Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oldtimerkeuring : concreet

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oldtimerkeuring : concreet

Ik lees overal dat er voor de keuring als oldtimer "maar" naar 3 dingen wordt gekeken, zijnde :

- ophanging
    - remmen
    - lichten

Kan iemand mij concreet vertellen welke factoren hieronder vallen?

Is het bvb mogelijk om met 2 verschillende banden per as, hetgeen bij 'normale' voertuigen verboden is, gekeurd te geraken ?
    Wat valt er allemaal onder de keuring van ophanging ? Staat van de schokdempers, banden, draagarm-constructies, ... ?

Wat kan men doen om makkelijker gekeurd te geraken? bvb bandenspanning beetje verlagen... enzovoort

Alle info en tips zijn welkom !

OLDTIMERS

Vanaf zijn 25ste levensjaar kan een voertuig worden aangemeld als oldtimer.

Wanneer men een voertuig als oldtimer wenst in te schrijven, dient men met deze oldtimer bepaalde spelregels (lees: beperkingen) te respecteren: het is een voertuig dat slechts bij uitzondering op de openbare weg wordt aangewend, ofwel ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten manifestaties, ofwel voor proefritten met het oog op die manifestaties uitgevoerd tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km, ofwel om zich naar die manifestaties te begeven.

Bij een oldtimer wordt een gedeeltelijke keuring uitgevoerd, hierbij heeft men oog voor enkele minimale veiligheidsvoorwaarden:
    • de remmen worden gekeurd
    • het chassisnummer en de documenten worden nagekeken
    • de aanwezigheid van de gevarendriehoek wordt nagekeken
    • de staat van de stuurinrichting wordt nagekeken
    • controle van de sleepinrichting

Bij deze keuring wordt een keuringsbewijs met de vermelding ‘Dit document geldt niet als technische keuring daar de staat van het voertuig niet is nagezien’ uitgereikt.

Indien het keuringsbewijs geen defect vermeld, die aanleiding geeft tot een beperking van de geldigheid, kan een aanvraag tot inschrijving als oldtimer gevalideerd worden.

Vanaf 01.01.99 rijdt u een oldtimer voor een specifieke keuring voor. Deze specifieke keuring gebeurt vóór de eerste inschrijving als oldtimer of vóór de herinschrijving van de oldtimer op naam van een nieuwe eigenaar. Deze keuring leidt bij inschrijving tot afgifte van een specifieke oldtimer kentekenplaat ("O"-plaat).

De keuring oldtimer wordt in de 76 keuringscentra uitgevoerd.
    Wat je wss wel al wist

Comment

Op een oldtimerkeuring wordt het volgende gecheckt:

- het chassisnummer aan de hand van de voorgelegde documenten - het remsysteem (gewoon testen of de auto remt als je op de rem duwt)
      - de aanwezigheid van een gevarendriehoek
      - de controle van de stuurinrichting
      - de controle van de sleepinrichting (als die aanwezig is).

Lichten worden niet gecontroleerd, omdat je met O-platen niet verondersteld wordt in het donker rond te rijden. De ophanging wordt ook niet gecontroleerd.

Kortom, als je niet door een oldtimerkeuring geraakt, dan is er echt iets mis met je auto.
      Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Gaan met die banaan!
        1963 Land Rover Series IIa
        1994 Mercedes SL320
        2015 Land Rover Discovery SDV6
        2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door P.Stichelb Bekijk Berichten
          Ik lees overal dat er voor de keuring als oldtimer "maar" naar 3 dingen wordt gekeken, zijnde :

- ophanging
          - remmen
          - lichten

Kan iemand mij concreet vertellen welke factoren hieronder vallen?

Is het bvb mogelijk om met 2 verschillende banden per as, hetgeen bij 'normale' voertuigen verboden is, gekeurd te geraken ?
          Wat valt er allemaal onder de keuring van ophanging ? Staat van de schokdempers, banden, draagarm-constructies, ... ?

Wat kan men doen om makkelijker gekeurd te geraken? bvb bandenspanning beetje verlagen... enzovoort

Alle info en tips zijn welkom !

Heb in April mijn wagen als oldtimer laten keuren : heb enkel documenten & chassisnummer moeten laten zien, vooruit moeten rijden en remmen, dan auto boven put en hebben ze gewoon heel even onderkant nagezien. Voor mij echter een vooroorlogse Horch, waar ze problemen rond maakten : auto had niet de originele rubberen remleidingen, maar wel Aeroquip stalen flexibele remleidingen (dus beter dan origineel). Naar de banden wordt totaal niet gekeken.

Comment

keuring

Vergeet niet dr een brandblusser in te leggen !!

(had ik toch voor)

GL

B

Comment

Bij mijn Polo hebben ze

- Km-stand nagekeken
              - 3 sec de motorkap opgehoffen
              - even eronderdoor gelopen

Ik was op een paar min terug buiten.

Dit komt wel omdat mijn Polo der nog als nieuw uitziet, denk daarom dat ze niet zo veel moeite hebben gedaan om alles na te kijken
              Benzine
              '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

'68 VW 411 1700 (2011-2014)
              '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
              Diesel
              '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
              '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
              '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
              '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
              '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

Comment

Bedankt voor alle tips en ervaringen !

Dus zeker ook meenemen :

- Brandblusser
                - Gevarendriehoek

nog dingen ?

Comment

wuk ei gekocht?

Comment

Working...
                  X