Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe oldtimerwetgeving

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Mag je eigenlijk een huwelijk van familielid rondrijden met een O-plaat? Gratis dus...
    www.opelklassiek.be

    Comment


    • Lijkt me van wel, is geen woon-werkverkeer en geen woon-schoolverkeer he
      Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

      Comment


      • de regelgeving zegt dat je niet commercieel mag rondrijden. voor familie, vrienden, clubverband zou het dus mogen (zolang je er dus geen geld aan verdient)

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door opelfreak Bekijk Berichten
          Mag je eigenlijk een huwelijk van familielid rondrijden met een O-plaat? Gratis dus...
          Volgens mij niet :

          Oorspronkelijk geplaatst door de wegcode
          Er gelden evenwel enkele beperkingen. Oldtimers mogen niet gebruikt worden :
          • voor commercieel of professioneel gebruik;
          • voor woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
          • voor bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
          • als werktuig of werkmiddel alsook voor interventieopdrachten;
          Bron : http://www.wegcode.be/actueel/recent...voor-oldtimers

          Comment


          • Anderzijds:
            Het begrip 'gelijkgesteld gratis vervoer' refereert naar de

            bedrijfswereld, waar chauffeurs in dienst het personeel naar

            een bepaalde werkplek of werf brengen. Dit handelt dus niet
            over mensen die gratis passagiers meenemen in hun oldtimer.
            Voor voertuigen uitgerust met rupsbanden wordt het gebruik

            beperkt tot oldtimermanifestaties en proefritten binnen een
            straal van 3 km vanaf de stallingsplaats van het voertuig.


            Bron: http://www.bfov.be/images/frontpage/communique_NL.pdf
            Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

            Comment


            • Zeer interessant. Bedankt voor de link, elio

              Comment


              • Geen school en werkverkeer
                Geen commerciële activiteiten, dus ook geen trouws rijden, alhoewel ze dit vaak doen Er is allesinds geen controle op.

                Men broer trouwt deze zomer en er wordt gereden met men w115 en w110 voor familie mag het zolang je er niets aan verdient.7


                Oldtimers controleren ze ook meestal niet aan controle... als ik het zo hoor. Die mogen doorrijden.
                Last edited by ; 10/01/2014, 09:23.

                Comment


                • ik ben al gestop geweest bij een algemene controle voor autopapieren. agent komt aan de deur en zegt dus dat ze een controle doen van autopapieren. kwam er ondertussen een collega aangelopen en die vroeg: oldtimer?
                  ik zei : ja
                  hij dan: rijd maar door, valt toch niks te controleren dan.

                  voor die 30€ belasting denk ik niet dat er da velen niet gaan betalen, en keuring is er niet. verzekering konden ze vragen maar die is ook zo goedkoop dat ik niet denk dat er veel zonder rondrijden. t hangt dus ook van agent tot agent af.

                  een kameraad is wel tegengehouden geweest en die zijn auto in beslag genomen + nr plaat kwijt omdat die niet kon bewijzen dat die van een meeting kwam (andere politiecontrole wel)

                  Comment


                  • Nog een explicieter linkje gevonden:

                    Mag ik occasioneel een huwelijk rijden met een O-plaat?
                    Voor zover het vervoer occasioneel gebeurt (+/- 2 keer per jaar) en waarvoor geen vergoeding betaald wordt, en dat het om een vriendendienst gaat voor een lid van uw club of een lid van de familie, is dit uiteraard toegelaten.

                    (bron: http://bfov.fb.mi.addemar.com/c469/hba487)
                    Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

                    Comment


                    • Merci mannen, het kan dus géén kwaad. Op 16 mei wordt de Ranger ingezet om mijn nicht op haar huwelijk rond te rijden...
                      www.opelklassiek.be

                      Comment


                      • Enkele weken geleden zag ik van ver een oude pee met een W124 afgereden komen... duidelijk een *first-owner* maar toen hij dichterbij kwam zag ik dat er een nieuwe O-plaat op hing. Maar ja, met een O-plaat mag je tegenwoordig bijna alles, behalve gaan werken, maar een gepensioneerde hoeft niet meer te werken... dus wel goed gezien van diene ouwe?

                        Comment


                        • men ma heeft al hetzelfde gedacht gehad (kan niet meer werken, invalide). heeft enkel een auto nodig om eens naar de winkel te gaan, of familiebezoek.
                          zij kan van de invalide uitkering geen gewone auto betalen (krijgt wel sociaal tarief op telefoon, internet....). probleem is dus een oude auto te vinden als oldtimer, die in goede staat is MET automaatbak en die dagdagelijks nog in staat is op de baan te zitten en dan gaan we overwegen (vw golf 1.6 automaat, ofzo)

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                            O-plaat hoeft niet naar de keuring
                            O-plaat rijd met goedkope verzekering (90€/jaar ofzo), heeft waarschijnlijk een km beperking in de polis steken (bv 20k km) en mag WETTELIJK geen woon-werk verkeer doen, niet commercieel rondrijden voor huwelijken, niet voor school gebruiken... wat de verzekering ook zegt dat ge altijd verzekerd zijt, het mag niet.

                            ...
                            verzekering heeft NIETS te maken met die wetgeving !!!
                            je denkt toch niet dat een eigenaar van een exclusieve sportwagen uit de jaren 50 - 60 maar 90 € betaalt !!!
                            ik hoop anders voor hem dat hij nooit een ongeval tegenkomt, want het zal hem zelf veel kosten aan herstelling !!!!

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                              verzekering heeft NIETS te maken met die wetgeving !!!
                              je denkt toch niet dat een eigenaar van een exclusieve sportwagen uit de jaren 50 - 60 maar 90 € betaalt !!!
                              ik hoop anders voor hem dat hij nooit een ongeval tegenkomt, want het zal hem zelf veel kosten aan herstelling !!!!
                              Wat zit jij nu te lullen dat het niet uitmaakt of je nu dagelijks ingeschreven bent of als oldtimer voor de verzekering? oldtimerverzekeringen zijn normaal gezien een vast tarief, kijk maar naar fcapri zijn dikke V8 waarvoor hij een appel en een ei betaalt. Mocht hij die dagelijks willen inschrijven zou het wat anders zijn ( is natuurlijk wel geen pk-bom )..

                              Ik hoop voor die eigenaar van de jaren '50 sportkar dat hij zijn auto omnium verzekert bij een specialist in zo'n zaken. Dat is een heel ander verhaal dan waar wij het hier over hebben..
                              1978 Opel Kadett C sedan 1.2N
                              1984 BMW E28 520i
                              2008 Seat Ibiza SC 1.4 TDI

                              Comment


                              • de dodge staat daily ingeschreven bij mij en is geen 90€.

                                maar voor O-plaat maakt het niet uit of je met een 1.1 of een 3.0 rijd, als je o-plaat rijd, kom je "in aanmerking" voor een goedkopere verzekering. gebruik je die oldy als daily wagen, dan betaal je de gewone premie zoals elke andere auto (zoals ik 350€ betaal voor men golf 1.6D van 50pk).

                                als jij nu een dodge viper 8.2V10 met 500pk op o plaat zet en je betaald gewoon 90€, dan kan dat gewoon. wil je daar een omnium op zetten omdat die wagen iets te kostbaar is, dan moet je normaal een taxatierapport binnengeven en betaal je naargelang de waarde ook een andere verzekeringspremie.

                                t is door die wettelijke beperkingen (geen woon werk verkeer enzo) dat verzekeringen een goedkoper tarief aanbieden. ze hebben namelijk minder te verliezen (je rijd niet in de spits, je rijd niet snachts, je zal ook niet buitenkomen bij sneeuw en ijzel...). als de risicos zakken, zakt automatisch de premie ook
                                Last edited by ; 13/01/2014, 14:15.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                                  verzekering heeft NIETS te maken met die wetgeving !!!
                                  je denkt toch niet dat een eigenaar van een exclusieve sportwagen uit de jaren 50 - 60 maar 90 € betaalt !!!
                                  ik hoop anders voor hem dat hij nooit een ongeval tegenkomt, want het zal hem zelf veel kosten aan herstelling !!!!
                                  Lol,
                                  Oldtimerverzekering staat los van hoe de wagen ingeschreven is of welke wagen het is.
                                  Fcapri zou evenveel betalen voor zijn dikke V8 op O-verzekering of ik voor mijn 843cc'tjes.
                                  Wat wel aan te raden is als je met een duurdere oude wagen rondrijdt op zo een verzekering is een omnium bijnemen.
                                  De wagen wordt geschat door een expert en die waarde wordt uitgekeerd bij een "perte-total".

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                    als de risicos zakken, zakt automatisch de premie ook
                                    Correct,

                                    Mijn fiat stond tot voor kort op een alledaagse plaat met een alledaagse verzekering. Omdat de maatschappij wist dat dit mijn tweede wagen is en ik enkel de fiat uithaal als hobby voertuig was de alledaagse premie lager. Niettegenstaande dat ik toch aan het kijken ben om te veranderen naar de verzekering van Marsh omdat ik nu aangesloten ben bij een oldtimerclub.

                                    Comment


                                    • bij erard hoef je niet in een club te zitten. ik weet dat er nogal clubleden in onenigheid kwamen met de club en hun lidmaatschap opzegden. de club geeft dit ook door aan marsch en je verliesd de polis. bij erard zit je zonder club ook goed

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                        bij erard hoef je niet in een club te zitten. ik weet dat er nogal clubleden in onenigheid kwamen met de club en hun lidmaatschap opzegden. de club geeft dit ook door aan marsch en je verliesd de polis. bij erard zit je zonder club ook goed
                                        Als je brandverzekering bij erard daar ook zit, zit je daar inderdaad ook goed.Ben altijd tevreden geweest over de diensten van Erard.
                                        Alleen kon ik de brandverzekering niet overzetten van makelaar in mijn geval, dus kon ik geen oldtimerverzekering aangaan en bleef ik steken op de algemene verzekering voor alledaags gebruik.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Charles.V Bekijk Berichten
                                          Wat zit jij nu te lullen dat het niet uitmaakt of je nu dagelijks ingeschreven bent of als oldtimer voor de verzekering? oldtimerverzekeringen zijn normaal gezien een vast tarief, kijk maar naar fcapri zijn dikke V8 waarvoor hij een appel en een ei betaalt. Mocht hij die dagelijks willen inschrijven zou het wat anders zijn ( is natuurlijk wel geen pk-bom )..

                                          Ik hoop voor die eigenaar van de jaren '50 sportkar dat hij zijn auto omnium verzekert bij een specialist in zo'n zaken. Dat is een heel ander verhaal dan waar wij het hier over hebben..
                                          een dikke V8, dat klopt, maar wat is de waarde? en wat krijgt hij bij total-loss van deze verzekering? de werkelijke waarde? ik denk het niet

                                          Comment

                                          Working...
                                          X