Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe oldtimerwetgeving

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • als je je geld wil krijgen van een verzekering, moet je een omnium nemen en de wagen laten taxeren.
    een standaard autoverzekering geeft je rechtsbijstand en vangt de kosten op die jij aan 3den toebrengt. die herstellen of betalen NIET jouw auto. en dat is bij elke verzekering zo. of dat nu mijn dodge is, op mijn golf of een andere daily wagen.

    enkel en alleen bij omnium wordt de waarde van u auto ook weer vergoed. het moet nu ook lukken dat mijn oldtimer golf (ingeschreven als daily) 2 weken terug in een ongeluk terecht kwam. iemand reed de deur eraf.
    het betreft dus een bijna 26jaar oude golf 2 diesel. niet perfecte staat, is overal al wat opgelast. lak ook niet perfect, roestblaasjes rond voorruit en gebarsten raam. auto heeft 436K km. de waarde van de auto.... nietveel.

    bij de garage een expertize gedaan van de schade, 600€ voor de deur te vervangen, scharnieren rechtkloppen en herspuiten. geen total loss, auto wordt gewoon weer in ere hersteld. totdaar de hulp van 'goedkope' verzekeringen. al mijn autos zitten bij één en dezelfde verzekeraar die nog eens gespecialiseerd is in oldtimers.
    heb ook een goeie garage toegewezen gekregen die niet anders doet dat oude VW's (garage zelf staat vol kevertjes, golfjes 1,2 en 3...). allemaal service van de verzekeringsagent.

    Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
    een dikke V8, dat klopt, maar wat is de waarde? en wat krijgt hij bij total-loss van deze verzekering? de werkelijke waarde? ik denk het niet
    ik hoop het niet.
    2,5ton x 270€ oud ijzerprijs = 675€
    de golf is pakweg 250€ waard als oud ijzer


    stel dat ik omnium neem op de golf. hij wordt geschat op 1250€ (hoge kmstand, zal dus niet eens zo veel gaan).
    ik neem een omnium en betaal 2% van de geschade waarde = 25€
    daarboven nog eens 26% belasting komt op 32€. en dan krijg ik de volle 1250€ uitbetaald bij total loss.

    iemand anders laat zijn o zo zeldzame oldtimer schatten en komt op 120 000€ uit. ding is 60jaar oud. de omnium kost 1400€ + 26% tax = 1750€ en dan krijgt die 120 000€ uitbetaald bij total loss.

    dit staat dus volledig onafhankelijk met een gewone auto verzekering en BA

    Last edited by ; 13/01/2014, 22:18.

    Comment


    • Het kwam net op het nieuws dat de regels versoepeld zijn..
      Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
      Current:
      1987 Mercedes-Benz W124 200D
      1979 Mercedes-Benz W123 280E
      1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
      Ex:
      1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
      1976 Mercedes-Benz W123 250
      1987 Mercedes-Benz W124 230E

      1979 Mercedes-Benz W123 300d
      1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
      1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
      1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
      2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

      1990 Mercedes-Benz C124 300CE
      1980 Mercedes-Benz W123 280
      1989 Mercedes-Benz W124 230E

      Comment


      • ik betaal 90 euro voor mijn dagelijks gekeurde kever van 1953 en volgend jaar 20 euro voor mijn kever cabrio van 1973!
        enige voorwaarde is dat ze niet gelijktijdig mogen rijden en geen woon-werkverkeer

        mijn 53 is getaxeerd en 2 jaar geleden heb ik bijna 1800euro getrokken toen er iemand tegen mijn spatbord was gereden...koplamp was gedeukt en kras op de inox bumper...
        eerst kreeg ik minder, maar toen ze zagen dat zo'n spatbord in perfecte staat al gauw 1000euro kost, heb ik een kleine 1800euro getrokken!

        Comment


        • En hoe maak je hen dan de waarde van zo'n onderdeel duidelijk? Gaan ze dan af op internetadvertenties ofzo, als er überhaupt al te koop staan op dat moment ?
          1978 Opel Kadett C sedan 1.2N
          1984 BMW E28 520i
          2008 Seat Ibiza SC 1.4 TDI

          Comment


          • Ik heb samen met onze pa een E23 735i van 1985 gekocht, gaan we wrs op LPG leggen dus de E28 gaat op O platen ingeschreven worden.
            Nu moet ik hiermee nog naar de keuring voor keuring oldtimer, nu heb ik de volgende vragen:

            - mag ik met 2 verschillende bandenmaten voor en achter naar de oldtimerkeuring? (achter breder als voor)
            - nog zaken die in de auto moeten liggen zoals brandblusser en gevarendriehoek?

            Ik had er hier ergens iets van gevonden maar die posts dateren al van 2009 dus weet niet of het nu veranderd is.

            Comment


            • Enkel een brandblusser moet erbij zijn ! Bandenmaten zijn geen probleem volgens mij !
              Denk er wel aan dat je de LPG normaal elk jaar moet laten keuren, ook al is het oldtimer !

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Michiel. Bekijk Berichten
                Enkel een brandblusser moet erbij zijn !
                Bij mij controleerden ze niet op een brandblusser, wel op een driehoek.
                Sowieso een driehoek, blusser en fluohesjes meenemen, meestal vragen ze een van de drie.
                De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

                1976 Volkswagen Kever 1200L
                1990 Volvo 344
                1991 Mercedes W124 230CE
                2016 Skoda Octavia van 't werk

                Verkocht
                1980 Volkswagen Derby CLS
                1990 Mercedes W124 230CE
                2008 Renault Espace 2.0 dci 130

                Comment


                • Ok bedankt!

                  Dus de verschillende bandemaat voor en achter moet geen probleem zijn dan!

                  Dan moet ik enkel nog zorgen voor een brandblusser.
                  De 520i gaat dan worden gekeurd op O platen, de 735i op gewone en dan later gas erin.

                  Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

                  Comment


                  • normaal kijken ze niet naar de banden. MAAR ze mogen wel degelijk afkeuren als dit een gevaar vormt voor andere weggebruikers. als ze van ver zien dat er aan de banden iets nie klopt, gaan ze gaan nakijken.
                    je kan proberen, in het ergste geval moet je 2 banden veranderen of een setje velgen van een andere gebruiken bij herkeuring.

                    waarom wil je persé de E28 dan op o-platen zetten. die is nu dus als daily? gewoon u verzekering veranderen. tax blijft hetzelfde en daily is hem toch al gekeurd dan. moet je enkel elk jaar eens terug naar de keuring

                    Comment


                    • Ik heb het eens met een 124 gehad, vanvoor 195, vanachter 185.
                      Hij begon er over te zagen, is dan naar de chef gegaan en die zei dat in orde was.
                      Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
                      Current:
                      1987 Mercedes-Benz W124 200D
                      1979 Mercedes-Benz W123 280E
                      1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
                      Ex:
                      1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
                      1976 Mercedes-Benz W123 250
                      1987 Mercedes-Benz W124 230E

                      1979 Mercedes-Benz W123 300d
                      1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
                      1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
                      1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
                      2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

                      1990 Mercedes-Benz C124 300CE
                      1980 Mercedes-Benz W123 280
                      1989 Mercedes-Benz W124 230E

                      Comment


                      • Is iemand dit al opgevallen?

                        Sinds de invoer van het nieuwe oldtimerstatuut zie ik veel opa's rondrijden met een nieuwe O-plaat... en meestal in combinatie met een 25 of 26 jarige Mercedes (190-124-..., maar ik heb ook al een oude Suzuki Alto gezien) zouden die allemaal hun 5-letterplaat ingeruild hebben (want je voelt gewoon dat dit "first owners" zijn) om niet meer naar de keuring te hoeven of iets minder verzekering te betalen?

                        Op zich is het niet slecht bekeken, want woon-werk verkeer zit er voor deze mensen niet meer in maar uiteindelijk is dit toch ook weer niet de bedoeling van het nieuwe oldtimer statuut.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                          Is iemand dit al opgevallen?

                          Sinds de invoer van het nieuwe oldtimerstatuut zie ik veel opa's rondrijden met een nieuwe O-plaat... en meestal in combinatie met een 25 of 26 jarige Mercedes (190-124-..., maar ik heb ook al een oude Suzuki Alto gezien) zouden die allemaal hun 5-letterplaat ingeruild hebben (want je voelt gewoon dat dit "first owners" zijn) om niet meer naar de keuring te hoeven of iets minder verzekering te betalen?

                          Op zich is het niet slecht bekeken, want woon-werk verkeer zit er voor deze mensen niet meer in maar uiteindelijk is dit toch ook weer niet de bedoeling van het nieuwe oldtimer statuut.
                          Een oude pee die een paar straten van mij woont en met een Starlet rijdt zag ik een paar weken terug ineens ook met O platen rijden, terwijl dat er daarvoor een afgesleten 5 letter plaat ophing. En ook nog een Volvo tegengekomen met oud echtpaar en recente O plaat.
                          Hoop maar dat dat geen schering en inslag gaat worden. Meestal is het door zo'n taferelen dat men de wetgeving wel eens teug strenger zou kunnen maken.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                            waarom wil je persé de E28 dan op o-platen zetten. die is nu dus als daily? gewoon u verzekering veranderen. tax blijft hetzelfde en daily is hem toch al gekeurd dan. moet je enkel elk jaar eens terug naar de keuring
                            Heb een E23 735i aangekocht waar een gasinstallatie in komt.
                            Dus de platen van de E28 op die gezet omdat die ook voor werkverkeer wordt gebruikt, daarom de E28 omgekeurd naar O platen en eveneens de verzekering aangepast.

                            En hij was goedgekeurd, op BBS Mahles, achter breder dan voor!

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
                              Een oude pee die een paar straten van mij woont en met een Starlet rijdt zag ik een paar weken terug ineens ook met O platen rijden, terwijl dat er daarvoor een afgesleten 5 letter plaat ophing. En ook nog een Volvo tegengekomen met oud echtpaar en recente O plaat.
                              Hoop maar dat dat geen schering en inslag gaat worden. Meestal is het door zo'n taferelen dat men de wetgeving wel eens teug strenger zou kunnen maken.
                              Tenzij dat die mensen op hun laatste jaarlijkse gebeuren een opmerking hebben gekregen over een 'niet goed leesbare plaat' dan worden ze verplicht een nieuwe plaat aan te vragen...

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door levensgenieter Bekijk Berichten
                                Tenzij dat die mensen op hun laatste jaarlijkse gebeuren een opmerking hebben gekregen over een 'niet goed leesbare plaat' dan worden ze verplicht een nieuwe plaat aan te vragen...
                                Maar dan hoeven ze nog geen O-plaat aan te vragen hé

                                Dat er veel oude platen sneuvelen wegens zogezegd "niet goed leesbaar" daar zie ik hier ook veel voorbeelden van, spijtig !

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Bert_e39 Bekijk Berichten
                                  Ok bedankt!

                                  Dus de verschillende bandemaat voor en achter moet geen probleem zijn dan!

                                  Dan moet ik enkel nog zorgen voor een brandblusser.
                                  De 520i gaat dan worden gekeurd op O platen, de 735i op gewone en dan later gas erin.

                                  Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
                                  Mijn (ex) 944 is 2x oldie gekeurd met bredere banden achter als voor, geen probleem denk ik.
                                  Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                  Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                  Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                                  Comment


                                  • Op de site van de bfov staan al een paar aanpassingen die van kracht zullen worden bij de keuring naar een o-plaat.
                                    Visueel zal bijna alles gecontroleerd worden.
                                    Voor oude ambulance en politievoertuigen is er beterschap: die mogen vanaf nu alle zwaailichten, kleuren en beletteringen laten staan op de voertuigen.
                                    Het is slechts een voorlopige tekst, de officiële met alle specificaties volgt later...

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                                      Maar dan hoeven ze nog geen O-plaat aan te vragen hé

                                      Dat er veel oude platen sneuvelen wegens zogezegd "niet goed leesbaar" daar zie ik hier ook veel voorbeelden van, spijtig !
                                      Mijne pa heeft ook prijs. Is nog zijn eerste nummerplaat (5 tekens: 3 cijfers.2letters) en vorig jaar een opmerking op de keuring en dus te vervangen tegen de volgende keuring. Een perso plaat aan 500 of 1000 euro heeft hij geen zin in, dus op naar een lelijke nieuwe plaat.

                                      De lokale garage hier raadt zijn klanten ook aan om over te stappen op een O-plaat als hun oude auto voor de nummerplaat wordt afgekeurd. Voornaamst reden is dat die oudjes dan niet jaarlijks naar de keuring moeten. Op zich niet zo een probleem denk ik, want vaak zijn het mensen die toch braafjes minstens 1 keer per jaar voor onderhoud naar de garage gaan, dus niet dat ze het aantal wrakken op een O-plaat zullen doen stijgen.
                                      Met de bedoeling dat de O-plaat voorbehouden is aan liefhebberauto's is het wel strijdig.

                                      Ik denk toch dat het in België niet zo een buitensporige toestand zal worden zoals bij onze Noorderburen. Hadden ze laatst in het nieuws niet eens ophef gemaakt over het gestegen aantal O-platen, tot de cijfers aantoonden dat het in België in feite over verwaarloosbare aantallen gaat?

                                      Comment


                                      • Ik heb een kennis die op de keuring werkt en hij zei me dat er veel mensen aankomen met een oude auto die dan afgekeurd wordt die dan gewoon als oldtimer laten keuren.

                                        Ze hebben de wetten zo gemaakt dus kan ik hen eigenlijk geen ongelijk geven.

                                        Comment


                                        • er zijn zaken die replica platen maken door eerst in de witte plaat de relief letters te printen en daarna door een labeler te sturen die daar dan de rode folie opkleeft.
                                          mogelijk kan je u oude plaat goed proper maken en die daar ook eens doorsturen zodat ze weer mooie rode letters heeft

                                          Comment

                                          Working...
                                          X