Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Zeker in een sedan moet dat echt vlot geweest zijn indertijd. En zo soepel.
Een interessante vergelijking die ik zelf al aan de lijve heb ondervonden:
Kleine ongeremde dubbelasser (laadvlak boven de wielen) met motor+versnellingsbak op achter de 200E (122pk/178Nm): op snelweg niét boven de 120-125 te krijgen, en gewoon echt héél veel moeite om snelheid te maken boven de 60 per uur.
De 300TD (113pk/191Nm), die zelf al 1700kg weegt ipv +-1350? voor de 200E, trekt zo'n lastje op z'n dooie gemak richting 140-150.
Echt, dat koppel en die soepelheid van die 6-pitter atmo diesels van toen is echt ongekend.
Ik heb in mijn leven nog geen aangenamere diesel gereden.
Fak wat ga ik heimwee hebben.
En enerzijds heb ik goesting om als opvolger zo'n 300TDT ooit eens aan te schaffen, maar ik ben eigenlijk bang dat ik vooral verknocht ben aan dat atmosferische karakter van de 300TD.
Motorisch is de TN nog altijd in orde heeft ondertussen toch meer dan 350.000 km gereden denk ik .
Word nu alleen nog gebruikt voor op verlof te gaan in de zomer
het enig dat mijne mankeerde was dat soms de wissers het niet meer deden, of de pinkers, maar even later was dat over
het was eigelijk geen mercedes, maar een iberia, spaans merk van bedrijfswagens
er wordt nogal smalend over gedaan, maar als onderbouw voor een mobilhome zie je ze nog wel eens
Zeker in een sedan moet dat echt vlot geweest zijn indertijd. En zo soepel.
Een interessante vergelijking die ik zelf al aan de lijve heb ondervonden:
Kleine ongeremde dubbelasser (laadvlak boven de wielen) met motor+versnellingsbak op achter de 200E (122pk/178Nm): op snelweg niét boven de 120-125 te krijgen, en gewoon echt héél veel moeite om snelheid te maken boven de 60 per uur.
De 300TD (113pk/191Nm), die zelf al 1700kg weegt ipv +-1350? voor de 200E, trekt zo'n lastje op z'n dooie gemak richting 140-150.
Echt, dat koppel en die soepelheid van die 6-pitter atmo diesels van toen is echt ongekend.
Ik heb in mijn leven nog geen aangenamere diesel gereden.
Fak wat ga ik heimwee hebben.
En enerzijds heb ik goesting om als opvolger zo'n 300TDT ooit eens aan te schaffen, maar ik ben eigenlijk bang dat ik vooral verknocht ben aan dat atmosferische karakter van de 300TD.
Zou de 24 klepper net dat ietsje meer zijn? Of is het koppel gelijk maar aan meer toeren? Ik dacht dat het max koppel bij de 12 klepper bij lagere toeren lag.
En enerzijds heb ik goesting om als opvolger zo'n 300TDT ooit eens aan te schaffen, maar ik ben eigenlijk bang dat ik vooral verknocht ben aan dat atmosferische karakter van de 300TD.
De kans is groot dat een atmo 6-cilinder veel te lineair is tov die turbo om geen verschil te voelen. Zelfde maar met ergens een zenuwachtige boost.
Een turbo 4-cilinder KAN lineairder zijn dan atmo, maar een zespitter (geen twin)...
Zou de 24 klepper net dat ietsje meer zijn? Of is het koppel gelijk maar aan meer toeren? Ik dacht dat het max koppel bij de 12 klepper bij lagere toeren lag.
Heb enkel ervaring met de 250 20 klepper, en ik vind dat echt maar niks. Geef mij maar een 10 klepper any time.
Wss is een 300 multiklepper wel wat soepeler, maar ik vrees dat het karakter hetzelfde is als die 250.
Turbo 4-pitter kan zeker niet lineairder zijn dan een zespitter tov een atmo.
Eén van de meest lineaire turbo-diesels die ik ken is de 320CDI motor in onze S210.
is mij wat onduidelijk
Let me get this straight....
Ik bedoelde dat een turbo op een viercilinder meest kans maakt om te lineariseren (denk maar aan vw TSI's), terwijl een zescilinder op zichzelf al vrij lineair is en een turbo wellicht eerder een knik zal toevoegen.
Comment