Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Afschaffen O-plaat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Toen ik nog mijn spit had uit 1968 met O-plaat hebben ze me eens doen stoppen. Gewoon een ritje, binnen de 25 km rond mijn woonplaats, gedurende de dag en zonder boodschappen te doen. Omdat de rit niet ter voorbereiding van een manfestatie ben ik het mogen gaan uitleggen in het politiebureau. Daar kreeg ik gelukkig een begripvolle agent voor mij en ik kreeg enkel een verwittiging dat dit ook niet mocht.

    O-plaat dus enkel en alleen voor manifestaties.

    Greets,

    Stieglitz

    Comment


    • #82
      O plaat

      Ok, zo gaat ie dus :

      Ik liet men Spitfire (enkele jaren geleden) Eerst probeerde ik nog "normaal", no fucking way.

      (Teveel aanpassingen, decibel, CO2, noem maar op)

      Dus toen maar als oldtimer.

      Keuring voor oldtimers : ze kijken nergens naar, enkel chassis nummer, dr moet
      een brandblusser aanwezig zijn en, hoe vreemd ook, de lichten moeten werken.

      Dr staan wel veel "aanmerkingen" op men groene keuringskaart, maar groen is groen
      en is dus ok.

      Men verzekering / de staat.

      Als je een O plaat aanvraagt, krijg je een formulier opgestuurd, wat je moet ondertekenen.

      Nu, in da formulier staat letterlijk "het is verboden om verder dan een straal van 25Km van
      de woonplaats te rijden, alsmede des avonds/nacht"

      Dit mag enkel voor test/demonstratie doeleinden.

      Ik mag dus gewoon, overdag, als ik wil iedere dag naar de bakker en slager in men dorp.

      Zolang t maar overdag is en niet verder dan 25Km.

      Ga je "verder" dan die 25Km, kan je 2 dingen doen.

      Je belt je verzekering en vraagt "een groene kaart voor één dag".... (of 2 of wat je kan regelen met je verzekering)

      Ofwel je vervangt (bijvoorbeeld) een paar bezine darmpjes, of een Vsnaar en je rijdt
      "om te testen".

      Mochten ze dan lastig doen (wat in een echte classic oldtimer zelden t geval is)
      motorkap omhoog, de nieuwe onderdelen aanwijzen, en opgelost.

      Cheers

      B

      Comment


      • #83
        Wat is een O-plaat?

        Comment


        • #84
          Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
          O-plaat heeft ook niets met verzekering te maken, enkel met taxen.

          Denk ik
          in feite net andersom he ddke
          tax is sowieso oldie-tax

          alleen verzekering is met o-plaat goekoper want beperkt gebruik

          Comment


          • #85
            @Buck

            ziehier de tekst van de verklaring die je ondertekent als je een "O"-plaat aanvraagt

            Ik verklaar dat bovenvermeld voertuig (personenauto), ingeschreven op mijn naam en sedert meer dan 25 jaar in gebruik genomen, slechts bij uitzondering op de openbare weg wordt aangewend ofwel ter gelegenheid van toegelaten manifestaties of ter gelegenheid van proefritten van deze manifestaties tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km., of om zich naar deze manifestaties te begeven.


            Interpretatie in de genre van "ik mag boodschappen gaan doen als ik binnen de straal van 25km blijft" lijkt mij niet mogelijk...

            Comment


            • #86
              beetje oftopic maar hoe zit het eigenlijk met z-platen?

              want hier (temse) rijd elke nieuwe belg met een dikke slee op z-platen ?

              is dit voor testritten ? en mag je er 's nachts /weekends mee rondrijden (vliegen)?
              of mag je gewoon aan je goede kardash zo eentje vragen?

              Comment


              • #87
                Oorspronkelijk geplaatst door Stieglitz Bekijk Berichten
                Toen ik nog mijn spit had uit 1968 met O-plaat hebben ze me eens doen stoppen. Gewoon een ritje, binnen de 25 km rond mijn woonplaats, gedurende de dag en zonder boodschappen te doen. Omdat de rit niet ter voorbereiding van een manfestatie ben ik het mogen gaan uitleggen in het politiebureau. Daar kreeg ik gelukkig een begripvolle agent voor mij en ik kreeg enkel een verwittiging dat dit ook niet mocht.

                O-plaat dus enkel en alleen voor manifestaties.

                Greets,

                Stieglitz
                Das toch gewoon mensen bangmaken
                Last edited by ; 18/08/2009, 23:12.

                Comment


                • #88
                  Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                  Oldtimerplaat
                  Beginnende met O.

                  Comment


                  • #89
                    Ik me amuseer me toch rot met men O-plaatje, en thats what it's all about
                    Ik hou me voor 90% aan de regels, enkel die testrit regel veeg ik al eens men voeten aan, maar in het donker of verder dan 25km van men kot begeef ik me niet met het wagentje.

                    En wrm heb ik géén gewone keuring genomen?
                    Kijk, toen ik het wagentje kocht was de gewone keuring enkele maanden verlopen..., na alle slechte plekken onderzocht te hebben kwam ik 1 piepklein gaatje in de bodem tegen, in het voetencompartiment van de passagier, amper enkel mm diameter, en verder was het plaatwerk errond in zéér goede staat.
                    Ikzelf kan niet lassen en om voor dat kleine plekje weer een stuk te laten uitslijpen, vond ik toch wat teveel van het goede. Ik ben dan zéér DURE metaalplamuur gaan kopen (Debrasel) en heb dat gaatje dichtgemaakt, tevens ook een paar kleinigheden in de batterijbak., Aan de onderzijde van de bodem heb ik daar een flinke laag antiroest op aangebracht, met daarop ng rutex.

                    Als je op de gewone keur aankomt, en ze zien op de ganse bodem 1 plekje van een paar cm dat zwart is gemaakt, heb je geheid miserie met kans op afkeur.
                    Daarom heb ik em op O-plaat laten zetten.
                    En wees gerust, ik controleer de wagen haast wekelijks op alle kritieke punten, of ze niet erger worden, en voorlopig kan ik alles flink binnen de perken houden. Ik ga ook men leven niet wagen door in een doodskist de weg op te gaan hé!

                    En wrm niet restaureren? Simpel, ik wil er eerst wat van genieten...
                    Ik wil niet de zoveelste zijn, die aan een resto begint en het halverwege kotsmoe is en de wagen verkoopt...
                    Ik heb door de vele ritjes al, een echte band met het karretje opgebouwd, waardoor ik het haast niet meer kan missen, en het ooit toch een ganse resto zal ondergaan.
                    Last edited by opelfreak; 19/08/2009, 01:03.
                    www.opelklassiek.be

                    Comment


                    • #90
                      Oorspronkelijk geplaatst door DenDuvel Bekijk Berichten
                      De oldtimerkeuring gebeurt maar éénmalig.

                      Eens door die controle stopt hij met roesten of zo?
                      tja als je het zover laat komen, om hem te verwaarlozen, ben je géén liefhebber....
                      www.opelklassiek.be

                      Comment


                      • #91
                        Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                        Overdreven keuring bij moderne auto's

                        Je moest eens weten wat voor wrakken er door de keuring geraken. Een auto door de keuring halen is echt simpel hoor...

                        Idd. Met een wrak geraak je gemakkelijk door de keuring.


                        Met een auto die een verbeterde ophanging heeft, een verbeterd remsysteem, misschien een beetje een kwalitatief opgevoerde motor, etc... no way dat dat mag hoor!!!

                        Dat zou dan ook de enige reden zijn waarvoor ik ooit O-platen zou overwegen. Als ik een auto zoals bijv. die 16-klepper turbo door de keuring moet halen... oh horror, ik kijk er al naar uit... Elk jaar 2 weken verbouwen om die kar door de keuring te krijgen.

                        Terwijl die auto technisch in perfécte conditie verkeert, en waarschijnlijk qua weggedrag, remvermogen, etc. ongetwijfeld een pak beter is dan de originele auto.

                        Comment


                        • #92
                          Belgische keuring: belachelijk.

                          Comment


                          • #93
                            Oorspronkelijk geplaatst door gangstertje Bekijk Berichten
                            Ik heb m'n kever al van in 1994, ben er mee nr de Keuring geweest tot in 1999 (is van bwj 1974). In '99 een attest aangevraagd voor oldtimer,laatste maal gekeurd geweest met groen kaart. Attest teruggekregen van DIV met stempel en met gewone plaat. Voertuig blijft ingeschreven met gewone plaat zolang ik hem niet uit het verkeer hal,of van eigenaar verander.
                            Vanaf het eind van '99 (denk ik) is de o-plaat ingevoerd,maar zolang je nog met hetzelfde voertuig rijd en je verzekering betaalt,ben je ingeschreven en in orde
                            Waarom dan nog O-platen me beperkingen als een gewone plaat ook maar een éénmalige keuring geldt?

                            Comment


                            • #94
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tulpje and Co Bekijk Berichten
                              Waarom dan nog O-platen me beperkingen als een gewone plaat ook maar een éénmalige keuring geldt?
                              omdat oldtimers een stigmatiserende plaat moesten hebben. je ziet ze van kilometers ver aankomen.

                              Comment


                              • #95
                                Oorspronkelijk geplaatst door Glenn1980 Bekijk Berichten
                                beetje oftopic maar hoe zit het eigenlijk met z-platen?

                                want hier (temse) rijd elke nieuwe belg met een dikke slee op z-platen ?

                                is dit voor testritten ? en mag je er 's nachts /weekends mee rondrijden (vliegen)?
                                of mag je gewoon aan je goede kardash zo eentje vragen?
                                Zxx-platen zijn garagistenplaten : zij mogen deze op eenderwelke wagen plakken en wegrijden
                                ZZZ-platen zijn testplaten, zijn worden gebruikt op demonstratiewagens (bv van het testcentrum van BMW in Bornem, zoadat je ze vaak ziet in Temse...
                                ZZZ-platen mogen ook niet gebruikt worden om zomaar boodschappen te doen : als kandidaat-koper krijg je de aanbeveling de wahen tijdens te test niet te parkeren (boetes werden al uitgeschreven...) Dus een beetje een "O" plaat !
                                uiteraard is dat zo voorzien om de controles te vergemakkelijken (als de politie wat tijd te slijten heeft, en dat is in het midden van de voor- of namiddag
                                's middags eten ze, en s'nachts slapen ze zoals de meeste onder ons...

                                Comment


                                • #96
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Commissaris Huyghebaert Bekijk Berichten
                                  omdat oldtimers een stigmatiserende plaat moesten hebben. je ziet ze van kilometers ver aankomen.
                                  eerder omdat de vroeger regeling (met gewone platen) die dezelfde beperkingen voozagen niet gerespekteerd waren (bekijk de vorige meldingen)

                                  Comment


                                  • #97
                                    Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                    eerder omdat de vroeger regeling (met gewone platen) die dezelfde beperkingen voozagen niet gerespekteerd waren (bekijk de vorige meldingen)
                                    ik heb de vorige meldingen bekeken. ik weet goed genoeg waarover het gaat.

                                    Comment


                                    • #98
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                      Jij moet ook helemaal niet voldoen aan de nieuwste emissienormen.

                                      t/m 68: 4.5% CO
                                      t/m 1994-1995: 3.5% CO
                                      Vanaf 1995: 0.5% CO + Lambda-test

                                      Hoe zit het dan met een auto gebouwd in 95 en voor in het eerst ingeschreven in 96?
                                      Powered by Detroit Diesel.

                                      Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                                      Comment


                                      • #99
                                        datum geldt, mijn gedacht...dus je kan maar beter snel zijn met inschrijven
                                        autofreak zijnde

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
                                          Hoe zit het dan met een auto gebouwd in 95 en voor in het eerst ingeschreven in 96?
                                          Een jammere zaak voor u, want dan moeten zowel Lambda als CO voldoen aan de norm.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X