Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe oldtimerwetgeving

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nieuwe oldtimerwetgeving

    Het zat er aan te komen,enkel wist men niet wanneer...


    Nieuwe wetgeving

    Omdat er in de stad Brussel alleen al maandelijks honderden overtredingen worden vastgesteld, zoals gebruik voor woon-werkverkeer
    , heeft dit ertoe geleid dat men de wetgeving wil aanpassen.
    Op dit moment is het zo dat, eens men de oldtimerplaat heeft, men tientallen jaren
    kan blijven rondrijden zonder ooit nog naar de technische controle te moeten.
    Nu is het zo dat een groot deel van de oldtimerbezitters hun voertuig voor hun eigen
    veiligheid en die van anderen in goede staat houden, maar jammer genoeg heeft
    men bij controles moeten vaststellen dat er ook heel wat eigenaars het niet zo
    nauw nemen met de veiligheid.
    Om die reden wil men evolueren naar een periodieke controle voor alle
    oldtimers.
    Periodieke controle voor oldtimer

    De Belgische Federatie voor Oldtimer Voertuigen pleit nu al sterk voor het
    overschakelen op een dagelijkse keuring. Op deze manier ben je immers bevrijd
    van alle beperkingen. Je kan nog steeds je wagen verzekeren aan een goedkoop
    tarief via je club, genieten van de verlaagde verkeersbelasting en bent er tegelijk
    zeker van dat je voertuig voldoet aan alle normen. De enige extra kost is dus de
    jaarlijkse keuring (zo’n 35 euro).

    Wie nu toch opteert voor de oldtimerplaat en zich kan verzoenen met de
    beperkingen hiervan, moet in de toekomst toch rekening houden met de
    invoering van een periodieke keuring voor oldtimers.

    Deze keuring heeft tot doel:
    - in de eerste plaats misbruik, zoals het nu vaak wordt vastgesteld, tegen te gaan.
    - eigenaars te stimuleren tot degelijk onderhoud.
    De bedoeling is om een volledig aparte keuring voor oldtimers te voorzien in speciaal daarvoor uitgeruste keuringscentra (1 per provincie)
    De federatie (bfov)
    verzamelt specificaties van de oldtimers en geeft deze door aan de keuring. Ze wensen hierbij samen te werken met de merkenclubs om deze lijst volledig te maken.

    Enkele belangrijke verschillen met de dagelijkse keuring:
    - aangepast aan de leeftijd van het voertuig (o.a. CO2-keuring), maar wel
    uitgebreider dan de huidige oldtimerkeuring;
    - om de 3 jaar voor voertuigen vanaf ’68;
    - om de 5 jaar voor voertuigen voor ’68.
    Er is al een voorakkoord dat in dit systeem de huidige beperkingen wegvallen.
    Enkel het woon- en werkverkeer zal uitgesloten blijven.

    Wat met customized voertuigen? Voorstel BFOV:
    - eenmalige regularisatie van de (veilige) verbouwingen;
    - tuningverslag op de groene kaart;
    - verdere aanpassingen via de tuningwetgeving.
    Dit voorstel moet nog besproken worden


  • #2
    Bron?

    Comment


    • #3
      http://www.vintagewaasland.be/BFOV

      Comment


      • #4
        Ik ben niet tegen deze nieuwe regels. Als je je old-timer goed onderhoud (en dit is toch de bedoeling) hoef je van de keuring geen schrik te hebben... Bovendien zouden de huidige beperkingen wegvallen... 't Het is alleen te hopen dat ze géén "mierenneukers" als personeel nemen.

        Comment


        • #5
          volledig tegen.

          wat dit betekent is dat je die hot rod die je hebt opgebouwd in je garage ook niet meer gekeurd krijgt met oldtimer platen.

          denk aan trommelremmen omgebouwd naar schijfremmen.



          waarom, omdat men ervan gaat uitgaan ( juist zoals bij dagdagelijkse auto's )
          dat ze niet weten of deze nieuwe onderdelen wel bijdragen aan de veiligheid van de auto, waardoor je er niet door bent.
          CO keuring was nooit nodig bij een oldtimer, waardoor sommigen hiervan profiteerden om er een grotere motor in te leggen. ik heb zo een kever geweten met een V8.


          eigenlijk willen ze dat de oldtimers nu gaan voldoen aan de dagelijkse keuring.
          dus die ingelaste rolkooi die je volgens de beschrijving hebt ingebouwd en op de juiste plaatsen hebt gelast en waarmee je zelfs nascar mee mag rijden hierdoor. zal afgekeurd worden omdat je deze hebt gelast IPV de "veilige " manier met bouten in het chassis gedraaid.


          kort gehouden, ze willen er gewoon voor zorgen dat de O plaat verdwijnt waardoor de oudere auto's standaard moeten gehouden worden of ze passeren de keuring niet meer.

          Comment


          • #6
            eigelijk ben ik ook volledig tegen, ik denk dat als je het aantal accidenten met oldtimers ga rekenenen het belachelijk marginaal is
            maar denken is voor paarden

            blijft dat er veel mensen oneigelijk gebruik maken van hun oldie, en dat maakt andere mensen gemeen en die vinden dat niet kunnen, terecht

            Comment


            • #7
              Ik ben niet tegen. Zodat de basis dingen bij Oldies zeker in orde en veilig moeten zijn
              Benzine
              '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

              '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

              '68 VW 411 1700 (2011-2014)
              '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
              Diesel
              '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
              '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
              '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
              '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
              '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                CO keuring was nooit nodig bij een oldtimer, waardoor sommigen hiervan profiteerden om er een grotere motor in te leggen. ik heb zo een kever geweten met een V8.
                ff vraagje, co is co
                een grotere motor maakt niet percentgewijs meer co, zoals ze op de keuring meten
                alleen volumineus

                Comment


                • #9
                  het probleem is dat het hele keuringsysteem fout is.

                  men moet keuren op veiligheid.
                  en dit betekent controleren of je remmen wel degelijk werken.
                  niet welke remmen er op je wagen staan.
                  ze moeten controleren dat je auto wel degelijk goed wegcontact behoud, niet welke veren , stabilisatiestangen en schokdempers er onder je wagen staan.

                  controle op het feit dat je lichten op de juiste manier werken en dat ze niemand verblinden.
                  niet dat er een EU logo instaat ja of nee.


                  en het is juist dit laatste dat ze willen doortrekken naar de oldtimerkeuring.

                  ik vraag me af of hier ooit een minister zou durven opdagen op dit forum om dit hier tegen te spreken, of om antwoord te geven hierop.
                  maar zoals altijd zullen ze dit wel allemaal in het wetboek plaatsen en ons voor de rest in de kou laten staan.

                  trouwens mss interessant voor te weten.
                  Avec Gentlemen Drivers, la conduite devient bien plus qu'un simple déplacement : c'est un véritable art. Grâce à ce site contributif, explorez les secrets

                  Comment


                  • #10
                    das te duur, we doen het wel op de belgische manier

                    oem-gedoe

                    Comment


                    • #11
                      Ik wist niet dat je in een oldtimerclub moest zitten om uwen oldtimer te verzekeren
                      2012 E92 Bmw 335i DKG
                      1991 E30 320i

                      Comment


                      • #12
                        dat is ook niet zo
                        tis wel dat jij voor je eigen goed in belgie, best lid bent, dat je ewa bewijzen hebt dat je die oldie uitlaat

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Michelooo Bekijk Berichten
                          Ik wist niet dat je in een oldtimerclub moest zitten om uwen oldtimer te verzekeren

                          Dat gaan ze ook nooit verplichten . Je kan wel voordeliger verzekeren via een club waar je lid van bent
                          Benzine
                          '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                          '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                          '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                          '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                          Diesel
                          '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                          '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                          '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                          '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                          '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                          Comment


                          • #14
                            Wat mij betreft hadden ze die oldtimerplaten al veel vroeger mogen afschaffen .

                            Kan iemand mij vertellen wat voor nut dit ooit heeft gehad , buiten het feit dat een jaarlijkse technische controle wordt omzeild ?

                            MAAR : Dan moeten er inderdaad wel meer realistische regels worden gehanteerd op de keuring . Geen willekeur meer dus , maar specifiek en uiteraard door instanties als het BFOV onderhandelde normen .

                            En andere CO-normen hanteren ze nu ook al .

                            Al kan het ook zijn dat wij toevallig telkens weer door een Alfalover worden gekeurd .
                            Grote boot

                            Kleine boot

                            Dagelijks brood

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door SPIDERVELOCE1750 Bekijk Berichten
                              buiten het feit dat een jaarlijkse technische controle wordt omzeild ?
                              das de hele sleutel

                              Comment


                              • #16
                                maarja en nou ga ik zeuren

                                dat audis met daglichten mogen blijven karren
                                en dat fiat 500's systematisch worden afgekeurd...

                                klopt ni

                                Comment


                                • #17
                                  allebei eu-gecontroleerd

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door SPIDERVELOCE1750 Bekijk Berichten
                                    Wat mij betreft hadden ze die oldtimerplaten al veel vroeger mogen afschaffen .

                                    Kan iemand mij vertellen wat voor nut dit ooit heeft gehad , buiten het feit dat een jaarlijkse technische controle wordt omzeild ?

                                    MAAR : Dan moeten er inderdaad wel meer realistische regels worden gehanteerd op de keuring . Geen willekeur meer dus , maar specifiek en uiteraard door instanties als het BFOV onderhandelde normen .

                                    En andere CO-normen hanteren ze nu ook al .

                                    Al kan het ook zijn dat wij toevallig telkens weer door een Alfalover worden gekeurd .
                                    Dat is goedkoop voor studenten zoals mij .

                                    Vanaf ik vast ga werken ga ik mijn Oldies allemaal op gewone platen zetten om van die andere rompslomp vanaf te zijn
                                    Benzine
                                    '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                                    '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                                    '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                                    '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                                    Diesel
                                    '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                                    '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                                    '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                                    '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                                    '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                                    Comment


                                    • #19
                                      doet er mij aan denken.
                                      wist je trouwens dat belgie zelf domme fouten maakt door de keuring to monopoliseren.
                                      Een arrest van het Europees hof van Justitie over de autokeuring in Portugal, zou ook voor België gevolgen kunnen hebben, bericht La Dernière Heure woensdag. Mogelijk wordt daardoor een einde gesteld aan de huidige monopoliesituatie in ons land.


                                      Monopolie Belgische autokeuring onder vuur






                                      Een arrest van het Europees hof van Justitie over de autokeuring in Portugal, zou ook voor België gevolgen kunnen hebben, bericht La Dernière Heure woensdag. Mogelijk wordt daardoor een einde gesteld aan de huidige monopoliesituatie in ons land.

                                      Het Hof oordeelde op 22 oktober dat "door beperkingen te stellen aan de vrijheid van vestiging van organisaties uit andere lidstaten die in Portugal voertuiginspecties willen verrichten (...) de Portugese Republiek de krachtens artikel 43 EG op haar rustende verplichtingen niet is nagekomen."
                                      Portugal is samen met België het enige EU-land waarin een monopolie bestaat voor de autokeuringen.
                                      Momenteel is de toestemming daarvoor in ons land enkel verleend aan GOCA (Groepering van Erkende Ondernemingen voor Autokeuring en Rijbewijs), dat direct afhangt van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. Het is voor een buitenlandse onderneming dus onmogelijk om op Belgisch grondgebied zijn activiteiten uit te oefenen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                        das de hele sleutel
                                        De technische controle is de meest verrotte sleutel in heel het verhaal inderdaad .

                                        Kijk maar eens naar NL en het APKgedoe . Als je daar een Spider zoals de onze , zijnde 42 jaar oud , uitrust met een stel nieuwe doch betere spiralen bijvoorbeeld , dan wordt er netjes gekeken of dat wel goed is uitgevoerd en/of die ronde kont al dan niet gaat opstijgen in het verkeer . Maw het moet nog een wagen blijven ipv een speedboat .

                                        Maar daar gebeurt alles wel bij erkende garagehouders ...
                                        Grote boot

                                        Kleine boot

                                        Dagelijks brood

                                        Comment

                                        Working...
                                        X