Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Afschaffen O-plaat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Afschaffen O-plaat?

    Deze week heb ik uit twee verschillende bronnen vernomen dat er sprake is dat de overheid volgend jaar veel strenger gaat zijn op het gebruik van de O-platen (veel meer controles).
    Eén van deze twee' bronnen' had het zelfs over een volledige afschaffing van deze platen.
    Weet iemand er hier meer van?
    2012 Opel Astra ST Ecoflex
    2009 Opel Astra Ecoflex

  • #2
    Wees gerust, de ecofascisten hebben genoeg van die gekke ideeën. CD&V speelde zelfs ooit met het idee om auto's van 1996 gewoonweg te verbieden... Dit idee werd dan verlaten en men ging over naar het idee om een premie te geven voor auto's in te leveren die ouder zijn dan 1996.

    Comment


    • #3
      Maar het zou me dus niet verbazen dat in het kader van de ecologische hype het gunstige oldtimers-regime wordt verlaten. Want zeg nu zelf, die 50 km per maand die gereden worden met een oldtimer zullen écht het verschil maken...

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door prins207 Bekijk Berichten
        Deze week heb ik uit twee verschillende bronnen vernomen dat er sprake is dat de overheid volgend jaar veel strenger gaat zijn op het gebruik van de O-platen (veel meer controles).
        Eén van deze twee' bronnen' had het zelfs over een volledige afschaffing van deze platen.
        Weet iemand er hier meer van?
        ik was een paar weken geleden mijn Spitfire in Londerzeel gaan laten keuren, met de bedoeling de stap te doen naar "O"-platen. Daar kreeg ik van de aangestelde de raad dit niet te doen als ik de bedoeling had de wagen dagdagelijks te gebruiken (zelfs binnen de beperkingen van de "O"-reglementering). Boodschap was : de controles worden nu al opgevoerd, en wie zijn wagen met "O"-platen op de openbare weg verlaat (zelfs bv om vlug iets te gaan kopen in een winkel of om een terrasje te doen) riskeert op zijn minst een boete. (bedrag ???)
        De stelling is : de wagen mag slechts gebruikt worden in het raam van manifestaties, en voor testen ter voorbereiding van deze manifestaties (supplementair binnen een straal van 25km én bij daglicht). Dezelfde benadering geldt trouwens voor testwagens met ZZZ-platen, die in principe zelkfs niet mogen stoppen om cigaretten te gaan halen (bij d'Ieteren-Erps zijn al overtredigen vastgesteld, met boetes als gevolg.
        Aan u dus te zien of een "O"plaat wel voor u geschikt is. Ik heb mijn gewone inschrijving behouden...

        Comment


        • #5
          Heel verstandig om uw gewone nummerplaat te behouden. Een kennis van me is politieman en die beweert ook dat ze de O platen meer en meer aan de kant zetten voor controles.

          En eigenlijk... Waarom zou je met O platen gaan rijden. Een Spitfire is een schitterende bolide die technisch in orde moet zijn. Anders ben je in mijn ogen geen liefhebber. En als de auto technisch in orde is, is er quasi geen verschil qua kosten. Mijn 635 wordt volgend jaar oldtimer en ik ga sowieso met gewone platen blijven rijden. Ik ga mss wel vanaf september hem uitschrijven om tijdelijk wat centjes te kunnen recuperen van de zware jaarlijkse taksen... Ik rijd toch amper met de auto.
          The shark is BACK! BMW 635csi

          BMW E24 635csi 1985
          BMW F10 520da 2012
          MINI Clubman Cooper 2017


          2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
          BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
          Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
          VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

          Comment


          • #6
            O plaat

            Hoorde ook zoies.

            Maar, rij je al met O plaat krijg je nie zo veel probs.

            Gaat gewoon lastiger worden om een O plaat te gaan bekomen.

            Rij met men Spit al jaar en dag met O plaat, eigenlijk nooit probs.

            Cheers

            B

            Comment


            • #7
              En wat geen ze dan controleren? Ofdat ge testritjes maakt binnen een straal van 30km rond cafés?

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
                En wat geen ze dan controleren? Ofdat ge testritjes maakt binnen een straal van 30km rond cafés?
                Vraag ik me ook af. Tenzij ze 'snacht ook zullen controleren. Maar ja, je kan altijd van een meeting ergens in NL of DE komen natuurlijk

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                  Heel verstandig om uw gewone nummerplaat te behouden. Een kennis van me is politieman en die beweert ook dat ze de O platen meer en meer aan de kant zetten voor controles.

                  En eigenlijk... Waarom zou je met O platen gaan rijden. Een Spitfire is een schitterende bolide die technisch in orde moet zijn. Anders ben je in mijn ogen geen liefhebber. En als de auto technisch in orde is, is er quasi geen verschil qua kosten. Mijn 635 wordt volgend jaar oldtimer en ik ga sowieso met gewone platen blijven rijden. Ik ga mss wel vanaf september hem uitschrijven om tijdelijk wat centjes te kunnen recuperen van de zware jaarlijkse taksen... Ik rijd toch amper met de auto.

                  Ik begrijp je redenering, maar ikzelf heb op men 2de C-Kadettje ook voor een O-plaat geopteerd, omdat ik die niet meer door de gewone keuring krijg.... Als ik dan alle slechte plekjes moet restaureren, moet gans de wagen uitéén en ben ik zeker 2 jaar verder eer ik er mee rijden kan, en dan is er ook géén plezier aan voor mij.
                  www.opelklassiek.be

                  Comment


                  • #10
                    Mja, dan heb je wel een auto die de baan veilig op kan. Als je auto niet door de keuring geraakt is het imo nodig om de nodige stappen te ondernemen zodat 'ie er wel door geraakt. Anders moet je niet in het verkeer komen vind ik.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                      Mja, dan heb je wel een auto die de baan veilig op kan. Als je auto niet door de keuring geraakt is het imo nodig om de nodige stappen te ondernemen zodat 'ie er wel door geraakt. Anders moet je niet in het verkeer komen vind ik.
                      Je auto kan bv afgekeurd worden omdat er geen gordels inzitten. (is dat dan nodig misschien?)

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
                        Je auto kan bv afgekeurd worden omdat er geen gordels inzitten. (is dat dan nodig misschien?)
                        Da's iets anders dan niet 'alle slechte plekjes restaureren' willen.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                          Da's iets anders dan niet 'alle slechte plekjes restaureren' willen.
                          Idd.

                          Spijtig dat er niks tussenin bestaat.
                          Een keuring voor oudere auto's voor mensen die max 12.000km per jaar doen. Waarbij de auto in orde is om veilig op de baan te kunnen, maar niet zo overdreven wordt gekeurd als een moderne auto.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                            Mja, dan heb je wel een auto die de baan veilig op kan. Als je auto niet door de keuring geraakt is het imo nodig om de nodige stappen te ondernemen zodat 'ie er wel door geraakt. Anders moet je niet in het verkeer komen vind ik.
                            De mijne zal nooit van z'n leven door de uitstootnormen geraken. Zelfs niet als ze de normen van 1982 hanteren.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                              Da's iets anders dan niet 'alle slechte plekjes restaureren' willen.
                              Oldtimers worden nochtans gekeurd op remmen en de staat van de dragende structuur. Vrij streng zelfs.

                              Comment


                              • #16
                                Toen ik m'n Simca 1000 ging keuren voor o-plaat,had ik wat "raad" gevraagd bij de Politie. Die zei me direct dat een o-plaat hetzelfde is als een rode lap voor een stier,...langs de kant dus voor controle !!
                                Een rondrit mag ik doen,ook midden de week,maar op het traject van die rondrit magk nie stoppen in een winkel om iets te kopen (dit valt niet meer onder een testrit). Ik moet dus gewoon blijven rijden,en dan met m'n dagelijks voertuig langs dezelfde winkel passeren om die inkopen te doen...VEEL beter voor het milieu, nietwaar???

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Parsifal Bekijk Berichten
                                  De mijne zal nooit van z'n leven door de uitstootnormen geraken. Zelfs niet als ze de normen van 1982 hanteren.
                                  waarom niet ?
                                  mijn Spitfire (1975) mag (volgens fabrieksgegevens op de originele stikker) tot 4,0 CO gaan (dus moet dat aanvaard worden door de keuring)
                                  in feite was ze op de laatste keuring op 0,95 !
                                  degelijk afgesteld (+ misschien dank zij een electronische ontsteking naderhand geplaatst) rijdt de wagen perfekt op een dergelijk laag CO
                                  Loodvervangende produkten in de benzine helpt ook

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                    waarom niet ?
                                    mijn Spitfire (1975) mag (volgens fabrieksgegevens op de originele stikker) tot 4,0 CO gaan (dus moet dat aanvaard worden door de keuring)
                                    in feite was ze op de laatste keuring op 0,95 !
                                    degelijk afgesteld (+ misschien dank zij een electronische ontsteking naderhand geplaatst) rijdt de wagen perfekt op een dergelijk laag CO
                                    Loodvervangende produkten in de benzine helpt ook
                                    Trabant met 600 CC tweetakt.

                                    Motor stamt uit begin jaren 50 en is daarna niet veel meer aangepast.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door gangstertje Bekijk Berichten
                                      Toen ik m'n Simca 1000 ging keuren voor o-plaat,had ik wat "raad" gevraagd bij de Politie. Die zei me direct dat een o-plaat hetzelfde is als een rode lap voor een stier,...langs de kant dus voor controle !!
                                      Een rondrit mag ik doen,ook midden de week,maar op het traject van die rondrit magk nie stoppen in een winkel om iets te kopen (dit valt niet meer onder een testrit). Ik moet dus gewoon blijven rijden,en dan met m'n dagelijks voertuig langs dezelfde winkel passeren om die inkopen te doen...VEEL beter voor het milieu, nietwaar???
                                      eigenlijk was dat ook de bedoeling van de "o"-plaren : uitzonderlijke uitstappen in clubverband toelaten, en geenszins oude vrakken oncontroleerd op de baan houden voor dagdagelijks gebruik rond de kerktoren. In het laatste geval is dat gelijk te stellen met blijven rijden met een niet-keurbare voertuig.
                                      Veel mensen denken verkeerdelijk (en ik toen ook) dat de voorwaarde "binnen een straal van 25 km " op zich gold : niet is minder waar : als men de tekst goed leest kan deze niet anders begrepen worden als de streek waar de testrit (dus zonder stop...) mag gebeuren

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Parsifal Bekijk Berichten
                                        Trabant met 600 CC tweetakt.

                                        Motor stamt uit begin jaren 50 en is daarna niet veel meer aangepast.
                                        tja, dan vrees ik dat je beperkt zal worden tot clubmanifestaties of onondebroken wandelingetjes...wel onder "o"-plaat
                                        tenzij je de motor vervangt (ik dacht ergens gelezen te hebben dat de laatste modellen een aparte lubrificatie hadden (zoals de laatste F-DKW's) deze lieten al geen blauwe pluimpje meer achter, en zogoed als geen reuk (enfin, als ze nieuw waren...)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X