Tweetal maanden geleden van werk veranderd, ik ging van fietsafstand naar 25km enkel. Zeker niet erg ver, maar de S2000 als daily houden werd moeilijker te verantwoorden. Ook ben ik blij dat ik hem nu niet elke dag op straat moet parkeren met mogelijke schade tot gevolg.
Ik heb destijds meerdere opties overwogen, en had mijn zinnen eigenlijk op een 190D 2.5 5-cilinder diesel gezet. Het bleek echter knap lastig om een proper exemplaar te vinden dat reeds oldie was (vereiste, geen zin in 2.5 liter taksen), en niet te stevig geprijsd stond.
Uiteindelijk uit tijdgebrek ook naar andere opties beginnen rondkijken en me uiteindelijk een VW Polo 9n3 1.9TDI Sportline van 2006 aangeschaft, die intussen reeds gechipt is naar nette waardes (+-140pk en 340Nm). Tevreden van, ziet er best knap uit met een degelijk velgje eronder, sportinterieur, cruise control, auto airco etc.. Niet van te klagen. Gaat ook erg goed vooruit en verbruikt niet al te veel.
En toch blijft de 190 in mijn been bijten! Ik betrap mezelf er op dat ik regelmatig eens een kijkje ga nemen op Marktplaats en Kapaza om te zien wat er te rapen valt.
Tweeliters kom ik wel vaker tegen, maar ik denk dat dit echt wel te traag gaat zijn met z’n 75pk. Het zou alleszins de traagste auto zijn die ooit zou gehad hebben. Ik kwam recent op Marktplaats twee propere exemplaren tegen, beiden tweeliter en automaat:
Ik ben er nog niet uit of de automaat een straf of een zegen zou zijn in deze wagen. De tweeliter is niet vooruit te branden, maar misschien noopt de automaat sowieso aan tot rustiger rijden en klopt het plaatje dan? Of is deze bak eerder traag te noemen en stijgt het verbruik ook navenant in deze config?
De reden dat ik zo geïnteresseerd ben in een 190 is enerzijds door de mythische status van betrouwbaardheid en degelijkheid (op roest na) die ze intussen verworven hebben. Het idee van een gigantisch overontwikkelde wagen waar miljoenen Duitse Mark zijn ingekropen om hem zo goed mogelijk te bouwen spreekt me enorm aan. Anderzijds heb ik enkele vrienden die vroeger een 2.5D hebben gehad en zeer te spreken zijn over de combinatie comfort, stilte, en toch een fenomenaal weggedrag dankzij de multilink ophanging. Ten derde: het is RWD! Dat mis ik wel nogal in mijn huidige diesel daily.. Ik zou het best fijn vinden om op mijn dagelijks pendeltraject een beetje zijwaartse pret te kunnen hebben. Zeker nu het weer wat slechter wordt lijkt het me des te fijner om met een achtertrekker op de baan te zijn. De Polo is mijn eerste FWD en dat bevalt me oké, maar ik mis het achterwielaangedreven rijden wel.
Soit, om maar te zeggen dat mijn verlangen naar een 190 volledig ingegeven is door wat ik erover gelezen en gehoord heb. Ik heb nog nooit meegereden, laat staan gereden met een 190, wie weet vind ik ze echt veel te traag, of besef ik dan pas dat een moderne wagen met degelijke audio, CC, airco etc toch onontbeerlijk is voor mij. Of vind ik het actuele verbruik toch te hoog voor een daily te zijn? Of vind ik het toch irritant om in te zitten over roest op mijn dagelijkse wagen?
Als er 190-bezitters zijn die me na het lezen van dit epistel spontaan een ritje willen aanbieden, u mag zich steeds melden aan de receptie! Verder is advies over 2.0 vs 2.5, automaat vs handgeschakeld, oldie daily vs moderne daily zeker welkom.
Ik heb destijds meerdere opties overwogen, en had mijn zinnen eigenlijk op een 190D 2.5 5-cilinder diesel gezet. Het bleek echter knap lastig om een proper exemplaar te vinden dat reeds oldie was (vereiste, geen zin in 2.5 liter taksen), en niet te stevig geprijsd stond.
Uiteindelijk uit tijdgebrek ook naar andere opties beginnen rondkijken en me uiteindelijk een VW Polo 9n3 1.9TDI Sportline van 2006 aangeschaft, die intussen reeds gechipt is naar nette waardes (+-140pk en 340Nm). Tevreden van, ziet er best knap uit met een degelijk velgje eronder, sportinterieur, cruise control, auto airco etc.. Niet van te klagen. Gaat ook erg goed vooruit en verbruikt niet al te veel.
En toch blijft de 190 in mijn been bijten! Ik betrap mezelf er op dat ik regelmatig eens een kijkje ga nemen op Marktplaats en Kapaza om te zien wat er te rapen valt.
Tweeliters kom ik wel vaker tegen, maar ik denk dat dit echt wel te traag gaat zijn met z’n 75pk. Het zou alleszins de traagste auto zijn die ooit zou gehad hebben. Ik kwam recent op Marktplaats twee propere exemplaren tegen, beiden tweeliter en automaat:
Ik ben er nog niet uit of de automaat een straf of een zegen zou zijn in deze wagen. De tweeliter is niet vooruit te branden, maar misschien noopt de automaat sowieso aan tot rustiger rijden en klopt het plaatje dan? Of is deze bak eerder traag te noemen en stijgt het verbruik ook navenant in deze config?
De reden dat ik zo geïnteresseerd ben in een 190 is enerzijds door de mythische status van betrouwbaardheid en degelijkheid (op roest na) die ze intussen verworven hebben. Het idee van een gigantisch overontwikkelde wagen waar miljoenen Duitse Mark zijn ingekropen om hem zo goed mogelijk te bouwen spreekt me enorm aan. Anderzijds heb ik enkele vrienden die vroeger een 2.5D hebben gehad en zeer te spreken zijn over de combinatie comfort, stilte, en toch een fenomenaal weggedrag dankzij de multilink ophanging. Ten derde: het is RWD! Dat mis ik wel nogal in mijn huidige diesel daily.. Ik zou het best fijn vinden om op mijn dagelijks pendeltraject een beetje zijwaartse pret te kunnen hebben. Zeker nu het weer wat slechter wordt lijkt het me des te fijner om met een achtertrekker op de baan te zijn. De Polo is mijn eerste FWD en dat bevalt me oké, maar ik mis het achterwielaangedreven rijden wel.
Soit, om maar te zeggen dat mijn verlangen naar een 190 volledig ingegeven is door wat ik erover gelezen en gehoord heb. Ik heb nog nooit meegereden, laat staan gereden met een 190, wie weet vind ik ze echt veel te traag, of besef ik dan pas dat een moderne wagen met degelijke audio, CC, airco etc toch onontbeerlijk is voor mij. Of vind ik het actuele verbruik toch te hoog voor een daily te zijn? Of vind ik het toch irritant om in te zitten over roest op mijn dagelijkse wagen?
Als er 190-bezitters zijn die me na het lezen van dit epistel spontaan een ritje willen aanbieden, u mag zich steeds melden aan de receptie! Verder is advies over 2.0 vs 2.5, automaat vs handgeschakeld, oldie daily vs moderne daily zeker welkom.
Comment