uw installatie moet VERNIEUWD worden en de tank moet een keuring krijgen in 2024 (tank er onderuit en binnenbrengen voor drukproeven, vernieuwe van de vulkoppeling en vulslangen, testen overdrukventiel). maar de installatie moet elk jaar gecontroleerd worden met de sniffer op gaslekken en ook de algemen staat van bevestiging en tanken wordt bekeken
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe oldtimerwetgeving
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenuw installatie moet VERNIEUWD worden en de tank moet een keuring krijgen in 2024 (tank er onderuit en binnenbrengen voor drukproeven, vernieuwe van de vulkoppeling en vulslangen, testen overdrukventiel). maar de installatie moet elk jaar gecontroleerd worden met de sniffer op gaslekken en ook de algemen staat van bevestiging en tanken wordt bekeken
wat ik me afvraag: kijken ze bij een oldtimer ook naar de papieren van de lpg,ik denk eraan om een auto met lpg uit nederland te halen maar hoe zit 't juist met de geldigheid van die installatie?mijn autootjes:
Volvo V60 D3 R-Design 2021
Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513
Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter
Comment
-
Met een oldtimer uit nl kan je problemen hebben met de lpg keuring hier, maar ik weet niet juist op welk gebied. De vorige eigenaar van de mijne had hem ook in NL gekocht en voor de keuring heeft hij aanpassingen moeten laten doen aan de LPG maar ik weet niet wat.
fcapri: krijg jij een herinnering of ga jij gewoon vrijwillig naar de keuring?
Comment
-
aangezien ik toch elk jaar naar de keuring moet voor de gas, heb ik die gewoon op daily platen staan. kwam me nog een pak goedkoper uit ook dan (is namelijk lichte vracht en die betaald 148€ wegenbelasting. als oldtimer betaal ik 34€ en kwam er 209€ LPG tax bij. is toch weeral 100€ LPG dat ik kan kopen).
uw installatie zal conform de belgische wetgeving moeten zijn. dit houd in:
-oude tanken moeten elke 6jaar gekeurd worden, nieuwe tanken elke 15jaar. hier is sinds vorig jaar ook een wijziging in, bepaalde tanken die eerst als nieuw waren, komen nu ook onder het oude gerief en moeten ook elke 6jaar gekeurd worden. bij de keuring dit jaar wisten ze mij ook te zeggen dat de wet veranderd was en ik elke 6jaar moest gaan. dit was zowieso al bij mij omdat ik een gastank had met '5gaten???' of zoiets
-vulleidingen en vulnippels conform de belgische wetgeving (mogelijk moet dus 1 van beide veranderd worden)
-de gasafsluiter dient elektrisch te gebeuren en niet via een draaikraan (ventiel moet ergens voldoen aan 49R of zoiets. zit da er nie op, alweer veranderen).
-verdrukventiel moet ook voldoen aan één of andere norm
-gasleidingen naar voor moet 1 lange leiding zijn zonder kranen of dergelijke tussen. onder de kap wel een afsluiter voor de benzine slang en voor de LPG slang (afhankelijk op welke je rijd moet de andere dicht).
-verdamper moet goed bevestigd zijn
-ohja, is je tank binnenbouw of onderbouw. van groot belang. mijn onderbouw installatie was gemonteerd met binnenbouw spanbanden. de metaal strips die de tank vasthoud moest bij mij de tank dus dragen. dit konden ze niet aan en ben dan ook onderweg een gastank verloren. let dus ook op want in NL mogen ze veel zelf doen !!!
ALLE onderdelen mogen ook geen LPG lekken
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenaangezien ik toch elk jaar naar de keuring moet voor de gas, heb ik die gewoon op daily platen staan. kwam me nog een pak goedkoper uit ook dan (is namelijk lichte vracht en die betaald 148€ wegenbelasting. als oldtimer betaal ik 34€ en kwam er 209€ LPG tax bij. is toch weeral 100€ LPG dat ik kan kopen).
uw installatie zal conform de belgische wetgeving moeten zijn. dit houd in:
-oude tanken moeten elke 6jaar gekeurd worden, nieuwe tanken elke 15jaar. hier is sinds vorig jaar ook een wijziging in, bepaalde tanken die eerst als nieuw waren, komen nu ook onder het oude gerief en moeten ook elke 6jaar gekeurd worden. bij de keuring dit jaar wisten ze mij ook te zeggen dat de wet veranderd was en ik elke 6jaar moest gaan. dit was zowieso al bij mij omdat ik een gastank had met '5gaten???' of zoiets
-vulleidingen en vulnippels conform de belgische wetgeving (mogelijk moet dus 1 van beide veranderd worden)
-de gasafsluiter dient elektrisch te gebeuren en niet via een draaikraan (ventiel moet ergens voldoen aan 49R of zoiets. zit da er nie op, alweer veranderen).
-verdrukventiel moet ook voldoen aan één of andere norm
-gasleidingen naar voor moet 1 lange leiding zijn zonder kranen of dergelijke tussen. onder de kap wel een afsluiter voor de benzine slang en voor de LPG slang (afhankelijk op welke je rijd moet de andere dicht).
-verdamper moet goed bevestigd zijn
-ohja, is je tank binnenbouw of onderbouw. van groot belang. mijn onderbouw installatie was gemonteerd met binnenbouw spanbanden. de metaal strips die de tank vasthoud moest bij mij de tank dus dragen. dit konden ze niet aan en ben dan ook onderweg een gastank verloren. let dus ook op want in NL mogen ze veel zelf doen !!!
ALLE onderdelen mogen ook geen LPG lekkenmijn autootjes:
Volvo V60 D3 R-Design 2021
Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513
Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichtenwel pas "vanaf" op de dag dat die 25 jaar eerst ingeschreven is geweest en idd met een eigen plaat gaat dat ook.The shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985
BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk BerichtenIk heb lange tijd geleden gehoord dat je moet wachten tot de 1ste van de maand er na?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk BerichtenIk heb lange tijd geleden gehoord dat je moet wachten tot de 1ste van de maand er na?
Comment
-
ja blijkbaar dan. Die persoon had zijn auto ingeschreven en blijkbaar moest hij nog de volle pot BIV betalen omdat de maand niet verstreken was. Bij de DIV zouden ze niet per dag maar per maand werken. Ofwel was dit vroeger zo?The shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985
BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichtenja blijkbaar dan. Die persoon had zijn auto ingeschreven en blijkbaar moest hij nog de volle pot BIV betalen omdat de maand niet verstreken was. Bij de DIV zouden ze niet per dag maar per maand werken. Ofwel was dit vroeger zo?
Ik dacht over de oldtimerkeuring
BIV kan zijn (zeker met de nieuwe regeling) toen ik eens een exact 25 jarige auto liet oldtimer inschrijven was dat nog het oude systeem en dus zowiezo maar 61 euro.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER
ja blijkbaar dan. Die persoon had zijn auto ingeschreven en blijkbaar moest hij nog de volle pot BIV betalen omdat de maand niet verstreken was. Bij de DIV zouden ze niet per dag maar per maand werken. Ofwel was dit vroeger zo?
Ah het gaat over de BIV?
Ik dacht over de oldtimerkeuring
BIV kan zijn (zeker met de nieuwe regeling) toen ik eens een exact 25 jarige auto liet oldtimer inschrijven was dat nog het oude systeem en dus zowiezo maar 61 euro.
Voor de BIV/verkeersbelasting geldt theoretisch de volgende wettekst:
"Artikel 22 (wetboek met de inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen)
§ 1 De belasting is verschuldigd per opeenvolgende tijdperken van twaalf achtereenvolgende maanden, waarvan het eerste ingaat de eerste dag van de maand waarin het voertuig in bedoeld repertorium is of moet worden ingeschreven.
§ 2 Elk tijdperk van twaalf achtereenvolgende maanden bedoeld in § 1 vormt een aanslagjaar. Dit laatste wordt genoemd naar het jaar waarin het tijdperk een aanvang neemt."
Als de auto fiscaal op de eerste dag van de maand nog geen 25 jaar is ingeschreven, zou men dus onder het 'gewone' tarief van BIV en verkeersbelasting vallen voor nog een volledig jaar.
Bijvoorbeeld een auto die 25 jaar geleden voor het eerst was ingeschreven op de 15de van een maand. Je laat die op de 15de oldie keuren en dan inschrijven op pakweg de 20ste van diezelfde maand.
Fiscaal gaat de belastbare periode in vanaf de 1ste van de maand van inschrijving, maar op dat ogenblik is de 25 jaar net niet bereikt en zou je dus mogelijks nog voor één jaar de volle pot moeten betalen.
In Brussel/Wallonië wordt dit nog zo toegepast, in Vlaanderen lijkt het er op dat het computerprogramma dat de taksen uitrekent, geen rekening houdt met het wetsartikel en zelfs een marge per maand verleent..
Als je een simulatie doet op hun site, krijg je voor elke auto die in januari 1989 voor het eerst werd ingeschreven zelfs het oldtimertarief, zelfs al is die in werkelijkheid nog geen 25 jaar ingeschreven.
Bijvoorbeeld datum eerst inschrijving 31/1/1989 en inschrijven op 6/1/2014 is in Vlaanderen volgens de simulatie reeds aan het forfait (op voorwaarde dat de keuring die oldie wil keuren uiteraard). Als je de wet zou toepassen, is die auto op 6/1/2014 strikt genomen nog geen 25 jaar voor het eerst ingeschreven.
Als je eerste inschrijving 1/02/1989 is en je zou in januari 2014 inschrijven, betaal je uiteraard de volle pot.
In Vlaanderen zou je dus met de regel 25 jaar + 1 maand geen rekening meer moeten houden.
Comment
-
Aha .The shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985
BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
Comment
-
mmm,kga wel geen risico nemen als ik ene koop , die 2 weken langer zal wel geen kwaad kunnenmijn autootjes:
Volvo V60 D3 R-Design 2021
Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513
Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fritz Bekijk BerichtenWat is met deze nieuwe regeling het verschil nog met een oldtimer die een gewone plaat draagt?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenaangezien ik toch elk jaar naar de keuring moet voor de gas, heb ik die gewoon op daily platen staan. kwam me nog een pak goedkoper uit ook dan (is namelijk lichte vracht en die betaald 148€ wegenbelasting. als oldtimer betaal ik 34€ en kwam er 209€ LPG tax bij. is toch weeral 100€ LPG dat ik kan kopen).
Comment
-
O-plaat hoeft niet naar de keuring
O-plaat rijd met goedkope verzekering (90€/jaar ofzo), heeft waarschijnlijk een km beperking in de polis steken (bv 20k km) en mag WETTELIJK geen woon-werk verkeer doen, niet commercieel rondrijden voor huwelijken, niet voor school gebruiken... wat de verzekering ook zegt dat ge altijd verzekerd zijt, het mag niet.
Daily plaat gaat elk jaar naar de normale complete keuring
daily plaat rijd met een normale verzekeringspremie rond zoals eender welke andere auto. geen km beperking, mag woon-werkverkeer.... (mits beperkingen kan je ook wel goedkopere verzekeringen vinden).
vermoedelijk zal er bij een ongeluk ook anders gewerkt worden bij de verzekering. stel je kon niet stoppen en rijd in op een auto.
bij een daily die gekeurd is: geen probleem, kan voorvallen. politie zal kijken of je niet te snel reed.
bij een oldtimer die al 5jaar geen keuring meer gezien heeft??? verzekering zal vast ergens eisen dat uw auto toch in rijwaardige staat moet rijden. als jij dan pech hebt dat er bv 1 remklauw niet werkte tijdens het ongeluk... nalatigheid terwijl dit bij een jaarlijkse keuring eruit was gekomen.
@ astralogie: net als jij bij een daily ook elk jaar een LPG tank kan inbouwen, niemand zal het zien. tot je een ongeluk krijgt. mijn dodge is trouwens werkauto (verbouwingen). met de o-plaat mocht ik vroeger zowieso niet ff naar de gamma achter een zak cement ofzo. is het wel nutteloos een pickup te hebben. aanhangers mag je ook niet trekken dan.
voor mij geen O-plaat op de dodge, ook nu niet met de soepelere regels
Comment
-
ik betaal bij Marsh 90euro voor mijn kever van '53, dagelijks gekeurd en 20euro voor mijn kever cabrio van 73 op O-plaat.
Enige beperking is geen woon-werkverkeer en ze mogen niet gelijktijdig de baan op
Enige reden waarom de cabrio op O-platen staat is dat deze uit Amerika komt en ik geen zin heb in heel die rompslomp van papieren etc, zeker nu je toch altijd mag rijden met je O-plaat!
Comment
-
tis zo dat je met een gewone plaat (en dezelfde voorwaarden als o-plaat: geen woon-werkverkeer, geen bezoldigd vervoer) dezelfde verzekeringspremie kan krijgen dan met o-plaat.
dus voordelen en nadelen o-plaat (vs gewone plaat met oldtimerverzekering):
+ geen jaarlijkse keuring
+ gemakkelijker te importeren?
+ ?
- miserie bij ongevallen?
Comment
-
@fapri, je schrijft:
vermoedelijk zal er bij een ongeluk ook anders gewerkt worden bij de verzekering. stel je kon niet stoppen en rijd in op een auto.
bij een daily die gekeurd is: geen probleem, kan voorvallen. politie zal kijken of je niet te snel reed.
bij een oldtimer die al 5jaar geen keuring meer gezien heeft??? verzekering zal vast ergens eisen dat uw auto toch in rijwaardige staat moet rijden. als jij dan pech hebt dat er bv 1 remklauw niet werkte tijdens het ongeluk... nalatigheid terwijl dit bij een jaarlijkse keuring eruit was gekomen.
Je zegt: vermoedelijk, en zal vast ergens eisen
Ik veronderstel dan dat u speculeert of heb je concrete voorbeelden. Ik heb nog nooit gehoord dat ze de remmen gaan testen na een accident. Wie zegt trouwens dat de remmen nog werken 5 min nadat je uit de keuring komt, misschien heeft de keurder die niet goed na gezien. Of heb je 5 dagen met de handrem opgereden.
Ik rij zelf nog niet zolang oldtimer op O-platen dus heb er geen ervaring mee, maar het lijkt mij toch straf.
Mvg Tony
Comment
Comment