Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe oldtimerwetgeving

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Draagplicht is dan weer wat anders ... ze dienen aanwezig te zijn op alle achterste zitplaatsen vanaf registratiedatum na 01/01/1984.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Cotoneaster Bekijk Berichten
      Het dragen van de veiligheidsgordel is voorin de auto verplicht sinds 1975 en achterin sinds 1991,

Alle sites waar je kijkt zeggen iets anders.
      Gordels vooraan ben ik bijna zeker ben ik gaan vragen.
      Gordels vooraan zijn verplicht vanaf maart 1968! Mijn VW 411 van december 68 had gordels vooraan en werden ook nagekeken op de keuring ...
      Benzine
      '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

'68 VW 411 1700 (2011-2014)
      '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
      Diesel
      '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
      '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
      '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
      '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
      '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

Comment

• Voor lichte vracht zijn de gordels pas ergens in 85 verplicht. mijn 77'er dodge had geen verplichte gordels vooraan. op keuring paar keer opmerking gehad dat mijn gordels zo geen rood label met keuringsnr hadden.
        ik antwoorde dan: "kom ik sffs terug zonder gordels". altijd groen keuringspapier gekregen

Oorspronkelijk geplaatst door 2AB97 Bekijk Berichten
        Mag je met een O-plaat een aanhangwagen trekken ? Geen speciale dingen, maar gewoon met een remork wat afval naar het containerpark voeren ofzo ?
        ik heb destijds lang gesukkeld en de wet na zitten lezen wat er nu mocht met een trekhaak op een oldtimer.
        volgens de wet mocht je ENKEL met een caravan/aanhanger/fietsendragen rijdens als je naar een erkend treffen ging (als proefrit mocht NIET).
        daardoor diende je de oldtimer wel voor te rijden in een keuringsstation speciek voor trekhaak keuring. en hier komt de miserie:
        dat computersysteem zet je auto automatisch van oldtimer naar trekkend voertuig en dan moet je de complete keuring doorlopen en heb je GEEN oldtimer meer.
        als oldtimer vervalt een heleboel te keuren zaken, waaronder alweer de trekhaak. beide waren NIET te combineren. heb er lang mee bezig geweest met DIV en diverse keuringsstations.
        uiteindelijk heb ik het er toch door gekregen (met veel hulp van 1 specifiek keuringsstation) en daarbij werd een maat zijn oldtimer ook onmiddelijk met trekhaak op papier voorzien.

je mocht er wel nog altijd NIET mee naar de gamma toen.

nu dat de oldtimerwetgeving veranderd is, heb ik wel geen weet of het programma van de keuringcentra al aangepast is. je mag nu wel onbeperkt rijden met je oldtimer, als die ene specifieke wet niet is herschreven waar de trekhaak in stond, mag het nog steeds niet.

een oldtimer vroeger stond namelijk beschreven als een voertuig dat uitzonderlijk op de baan was als:
        §1: proefritten in een straal van 25km tussen zonsopgang en zonsondergang met het oog op een nakende manifestatie
        §2: om zich te begeven naar een toegelaten manifestatie.

en die ene wet die zei dat je een trekhaak mocht hebben op je oldtimer, verwijst heeeeeeeel specifiek naar dat §2.
        aangezien dat gedeelte van de oldtimer is komen te vervangen, zal die ene wet van trekhaak ook zijn te komen vervallen en heb ik geen idee of het nu nog mag
        Last edited by ; 13/12/2014, 22:48.

Comment

• Dank u voor u antwoord fcapri, dus ik begrijp dat er nog steeds geen duidelijkheid rond dit onderwerp is. Google gaf mij ook al geen antwoord. Wel raar, aangezien er op mijn verzekeringspapier staat dat ik verzekerd ben voor het trekken van een aanhangwagen tot 750kg.

Comment

• autoverzekeringen dekken altijd aanhangers tot 750kg in de polis.
            mijn golf had geen trekhaak, doch verzekerd voor een aanhanger tot 750kg.
            nu heb ik een trekhaak gestoken en ermee gekeurd en veranderd er niks voor de verzekering, dit zat er namelijk al in.

t is niet de verzekering die het grote probleem is bij een politiecontrole, maar de belgische wet. alle verzekeringen vroeger zeiden ook dat je 24/24 verzekerd was in belgie en buitenland met de oldtimer. t was wel de WET die zei dat je niet snachts mocht rijden en enkel proefritten van 25km

Comment

• Ik kon in september bij oldtimerkeuring de trekhaak kiezen net als bij een jaarlijkse keuring bij mijn Mercedes W124 300TE: 750kg fietsendrager, 750kg aanhangwagen, of 1500kg aanhangwagen geremd. Heb maar het max genomen natuurlijk

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door The White Rider Bekijk Berichten
                Ik kon in september bij oldtimerkeuring de trekhaak kiezen net als bij een jaarlijkse keuring bij mijn Mercedes W124 300TE: 750kg fietsendrager, 750kg aanhangwagen, of 1500kg aanhangwagen geremd. Heb maar het max genomen natuurlijk
                Lijkt me iets te zijn wat niet correct is.

Een auto moet, indien de trekhaak gebruikt wordt boven de 750 kg, jaarlijks gekeurd worden ... zelfs als hij minder dan 4 jaar oud is.

Een oldtimer, die zou dan nooit meer gekeurd moeten worden als hij boven de 750 kg sleept ?

Comment

• nee, die moet elk jaar naar de keuring voor de trekhaak. idem als een oldtimer op LPG. die moet ook elk jaar naar de keuring voor de LPG controle.
                  mijn capri werd destijds gekeurd tot 750kg. normaal zou dan bij elke periodieke keuring de trekhaak opnieuw bekeken worden, aangezien een oldtimer geen perdiodieke keuring heeft, moet de trekhaak ook niet meer bekeken worden (net zoals bij een auto <4jaar moet een gewone trekhaak niet jaarlijks gekeurd worden).

de trekhaak van men dodge was al helemaal absurd. bij lichte vracht mag je ZELF een trekhaak bouwen onder de auto. aangezien men 2 gastanken achteraan aan de achterbumper zaten, was de mogelijkheid van een trekhaak bijna onmogelijk. heb dan zelf ene aan de bumper gehangen en met 2 ijzeren staven naar de chassisbalken gebracht. stond op de keuring: "ah, deze heeft een trekhaak" (keurder stampt ff met 1 voet tegen den bol) "ok, is in orde".
                  en ik kreeg 2150kg trekgewicht op de papieren. eerste keer dat ik 500kg trok, is die eerste dwarslat al krom gegaan. niet elke ijzeren lat is een sterke lat. heb die later wel verbeterd, en maar goed ook want onderstaande is wat meer dan 500kg:

men capri die al bij aankoop zijn originele trekhaak had, heeft 2jaar geduurd voor ik die op O-plaat weer op de papieren kreeg. dat was dan een correcte trekhaak. belgie, waar veiligheid niet primeert als uwe portefeuille maar dik genoeg is
                  Last edited by ; 23/12/2014, 10:43.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                    nee, die moet elk jaar naar de keuring voor de trekhaak. idem als een oldtimer op LPG. die moet ook elk jaar naar de keuring voor de LPG controle.
                    mijn capri werd destijds gekeurd tot 750kg. normaal zou dan bij elke periodieke keuring de trekhaak opnieuw bekeken worden, aangezien een oldtimer geen perdiodieke keuring heeft, moet de trekhaak ook niet meer bekeken worden (net zoals bij een auto <4jaar moet een gewone trekhaak niet jaarlijks gekeurd worden).
                    Vandaar dat het zeer onlogisch is dat een oldtimer zou mogen slepen > 750 kg.

Comment

• als die dat elk jaar laat keuren, zie ik daar geen probleem in. ook de verzekering zal moeten aangepast worden dan. k dacht dat aanhangers tot 500kg IN de verzekering van de auto inbegrepen zaten, erboven moet je de verzekering aanpassen.
                      en ik weet niet of specifieke oldtimerverzekeringen daarop voorzien zijn.

ik heb het destijds aangevraagd aan mijn verzekering en voor hun was het geen probleem als het ook was in functie van een treffen (speciale oude aanhanger, oldtimer caravan,...)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                        als die dat elk jaar laat keuren, zie ik daar geen probleem in.
                        Dan schrijft hij hem beter "normaal" in en niet als oldtimer: dan moet hij ook jaarlijks naar de keuring en heeft hij bovendien geen beperkingen meer.

Comment

• Afgekeurd op een ophangingsrubber....
                          Polo 6n 1.4

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                            Dan schrijft hij hem beter "normaal" in en niet als oldtimer: dan moet hij ook jaarlijks naar de keuring en heeft hij bovendien geen beperkingen meer.
                            dat was een hoofdreden om mijn dodge altijd daily te houden. moet toch elk jaar al naar de keuring, kunnen ze maar direct de ophanging en remtest erbij doen. de rest stelt toch niks voor bij lichte vracht. de dodge deed MAXIMAAL 1500km/jaar, heb op de keuring verschillende keer de vraag gehad waarom ik niet op O-plaat zette

Comment

• Over de gordels.
                              Toen de '72 chevy naar de keuring was heeft veraco nv mij vertelt dat er zowel vooraan EN achteraan gordels aanwezig moesten zijn... Achteraan waren heupgordels goed maar vooraan moesten dit al schoudergordels zijn. Zever of waar? Ze waren weliswaar aanwezig maar ik kan me voorstellen dat dit niet overal zo is? Mijn '70 nova had er geen achteraan....

Ook een vraag: In Amerika worden er veel oldies verkocht met fuel cells ipv de originele fuel tanks. Hoe zit dat voor keuring hier, yay or nay? En zoja, EU certificaat zekerst?
                              Classic cars on demand

www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                              www.californiadream.be

- It's time to make your dream come true -

Comment

• dat vind ik erover. misschien dat die een regel is voor een homologatie?
                                mijn dodge had oorspronkelijk GEEN gordels, en er zaten erin zonder dat rode CE etiket. 1keer opmerking op de keuring dat die gordels niet mochten en ik andere MOEST steken. zei tegen de keurder: auto is geleverd zonder en dan kom ik binnen 30min terug ZONDER gordels. keurder sprak ff met de stationchef en auto werd gekeurd.
                                mijn dodge had vooraan 2schoudergordels en 1 heupgordel (zoals vele camionettes met 3zitplaatsen op de voorbank nog altijd hebben).

benzinetank mag je volgens mij vervangen, maar zal op de originele lokatie moeten blijven.
                                zowieso 100% zeker dat het mag als er LPG in ligt. dat staat LETTERLIJK in de wet dat benzinetank verplaats of verwijderd mag worden voor de inbouw van LPG).
                                als je nu een auto koopt waar de brandstoftank onder de auto zat, en jij gaat er ene bouwen die IN de koffer ligt, dan krijg je mogelijks problemen. immers komen de dampen nu in de auto en zal je deugdelijke ventilatie moeten voorzien.
                                ik dacht ook dat het opvullen lang buiten dient te gebeuren.
                                bv: dit is ok, moet wel zijn ontluchting nog naar buiten brengen:

dit niet want zijn vulklep zit in de koffer. der zullen hier wel mensen rondzwerven die dergelijke tank in de auto hebben zitten en die zullen het fijne ervan weten

origineel zit de tank ook in de koffer:
                                Last edited by ; 26/12/2014, 11:04.

Comment

• Je ziet vaak dat men er zo plaatst:

Dit mag dus niet omdat men deze fuel cells langs de binnenkant moet bijvullen ?

En moeten deze dan geen CE keuring hebben ofzo ? aangezien het aftermarket is?

En inderdaad, dat van die gordels blijf ik raar vinden, vooral omdat die chevelle ouder is dan jouw dodge.
                                  Want men zegt altijd, voor homologatie moet u auto zo origineel mogelijk zijn. Maar als hij geen gordels heeft moet je er wel nog plaatsen ...
                                  Classic cars on demand

www.californiadream.be

Comment

• homologatie is iets raar.
                                    een nieuwe fabrieksoriginele amerikaan (dacht mustang) die naar europa komt, mag al beginnen met zijn buitenspiegels te vervangen omdat de originelen niet kunnen inklappen.

bij mijn dodge kreeg ik ook altijd miserie met de voorste knipperlichten. deze zijn geel omdat deze ook branden als standlichten (en oranje lichten mogen vooraan niet blijven branden, enkel pinkers). voor de keuring moest dit veranderd worden en ofwel oranje glaasjes, ofwel oranje lampjes erin
                                    en er zijn er die ze idd veranderd hebben om in orde te zijn

ik ben nogal een koppiggaard en wou NIET veranderen. wit is origineel en zo blijft het. ik gaan geen aftermarket glaasjes steken en in de kabelboom beginnen knippen. want het probleem met die glaasjes is natuurlijk dat daar geen logo in staat. niet van chrysler omdat het origineel is en geen europees goedgekeurd stuk. maw die aftermarket mogen volgens de tuningwetgeving totaal niet.
                                    idem voor mijn mijlenteller, ik weigerde die te veranderen naar km teller.

natuurlijk ook dat ik elk jaar een hoop gezeik had met de keuring. alle bovenstaande konden ze me wettelijk niet op pakken, dus zochten ze verder hé.
                                    andere zijspiegels, dodge logo op de motorkap, afgezaagde uitlaat, geen benzinetank, banden zonder load of snelheidsindex, geen gekeurde gordels,

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                                      Neen: een verplicht werkend mistlicht dient aanwezig te zijn voor oldtimers vanaf 15/06/68.

Bron.
                                      Nope 74. Ken zo een caprice die er geen nodig had omdat die van 73 is ingeschreven in belgie. Was die 6 maand ouder geweest had die er wel 1 nodig.

Comment

• Eventjes wat verder opgezocht: het achtermistlicht is niet verplicht vanaf 1968 (zoals vermeld wordt op de website van SBAT) en ook niet vanaf 1974.

Ministerieel besluit genomen ter uitvoering van artikel 28 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's en hun aanhangwagens moeten voldoen.

Comment

• Ik heb een 1972 Nova op het oog die ik misschien ga kopen en terug importeer.
                                          Enig "probleem" bij deze is dat hij een 350 sbc (non matching) met compressor heeft...
                                          Auto is te goedkoop om te laten staan dus kopen doe ik zoiezo.

Gaat dit problemen geven?
                                          Classic cars on demand

www.californiadream.be

Comment

Working...
                                          X