Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Jep, we reden vroeger allemaal met sportwagens
Tssssss...
De bedoeling van een 'oldtimer' is voor mij het straatbeeld van vroeger terug weergeven... En zo dik reden die engelse sportkarretjes niet rond ivm de gewone modale wagen
Waardoor ze mij dus erg weinig aanspreken, maar ik begrijp toch zeker dat ze een grote aanhang hebben.
Ik vind echt, en dat meen ik, dat je géén liefhebber bent, als je het oldtimer zijn, zo beperkt...
Tenslotte zijn we allemaal een bende gepassioneerden, door één of ander merk. En dan gaat het er bij mij niet in dat er neergekeken wordt op de freaks van de gewone wagens.
Als ik in de zomer rondtoer, met 1 van mijn karretjes, en ik kom een oude sportwagen tegen, is er zelden één die opkijkt, of die een hand opsteekt, zoals ik altijd doe met andere oldtimers. Degene die dat toch deden (oa ooit een E-Type cabrio), kan ik op 1 hand tellen in de 3,5 jaar dat ik oldtimer rij. Komaan zeg....
Als ik in de zomer rondtoer, met 1 van mijn karretjes, en ik kom een oude sportwagen tegen, is er zelden één die opkijkt, of die een hand opsteekt, zoals ik altijd doe met andere oldtimers. Degene die dat toch deden (oa ooit een E-Type cabrio), kan ik op 1 hand tellen in de 3,5 jaar dat ik oldtimer rij. Komaan zeg....
dat komt omdat er gewoon veel met een O-plaat rijden gewoon om de taken en dergelijke te ontduiken. die rijden dan meestal met een standaard oude wagen, dus krijgen die ook geen saluke aangezien ze geen oldtimerliefhebber zijn maar gewoon gebruik maken van een achterpoortje. (ze salueren meestal ook niet terug)
plus het feit dat je sommige "gewone" oldtimers niet kan herkennen en niet iedereen naar de nummerplaat kijkt.
ik kreeg altijd een zwaai met de kever indertijd en die stond op gewone platen.
was ik dan geen oldtimerliefhebber door men plaat? neen juist wel want ik zorgde er voor dat men kevertje in perfecte conditie was.
dat komt omdat er gewoon veel met een O-plaat rijden gewoon om de taken en dergelijke te ontduiken. die rijden dan meestal met een standaard oude wagen, dus krijgen die ook geen saluke aangezien ze geen oldtimerliefhebber zijn maar gewoon gebruik maken van een achterpoortje. (ze salueren meestal ook niet terug)
plus het feit dat je sommige "gewone" oldtimers niet kan herkennen en niet iedereen naar de nummerplaat kijkt.
ik kreeg altijd een zwaai met de kever indertijd en die stond op gewone platen.
was ik dan geen oldtimerliefhebber door men plaat? neen juist wel want ik zorgde er voor dat men kevertje in perfecte conditie was.
Dat zegt veel over de kennis van de gemiddelde freak als ik iets zie passeren dat ouder is dan 25 jaar, gaat men hoofd ogenblikkelijk in die richting
Of dat nu een engelse sportwagen is, of een ford escort van 1984 ofzo
Oorspronkelijk geplaatst door VAS News - /www.vas.be[/url
]
Het gebruik van een O-plaat
Vroeger was de problematiek rond het gebruik van de O-plaat het exclusieve speelterrein van de oldtimerfederaties en hun clubs. Momenteel speelt de VAS hierin ook een klein rolletje want ook onze federatie put vandaag uit dit segment tijdens de organisaties van het historic-gebeuren. Normaal wordt de oldtimer slechts bij uitzondering aangewend op de openbare weg ttz ter gelegenheid van een offi ciële organisatie of manifestatie of om proefritten uit te voeren en dit tussen zonsopgang en zonsondergang in een straal van 25 km of … om zich naar een manifestatie te begeven. Het is duidelijk dat deze begrippen rekbaar zijn en zeer creatief kunnen geïnterpreteerd worden. Omtrent het begrip ‘offi ciële organisatie’ bestaat geen duidelijke defi nitie. Men zou bijna kunnen stellen dat al wat niet verboden is gewoon toegelaten wordt. Ook de wagen even gaan testen na montage van nieuwe remblokken zou kunnen bestempeld worden als een proefrit. Ook de fameuze periferie van 25 km kan bekeken worden langs verschillende invalshoeken zoals bijvoorbeeld het adres op het inschrijvingsbewijs, of de stalplaat van de wagen of het adres van de garage waar hij in herstelling is … Zoals eerder geschreven zijn dit allemaal rekbare begrippen en moeten wij ons gezond verstand laten werken en meehelpen aan de bescherming van het oldtimer-imago. Wij kunnen dus maar beter duidelijk zijn en deze wagens met een O-plaat niet gebruiken voor woon-werk verkeer, om inkopen te doen of om onze kinderen naar school te brengen.
ik vindt het jammer dat je niet zomaar mag rijden wanneer je wil
ik heb de wagen gekocht omdat ik het een pracht exemplaar is nog in orginele kleur en slecht 50.000km heeft
met de bedoeling om een mooie zondag eens mee naar de zee gaan ofzo
met een wagen zoals ik nu gekocht heb kan je nog echt auto rijden je voeld elke bocht dat je neemt je voeld de versnellingen verzetten wat ik in mijn wagen van dag dagelijks nt meer heb door de servo abs esp en noem maar op
@ Opelfreak, nee, ik "heb niets tegen" oldtimers die niet Engels zijn en niet sport.
Ik geef gewoon nie veel om dat soort auto's.
Dat maakt mij geen "klote oldtimer liefhebber", da maakt mij gewoon dat ik van ouwe Engelse auto's hou en niet zoveel om Manta's, Kadett's, GTI's en ander oud roest da toevallig de 25 jaar heeft overleeft geef.
Rekbaar is uniek, ik weet niet waar jullie allemaal wonen, maar ik woon in een klein, landelijk boerendorp in Westvlaanderen waar zowat iedereen elkaar kent.
Ik kan dus rustig op zondag met de Spitfire om wa pistolets gaan, niemand doet daar
moeilijk over, zelf de wijkagent niet die ik daar soms tegenkom.....
@ Opelfreak, nee, ik "heb niets tegen" oldtimers die niet Engels zijn en niet sport.
Ik geef gewoon nie veel om dat soort auto's.
Dat maakt mij geen "klote oldtimer liefhebber", da maakt mij gewoon dat ik van ouwe Engelse auto's hou en niet zoveel om Manta's, Kadett's, GTI's en ander oud roest da toevallig de 25 jaar heeft overleeft geef.
Rekbaar is uniek, ik weet niet waar jullie allemaal wonen, maar ik woon in een klein, landelijk boerendorp in Westvlaanderen waar zowat iedereen elkaar kent.
Ik kan dus rustig op zondag met de Spitfire om wa pistolets gaan, niemand doet daar
moeilijk over, zelf de wijkagent niet die ik daar soms tegenkom.....
En zo zou t overal moeten zijn
Cheers
B
Zelfde hier ik heb ook niks tegen het spul dat me minder zegt, maar zo kwam het wel over in je tekst, en dat schoot me in het verkeerde keelgat
Ik heb m'n Simca 1000 ook met o-plaat ingeschreven, bij de garage wist men niet waarom ik dit zou doen...
Van het ganse jaar heb ik maar 200km gereden met die wagen,vandaar een o-plaat.
Alles hangt af van war je ook woont : bij ons in Brugge hebben de flikken ( jawel,ik noem ze zo !!!) blijkbaar een hekel aan alles wat er oud uitziet op straat, MET of ZONDER o-plaat, je gaat langs de kant...
Ik heb al eens een mail gestuurd naar de burgemeester,met de stelling dat "historische voertuigen toch thuishoren in een historische stad"... Dat is ondertussen al 4maand geleden,mss heeft ie teveel werk om een antwoord te geven????
@ Opelfreak, nee, ik "heb niets tegen" oldtimers die niet Engels zijn en niet sport.
Ik geef gewoon nie veel om dat soort auto's.
Dat maakt mij geen "klote oldtimer liefhebber", da maakt mij gewoon dat ik van ouwe Engelse auto's hou en niet zoveel om Manta's, Kadett's, GTI's en ander oud roest da toevallig de 25 jaar heeft overleeft geef.
Rekbaar is uniek, ik weet niet waar jullie allemaal wonen, maar ik woon in een klein, landelijk boerendorp in Westvlaanderen waar zowat iedereen elkaar kent.
Ik kan dus rustig op zondag met de Spitfire om wa pistolets gaan, niemand doet daar
moeilijk over, zelf de wijkagent niet die ik daar soms tegenkom.....
En zo zou t overal moeten zijn
Cheers
B
volledig mee eens!
Ik reed een tijdje geleden iedere dag met de kever van bij mij thuis naar men ouders 4km verder in naburige dorp om het avondmaal te nuttigen na een zware dagtaak en ook terug.
Dit omdat men dagelijkse jetta mk2 steeds een hele week op men werk bleef staan en ik met de vrachtwagen naar huis kwam .
Toen het vroeger donker begon te worden heb ik de jetta thuis gehouden zodat de kever op winterstalling kon .
Nooit problemen gehad . Zelfs niet op zaterdag of zondag als ik mij om een frisse pint reed.
Als je de "mensen" van de politie niet de ogen uitsteekt ga je er ook niet teveel last van hebben .
dwz als je iedere dag met een open uitlaat voorbij raced dat die kans natuurlijk veel groter is da je er wel last van krijgt en al zeker in de late uren .
ik vindt het jammer dat je niet zomaar mag rijden wanneer je wil
ik heb de wagen gekocht omdat ik het een pracht exemplaar is nog in orginele kleur en slecht 50.000km heeft
met de bedoeling om een mooie zondag eens mee naar de zee gaan ofzo
met een wagen zoals ik nu gekocht heb kan je nog echt auto rijden je voeld elke bocht dat je neemt je voeld de versnellingen verzetten wat ik in mijn wagen van dag dagelijks nt meer heb door de servo abs esp en noem maar op
als je wat creatief bent en je kijkt wat rond op allerlei internet flora dan kun je vast wel leuke activiteiten vinden die ook onder de noemer manifestatie vallen
bvb vlaamse kermissen waar oldtimerrondritten zijn braderijen autowijdingen beursen enz enz
het gaat er wel niet om dat je alle dagen met die wagen rijd he daarvoor heb je trouwens een daily moeten inschrijven
Nooit problemen gehad . Zelfs niet op zaterdag of zondag als ik mij om een frisse pint reed.
Als je de "mensen" van de politie niet de ogen uitsteekt ga je er ook niet teveel last van hebben .
Inderdaad, met mijn kever ben ik nog nooit tegen gehouden en met mijn cadillac al wel, en deze staan beide op O plaat. Terwijl ik de kever al 2j heb en de cadillac 5mnd. Naast iets van 2,4m breed en 6m lang kunnen de flikken helaas niet naast kijken...
mijne kever van 65 is ook dagelijks ingeschreven zodat we er van kunnen genieten wanneer we willen en naar niets moeten zien!
voor het geld moet je het ook niet doen want tax is hetzelfde en ik betaal 175 euro verzekering, terwijl mijn kameraad 148 betaald met O-platen
dus voor 27 euro meer per jaar ben ik in orde en moet ik naar niets zien ivm het gebruik van de kever is onze 3de wagen dus meestal staat die
in de week in de garage om dan tijdens het weekend eens buiten te halen!
heb hem nu een jaar en ongeveer een 5000km gedaan...
elk jaar naar de keuring gaan neem ik er maar bij, zo weet je wat de mindere punten zijn eventueel...na de zomer wordt hij body-off gerestaureerd dus normaal gezien zou het de jaren daarop makkelijk moeten zijn om door de keuring te raken...
enkel de verlaagde vooras kunnen ze moeilijk over doen maar ik ga er een bodemplaat over hangen zodat ze de regelbout niet zien zitten
en idd, er wordt veel te veel misbruik gemaakt va O-platen waardoor sommige regels en controles nodig zijn geworden...
dus mijn mening: voor die 27 euro dat het meer kost om hem dagelijks te verzekeren, is een O-plaat vrij 'stom' vind ik...
natuurlijk zou je ook een aparte keuring moeten kunnen ondergaan indien je de veiligheid van je oldtimer verhoogd hebt...
zo heb ik nu trommelremmen, steek ik schijfremmen, dan is dit zeker en vast een rode kaart op de keuring, terwijl je de wagen net veiliger maakt!
Op het eerste zicht lijkt het op oldtimer zetten een mooie goedkope manier om je wagen te laten rijden ... maar in verloop van tijd merk je dat die beperking van rijden nadelig is. Een mooie dag, met vrienden afspreken voor een extra ritje door België ... eerst de evenementenkalenders afschuimen om te zien welke richting je uit kan rijden
Onze Buick van 79 staat op gewone platen ... heerlijk, gewoon vertrekken en je moet je van niks aantrekken en je komt en gaat wanneer je wilt. De Corvette van 78 staat op "O"-platen en zal in verloop van tijd ook op gewone platen komen zodat ook deze gewoon kan gebruikt worden wanneer we er zin in hebben!
Zoals hierboven al gezegd wordt, je wagen moet in orde zijn en je hebt zo een extra controle door de jaarlijkse keuring.
Op het eerste zicht lijkt het op oldtimer zetten een mooie goedkope manier om je wagen te laten rijden ... maar in verloop van tijd merk je dat die beperking van rijden nadelig is. Een mooie dag, met vrienden afspreken voor een extra ritje door België ... eerst de evenementenkalenders afschuimen om te zien welke richting je uit kan rijden
Onze Buick van 79 staat op gewone platen ... heerlijk, gewoon vertrekken en je moet je van niks aantrekken en je komt en gaat wanneer je wilt. De Corvette van 78 staat op "O"-platen en zal in verloop van tijd ook op gewone platen komen zodat ook deze gewoon kan gebruikt worden wanneer we er zin in hebben!
Zoals hierboven al gezegd wordt, je wagen moet in orde zijn en je hebt zo een extra controle door de jaarlijkse keuring.
ook mijn mening, als je echt een liefhebber bent dan maak je dat je wagen in orde is en dan kan je evengoed op gewone platen rijden
Comment