Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mercedes 190: 25 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Tweetal maanden geleden van werk veranderd, ik ging van fietsafstand naar 25km enkel. Zeker niet erg ver, maar de S2000 als daily houden werd moeilijker te verantwoorden. Ook ben ik blij dat ik hem nu niet elke dag op straat moet parkeren met mogelijke schade tot gevolg.

    Ik heb destijds meerdere opties overwogen, en had mijn zinnen eigenlijk op een 190D 2.5 5-cilinder diesel gezet. Het bleek echter knap lastig om een proper exemplaar te vinden dat reeds oldie was (vereiste, geen zin in 2.5 liter taksen), en niet te stevig geprijsd stond.

    Uiteindelijk uit tijdgebrek ook naar andere opties beginnen rondkijken en me uiteindelijk een VW Polo 9n3 1.9TDI Sportline van 2006 aangeschaft, die intussen reeds gechipt is naar nette waardes (+-140pk en 340Nm). Tevreden van, ziet er best knap uit met een degelijk velgje eronder, sportinterieur, cruise control, auto airco etc.. Niet van te klagen. Gaat ook erg goed vooruit en verbruikt niet al te veel.

    En toch blijft de 190 in mijn been bijten! Ik betrap mezelf er op dat ik regelmatig eens een kijkje ga nemen op Marktplaats en Kapaza om te zien wat er te rapen valt.


    Tweeliters kom ik wel vaker tegen, maar ik denk dat dit echt wel te traag gaat zijn met z’n 75pk. Het zou alleszins de traagste auto zijn die ooit zou gehad hebben. Ik kwam recent op Marktplaats twee propere exemplaren tegen, beiden tweeliter en automaat:





    Ik ben er nog niet uit of de automaat een straf of een zegen zou zijn in deze wagen. De tweeliter is niet vooruit te branden, maar misschien noopt de automaat sowieso aan tot rustiger rijden en klopt het plaatje dan? Of is deze bak eerder traag te noemen en stijgt het verbruik ook navenant in deze config?
    De reden dat ik zo geïnteresseerd ben in een 190 is enerzijds door de mythische status van betrouwbaardheid en degelijkheid (op roest na) die ze intussen verworven hebben. Het idee van een gigantisch overontwikkelde wagen waar miljoenen Duitse Mark zijn ingekropen om hem zo goed mogelijk te bouwen spreekt me enorm aan. Anderzijds heb ik enkele vrienden die vroeger een 2.5D hebben gehad en zeer te spreken zijn over de combinatie comfort, stilte, en toch een fenomenaal weggedrag dankzij de multilink ophanging. Ten derde: het is RWD! Dat mis ik wel nogal in mijn huidige diesel daily.. Ik zou het best fijn vinden om op mijn dagelijks pendeltraject een beetje zijwaartse pret te kunnen hebben. Zeker nu het weer wat slechter wordt lijkt het me des te fijner om met een achtertrekker op de baan te zijn. De Polo is mijn eerste FWD en dat bevalt me oké, maar ik mis het achterwielaangedreven rijden wel.

    Soit, om maar te zeggen dat mijn verlangen naar een 190 volledig ingegeven is door wat ik erover gelezen en gehoord heb. Ik heb nog nooit meegereden, laat staan gereden met een 190, wie weet vind ik ze echt veel te traag, of besef ik dan pas dat een moderne wagen met degelijke audio, CC, airco etc toch onontbeerlijk is voor mij. Of vind ik het actuele verbruik toch te hoog voor een daily te zijn? Of vind ik het toch irritant om in te zitten over roest op mijn dagelijkse wagen?

    Als er 190-bezitters zijn die me na het lezen van dit epistel spontaan een ritje willen aanbieden, u mag zich steeds melden aan de receptie! Verder is advies over 2.0 vs 2.5, automaat vs handgeschakeld, oldie daily vs moderne daily zeker welkom.
    Honda S2000 2002
    BMW E30 318is 1990

    VW Polo 1.9TDI 2006

    Comment


    • Hier een 200D en een 190D op den hof staan 190 is de daily van de vriendin ... Rijdt zalig!
      Benzine
      '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

      '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

      '68 VW 411 1700 (2011-2014)
      '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
      Diesel
      '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
      '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
      '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
      '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
      '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

      Comment


      • Mispak u niet, die diesels zijn inderdaad traag , in vgl. met de auto's van tegenwoordig al heel.
        Maar hangt natuurlijk ook af van uw perceptie, de 2.5 in mijn vroegere w124 was voldoende om mee te kunnen en snelheid te houden, maar optrekken om overal de snelste te zijn....

        De rijdeigenschappen van een 190 zijn wel uitstekend, wel niet het stuurgevoel of lichtvoetigheid van zijn BMW concurrent maar solide, stevig en comfortabel en laat zich gerust snel door bochten begeleiden. Meer Labrador dan Dobermann maar luistert even goed.

        Lees: Het gaat meer om momentum bewaren dan de versnelling.

        Persoonlijk vind ik de automaat top, maar dat was dan bij een 300 turbodiesel, noopt inderdaad toch gezapig rijd gedrag waardoor bij mij geen speciaal meerverbruik leek voor te komen.
        Volgens mij zou jij wel niet echt deugd hebben van die automaten....tenzij je veel files en stadscentra aandoed.

        Comment


        • Mijn W124 250D is ook heel traag, die nieuwe daf lf van iot werk is sneller int accelereren

          Comment


          • Zijwaartse pret en een 190D/200D in 1 zin. Lijkt me enkel op een sneeuwplein mogelijk. Een W201 (en zeker een W124) is zeker zo speels niet als een E30 ondanks dat het rechtstreekse concurrenten waren in hun tijd.
            Ne W201/W124 is wel een super comfortabele, solide, betrouwbare pendelpartner.

            Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar een W124, zelfde betrouwbaarheid maar toch net iets ruimer en comfortabeler dan de W201. En vaak ook wat van meer opties voorzien zoals (automatische) airco enzo.
            1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
            2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
            2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
            -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

            www.carfac.be "Driving on experience"

            Comment


            • een benz rijdt op rails...zie naar de 45

              Comment




              • Op een meeting

                Babybenz, rij er nu al 7 jaar mee nooit gaat hij weg nooit!

                Diesel 2L van 1989. Toch redelijk wat opties zoals schuifdak, armsteun en kopteunen langs achter.

                Tuurlijk is de wagen traag, maar zo traag vind ik hem niet, en is zeker niet de traagste die ze gemaakt hebben! ( Men heckflosse 2l diesel automaat met 55pk is de koning der traagheid denk ik dan)

                Betrouwbaar, degelijk, weinig roest ( ik heb nog niets ) goede baanligging en een kilometer vreter!

                Al nadeel als ik er toch ene mag zeggen, hij rijdt wat harder, en je voelt veel schokken van het wegdek, en dat vind ik jammer, zeker als de w115 al veel zachter kon rijden 10 jaar daarvoor...

                Nietemin voor het verbruik van 6L, en de gunstige 25 jaar tax... Doen!
                Last edited by ; 08/10/2014, 22:26.

                Comment


                • omdat het mooi is





                  Benzine
                  '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                  '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                  '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                  '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                  Diesel
                  '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                  '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                  '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                  '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                  '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                  Comment


                  • Sanseveria's zouden tijdscorrecter zijn achter u venster dan orchideeën

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door 2AB97 Bekijk Berichten
                      Sanseveria's zouden tijdscorrecter zijn achter u venster dan orchideeën
                      We hebben er ene eens gekregen maar staat in een hoek achter de zetel omdat madam dat niet mooi vindt
                      Benzine
                      '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                      '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                      '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                      '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                      Diesel
                      '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                      '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                      '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                      '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                      '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Alexis Bekijk Berichten
                        Tweetal maanden geleden van werk veranderd, ik ging van fietsafstand naar 25km enkel. Zeker niet erg ver, maar de S2000 als daily houden werd moeilijker te verantwoorden. Ook ben ik blij dat ik hem nu niet elke dag op straat moet parkeren met mogelijke schade tot gevolg.

                        Ik heb destijds meerdere opties overwogen, en had mijn zinnen eigenlijk op een 190D 2.5 5-cilinder diesel gezet. Het bleek echter knap lastig om een proper exemplaar te vinden dat reeds oldie was (vereiste, geen zin in 2.5 liter taksen), en niet te stevig geprijsd stond.

                        Uiteindelijk uit tijdgebrek ook naar andere opties beginnen rondkijken en me uiteindelijk een VW Polo 9n3 1.9TDI Sportline van 2006 aangeschaft, die intussen reeds gechipt is naar nette waardes (+-140pk en 340Nm). Tevreden van, ziet er best knap uit met een degelijk velgje eronder, sportinterieur, cruise control, auto airco etc.. Niet van te klagen. Gaat ook erg goed vooruit en verbruikt niet al te veel.

                        En toch blijft de 190 in mijn been bijten! Ik betrap mezelf er op dat ik regelmatig eens een kijkje ga nemen op Marktplaats en Kapaza om te zien wat er te rapen valt.


                        Tweeliters kom ik wel vaker tegen, maar ik denk dat dit echt wel te traag gaat zijn met z’n 75pk. Het zou alleszins de traagste auto zijn die ooit zou gehad hebben. Ik kwam recent op Marktplaats twee propere exemplaren tegen, beiden tweeliter en automaat:





                        Ik ben er nog niet uit of de automaat een straf of een zegen zou zijn in deze wagen. De tweeliter is niet vooruit te branden, maar misschien noopt de automaat sowieso aan tot rustiger rijden en klopt het plaatje dan? Of is deze bak eerder traag te noemen en stijgt het verbruik ook navenant in deze config?
                        De reden dat ik zo geïnteresseerd ben in een 190 is enerzijds door de mythische status van betrouwbaardheid en degelijkheid (op roest na) die ze intussen verworven hebben. Het idee van een gigantisch overontwikkelde wagen waar miljoenen Duitse Mark zijn ingekropen om hem zo goed mogelijk te bouwen spreekt me enorm aan. Anderzijds heb ik enkele vrienden die vroeger een 2.5D hebben gehad en zeer te spreken zijn over de combinatie comfort, stilte, en toch een fenomenaal weggedrag dankzij de multilink ophanging. Ten derde: het is RWD! Dat mis ik wel nogal in mijn huidige diesel daily.. Ik zou het best fijn vinden om op mijn dagelijks pendeltraject een beetje zijwaartse pret te kunnen hebben. Zeker nu het weer wat slechter wordt lijkt het me des te fijner om met een achtertrekker op de baan te zijn. De Polo is mijn eerste FWD en dat bevalt me oké, maar ik mis het achterwielaangedreven rijden wel.

                        Soit, om maar te zeggen dat mijn verlangen naar een 190 volledig ingegeven is door wat ik erover gelezen en gehoord heb. Ik heb nog nooit meegereden, laat staan gereden met een 190, wie weet vind ik ze echt veel te traag, of besef ik dan pas dat een moderne wagen met degelijke audio, CC, airco etc toch onontbeerlijk is voor mij. Of vind ik het actuele verbruik toch te hoog voor een daily te zijn? Of vind ik het toch irritant om in te zitten over roest op mijn dagelijkse wagen?

                        Als er 190-bezitters zijn die me na het lezen van dit epistel spontaan een ritje willen aanbieden, u mag zich steeds melden aan de receptie! Verder is advies over 2.0 vs 2.5, automaat vs handgeschakeld, oldie daily vs moderne daily zeker welkom.
                        Hehe, toen je gisteren zei dat je RWD mistte, moest ik aan een 190 denken als alternatief.

                        Zou zeggen Polo dumpen en 190 halen, maar de platte diesels krijg je wel niet zo snel scheef denk ik. Geen idee hoe het zit met ('trage') benzines en turbodiesels.

                        E30SHOP.be
                        - Alles voor uw BMW E30.
                        Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                        En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Cotoneaster Bekijk Berichten


                          Al nadeel als ik er toch ene mag zeggen, hij rijdt wat harder, en je voelt veel schokken van het wegdek, en dat vind ik jammer, zeker als de w115 al veel zachter kon rijden 10 jaar daarvoor...
                          da's door u verlaging -_-

                          Comment


                          • 190D en zijwaartse pret

                            Mja het kan mits dat ge de auto goed kent en er eventueel water op de baan ligt maar met zijn standaard open diffs moede u aan niet te veel verwachten. 190's waren gemaakt om de bocht te pakken, niet er uit te gaan en daar zijn ze steen goed in! (Ik mis m'n racedoos )

                            Mijn eerste 190E 2.0 was ook ne creme van nen auto maar vermits mijn geloof mij niet toelaat te geloven in het bestaan van dieselmercedessen ga ik altijd voor ne naft en die rijden toch nog een stuk beter, minder gewicht op de neus en de 2 liter heeft direkt bijna het dubbele van de pk's van z'n dieselbroertje.

                            Comment


                            • Een 190D is perfect driftbaar, zelfs als het droog ligt (ik heb wel een 2.5 atmo)
                              Geen te brede banden steken en een beetje provoceren, door de slappe veren kun je erg gemakkelijk en met veel gevoel met het gewicht van de auto spelen. Op een nat rond punt gewoon wat gas geven naar de buitenkant toe, dan gewoon snokje naar de binnenkant en gas los, de kont komt dan erg geleidelijk wat om, dan gewoon goed op de gas gaan en je kunt blijven gaan, zelfs met 1 hand zo gemakkelijk gaat hij
                              In het droge moet je al wat harder gaan maar een klein driftje hier en daar lukt toch, denoods remmend insturen, lift off of even flicken. Super auto is het, voor mij nog altijd de beste auto ooit eigenlijk.
                              Last edited by stradge; 11/10/2014, 14:38.

                              Comment


                              • jaaaa, ik kon mijnen 190D "in den tijd" ook dwars smijten ze op't rondpunt hier voor de deur genoeg gedaan
                                binnenkort ben ik hopelijk ook terug 190 owner, zijn gewoon de beste auto's ooit...

                                Comment


                                • Ik wil ook wel terug met een 190D rijden. Dé auto waar ik mee heb leren rijden , het was een witte zonder opties met een blauw interieur. Helaas heeft mijn zus er ook mee 'gereden' en dat kwam de carosserie niet ten goede .
                                  Ik herinner me ook de uitgebreide EHBO-kit die in de hoedenplank zat, en het onderstel dat een soort behandeling kreeg tegen roest.
                                  Ter vervanging is er een C250D gekomen, de 190D was toen ongeveer 10jaar. 2 prachtwagens waar nooit grote problemen mee zijn geweest.

                                  Comment


                                  • Mijn 190 pakt zijn bochten standaard dwars!

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk Berichten
                                      Een 190D is perfect driftbaar, zelfs als het droog ligt (ik heb wel een 2.5 atmo)
                                      Geen te brede banden steken en een beetje provoceren, door de slappe veren kun je erg gemakkelijk en met veel gevoel met het gewicht van de auto spelen. Op een nat rond punt gewoon wat gas geven naar de buitenkant toe, dan gewoon snokje naar de binnenkant en gas los, de kont komt dan erg geleidelijk wat om, dan gewoon goed op de gas gaan en je kunt blijven gaan, zelfs met 1 hand zo gemakkelijk gaat hij
                                      In het droge moet je al wat harder gaan maar een klein driftje hier en daar lukt toch, denoods remmend insturen, lift off of even flicken. Super auto is het, voor mij nog altijd de beste auto ooit eigenlijk.
                                      Zo mag ik het horen

                                      Van al m'n autovrienden die destijds een oudere diesel merc hebben gehad (W124 250D, W201 2.5D - tweemaal) hoor ik hetzelfde: super baanligging, en als het nat ligt fijn om mee te driften. Natuurlijk voor het kortere bochtige werk geen ideale combo, maar het spreekt me toch wel aan.

                                      De laatste tijd toch elke dag de bekende sites aan het afschuimen in de hoop iets betaalbaars in goede staat tegen te komen. Voorlopig wel enkele kanshebbers, maar steevast 8u of meer rijden in Duitsland. Ik ben niet vies van wat kilometers malen en eens lang in de auto zitten, maar als de verkoper niet antwoord op m'n mails is dat geen goed begin. Ik wil graag helder antwoord op mijn vele vragen, en de foto eigenlijk al binnen en buiten gezien hebben op foto vooraleer ik zo'n rit overweeg

                                      Wel een prachtige rode gezien met slechts 70k km's, reeds oldie. Wel 8K euro. Beetje aan de hoge kant, al is zoiets dat imo wel waard. Maar mijn budget trekt dat niet.

                                      Ik zou eigenlijk eens moeten beginnen van met eentje (mee) te rijden. Ze worden zo opgehemeld dat ik intussen al eentje wil zonder er ooit mee gereden te hebben. Maat van me heeft net een 190 2.5-16 gekocht, zal daar eens 'n ritje in vragen. Natuurlijk niet helemaal te vergelijken, maar dat zien we even door de vingers
                                      Honda S2000 2002
                                      BMW E30 318is 1990

                                      VW Polo 1.9TDI 2006

                                      Comment


                                      • Overengineered cars <3

                                        Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.
                                        Honda S2000 2002
                                        BMW E30 318is 1990

                                        VW Polo 1.9TDI 2006

                                        Comment


                                        • 2.5 diesels zijn top
                                          heb er sinds een paar dagen ook terug één

                                          Comment

                                          Working...
                                          X