Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe oldtimerwetgeving

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • "Na de keuring worden de volgende documenten afgeleverd :
    • Een document “staat van het voertuig“ zonder geldigheid maar met de vermelding « Dit document geldt niet als technische keuring daar de staat van het voertuig niet is nagezien »."


      • Een aanvraag om inschrijving als old-timer. Deze aanvraag moet door de nieuwe eigenaar worden gebruikt om het voertuig als oldtimer op zijn naam in te schrijven.






    Dus als ik het goed begrijp heb je die oldtimerkeuring enkel nodig om een O-plaat te kunnen aanvragen maar je wagen kan op zich dus nooit 'afgekeurd' worden want het geldt blijkbaar niet als technische keuring?
    2.0 JTDm

    Comment


    • bepaalde zaken werden wel gekeurd oa remsysteem, ophanging, documenten, gevaarsdriehoek en brandblusser. de staat van het voertuig (roest en dergelijke) werden niet nagezien, maar bepaalde mechanische componenten wel

      tegenwoordig is de oldtimerwetgeving veranderd en wordt er veeeel meer gekeurd dan voorheen

      Comment


      • Goed, maar het gaat erom dat het document wat je krijgt een 'staat van het voertuig is' en geen keuringbewijs.

        Dus zelfs met 17 opmerkingen bij manier van spreken kun je toch nog een O-plaat aanvragen, dat is eigenlijk mijn vraag.
        2.0 JTDm

        Comment


        • als je keuringsbewijs groen is.

          Comment


          • Je krijgt GEEN keuringsbewijs na een oldtimerkeuring

            Het kan dus ook niet groen of rood of paars zijn...

            Comment


            • Dat bedoel ik nu net maar ik krijg alleen antwoorden naast de kwestie
              2.0 JTDm

              Comment


              • als diene keurder daar zin in heeft.

                ik had destijds een fiesta mk1 gekeurd als oldtimer. ik heb die bij een ford dealer vandaan gehaald. papieren verloren, eigenaar al tijdje overleden.
                politiepapier erbij van 'onvrijwilig verlies boorddocumenten' en daar mee naar de keuring voor o platen.
                -eerste keer afgekeurd voor 25% verschil op de handrem (bij een normale wagen is dat een opmerking en moet dat het jaar erop in orde zijn. bij de mijne als o-plaat hoef ik nooit meer terug te komen en kreeg dus rood). ik ermee naar de garage, die controleren dat. er zit idd minimale afwijking op maar geen 25%. om geen problemen te hebben, gaat de garage met Z platen naar de keuring.
                -2de keuring: auto afgekeurd wegens politiedocument verlopen (maar 1maand geldig. dit dient eigenlijk om duplicaten van DIV aan te vragen. wegens eigenaar dood krijg ik GEEN duplicaten meer). nieuw politiedocument gehaald.
                -3de keer keuring weer afgekeurd wegens geen gelijkvormigheidsattest. papier aangevraagd bij ford en 3weken later terug naar de keuring
                -4de keuring: afgekeurd wegens 1 band waar een blokje weg is uit het loopvlak van de band. reserverwiel monteren was alweer rood keuringsblad wegens verschillend profiel banden op 1 as.
                -5de keer naar de keuring waren de papieren en banden in orde, maar de handrem heeft weer afwijking. keurder zegt: ohja, op oldtimer moet dat toch niet gekeurd worden, als die op handrem maar blijft stilstaan

                terwijl er officieel niet veel gecontrolleerd wordt op o-plaat, ben ik wel 4keer afgekeurd geweest voor onnozelheden.

                paar jaar later op vrijdagnamiddag naar de keuring met de escort. ik wou weten wat er aan scheelt, om dat in orde te zetten voor de O-plaat keuring.
                zo op het eerste gezicht:
                -remmen werkten niet naar behoren, 2keer pompen om te kunnen stoppen (probleem is gekomen op weg naar de keuring toe)
                -mistlicht werkt niet tenzij ge er eens goe op klopt
                -brandsblusser paar jaar over tijd (diene van de leasewagen vergeten in te leggen voor de keuring)
                -verkeerde bandenmaat op de auto (had er snel 4 staalvelgen met goei banden van een capri op gegooid)
                -CO niet geregeld. week later dit gedaan en men co stond over de 10%
                -lichten waren ook niet afgesteld.
                -origineel een 1.3 automaat van 50pk, zat een 1.3GT manueel met 72pk onder de kap (als ze automaat VS manueel nog niet eens opmerken ...)
                diene werkt gekeurd zonder 1 opmerking.

                Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                Je krijgt GEEN keuringsbewijs na een oldtimerkeuring

                Het kan dus ook niet groen of rood of paars zijn...
                je krijgt een document dat je naar de keuring bent geweest en dat je voor oldtimerkeuring bent gegaan. dit is groen (je kan de auto inschrijven) of rood (de auto heeft te grote mankementen en inschrijving is niet toegelaten)

                Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                Dat bedoel ik nu net maar ik krijg alleen antwoorden naast de kwestie
                als die NIET in orde is voor de te keuren zaken, krijg je een rood keuringsblad en kan je die NIET inschrijven. de auto MOET door de keuring geraken van oldtimer alvoorens je het document 'inschrijving van voertuig' meekrijgt.
                heel veel opmerkingen kan je niet krijgen, want roest controlleren ze niet. wat er dus kan opkomen is remmen niet in orde, verlichting niet in orde, ophanging niet in orde... en bijna allemaal zorgen ervoor dat je niet met de auto zal mogen rijden.

                daarentegen kan je later met een oldtimer terug naar de keuring (bv na 2jaar), daar krijg je een rood blad maar niemand houd je tegen verder te rijden aangezien dit toch geen geldig keuringsdocument is.
                Last edited by ; 23/11/2014, 17:42.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                  Dus als ik het goed begrijp heb je die oldtimerkeuring enkel nodig om een O-plaat te kunnen aanvragen maar je wagen kan op zich dus nooit 'afgekeurd' worden want het geldt blijkbaar niet als technische keuring?
                  Daar komt het uiteindelijk op neer. Rode kaart = afgekeurd voor de regels die geleden voor oldtimers = geen inschrijving, dus geen O-plaat, dus niet rijden. Groene kaart = karren maar.
                  Voorlopig toch, kan niet geloven dat dit zo gaat blijven.

                  Comment


                  • Weet iemand hoe het zit met een auto die als je hem koopt ingeschreven was als oldtimer maar hem wil inschrijven als gewone auto. Moet deze dan gekeurt zijn voor verkoop of kan dat ook anders?
                    RIP Den borre!

                    Comment


                    • Wat ik wel héél straf vind is dat voor de '72 Chevelle er verplicht gordels achteraan moeten en verplicht schoudergordels vooraan ..
                      Ook dat alle 4 de maten dezelfde moeten zijn OF je moet kunnen bewijzen dat de uwe niet zo is geleverd (met officiële papieren van de fabrikant).
                      Zeikerds.
                      Classic cars on demand

                      www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                      www.californiadream.be

                      - It's time to make your dream come true -

                      Comment


                      • Is toch normaal ?
                        En vanaf 74 heb je een mistlicht nodig.
                        ...

                        Comment


                        • Mag je met een O-plaat een aanhangwagen trekken ? Geen speciale dingen, maar gewoon met een remork wat afval naar het containerpark voeren ofzo ?

                          Comment


                          • Als de sleepgewichten op je keuringskaart vermeld worden mag je een aanhanger trekken zou ik denken ?

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door J_o_n_a_s_ Bekijk Berichten
                              Weet iemand hoe het zit met een auto die als je hem koopt ingeschreven was als oldtimer maar hem wil inschrijven als gewone auto. Moet deze dan gekeurt zijn voor verkoop of kan dat ook anders?
                              Het beste wat je kan doen is de verkoper met de oldtimer naar de keuring laten gaan en laten keuren als dagdagelijkse wagen, dus geen oldtimerkeuring laten ondergaan, zo ben je net iets zekerder dat de oldtimer beter in orde is, begint de verkoper moeilijk te doen over dagdagelijks te keuren voor verkoop zit er toch ergens mis.

                              Je kan ook een oldtimer kopen zonder keuring voor verkoop als je hem wil inschrijven onder een O-plaat, je gaat de oldtimer halen en als je naar de keuring gaat vijs je er dagdagelijkse platen op die op jouw naam staan, keuring doorlopen op die platen en je kan hem inschrijven!
                              1967 Volvo Amazon P130 B18A
                              1978 Volvo 244 DL B21A
                              1990 Volvo 740 GL B200E
                              1993 Volvo 850 GLT 2.5 20V
                              1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
                              1997 Volvo S90 Executive 3.0 24V
                              1998 Volvo S40 2.0T
                              1998 Volvo S70 2.0 10V
                              2003 Volvo S40 1.8 16V

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                En vanaf 74 heb je een mistlicht nodig.
                                ...
                                Neen: een verplicht werkend mistlicht dient aanwezig te zijn voor oldtimers vanaf 15/06/68.

                                Bron.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door J_o_n_a_s_ Bekijk Berichten
                                  Weet iemand hoe het zit met een auto die als je hem koopt ingeschreven was als oldtimer maar hem wil inschrijven als gewone auto. Moet deze dan gekeurt zijn voor verkoop of kan dat ook anders?
                                  Die moet succesvol gekeurd zijn voor verkoop, anders krijg je geen "roze formulier" om hem opnieuw in te schrijven.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                    Is toch normaal ?
                                    En vanaf 74 heb je een mistlicht nodig.
                                    ...
                                    Gordels vooraan maart 1968
                                    Gordels achteraan ergens in 1989.

                                    Zo dacht ik dat het was.

                                    Comment


                                    • Gordels achteraan zijn verplicht vanaf januari 1984
                                      Benzine
                                      '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                                      '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                                      '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                                      '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                                      Diesel
                                      '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                                      '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                                      '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                                      '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                                      '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                                      Comment


                                      • Nog vroeger dan ik dacht dan. Dank u!

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Cotoneaster Bekijk Berichten
                                          Nog vroeger dan ik dacht dan. Dank u!
                                          Het dragen van de veiligheidsgordel is voorin de auto verplicht sinds 1975 en achterin sinds 1991,

                                          Alle sites waar je kijkt zeggen iets anders.
                                          Gordels vooraan ben ik bijna zeker ben ik gaan vragen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X