Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe oldtimerwetgeving

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
    He snotneus. Ik heb AsTma en een diesel.
    Leg mij eens uit hoe jij het zou regelen in mijn geval (80K km/jaar).
    excuseer mij voor mijn typfout, maar je zou dan eens moeten uwe research doen ipv zelf de slimmen te komen uithangen. Met zo'n kilometers per jaar had ik allang nen LPG genomen. Notabene voor de mensen die het nog niet weten: de ottomotor is ontworpen als gas motor en niets als vloeibare brandstof motor(dit ff voor de lpg-haters)

    Taks voor een extra lpg tankje is niet zo duur, het enigste wat je moet hebben is een pomp dichtbij die lpg verkoopt, maar ik denk dat dat het probleem niet kan zijn.

    Sorry als ik op u tenen getrapt heb, het was niet de bedoeling, maar ik wijs u maar ff op de feiten.

    I qoute:

    "Smog is luchtvervuiling die in een bepaalde periode opeens sterk toeneemt. We spreken dan van smogepisoden. Het woord smog is een combinatie van de Engelse woorden smoke en fog. Letterlijk vertaald betekent smog: door rook en uitlaatgassen vervuilde mist.

    De stoffen die invloed hebben op het ontstaan van smog zijn vooral ozon en fijn stof en in mindere mate stikstofdioxide en zwaveldioxide. Deze smogepisoden kunnen een paar dagen tot enkele weken duren. In Nederland gebruikt men de term smog als er meer luchtverontreiniging is dan gewoonlijk, met mogelijk nadelige gevolgen voor de gezondheid."

    Laat het nu toevallig zijn dat diesel motoren heel veel fijn stof uitstoten...
    2015 BMW S1000R
    2010 Renault Clio RS Cup
    1987 Volkswagen Golf GTI

    Comment


    • #62
      Oorspronkelijk geplaatst door Ice_ken Bekijk Berichten

      Laat het nu toevallig zijn dat diesel motoren heel veel fijn stof uitstoten...
      Uit mijne ouwe Golf komt er alleen grof stof !
      Benzine
      '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

      '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

      '68 VW 411 1700 (2011-2014)
      '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
      Diesel
      '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
      '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
      '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
      '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
      '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

      Comment


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
        @Ken: Ik rijdt met een diesel, want firmakar en veel km's.
        Ik heb ook nog een benzine-kar voor de korte afstanden. Ik denk dus dat ik het correct geregeld heb.
        Mijn reactie gaat dan ook vooral over uw opmerking over hersens kweken en niet over lpg-benzine- of diesel- gezwets.

        Nadenken vooraleer te spreken (typen) is ook denken.
        ik denk altijd na voor ik typ, mijn formulatie zal wat grof geweest zijn, excuses hiervoor(ik zal een slechte dag gehad hebben ofzo). Maar je moet toegeven dat mijn redenering wel klopt ergens...

        firmakar kan je idd weinig zelf aan doen...allezins, ik zou wel bereid zijn om op lpg te gaan rijden bij men nieuwe auto.
        2015 BMW S1000R
        2010 Renault Clio RS Cup
        1987 Volkswagen Golf GTI

        Comment


        • #64
          Oorspronkelijk geplaatst door Stieglitz Bekijk Berichten
          Ik ben voor een aanpassing van de wetgeving in deze zin als ik het volledig artikel gelezen heb.

          Je zou met je oldtimer slechts naar 1 specifiek keuringscentrum voor oldtimers gaan waar de keurders vast veel ervaring zullen hebben met het keuren van dergelijke wagens. Als ze een beetje realistisch zijn en de auto's zien in hun context moet elke goede en veilige oldtimer door dergelijke keuring raken. Ze kunnen nooit de maatstaven van moderne wagens gebruiken anders raakt er binnen de kortste keren geen enkele auto van voor het bouwjaar 1968 door de keuring.

          Een proffessionele keuring eens om de 3 of 5 jaar vind ik zeker een goede zaak. Veiligheid moet toch voor alles komen. Het feit dat je dan elk weekend gewoon eens een toerke zou mogen doen zonder echt naar een meeting te gaan is toch ook een goede zaak.

          Als je oldtimer gewoon in slechte staat is, dan zou hij in feite gewoon niet op de baan mogen komen.

          Costum cars zijn natuurlijk weer iets anders en vraagt vast een andere aanpak. Maar daar moeten de autos toch ook aan bepaalde veiligheidsnormen kunnen voldoen. Ik geloof toch dat de autokeurders die in dergelijk specifiek keuringsstation geen heksenjacht zullen starten om alle eigeinaars van oldtimers en costumcars te 'pakken'. Enkel het onverantwoord rijden met wraken moet eruit.

          Met goede proffessionele oldtimerkeurders kan dit wel lukken hoop ik.

          De huidige regeling van O-plaat met zijn beperkingen vind ik gewoon slecht. Voor mij is bijna elke verandering verbetering!

          Stieglitz
          Ik sluit mij volledig bij deze mening aan. Ik had het zelf niet beter kunnen neertypen
          2015 Renault Mégane Coupe GTI - Blauw - 1.5 dCI 110 pk

          Comment


          • #65
            Oorspronkelijk geplaatst door Thorens Bekijk Berichten
            Ik sluit mij volledig bij deze mening aan. Ik had het zelf niet beter kunnen neertypen
            4 jaar terug dacht ik ook zo over de tuningwet.
            nu scham ik mij ervoor dat mijn land zoiets uitvind.

            Comment


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door Ice_ken Bekijk Berichten
              excuseer mij voor mijn typfout, maar je zou dan eens moeten uwe research doen ipv zelf de slimmen te komen uithangen. Met zo'n kilometers per jaar had ik allang nen LPG genomen. Notabene voor de mensen die het nog niet weten: de ottomotor is ontworpen als gas motor en niets als vloeibare brandstof motor(dit ff voor de lpg-haters)

              ...
              Wat denk je dat de carburateur doet?
              Powered by Detroit Diesel.

              Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

              Comment


              • #67
                ice

                Ice, je schreef :

                de ottomotor is ontworpen als gas motor en niets als vloeibare brandstof motor

                euhmz, wa denk je da LPG is ?

                Denk ff na voor je iets lult hier.

                Buck

                Comment


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door Buck Bekijk Berichten
                  Ice, je schreef :

                  de ottomotor is ontworpen als gas motor en niets als vloeibare brandstof motor

                  euhmz, wa denk je da LPG is ?

                  Denk ff na voor je iets lult hier.

                  Buck
                  ga ffkes iets leren over hoe een lpg systeem werkt voor ge hier iets komt lullen jong,

                  LPG: liquid petroleum gas

                  -> lpg word door een verdamper geduwd eer het in uw motor terecht komt, dat noemt men dan GAS, gezien het dan niemeer vloeibaar is. LPG is maar vloeibaar omdat het onder druk gehouden word.
                  2015 BMW S1000R
                  2010 Renault Clio RS Cup
                  1987 Volkswagen Golf GTI

                  Comment


                  • #69
                    Dat is juist zijn punt. Oorspronkelijk was het als gas-motor bedoeld en dat ziet hij als een extra argument om op gas te rijden..

                    Comment


                    • #70
                      Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk Berichten
                      Dat is juist zijn punt. Oorspronkelijk was het als gas-motor bedoeld en dat ziet hij als een extra argument om op gas te rijden..
                      dat bedoelde ik ja
                      2015 BMW S1000R
                      2010 Renault Clio RS Cup
                      1987 Volkswagen Golf GTI

                      Comment


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door Buck Bekijk Berichten
                        Ice, je schreef :

                        de ottomotor is ontworpen als gas motor en niets als vloeibare brandstof motor

                        euhmz, wa denk je da LPG is ?

                        Denk ff na voor je iets lult hier.

                        Buck
                        LOL, FAIL.
                        ksnap ni hoe je naast ice_kens punt kon lezen


                        Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
                        Wat denk je dat de carburateur doet?
                        iets dat normaal na1945 niet meer mocht ?

                        Comment


                        • #72
                          Ik begrijp dat er regelemetering moet zijn die misbruik tegengaat. Toen de auto in mijn leven kwam als hobby ondertussen al meer dan 10 jaar geleden waren er in de tuning wereld ook al gasten die hun bodem tegen het asfalt wilden leggen. Ik hoorde daar ook bij want brede 14 duimse vlegen waren mode toen.
                          De normale mensen kochten een dure Kw of H&R kit maar ja voor sommigen was +1000 Euro te veel en zij slepen liever hune veren af en gebruikten tennisballen als bumpstops (echt ooit gezien hè).....
                          Die jongens zijn er nu nog, ook met een O plaat.....

                          Aan de andere kant, als je zoals ik een muscle car die bijna 1600 kilo weegt in het moderne verkeer wil brengen moet je niet afkomen met een setje van 4 trommelremmen zonder bekrachtiging.
                          Dus wat doet de zelfbewuste liefhebber? Een set 13 duimse schijven vooraan, een set Viper remklauwen en bekrachtiging erop. Een ombouw die tegen dat je rijdt al bijna 2000 Euro kost om wat meer veiligheid te hebben.
                          Ik zie de heren van de keuring zo al voor mij met hun smoel van :
                          "meneer da's nie origineel hè da gaat niet gaan zenne, dat kunne we niet goekeuren...."
                          De rij ernaast zie je een "youngster" staan met een kever met originele ophanging en aftandse remmen maar dat die mens een 2 liter blok in zijn bug heeft hangen dat zien ze niet (Dit is niet om op de mannen te schimpen die met een kever rijden, ik heb zelf nog een gehad en heb nog alle dagen spijt dat ik hem heb weggedaan).
                          Moraal van het verhaal de kever rijdt naar huis met een groene kaart ik met een rode........

                          Je krijgt echt het idee dat de mensen bij de autokeuring alleen worden aangenomen als ze geleerd hebben voor bakker of boekhouder of zo.........ik heb een hekel aan keurcentra.
                          Als ze morgen kunnen keuren vanuit een degelijk standpunt zonder oogkleppen met interpretatie voor waardige uitzonderingen (goede oldtimers op de baan zoals ze verdienen en de valse door de mand laten vallen) dan ben ik bereid mijn mening te herzien....

                          Maar zolang je zoals ik een keurder de pijp van de dieseltester op een alfa ziet hangen waar in koeien van letters 2.0 Tspark 16v op het koffer hangt dan vrees ik dat ik hoofdschuddend naar de keuring zal moeten blijven gaan.....

                          Comment


                          • #73
                            Ouwe koeien,....
                            Toch even er op terugkomen, maar ik denk dat Buck hier juist wel een punt heeft...

                            benzine -> verstuiven/vergassen -> verbranden
                            LPG -> verdampen -> verbranden

                            dus identiek?
                            Wou Buck niet zeggen dat LPG juist wel ook vloeibare brandstof is?
                            Last edited by ; 08/12/2010, 13:01.

                            Comment


                            • #74
                              buck heeft gelijk wat die zegt over LPG, maar het probleem is meer dat hij eigenlijk gewoon herhaalt wat ICe-Ken zegt. en dan nog op een zeer onvriendelijke toon, terwijl hij zelf niet goed gelezen eeft.


                              om het kort samen te vatten
                              Ice-ken zegt: rood
                              buck zegt, wat lul jij nou, tis rood.

                              Comment


                              • #75
                                Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten
                                Ouwe koeien,....
                                Toch even er op terugkomen, maar ik denk dat Buck hier juist wel een punt heeft...

                                benzine -> verstuiven/vergassen = verdampen -> gasmengsel -> verbranden
                                LPG -> verdampen -> gasmengsel -> verbranden

                                dus identiek?
                                Wou Buck niet zeggen dat LPG juist wel ook vloeibare brandstof is?
                                komt idd op hetzelfde neer

                                Comment


                                • #76
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Fritzerer Bekijk Berichten
                                  komt idd op hetzelfde neer
                                  bedankt voor de verduidelijking

                                  Comment


                                  • #77
                                    Kun je met oldtimer overal rijden of is dat de straal van 25km?

                                    Geachte heer /mevrouw,


                                    Nieuwe wetgeving

                                    Omdat er in de stad Brussel alleen al maandelijks honderden overtredingen worden vastgesteld, zoals gebruik voor woon-werkverkeer
                                    , heeft dit ertoe geleid dat men de wetgeving wil aanpassen.
                                    Op dit moment is het zo dat, eens men de oldtimerplaat heeft, men tientallen jaren
                                    kan blijven rondrijden zonder ooit nog naar de technische controle te moeten.
                                    Nu is het zo dat een groot deel van de oldtimerbezitters hun voertuig voor hun eigen
                                    veiligheid en die van anderen in goede staat houden, maar jammer genoeg heeft
                                    men bij controles moeten vaststellen dat er ook heel wat eigenaars het niet zo
                                    nauw nemen met de veiligheid.
                                    Om die reden wil men evolueren naar een periodieke controle voor alle
                                    oldtimers.
                                    Periodieke controle voor oldtimer

                                    De Belgische Federatie voor Oldtimer Voertuigen pleit nu al sterk voor het
                                    overschakelen op een dagelijkse keuring. Op deze manier ben je immers bevrijd
                                    van alle beperkingen. Je kan nog steeds je wagen verzekeren aan een goedkoop
                                    tarief via je club, genieten van de verlaagde verkeersbelasting en bent er tegelijk
                                    zeker van dat je voertuig voldoet aan alle normen. De enige extra kost is dus de
                                    jaarlijkse keuring (zo’n 35 euro).

                                    Wie nu toch opteert voor de oldtimerplaat en zich kan verzoenen met de
                                    beperkingen hiervan, moet in de toekomst toch rekening houden met de
                                    invoering van een periodieke keuring voor oldtimers.

                                    Deze keuring heeft tot doel:
                                    - in de eerste plaats misbruik, zoals het nu vaak wordt vastgesteld, tegen te gaan.
                                    - eigenaars te stimuleren tot degelijk onderhoud.
                                    De bedoeling is om een volledig aparte keuring voor oldtimers te voorzien in speciaal daarvoor uitgeruste keuringscentra (1 per provincie)
                                    De federatie (bfov)
                                    verzamelt specificaties van de oldtimers en geeft deze door aan de keuring. Ze wensen hierbij samen te werken met de merkenclubs om deze lijst volledig te maken.

                                    Enkele belangrijke verschillen met de dagelijkse keuring:
                                    - aangepast aan de leeftijd van het voertuig (o.a. CO2-keuring), maar wel
                                    uitgebreider dan de huidige oldtimerkeuring;
                                    - om de 3 jaar voor voertuigen vanaf ’68;
                                    - om de 5 jaar voor voertuigen voor ’68.
                                    Er is al een voorakkoord dat in dit systeem de huidige beperkingen wegvallen.
                                    Enkel het woon- en werkverkeer zal uitgesloten blijven.

                                    Wat met customized voertuigen? Voorstel BFOV:
                                    - eenmalige regularisatie van de (veilige) verbouwingen;
                                    - tuningverslag op de groene kaart;
                                    - verdere aanpassingen via de tuningwetgeving.
                                    Dit voorstel moet nog besproken worden

                                    Comment


                                    • #78
                                      Geachte heer/mevrouw, heb een aantal vragen: kun je nu met je oldtimer overal rijden of zijn er beperkingen zoals straal 25 km en wat kost een oldtimer verzekering ongeveer en moet je ook belasting betalen voor oldtimer? en vanaf hoe oud kun je een oldtimer verzekering afsluiten als de auto 300 pk heeft, ben zelf nu 22 jaar oud.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Gazar,
                                        de kilometerbeperking is sinds 1 juli weg. De enige echte beperking die er nog op zit is geen woon-werk of woon-school verkeer. De jaarlijks belasting voor een oldtimer is ongeveer €34 (+ een eenmalige inverkeersbrengingstax van circa 41 euro). Qua verzekering hangt het een beetje af van je verzekeraar. Zelf is mijn mustang fastback van '67 (320pk vanuit fabriek) verzekerd voor €215 bij argenta.
                                        Oop de website van BFOV kan je het nieuwe statuut voor oldtimers downloaden.

                                        Comment


                                        • #80
                                          En je moet een dagelijkse auto hebben voor de verzekering (bij mij toch)
                                          Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                          Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                          Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                                          Comment

                                          Working...
                                          X