Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe oldtimerwetgeving

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wij zijn onlangs naar de keuring geweest met onze oldtimer maar hij is afgekeurd geweest. Wel hebben we roze papieren gekregen om hem in te schrijven.
    Nu is mijn vraag: kunnen we al inschrijven of moeten we eerst terug naar de keuring om deze keer wel goed gekeurd te worden?

    Comment


    • normaal moet daar een stempel opstaan van de keuring, en dan kan de verzekering er ook eentje opzetten en dan pas kan het naar brussel.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Bouver Bekijk Berichten
        Wij zijn onlangs naar de keuring geweest met onze oldtimer maar hij is afgekeurd geweest. Wel hebben we roze papieren gekregen om hem in te schrijven.
        Nu is mijn vraag: kunnen we al inschrijven of moeten we eerst terug naar de keuring om deze keer wel goed gekeurd te worden?
        En waarom afgekeurd ? Vond je het terecht of niet? How was it ?
        Classic cars on demand

        www.facebook.com/CaliforniaDream.be
        www.californiadream.be

        - It's time to make your dream come true -

        Comment


        • Wat is het verschil tussen een oldtimer met gewone plaat en een oldtimer met o plaat?
          Heeft dit alleen verschil op de verzekering of moet men dan ook met een normale plaat de volle BIV en jaarlijkse tax betalen?
          De beperking "woon-werk verkeer" is ook nogal onduidelijk, hoe kan men dit controleren als men toch dag en nacht mag rondrijden...?

          Comment


          • voor de verzekering KAN het verschillen. sommige maatschappijen rekenen de volle pot aan zoals een andere daily als hij op gewone platen staan. andere maatschappijen geven dan bv een beter tarief dan een daily wagen, maar nog steeds duurder dan O-plaat.

            O-plaat verzekeringen vind je al voor 90€/jaar maar dan wel met een aantal beperkingen, sommige door de wet (zoals woon-werk verkeer), andere opgelegd door de verzekering: bv niet samen op de baan met je andere daily, of max 10 000km/jaar ....

            voor tax en inschrijving is het allemaal gelijk, het is tegenwoordig ook heel moeilijk te controleren. stel nu eens dat je op de brusselse ring om 7h smorgens op een werkdag een ongeluk hebt en die weg is toevallig tussen u huis en het werk. bewijs maar eens dat jij NIET naar je werk ging. k heb ook al gehoord van politiewagens die een parking van een bedrijf oprijden en eens rondkijkt naar de autos...

            de keuring is nu haast al hetzelfde als een andere, er is geen winst op tax of verzekering en binnenkort ga je met o platen toch ook een periodieke keuring krijgen

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
              afkeuren op roest mochten ze vroeger ook al.

              de vorige keuringregels gaven enkel op wat MOET gecontroleerd worden. zo werd mijn één van mijn autos een paar keer afgekeurd voor de papieren, 1keer voor de handrem die 25% verschil had (bij daily wagen is dat opmerking, bij oldtimer afkeur omdat ze weten dat ge da toch niet hersteld), en één keer omdat 1 van de banden een beschadiging had in het loopvlak.
              nogthans worden banden niet gecontrolleerd, kreeg ik toch een rode kaart. reservewiel steken mocht, maar dan had ik afkeur wegens verschillend profiel.

              roest aan een dorpel wordt misschien getolereerd en ze gaan er ook niet gaan op kloppen met ne schroevendraaier. maar als ze van ver het gaatje al zien (zonder doorprikken), hedde zowieso afkeur.
              de keuring mag namelijk ALTIJD afkeuren als de verkeersveiligheid in gedrang komt. dus ook met remmen of visuele beschadigingen.

              dat ze nu strenger controleren is ook normaal, je auto mag nu ook volledig daily op de baan. elke dag ermee naar de winkel gaan mag dus ook. commercieel en voor je werk rondrijden mag enkel niet. van mij mogen ze allang de 'werking' controleren van alle onderdelen.
              gaan afkeuren omdat er andere componenten zitten is dan onzin (zoals afkeur op die silicoon remflexibels, afkeur voor rode/gele/groene/... PU rubbers, afkeur wegens grotere remschijven dan fabriek af...
              heb ooit iemand gekend met een escort mk1 die in duitsland volledig tuv gekeurd was en ook goedkeuring had voor circuit. wordt ingevoerd in belgie en had afkeur op de remmen. zaten vooraan namelijk veerpoten met schijven in terwijl die auto origineel rondom met trommels was uitgebracht.
              idem voor mijn escort mk2. de 1.1versies hebben trommels, de 1.3 hebben schijven. je kan dus 1:1 swappen zonder dat je moet foefelen om te laten passen, doch afkeur bij oldtimerkeuring.

              mijn oplossing hierop: zeldzame oldtimer zoeken waar ze zelf geen data van hebben, en bij elke vraag antwoorden: is origineel bij dit model.
              moet eens dringend naar de keuring met mijn 3.0V6 capri. eens zien of ze zagen over de uitlaat, remmen, motor, spoiler...
              allemaal origineel op een 3.0S zal mijn antwoord zijn
              Lijkt mij ideaal voer om eens een rechtszaak aan te spannen tegen sbat
              Ik heb rechtbijstand genomen tegen overheidsdiensten maar wel een wachttijd van 12maand eer ik ze mag aanspreken.
              Ik heb een paar opties
              -Gewone wagen maar eentje met grotere remmen
              -Gewone wagen maar eentje met een andere motor verlaging etc (bv polo 6n met 1.8 turbo)
              -Oldie zoals in uw geval.

              Zeker zoals in uw geval lijkt mij dat haalbaar gezien het de veiligheid ten goede komt want als een focus met schijfremmen een noodstop doet zit escort met trommelremmen in zn gat...
              Wat denk je?
              Polo 6n 1.4

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                er is geen winst op tax of verzekering
                Met een o-plaat moet je toch geen volle tax (BIV) betalen...
                Wat mijn vraag eigenlijk is,
                stel nu dat ik een 7liter oldtimer wil inschrijven met een o-plaat, dan moet ik een forfatair bedrag betalen voor de jaarlijkse tax.
                Wil ik die oldtimer dan echter met dagelijkse plaat inschrijven, moet ik dan BIV betalen als een gewone wagen en de gewone jaarlijkse tax ondanks het toch een oldtimer blijft met gewone platen?
                want ik heb op het net al zoveel verschillende dingen gelezen dat men er op den duur niemeer wijs uit geraakt (oa zoiets als oldtimer met normale dagelijkse plaat betaald geen BIV ergens anders lees je dan dat dit dan beschouwd word als een gewoon voertuig en niet als oldtimer ondanks de leeftijd van 25j)

                en bedankt voor de moeite en uitleg

                Comment


                • Nee auto van 25 jaar of ouder is 40 euro BIV en 34 euro taks, of je die nu op O plaat zet of op gewone plaat is hetzelfde. Alleen de jaarlijkse keuring is er (nog) niet bij op een O-plaat.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                    Nee auto van 25 jaar of ouder is 40 euro BIV en 34 euro taks, of je die nu op O plaat zet of op gewone plaat is hetzelfde. Alleen de jaarlijkse keuring is er (nog) niet bij op een O-plaat.
                    Dus een o-plaat is alleen maar voordelig voor de verzekering en (nu nog) voor de keuring, dan lijkt mij het beste om toch een gewone plaat te nemen, het enigste dat mij tegenhield om vb een 7liter te nemen was de BIV.
                    Kan je u voorstellen dat ik deze week naar de verzekering heb gebeld om wat info te verkrijgen en die kwam zelf nog af met de wet van zonsopgang/ondergang enzo... :s

                    Comment


                    • er wordt veel onzin verkocht en dat zelfs sommige verzekeraars het niet weten kan ik ook over meespreken

                      Comment


                      • belasting kan je gewoon opzoeken op een overheidswebpagina.


                        als ik daar het chassisnr van men golf in tik:

                        De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 41,61 EUR
                        De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 34,77 EUR
                        mijn golf is 26jaar, ingeschreven als daily (heb die al 4jaar van VOOR die oldtimer was), geen km beperking en gebruik die wel degelijk voor woon-werk verkeer

                        Comment


                        • Dank u voor de inlichtingen fcapri (en iedereen dat geantwoord heeft )
                          Ik had die site al bezocht maar mits ik nog geen oldtimer heb en dan ook de gegevens zoals co uitstoot, kw chasisnr. enzo niet kende
                          had ik nooit geprobeerd om willekeurige hoge cijfers in te geven om dan tot de conclusie te komen dat het inderdaad 41,61€ BIV is.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                            er wordt veel onzin verkocht en dat zelfs sommige verzekeraars het niet weten kan ik ook over meespreken
                            Inderdaad, mijn verzekeraar belde mij onlangs zelfs op om info te vragen over de oldtimerregeling voor een van zijn andere klanten :-)
                            Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
                              Inderdaad, mijn verzekeraar belde mij onlangs zelfs op om info te vragen over de oldtimerregeling voor een van zijn andere klanten :-)
                              lol allè dan vraag ik mij af me wa zijde bezig...

                              Comment


                              • Nog een voorbeeldje van een kwakkel : onlangs hoorde ik via via iemand verkondigen dat je tegenwoordig niet meer met je eigen (daily) nummerplaat naar de oldtimerkeuring mocht gaan maar dat je dit tegenwoordig alleen met Z-platen kon laten doen

                                Comment


                                • Mja dit bewijst nogmaals hoe de belgische wet ivm oldtimers ineen zit...
                                  Veel te veel veranderingen en soms onduidelijk.

                                  Comment


                                  • Betaal je ook extra als jonge bestuurder op oldtimer verzekering?


                                    Verzonden vanaf mijn iPod touch met behulp van Tapatalk
                                    RIP Den borre!

                                    Comment


                                    • hangt af van maatschappij tot maatschappij. de vorige waar ik zat vroeg ongeveer 50% van de normale daily, die waar ik nu zit kost 90€ voor de eerste oldtimer en 15€ voor de 2de.
                                      die maatschappijen geven oldtimerverzekeringen een vast bedrag. dan doet zelf de auto er niet toe.
                                      een citroen 2PK met 600CC kost evenveel verzekering als een cadillac eldorado 8,2V8.

                                      van die maatschappijen zijn er wel die een min leeftijd eisen. dacht dat erard min 25jaar is

                                      Comment


                                      • Wat met auto's van voor maar 68?

                                        Oldtimerwetgeving slaat altijd op de wetgeving van 1968. Die 4 regels van woon werk en blabla komen allemaal uit 1968.

                                        Wordt voor 1968 daarin ook opgenomen dan

                                        Comment


                                        • Auto voor 68 ingeschreven in belgie zou ik niet op o platen zetten..

                                          Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

                                          Comment

                                          Working...
                                          X