Dag medeforummers!
De laatste tijd interesseer ik mij meer en meer in de kunst van de restauratie. Hoewel ik er zelf nog nauwelijks iets van weet, ben ik op zoek naar een mooie uitdaging om het restaureren beetje bij beetje al doende (maar ook al cursus-automechanica-volgende) en met veel raad van mensen die er ervaring mee hebben (oa iemand die al heel z'n leven citroens restaureert) te leren.
Nu is er natuurlijk ook het financiële aspect en gezien mijn jonge leeftijd is dit eerder beperkt. Een project (op lange termijn - enkele jaren) dat nu relatief goedkoop is en stelselmatig de kosten opdrijft (zonder extreem duur te worden natuurlijk) draagt dus mijn voorkeur weg.
De meest voorkomende oldtimers zijn duidelijk de VW Kever, Citroën 2PK, Renault R4... Ik vind die echter een beetje te duur 2dehands voor een deftig exemplaar (5 000 - 10 000 euro) en ze zijn imho de dure restauratiekosten niet echt waard. Alternatieven zijn echter schaars.
Sinds een goed jaar ben ik eigenlijk meer en meer geïntrigeerd geraakt door een BMW 850i (heb hem al eens gepost in het wrakkentopic). Deze staat enkele jaren reeds te verkommeren bij de plaatselijke BMW-garage en ik vind hem gewoon zo ongelooflijk vet. Nu, BMW 850i, dat klinkt erg snel, behoorlijk exclusief maar bovenal erg duur. Zo'n bakken zijn duur in onderhoud en om hem helemaal juist te krijgen zullen ook een pak euri's nodig zijn. De situatie is als volgt : Mechanisch zou hij nog ok zijn (volgens de bmw garage, maar een grondigere inspectie zal meer uitsluiting geven), de carosserie is ook nog ok, echter hét grote probleempunt is de bodem : helemaal rot. Dit is ook dé struikelblok van eerdere geïnteresseerde kopers.
Nu is mijn vraag : gegeven de voorgenoemde staat, wat zijn de kosten om die kar terug 'volwaardig' te maken. Ik heb reeds wat informatie gewonnen over verschillende ontroesttechnieken, maar ik vermoed dat er (gezien de rotheid) wel meer zal nodig zijn ? Lassen zal allicht nodig zijn en doorgeroeste cruciale onderdelen vervangen ?
Dit is een moeilijke vraag om te beantwoorden, gezien de weinige informatie en veel meespelende factoren, maar een indicatie zou interessant zijn. Dit is absoluut een als-als verhaal en een aankoop wordt enkel overwogen als de kosten niet te extreem zijn en vooral als de BMW-garage een geste doet voor een liefhebber (en jarenlang cliënt!) en de wagen tegen een spotprijs van de hand doet (ik zie ook niet in waarom niet : een hoge prijs leidt zeker niet tot een koper en binnenkort verhuist de garage naar een nieuwe locatie dus staat hij zeker in de weg). Ik zou deze BMW graag bezitten, te meer het toch een klassieker is en ook zeer sporadisch zou gebruikt worden (mag de auto van mammie gebruiken), echter niet ten alle koste en als ie te duur uitkomt is dit jammer maar ook niet meer dan dat. Auto's genoeg die interessant zijn.
Zoals jullie zien, ik ken er nog bitter weinig van, maar ben geïnteresseerd om bij te leren en ik dank iedereen die de moeite heeft genomen om dit hele epistel door te lezen
De laatste tijd interesseer ik mij meer en meer in de kunst van de restauratie. Hoewel ik er zelf nog nauwelijks iets van weet, ben ik op zoek naar een mooie uitdaging om het restaureren beetje bij beetje al doende (maar ook al cursus-automechanica-volgende) en met veel raad van mensen die er ervaring mee hebben (oa iemand die al heel z'n leven citroens restaureert) te leren.
Nu is er natuurlijk ook het financiële aspect en gezien mijn jonge leeftijd is dit eerder beperkt. Een project (op lange termijn - enkele jaren) dat nu relatief goedkoop is en stelselmatig de kosten opdrijft (zonder extreem duur te worden natuurlijk) draagt dus mijn voorkeur weg.
De meest voorkomende oldtimers zijn duidelijk de VW Kever, Citroën 2PK, Renault R4... Ik vind die echter een beetje te duur 2dehands voor een deftig exemplaar (5 000 - 10 000 euro) en ze zijn imho de dure restauratiekosten niet echt waard. Alternatieven zijn echter schaars.
Sinds een goed jaar ben ik eigenlijk meer en meer geïntrigeerd geraakt door een BMW 850i (heb hem al eens gepost in het wrakkentopic). Deze staat enkele jaren reeds te verkommeren bij de plaatselijke BMW-garage en ik vind hem gewoon zo ongelooflijk vet. Nu, BMW 850i, dat klinkt erg snel, behoorlijk exclusief maar bovenal erg duur. Zo'n bakken zijn duur in onderhoud en om hem helemaal juist te krijgen zullen ook een pak euri's nodig zijn. De situatie is als volgt : Mechanisch zou hij nog ok zijn (volgens de bmw garage, maar een grondigere inspectie zal meer uitsluiting geven), de carosserie is ook nog ok, echter hét grote probleempunt is de bodem : helemaal rot. Dit is ook dé struikelblok van eerdere geïnteresseerde kopers.
Nu is mijn vraag : gegeven de voorgenoemde staat, wat zijn de kosten om die kar terug 'volwaardig' te maken. Ik heb reeds wat informatie gewonnen over verschillende ontroesttechnieken, maar ik vermoed dat er (gezien de rotheid) wel meer zal nodig zijn ? Lassen zal allicht nodig zijn en doorgeroeste cruciale onderdelen vervangen ?
Dit is een moeilijke vraag om te beantwoorden, gezien de weinige informatie en veel meespelende factoren, maar een indicatie zou interessant zijn. Dit is absoluut een als-als verhaal en een aankoop wordt enkel overwogen als de kosten niet te extreem zijn en vooral als de BMW-garage een geste doet voor een liefhebber (en jarenlang cliënt!) en de wagen tegen een spotprijs van de hand doet (ik zie ook niet in waarom niet : een hoge prijs leidt zeker niet tot een koper en binnenkort verhuist de garage naar een nieuwe locatie dus staat hij zeker in de weg). Ik zou deze BMW graag bezitten, te meer het toch een klassieker is en ook zeer sporadisch zou gebruikt worden (mag de auto van mammie gebruiken), echter niet ten alle koste en als ie te duur uitkomt is dit jammer maar ook niet meer dan dat. Auto's genoeg die interessant zijn.
Zoals jullie zien, ik ken er nog bitter weinig van, maar ben geïnteresseerd om bij te leren en ik dank iedereen die de moeite heeft genomen om dit hele epistel door te lezen
Comment