Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat moet ik doen ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wat moet ik doen ?

    Effe uitleggen wat mijn probleem is :

    3 jaar geleden een Landrover Minerva van 1952 gekocht. Hij was ingeschreven als Classic Car - kon er dus dagdagelijks de baan mee op. In maart 2009 is hij kapot gegaan. Ik had noch tijd / noch geld om er toen aan te werken, en heb hem dus uitgeschreven. Met andere woorden de platen terug opgestuurd.

    Nu stond er dus een hele tijd een auto in mijn garage zonder platen.

    Deze week is hij gemaakt - motor werkt terug en hij bolt terug zoals het hoort. Ik wil hem nu opnieuw laten keuren ... maar hoe doe ik dat ? Hij krijg ik hem legaal naar de keuring ? In het verkeer ?
    Ik hoor vanalles maar zie tussen de bomen het bos niet meer ? Ik heb uiteraard de originele papieren en was zelf de vorige eigenaar.

    1. Kan ik met de platen van mijn 'normale' auto naar de keuring voor een roos formulier, of is dat roos papier niet nodig ?
    2. Kan ik zonder platen ?
    3. Kan ik via de verzekering platen aanvragen en dan met die platen naar de keuring gaan ?

    Iemand meer uitleg ?

  • #2
    Als je hem als Oldtimer laat keuren, voor O-platen dus kan je je gewone platen erop hangen van je dagelijkse auto voor alleen naar de keuring te gaan.

    Als je hem als classic of dagelijkse auto laat keuren, voor gewone nummerplaten dus. Moet je aan Z-Platen geraken voor naar de keuring te gaan.
    Benzine
    '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

    '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

    '68 VW 411 1700 (2011-2014)
    '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
    Diesel
    '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
    '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
    '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
    '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
    '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

    Comment


    • #3
      bedankt voor de reactie alvast ...

      Ik heb eens gehoord naar die Z-platen, en als ik het goed begrijp moet je dan 150 euro betalen aan een garagist + de tijd die hij eraan besteedt om naar de controle te gaan ... gewoon om aan een roos formulier te geraken ...

      Kan ik hem dan niet beter laten keuren als oldtimer ? Om hem dan binnen een paar maanden als hij echt helemaal opgeknapt is, te laten keuren als classic-car ? Dan kan ik toch gewoon met mijn O-platen naar de keuring ?

      Of zie ik het verkeerd ?


      Trouwens, wat bedoel je met :
      "Moet je aan Z-Platen geraken voor ..." ?
      Ken je misschien iemand die iemand kent die iemand kent die iemand kent die ....
      Last edited by ; 02/04/2010, 10:12.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door tvanboven Bekijk Berichten
        bedankt voor de reactie alvast ...

        Ik heb eens gehoord naar die Z-platen, en als ik het goed begrijp moet je dan 150 euro betalen aan een garagist + de tijd die hij eraan besteedt om naar de controle te gaan ... gewoon om aan een roos formulier te geraken ...

        Kan ik hem dan niet beter laten keuren als oldtimer ? Om hem dan binnen een paar maanden als hij echt helemaal opgeknapt is, te laten keuren als classic-car ? Dan kan ik toch gewoon met mijn O-platen naar de keuring ?

        Of zie ik het verkeerd ?


        Trouwens, wat bedoel je met :
        "Moet je aan Z-Platen geraken voor ..." ?
        Ken je misschien iemand die iemand kent die iemand kent die iemand kent die ....
        ik heb met mijn oldie ook aan Z platen moeten geraken voor de mijne te keuren. Maar misschien dat
        jij wel met je daily platen mag gaan , ook voor classic(dagelijkse keuring), omdat hij niet van eigenaar is veranderd. Ik ben het wel niet zeker.
        Oja 150€ zoor Z platen, wat een afzetter, ik heb 21€ betaald en mocht zelf naar de keuring ermee.

        En als je het echt 100% zeker wilt weten, belletje doen naar een keurings centrum, heb ik ook gedaan
        Last edited by Bairy; 02/04/2010, 16:13.

        Comment


        • #5
          Als je de platen nog hebt die op het inschrijvingsformulier vermeld zijn, kan je daarmee naar de keuring voor gewoon gebruik (voor verkoop, om die te kunnen inschrijven).

          Voor o-platen geldt wat al gezegd is. Je kan met je platen van je dagelijkse auto.
          Achteraf kan je dan eventueel met die O-platen naar de keuring voor gewoon gebruik en de wagen dan zo inschrijven (er moet geen BIV meer betaald worden, dat heb je al gedaan toen je die op O-platen inschreef).
          Die letzten Worte ...
          ... eines Diesel-Fahrers:
          "Lieber tot, als Schwung verlieren"
          ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
          W201/S123/S202 DIESEL(power)ED
          W201 BENZIN

          Comment


          • #6
            Enkele belangrijke vragen.

            Je wagen was dus de vorige keer onder gewone nummerplaten ingeschreven ?
            Je beschikt nog over je oud inschrijvingsbewijs

            Indien 2 maal positief antwoord -> volgende oplossing

            Herinschrijving onv de titularis. Je zal dan een nieuwe nrplaat krijgen + inschrijvingsbewijs
            krijgen.

            Ivm de keuring kan ik het niet met 100% zeggen of je nadat je de platen hebt gekregen
            je dan je voertuig kan laten keuren. Best inderdaad hiervoor eens bellen met de keuring.

            Comment


            • #7
              Nota: inschrijving als classic-car bestaat niet
              Wel in de verzekeringen

              Dus je schrijft hem in als normaal voertuiig of als oldtimer met een O-nrplaat

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Gillio Bekijk Berichten
                Enkele belangrijke vragen.

                Je wagen was dus de vorige keer onder gewone nummerplaten ingeschreven ?
                Je beschikt nog over je oud inschrijvingsbewijs

                Indien 2 maal positief antwoord -> volgende oplossing

                Herinschrijving onv de titularis. Je zal dan een nieuwe nrplaat krijgen + inschrijvingsbewijs
                krijgen.

                Ivm de keuring kan ik het niet met 100% zeggen of je nadat je de platen hebt gekregen
                je dan je voertuig kan laten keuren. Best inderdaad hiervoor eens bellen met de keuring.
                Ik zit in een gelijkaardige situatie en ik weet ook niet wat ik moet doen.

                In Oktober 2009 heb ik mijn 635csi uit het verkeer gehaald omdat ik er toch amper mee reed en om een deel van de zware jaarlijkse taksen te kunnen recuperen. De nummerplaat YGY 677 heb ik binnengeleverd bij de DIV.

                Rond 15 april 2010 wordt de auto 25 jaar oud. Bijgevolg heb ik geen last meer van de zware taksen. Ik zou de auto terug in het verkeer willen brengen als normale auto (geen gezever met O platen dus).

                Wat moet ik nu doen??
                - de auto wordt opnieuw op dezelfde naam ingeschreven
                - het oude inschrijvingsbewijs heb ik nog
                - de jaarlijkse keuring is vervallen denk ik (zou ik moeten controleren voor zekerheid)

                Mag ik gewoon aan de verzekering een nieuwe nummerplaat vragen en daarmee naar de jaarlijkse keuring rijden OF moet ik eerst Z platen gebruiken voor de keuring en kan ik daarna pas nieuwe nummerplaten bekomen?

                Aangezien ik een Duitse wagen heb, heb ik vorige keer flink wat last gehad bij de DIV. Riskeer ik opnieuw flink wat zever of mag ik gerust zijn dat het deze keer vanzelf gaat omdat de wagen al ingeschreven was op mijn naam?
                The shark is BACK! BMW 635csi

                BMW E24 635csi 1985
                BMW F10 520da 2012
                MINI Clubman Cooper 2017


                2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                Comment


                • #9
                  Net gebeld met de keuring.

                  En wat staat er je te doen indien je voertuig niet meer over een geldige keuring beschikt :

                  je moet je VIA DE KORTSTE WEG naar het dichtsbijzijnde keuringsbureau begeven.

                  Dus je rijdt dan inderdaad enkele km's rond met een niet gekeurd voertuig.
                  Bestaat géén andere oplossing voor. Tenzij inderdaad het gedoe met de oplegger
                  ed maar waar eindigt het dan ?

                  Dus inderdaad met je oud inschrijvingsbewijs naar je makelaar gaan en nieuwe nrplaten
                  aanvragen. Dan zo snel mogelijk naar de keuring.
                  Ik verwacht nu inderdaad géén problemen meer aangezien hij al ingeschreven geweest is.

                  Comment


                  • #10
                    Aha! Thx a lot! De keuring is niet ver, dat valt mee. Is maar een minuutje rijden.
                    The shark is BACK! BMW 635csi

                    BMW E24 635csi 1985
                    BMW F10 520da 2012
                    MINI Clubman Cooper 2017


                    2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                    BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                    Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                    VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                    Comment


                    • #11
                      Heb zelf ook contact genomen met de keuring en daar zeiden ze het volgende ...

                      U bent zelf eigenaar van de wagen ?
                      U bent niet van plan hem te verkopen ?
                      Dan kan u hem gewoon HERinschrijven.
                      Naar de verzekering bellen, uw rode kaart inleveren. Zij vragen dan nieuwe platen en met die platen kan je naar de keuring gaan.

                      Hartelijk dank aan iedereen in ieder geval om mee te denken

                      Comment


                      • #12
                        Hou ons op de hoogte hé of het idd lukt.
                        The shark is BACK! BMW 635csi

                        BMW E24 635csi 1985
                        BMW F10 520da 2012
                        MINI Clubman Cooper 2017


                        2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                        BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                        Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                        VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                        Comment


                        • #13
                          Uit eigen ervaring:

                          Voor herinschrijving rechtstreeks bij uw verzekeraar gaan en een inschrijvingsformulier invullen, op dezelfde naam als de naam op het vroegere inschrijvingsbewijs.
                          Dit inschrijvingsformulier heeft een vak voorzien voor de aanvraag voor herinschrijving, met keuze om nieuwe plaat aan te vragen.

                          Het inschrijvingsformulier moet SAMEN met het originele vorige inschrijvingsbewijs aan de DIV bezorgd worden.
                          @ Beemer : als je voor de vorige inschrijving nog bijkomende documenten of attesten hebt moeten gebruiken, best al een kopie daarvan meesturen met de inschrijvingsaanvraag.

                          Je ontvangt dan nieuwe platen en met die nieuwe platen ga je zo snel mogelijk naar de (gewone) keuring. Normaal krijg je dan een keuringsbewijs voor een periode van 1 jaar, vanaf de datum van herinschrijving.
                          Op de keuring best wel uitdrukkelijk vermelden dat het een keuring na herinschrijving betreft.

                          Comment


                          • #14
                            Ik zal voor alle zekerheid maar copys van alles maken zodat er zeker geen misverstanden zijn hé. Wat maakt het voor de keuring trouwens uit of het al dan niet een herinschrijving is?? Of had je dat al via email uitgelegd
                            The shark is BACK! BMW 635csi

                            BMW E24 635csi 1985
                            BMW F10 520da 2012
                            MINI Clubman Cooper 2017


                            2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                            BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                            Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                            VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door W201 Bekijk Berichten
                              Als je de platen nog hebt die op het inschrijvingsformulier vermeld zijn, kan je daarmee naar de keuring voor gewoon gebruik (voor verkoop, om die te kunnen inschrijven).

                              Voor o-platen geldt wat al gezegd is. Je kan met je platen van je dagelijkse auto.
                              Achteraf kan je dan eventueel met die O-platen naar de keuring voor gewoon gebruik en de wagen dan zo inschrijven (er moet geen BIV meer betaald worden, dat heb je al gedaan toen je die op O-platen inschreef).
                              Ben je zeker dat dat zo kan? Want mijn Taunus staat nu op een O-plaat, en wil die binnenkort voor dagelijks gebruik laten keuren. Hij moet dan zogezegd gekeurd worden voor verkoop, want hij moet dan achteraf op mijn naam kunnen ingeschreven worden (staat nu op ons moeder haar naam ingeschreven als oldtimer).

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Schaevertje Bekijk Berichten
                                Ben je zeker dat dat zo kan? Want mijn Taunus staat nu op een O-plaat, en wil die binnenkort voor dagelijks gebruik laten keuren. Hij moet dan zogezegd gekeurd worden voor verkoop, want hij moet dan achteraf op mijn naam kunnen ingeschreven worden (staat nu op ons moeder haar naam ingeschreven als oldtimer).
                                Ik denk dat jij opnieuw BIV moet betalen omdat het niet over dezelfde eigenaar gaat.
                                The shark is BACK! BMW 635csi

                                BMW E24 635csi 1985
                                BMW F10 520da 2012
                                MINI Clubman Cooper 2017


                                2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                                BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                                Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                                VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                                  Ik denk dat jij opnieuw BIV moet betalen omdat het niet over dezelfde eigenaar gaat.
                                  OK, maar ik kan er dan wel zelf mee naar de keuring gaan? Het moet dan niet met een Z plaat ?

                                  Comment


                                  • #18
                                    @ Schaevertje: Geen nieuwe BIV nodig, tussen ouder en kind kan de plaat overgedragen worden:

                                    De overdracht van een kentekenplaat?

                                    Enkel voor een gewone beschikbare kentekenplaat.

                                    Een gewone kentekenplaat kan, mits het akkoord van de titularis ervan, overgedragen worden op naam van de echtgenoot, de wettelijk samenwonende partner of één van de kinderen van de titularis, voor zover dat het voertuig van de titularis of een ander voertuig tegelijkertijd ingeschreven wordt onder dit plaatnummer.
                                    De nodige attesten moeten bijgevoegd worden bij het aanvraagformulier.

                                    In geval van overlijden van de titularis kan een gewone kentekenplaat overgedragen worden op naam van de overlevende echtgenoot, de overlevende wettelijk samenwonende partner of één van zijn kinderen, voor zover dat het voertuig van de overleden titularis of een ander voertuig tegelijkertijd ingeschreven wordt onder dit plaatnummer.
                                    De nodige attesten moeten bijgevoegd worden bij het aanvraagformulier.

                                    IN DE PRAKTIJK:

                                    Vul het aanvraagformulier in en vermeld in het vak U1: “Overdracht plaat van … naar …”
                                    Bijvoorbeeld “Overdracht van een plaat tussen echtgenoten”.
                                    Kleef een verzekeringsvignet op het formulier en voeg de 2 nodige bijlagen bij:

                                    * 1e bijlage: een handgeschreven akkoord van de huidige titularis die zijn kentekenplaat wenst over te dragen OF een bewijs van overlijden afgeleverd door de gemeentelijke administratie.
                                    * 2e bijlage:
                                    o voor een overdracht van plaat tussen gehuwden: ofwel een recent afschrift uit de huwelijksakte afgeleverd door de gemeente. Dit attest mag maximum 15 dagen oud zijn. Ofwel een recent attest van gezinssamenstelling afgeleverd door de gemeente. Dit attest mag maximum 15 dagen oud zijn.
                                    o Voor een overdracht van plaat tussen wettelijk samenwonenden: een attest van wettelijke samenwoning afgeleverd door de gemeente. Dit attest mag maximum 15 dagen oud zijn.
                                    o Voor een overdracht van plaat van ouder naar kind: ofwel een uittreksel uit de geboorteakte afgeleverd door de gemeente, ofwel een afschrift van de akte van wettelijke adoptie afgeleverd door de gemeente, ofwel een recent attest van gezinssamenstelling afgeleverd door de gemeente. Dit laatste attest mag maximum 15 dagen oud zijn.

                                    BELANGRIJKE OPMERKING:

                                    Wanneer het gaat over een overdracht van een kentekenplaat tegelijkertijd met het voertuig dat op die plaat was ingeschreven, moet er geen attest van een keuringsstation op het aanvraagformulier voorkomen. In dit geval moet het originele kentekenbewijs bij de aanvraag tot inschrijving gevoegd worden.

                                    Dus ofwel moet je de O-plaat eerst laten overzetten op jou naam en dan keuren voor dagelijks gebruik.
                                    Ofwel eerst keuren voor dagelijks gebruik op je moeders naam en dan de dagelijkse plaat overzetten.
                                    Je zal wel 2 keer een roze inschrijvingsformulier moeten invullen.

                                    @ Beemer: de keuring had naar de vorige keuring van 2 jaar geleden gekeken en een boete voor laattijdige keuring aangerekend. Bij herinschrijving is de keuring verbonden aan de nieuwe plaat en niet meer aan de oude. En de geldigheid van de nieuwe keuring loopt vanaf de herinschrijving.

                                    Comment


                                    • #19
                                      @ Cedra: het gaat me niet om de plaat he, daar ben ik niks meer mee als ik hem gewoon laat keuren, want dan moet ik een gewone plaat hebben, nu heeft die een O-plaat
                                      En zo overzetten op mijn naam kan niet, want je moet al een wagen voor dagelijks gebruik ingeschreven hebben op je naam als je er nog 1 bijwilt op O-plaat.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Schaevertje Bekijk Berichten
                                        @ Cedra: het gaat me niet om de plaat he, daar ben ik niks meer mee als ik hem gewoon laat keuren, want dan moet ik een gewone plaat hebben, nu heeft die een O-plaat
                                        En zo overzetten op mijn naam kan niet, want je moet al een wagen voor dagelijks gebruik ingeschreven hebben op je naam als je er nog 1 bijwilt op O-plaat.
                                        Als ik het goed begrepen heb, is het toch de bedoeling dat de auto voor dagelijks gebruik wordt gekeurd EN dat hij op jouw naam wordt ingeschreven?
                                        Als dat de bedoeling is, kan je hetzelfde resultaat bekomen op 2 manieren:

                                        1. de 'dure' manier:
                                        Je gaat met je O-platen naar de keuring en laat een keuring + keuring voor verkoop uitvoeren.
                                        Je ontvangt van de keuring een inschrijvingsformulier dat je invult op jouw naam en waarbij je een nieuwe dagelijkse nummerplaat aanvraagt. Je O-plaat lever je in bij DIV.
                                        Resultaat: auto is gewoon gekeurd en staat ingeschreven op jouw naam.
                                        Kostprijs: keuring . keuring voor verkoop +/- 100 euro, BIV inschrijving : 61,5 euro, Car-pass 6,35 euro.

                                        2. de 'administratieve' manier
                                        Je stuurt je O-plaat naar DIV en vraagt bij je verzekeraar een inschrijvingsformulier dat je invult op naam van je moeder en waarbij je de herinschrijving vraagt, met aanvraag van een nieuwe 'normale' nummerplaat.
                                        (het oude originele vorige inschrijvingsbewijs moet meegestuurd worden met de herinschrijvingsaanvraag)
                                        DIV bezorgt je een nieuwe 'normale' nummerplaat, waarmee je dadelijk naar de 'gewone' keuring moet gaan.
                                        Dan heb je al een 'gewone' plaat, maar die staat nog op naam van je moeder.
                                        Als je wil dat de auto op jouw naam wordt ingeschreven, volg je de procedure 'overdracht van nummerplaat ouder-kind'.
                                        Nummerplaat en keuring blijven gelden, enkel de naam van de titularis van de nummerplaat wijzigt (jij ipv je moeder).
                                        Resultaat: auto is gewoon gekeurd en staan ingeschreven op jouw naam.
                                        Kostprijs: gewone keuring +/- 30 euro. Geen keuring voor verkoop voor herinschrijving en geen BIV bij overdracht ouder-kind.

                                        De inschrijving als 'oldtimer' is verbonden aan de leeftijd van de auto (25 jaar) en op basis daarvan wordt een O-plaat mogelijk.
                                        Wat betreft de inschrijving is geenszins vereist dat je nog een andere auto op een 'normale' plaat zou moeten hebben ingeschreven.
                                        Om een gunstig verzekeringstarief voor een 'oldtimer' of 'classic' te kunnen bekomen, wordt meestal wel die voorwaarde gesteld, dat je nog over een andere 'dagelijkse' auto zou moeten beschikken.
                                        Inschrijving en verzekering zijn echter twee verschillende zaken.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X