Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe oldtimerwetgeving

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Leuk, dan staan hier binnenkort twee oldtimers in de garage die niet meer door de keuring geraken...

Comment

volledig tegen. daar gaat de droom om in het weekend de baan op te gaan met een volledig verbouwde auto
      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JoriS1 Bekijk Berichten
        Leuk, dan staan hier binnenkort twee oldtimers in de garage die niet meer door de keuring geraken...
        Waarom ?

Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
        volledig tegen. daar gaat de droom om in het weekend de baan op te gaan met een volledig verbouwde auto
        Dat mag nu ook al niet met een oldtimerplaat als je niet naar een evenement onderweg bent .
        Grote boot

Kleine boot

Dagelijks brood

Comment

maar na deze wetgeving mag zelfs dit laatste niet meer.

wie kan er mij nog zeggen wat et verschil is tussen deze nieuwe wetgeving, en u oldtimer als dagdagelijkse wagen keuren.
          niks, ze gaan allebei aan kloteregels moeten voldoen die op niks slagen.

de bedoeling is simpl, ons " vervuilers " van de baan halen ( onrechtstreeks omdat we niet meer door de keuring geraken terwijl ze juist de wet toch " beter" heben gemaakt )
          zodat we verplicht worden een nieuwe wagen uit te kiezen. geen rijze import,dat houden ze nu ook al tegen ( zie ccc topic ) maar een auto die ze voor jou uitkiezen.
          een astra, een renault, een volvo, of een ford. als het maar niet te veel verbruikt en nen diesel is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
            maar na deze wetgeving mag zelfs dit laatste niet meer.

wie kan er mij nog zeggen wat et verschil is tussen deze nieuwe wetgeving, en u oldtimer als dagdagelijkse wagen keuren.
            niks, ze gaan allebei aan kloteregels moeten voldoen die op niks slagen.
            Heb ik ook al opgemerkt ja.
            als dagdagelijkse inschrijven zie ik wel zitten hoor. een paar euro voor een wagen waar je anders 1000'den € taks voor betaalt.

de bedoeling is simpl, ons " vervuilers " van de baan halen ( onrechtstreeks omdat we niet meer door de keuring geraken terwijl ze juist de wet toch " beter" heben gemaakt )
            zodat we verplicht worden een nieuwe wagen uit te kiezen. geen rijze import,dat houden ze nu ook al tegen ( zie ccc topic ) maar een auto die ze voor jou uitkiezen.
            een astra, een renault, een volvo, of een ford. als het maar niet te veel verbruikt en nen diesel is.
            Dat denk ik ook soms ja...
            Zie mijn onderschrift.
            Ik ben er zelfs van overtuigd dat de staat meer verdient aan de dieselaankoopgolf dan je denkt.
            relatief gezien is de dieselprijs meer gestegen dan benzine. Naar wat gaat dat verschil denk je?
            Last edited by ; 08/03/2010, 23:31.

Comment

belgië is inderdaad een diesel land, terwijl diesel eigelijk de grootste problemen kwa pollutie veroorzaakt. Bijvoorbeeld mensen met asma die met een diesel rijden zouden beter eens wat hersenen kweken.

ze zouden beter de wegenbelasting volgens gewicht van de auto zetten ipv volgens de motorinhoud/vermogen

en ik ga nog niet beginnen over kiekens die denken dat ze de wereld redden door te hypermilen met hun prius
              Last edited by Ice_ken; 08/03/2010, 23:36.
              2015 BMW S1000R
              2010 Renault Clio RS Cup
              1987 Volkswagen Golf GTI

Comment

Ik ben tegen, ik heb niet 2 auto's op een O-plaat gezet om om de zoveel tijd een dag te moeten sleutelen om ze terug omhoog te zetten, andere wielen te steken, uitlaten te vervangen en weet ik wa nog allemaal door de keuring te krijgen, wat dan waarschijnlijk nog niet zal lukken door 1 of ander prulleke.

Als ik al zie waar ze soms recente auto's die goed in orde zijn voor afkeuren, ik mag er niet aan denken. En de echte gevaarlijke dingen daar kijken ze over...

Met een beetje (veel) chance is het niet met terugwerkende kracht en is het enkel voor oldies die opnieuw ingeschreven worden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door donbrodka Bekijk Berichten
                  Ik ben tegen, ik heb niet 2 auto's op een O-plaat gezet om om de zoveel tijd een dag te moeten sleutelen om ze terug omhoog te zetten, andere wielen te steken, uitlaten te vervangen en weet ik wa nog allemaal door de keuring te krijgen, wat dan waarschijnlijk nog niet zal lukken door 1 of ander prulleke.

Als ik al zie waar ze soms recente auto's die goed in orde zijn voor afkeuren, ik mag er niet aan denken. En de echte gevaarlijke dingen daar kijken ze over...

Met een beetje (veel) chance is het niet met terugwerkende kracht en is het enkel voor oldies die opnieuw ingeschreven worden
                  inderdaad, ik vrees al het ergste voor binnen een maand bij die terroristen van GOCA die vorig jaar mijnen bodem in elkaar geklopt hebben
                  2015 BMW S1000R
                  2010 Renault Clio RS Cup
                  1987 Volkswagen Golf GTI

Comment

ben er zeker niet tegen!

mijn kever van 1965 is ook dagelijks gekeurd...

gewoon om de 2 jaar ofzo laten keuren en enkel remmen en verlichting nakijken..CO wordt bij mij ook dichtgedraaid zodat de motor nog amper draait, nadien wordt de 'kraan' terug opengedraaid en zijn we er weer voor een jaartje vanaf...

verzekering kost mij nu bij DVV 300 euro, in mei loopt dit af en ga bij argenta waar het 175 euro kost...(inclusief bijstand enzo )
                    Last edited by ; 09/03/2010, 00:10.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door astralogie Bekijk Berichten
                      ben er zeker niet tegen!

mijn kever van 1965 is ook dagelijks gekeurd...

gewoon om de 2 jaar ofzo laten keuren en enkel remmen en verlichting nakijken..CO wordt bij mij ook dichtgedraaid zodat de motor nog amper draait, nadien wordt de 'kraan' terug opengedraaid en zijn we er weer voor een jaartje vanaf...

verzekering kost mij nu bij DVV 300 euro, in mei loopt dit af en ga bij argenta waar het 175 euro kost...(inclusief bijstand enzo )
                      Ik draai niets toe of open en geraak ook door de dagelijkse keuring met mijn oude kar qua co,wel elk jaar gezaag van de lichten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
                        Heb ik ook al opgemerkt ja.
                        als dagdagelijkse inschrijven zie ik wel zitten hoor. een paar euro voor een wagen waar je anders 1000'den € taks voor betaalt.

ff ter info voor
                        de mensen hier

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie
                        klopt, het kan wel zijn dat je auto pas 10/2012 oldtimer wordt, en dat je nog de volle wegentax krijgt omdat je deze meot betalen 08/2012. wees dan slim en schrijf je auto die paar maanden uit. of schrijf hem nog in , schrijf hem rond 10/2012 terug uit ( krijg je nog 10 maand wegentax terugbetaald) en schrif hem dan terug in. waarna je 32 euro betaald.

om nog is ff de volledige uitleg te geven.

je hebt 3 soorten oldtimer.

1) oldtimer voor de overheid.
                        -u auto is 25 jaar oud ( 30 jaar voor lichte vracht ) en ge betaald de minimum aan tax of ge nu met een smartje rijd of met een viper.

2)oldtimer voor de keuring.
                        -u auto is 25 jaar oud, en ge hebt er voor gekozen om er nog 1x mee naar de keuring te gaan, waarna ge er mee doet wa ge zelf wilt. ( lpg tank moet ge nog wel elk jaar laten nakijken ) met natuurlijk de beperkingen opgelegd door de wet
                        -straal van 25 km
                        -niet snachts
                        -testritten en evenementen

3)oldtimer voor de verzekering
                        ge hebt nen auto waar da ge sporadisch me buitenkomt als 2de auto.
                        hier en daar wat km beperkingen en blablabla

mythen en fabeltjes

- mijn auto is 25 jaar oud, nu mag ik maar 25km in een straal rond mijn huis rijden
                        fout, enkel als je kiest voor hem op O plaat te zetten.

-als ik mijn auto niet op o platen zet moet ik de volle tax betalen
                        fout, de tax wordt zowiezo naar het minimum herleid als die 25 jaar oud wordt

-mijn auto is oldtimer op O plaat, maar mijn verzekering zegt dat ik tot heel de benelux ben verzekerd, en dat ik ook snachts verzekerd ben.
                        u bent wel degelijk verzekerd snachts. maar de wet zegt dat u niet snachts mag rondrijden ( tenzij u terugkomt van een evenement ), waardoor u de wet overtreed als u iets voorheeft. hierdoor zal de verzekering zich kunnen terugtrekken ( zelfs als u niet in fout bent. hetzelfde geld ook als u buiten die straal van 25km rijd.

Comment

Ik zou ermee kunnen leven, als de keuring inderdaad de veiligheid zou checken, en zich niet zou blindstaren op regeltjes die op een bureau in Brussel zijn uitgevonden.
                          Mijn oldie zou bijvoorbeeld niet door een gewone keuring geraken, vanwege volgende levensgevaarlijke mankementen:
                          - bandenmaat is 185 (splinternieuwe pirelli's) op verbrede stalen velgen ipv de voorgeschreven 175.
                          - er is recent veel aan gelast, en daarna is het laswerk overspoten met een of ander roestwerend middel, waardoor de lasnaden niet te zien zijn
                          - ipv de standaard schokdempers zitten er rode koni's onder
                          - de einddemper is geen originele

In deze toestand is hij in Nederland wel APK gekeurd geraakt (is nog geldig tot midden 2010)
                          Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

verkoop die opel astma en ga naar een gasdoos, ddke

2015 Volvo V60 D2 aut.
                            2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                              Die Opel is ne naft .
                              Daarom dus mijn vraag aan Kenneke he.
                              Ik heb een Diesel om veel km's mee te doen, en ne naft voor mijn vrouw om mee rond de moskee te rijden.
                              Denk dat dat een vrij verstandige keuze is, maar blijkbaar moet ik hersens kweken.
                              80 000 km is inderdaad rechtdoor naar dieselland. Dat is ook zo voor een Zwitser (komt in mij op als een typische niet-dieselaar).

Comment

edit

never mind
                                Last edited by betaveloce; 11/03/2010, 17:21.
                                sigpic*Lancia Beta Spider *Lancia Beta HPE 2.0 i.e. *Lancia Delta Integrale 8V *Lancia Ypsilon 1.4 16V Platino

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SPIDERVELOCE1750 Bekijk Berichten
                                  Waarom ?
                                  Rolkooi, verlaagde ophangingen, verkeerde bandenmaten, PU-bussen in 't onderstel, verstelbare topmounts... Eén wagen staat al zo, de andere is in opbouw. Feitelijk zijn ze gemaakt als 'fast road' voertuigen en dat mag dus niet op een normaal gekeurde wagen

Comment

Ik ben voor een aanpassing van de wetgeving in deze zin als ik het volledig artikel gelezen heb.

Je zou met je oldtimer slechts naar 1 specifiek keuringscentrum voor oldtimers gaan waar de keurders vast veel ervaring zullen hebben met het keuren van dergelijke wagens. Als ze een beetje realistisch zijn en de auto's zien in hun context moet elke goede en veilige oldtimer door dergelijke keuring raken. Ze kunnen nooit de maatstaven van moderne wagens gebruiken anders raakt er binnen de kortste keren geen enkele auto van voor het bouwjaar 1968 door de keuring.

Een proffessionele keuring eens om de 3 of 5 jaar vind ik zeker een goede zaak. Veiligheid moet toch voor alles komen. Het feit dat je dan elk weekend gewoon eens een toerke zou mogen doen zonder echt naar een meeting te gaan is toch ook een goede zaak.

Als je oldtimer gewoon in slechte staat is, dan zou hij in feite gewoon niet op de baan mogen komen.

Costum cars zijn natuurlijk weer iets anders en vraagt vast een andere aanpak. Maar daar moeten de autos toch ook aan bepaalde veiligheidsnormen kunnen voldoen. Ik geloof toch dat de autokeurders die in dergelijk specifiek keuringsstation geen heksenjacht zullen starten om alle eigeinaars van oldtimers en costumcars te 'pakken'. Enkel het onverantwoord rijden met wraken moet eruit.

Met goede proffessionele oldtimerkeurders kan dit wel lukken hoop ik.

De huidige regeling van O-plaat met zijn beperkingen vind ik gewoon slecht. Voor mij is bijna elke verandering verbetering!

Stieglitz

Comment

inderdaad!

laat costum cars een aparte keuring ondergaan waarbij de veiligheid prioritair is!

ik zou met mijn kever met trommelremmen afgekeurd worden indien ik schijfremmen zou steken, terwijl deze net veiliger zijn

maar zoals het artikel het zegt "omdat in Brussel de laatste tijd veel overtredingen..."

dit zijn dan onze nieuwe vrienden die een oude, zware mercedes kopen om maar 30euro tax te betalen en weinig verzekering met de O-platen maar die wel dagelijks rondrijden met hun 'wrak'...

ik denk niet dat eender welk weldenkend persoon met een auto op de baan komt die niet veilig is!!

Comment

hoi

ja met een ander oud krel wil je niet dagelijks de baan op

Comment

sure

En alles weer "vermommen" onder "veiligheid" en "beter voor t milieu"....

gewoon reden om meer geld uit de auto liefhebber te persen.

Buck

Comment

Working...
                                          X