Het zat er aan te komen,enkel wist men niet wanneer...
Nieuwe wetgeving
Omdat er in de stad Brussel alleen al maandelijks honderden overtredingen worden vastgesteld, zoals gebruik voor woon-werkverkeer
, heeft dit ertoe geleid dat men de wetgeving wil aanpassen.
Op dit moment is het zo dat, eens men de oldtimerplaat heeft, men tientallen jaren
kan blijven rondrijden zonder ooit nog naar de technische controle te moeten.
Nu is het zo dat een groot deel van de oldtimerbezitters hun voertuig voor hun eigen
veiligheid en die van anderen in goede staat houden, maar jammer genoeg heeft
men bij controles moeten vaststellen dat er ook heel wat eigenaars het niet zo
nauw nemen met de veiligheid.
Om die reden wil men evolueren naar een periodieke controle voor alle
oldtimers.
Omdat er in de stad Brussel alleen al maandelijks honderden overtredingen worden vastgesteld, zoals gebruik voor woon-werkverkeer
, heeft dit ertoe geleid dat men de wetgeving wil aanpassen.
Op dit moment is het zo dat, eens men de oldtimerplaat heeft, men tientallen jaren
kan blijven rondrijden zonder ooit nog naar de technische controle te moeten.
Nu is het zo dat een groot deel van de oldtimerbezitters hun voertuig voor hun eigen
veiligheid en die van anderen in goede staat houden, maar jammer genoeg heeft
men bij controles moeten vaststellen dat er ook heel wat eigenaars het niet zo
nauw nemen met de veiligheid.
Om die reden wil men evolueren naar een periodieke controle voor alle
oldtimers.
Periodieke controle voor oldtimer
De Belgische Federatie voor Oldtimer Voertuigen pleit nu al sterk voor het
overschakelen op een dagelijkse keuring. Op deze manier ben je immers bevrijd
van alle beperkingen. Je kan nog steeds je wagen verzekeren aan een goedkoop
tarief via je club, genieten van de verlaagde verkeersbelasting en bent er tegelijk
zeker van dat je voertuig voldoet aan alle normen. De enige extra kost is dus de
jaarlijkse keuring (zo’n 35 euro).De Belgische Federatie voor Oldtimer Voertuigen pleit nu al sterk voor het
overschakelen op een dagelijkse keuring. Op deze manier ben je immers bevrijd
van alle beperkingen. Je kan nog steeds je wagen verzekeren aan een goedkoop
tarief via je club, genieten van de verlaagde verkeersbelasting en bent er tegelijk
zeker van dat je voertuig voldoet aan alle normen. De enige extra kost is dus de
Wie nu toch opteert voor de oldtimerplaat en zich kan verzoenen met de
beperkingen hiervan, moet in de toekomst toch rekening houden met de
invoering van een periodieke keuring voor oldtimers.
Deze keuring heeft tot doel:
- in de eerste plaats misbruik, zoals het nu vaak wordt vastgesteld, tegen te gaan.
- eigenaars te stimuleren tot degelijk onderhoud.
De bedoeling is om een volledig aparte keuring voor oldtimers te voorzien in speciaal daarvoor uitgeruste keuringscentra (1 per provincie)
De federatie (bfov)
verzamelt specificaties van de oldtimers en geeft deze door aan de keuring. Ze wensen hierbij samen te werken met de merkenclubs om deze lijst volledig te maken.
Enkele belangrijke verschillen met de dagelijkse keuring:
- aangepast aan de leeftijd van het voertuig (o.a. CO2-keuring), maar wel
uitgebreider dan de huidige oldtimerkeuring;
- om de 3 jaar voor voertuigen vanaf ’68;
- om de 5 jaar voor voertuigen voor ’68.
Er is al een voorakkoord dat in dit systeem de huidige beperkingen wegvallen.
Enkel het woon- en werkverkeer zal uitgesloten blijven.
Wat met customized voertuigen? Voorstel BFOV:
- eenmalige regularisatie van de (veilige) verbouwingen;
- tuningverslag op de groene kaart;
- verdere aanpassingen via de tuningwetgeving.
Dit voorstel moet nog besproken worden
beperkingen hiervan, moet in de toekomst toch rekening houden met de
invoering van een periodieke keuring voor oldtimers.
Deze keuring heeft tot doel:
- in de eerste plaats misbruik, zoals het nu vaak wordt vastgesteld, tegen te gaan.
- eigenaars te stimuleren tot degelijk onderhoud.
De bedoeling is om een volledig aparte keuring voor oldtimers te voorzien in speciaal daarvoor uitgeruste keuringscentra (1 per provincie)
De federatie (bfov)
verzamelt specificaties van de oldtimers en geeft deze door aan de keuring. Ze wensen hierbij samen te werken met de merkenclubs om deze lijst volledig te maken.
Enkele belangrijke verschillen met de dagelijkse keuring:
- aangepast aan de leeftijd van het voertuig (o.a. CO2-keuring), maar wel
uitgebreider dan de huidige oldtimerkeuring;
- om de 3 jaar voor voertuigen vanaf ’68;
- om de 5 jaar voor voertuigen voor ’68.
Er is al een voorakkoord dat in dit systeem de huidige beperkingen wegvallen.
Enkel het woon- en werkverkeer zal uitgesloten blijven.
Wat met customized voertuigen? Voorstel BFOV:
- eenmalige regularisatie van de (veilige) verbouwingen;
- tuningverslag op de groene kaart;
- verdere aanpassingen via de tuningwetgeving.
Dit voorstel moet nog besproken worden
Comment