijnzen, of je wagen nu 1 jaar of 40 jaar oud is.

          Maar bon, ik ben hier dus niet zeker van. Er zal nog wel iemand uitsluitsel kunnen geven.
          Ik vind het überhaupt schandalig dat wij ook nog eens een extra tax hierop moeten betalen, het bewijs van de melkerij van overheid... Ze kunnen niet genoeg taxen op ons verhalen doordat de LPG bijna niets kost ivgl met een liter benzine of diesel dus moet je maar extra betalen...
          Het feit dat we een stuk minder vervuilend zijn dan de gemiddelde benzine- of dieselrijder daar wordt geen rekening mee gehouden.
          Begrijpen wie begrijpen kan!

          OT: vreemde verwoording ja in dat stukje officiële tekst, Liz, ik kan begrijpen dat je hieromtrend dan ook vragen stelt, ik zou het ook niet echt weten, maar enkele telefoontjes naar de bevoegde instanties gaat je wel een duidelijk en zeker antwoord opleveren denk ik
          Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Kartfreak
            OT: vreemde verwoording ja in dat stukje officiële tekst, Liz, ik kan begrijpen dat je hieromtrend dan ook vragen stelt, ik zou het ook niet echt weten, maar enkele telefoontjes naar de bevoegde instanties gaat je wel een duidelijk en zeker antwoord opleveren denk ik
            't is toch eenvoudig? eens een auto als oldtimer gekeurd is, moet 'ie niet meer naar de technische controle. achteraf toegevoegde veranderingen kunnen dus niet officieel vastgesteld worden. wat niet officieel vastgesteld kan worden, kan ook niet belast worden.

            bij het invoeren is dat net hetzelfde. mijn LT is ingevoerd als lichte vrachtwagen, hoewel het volgens de belgische wetgeving een vrachtwagen zou moeten zijn. ik heb tegen die peuten van de douane verklaard dat 'ie maximum 3,5 ton weegt beladen. nu mag iedereen met 't ding rijden met een rijbewijs B, anders was 't een C. als je verklaart dat de brandstof bij invoer benzine is, dan staat het ook zo op het inschrijvingsbewijs. oldtimers mogen niet volledig gekeurd worden, dus geen kat die het merkt.

            als je natuurlijk het achterpoortje niet gebruikt, word je extra belast op een milieuvriendelijke brandstof.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld
              als je natuurlijk het achterpoortje niet gebruikt, word je extra belast op een milieuvriendelijke brandstof.
              Niet iedereen duikt zo graag in de achterpoortjes als jij natuurlijk

              Een nieuwe LPG-installatie moet toch gekeurd worden dus ja, dan heb je het aan je been, ach ja 4x tanken en ik heb het terug uiteindelijk, toch hield ik die €150 liever in m'n zakken!
              Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Kartfreak
                Niet iedereen duikt zo graag in de achterpoortjes als jij natuurlijk

                Een nieuwe LPG-installatie moet toch gekeurd worden dus ja, dan heb je het aan je been, ach ja 4x tanken en ik heb het terug uiteindelijk, toch hield ik die €150 liever in m'n zakken!
                bij jou gaat 't dan ook niet om een oldtimer.

                Comment

                Working...
                X