Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat maakt deze restauratie zo duur ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wat maakt deze restauratie zo duur ?

    Dag medeforummers!

    De laatste tijd interesseer ik mij meer en meer in de kunst van de restauratie. Hoewel ik er zelf nog nauwelijks iets van weet, ben ik op zoek naar een mooie uitdaging om het restaureren beetje bij beetje al doende (maar ook al cursus-automechanica-volgende) en met veel raad van mensen die er ervaring mee hebben (oa iemand die al heel z'n leven citroens restaureert) te leren.

    Nu is er natuurlijk ook het financiële aspect en gezien mijn jonge leeftijd is dit eerder beperkt. Een project (op lange termijn - enkele jaren) dat nu relatief goedkoop is en stelselmatig de kosten opdrijft (zonder extreem duur te worden natuurlijk) draagt dus mijn voorkeur weg.

    De meest voorkomende oldtimers zijn duidelijk de VW Kever, Citroën 2PK, Renault R4... Ik vind die echter een beetje te duur 2dehands voor een deftig exemplaar (5 000 - 10 000 euro) en ze zijn imho de dure restauratiekosten niet echt waard. Alternatieven zijn echter schaars.

    Sinds een goed jaar ben ik eigenlijk meer en meer geïntrigeerd geraakt door een BMW 850i (heb hem al eens gepost in het wrakkentopic). Deze staat enkele jaren reeds te verkommeren bij de plaatselijke BMW-garage en ik vind hem gewoon zo ongelooflijk vet. Nu, BMW 850i, dat klinkt erg snel, behoorlijk exclusief maar bovenal erg duur. Zo'n bakken zijn duur in onderhoud en om hem helemaal juist te krijgen zullen ook een pak euri's nodig zijn. De situatie is als volgt : Mechanisch zou hij nog ok zijn (volgens de bmw garage, maar een grondigere inspectie zal meer uitsluiting geven), de carosserie is ook nog ok, echter hét grote probleempunt is de bodem : helemaal rot. Dit is ook dé struikelblok van eerdere geïnteresseerde kopers.

    Nu is mijn vraag : gegeven de voorgenoemde staat, wat zijn de kosten om die kar terug 'volwaardig' te maken. Ik heb reeds wat informatie gewonnen over verschillende ontroesttechnieken, maar ik vermoed dat er (gezien de rotheid) wel meer zal nodig zijn ? Lassen zal allicht nodig zijn en doorgeroeste cruciale onderdelen vervangen ?

    Dit is een moeilijke vraag om te beantwoorden, gezien de weinige informatie en veel meespelende factoren, maar een indicatie zou interessant zijn. Dit is absoluut een als-als verhaal en een aankoop wordt enkel overwogen als de kosten niet te extreem zijn en vooral als de BMW-garage een geste doet voor een liefhebber (en jarenlang cliënt!) en de wagen tegen een spotprijs van de hand doet (ik zie ook niet in waarom niet : een hoge prijs leidt zeker niet tot een koper en binnenkort verhuist de garage naar een nieuwe locatie dus staat hij zeker in de weg). Ik zou deze BMW graag bezitten, te meer het toch een klassieker is en ook zeer sporadisch zou gebruikt worden (mag de auto van mammie gebruiken), echter niet ten alle koste en als ie te duur uitkomt is dit jammer maar ook niet meer dan dat. Auto's genoeg die interessant zijn.

    Zoals jullie zien, ik ken er nog bitter weinig van, maar ben geïnteresseerd om bij te leren en ik dank iedereen die de moeite heeft genomen om dit hele epistel door te lezen







  • #2
    Onderkant lijkt op het eerste zicht nog redelijk mee te vallen ... maar de foto's zijn natuurlijk niet geweldig

    Check je PM eens
    1963 Land Rover Series IIa
    1994 Mercedes SL320
    2015 Land Rover Discovery SDV6
    2016 Porsche Cayenne GTS

    Comment


    • #3
      Wat maakt restaureren duur.

      Onafhankelijk van welk model je restaureert is de grootste hap uit het budget vaak het herspuiten van de carrosserie.
      Voor de rest hangt het af van je eigen kunnen. Kan je zelf (of iemand van familie/vrienden) lassen of moet je dat laten doen?
      In hoeverre doe je alles zelf? Is een motorswap/motorrevisie noodzakelijk?

      Uiteraard is zo een V12 net iets moeilijker in orde te zetten dan een standaard 4 pittertje.

      Als je nieuwe stukken nodig hebt voor deze wagen (uitlaat bvb om maar iets courant te noemen) zal deze een pak duurder zijn gewoon door het mindere aanbod op de markt (zowel 2e hands als nieuw).
      Waarbij je 2e hands je best zal mogen doen om stukken te vinden.

      Zo een 850i staat trouwens ook nog op mijn droomlijst

      Als de kilometerstand laag is en de motor ok kan het interessant zijn om die te kopen voor een prijsje.
      Goedkope 850i's met +300000km standen zijn er genoeg te koop voor een lage prijs in DE. Voor een 2000 a 3000 euro heb je eentje met ca 200000km op de teller.

      Weet je welke kilometerstand deze wagen heeft?

      Specifiek op een 850i bedoelt denk ik dat je vooral veel geld zult kwijt zijn aan stukken. (als dit van toepassing is op jouw exemplaar)
      Om u een idee te geven: C_X van dit forum heeft een nieuwe einddemper (achterste uitlaatstuk) moeten steken op zijn 750i (zelfde motor als jouw 850i) => 1200 euro incl BTW
      2e hands moet je dat niet gaan zoeken, uitlaten verslijten en roesten nu eenmaal.
      Bodems las je natuurlijk aaneen
      Last edited by BlueSkyraider; 28/06/2010, 16:08.
      1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
      2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
      2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
      -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

      www.carfac.be "Driving on experience"

      Comment


      • #4
        Zoals bluesky al zei heb ik een 750i in restauratie en alles aan die auto's is gewoon duur, en vermits dit een 8 reeks is zal het er niet op beteren als je iets aan de carosserie hebt.

        Bezint eer ge begint zou ik zo zeggen.


        Ik weet die auto staan en ja, ik ben er ook nog lyrisch naar geen kijken

        Comment


        • #5
          Ooit komt er zo eentje op mijn oprit!
          U hoeft dit niet te lezen.

          Comment


          • #6
            Dank u voor de reply's

            Bezint eer ge begint, dit ben ik nu momenteel volop aan het doen

            Ik denk dat ik best eens met een echte kenner er naar ga kijken, om de kosten iets of wat te schatten, maar ik besef dat er een behoorlijke grote kans bestaat dat dit toch boven mijn petje zal zijn. Dan is ook nog eens de vraag of die kar dat wel waard is (ken de km-stand niet, maar ik vermoed hoog, anders zou men meer moeite doen om hem te verkopen of te bewaren).

            Waarschijnlijk wordt het een no-go en het is misschien ook wel verstandiger eerst wat te leren op een goedkopere-eenvoudigere wagen dan ineens toch een redelijk complexe wagen onder handen te nemen (te meer omdat ie nog geen oldtimer is en de taxen bij een eventuele inverkeerstelling behoorlijk zwaar zullen zijn).

            Comment


            • #7
              Hij staat er ook al een tijdje he, maar wat een bjoetie dat het toch is!

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door *BMW*power Bekijk Berichten
                Dag medeforummers!

                De laatste tijd interesseer ik mij meer en meer in de kunst van de restauratie. Hoewel ik er zelf nog nauwelijks iets van weet, ben ik op zoek naar een mooie uitdaging om het restaureren beetje bij beetje al doende (maar ook al cursus-automechanica-volgende) en met veel raad van mensen die er ervaring mee hebben (oa iemand die al heel z'n leven citroens restaureert) te leren.

                Nu is er natuurlijk ook het financiële aspect en gezien mijn jonge leeftijd is dit eerder beperkt. Een project (op lange termijn - enkele jaren) dat nu relatief goedkoop is en stelselmatig de kosten opdrijft (zonder extreem duur te worden natuurlijk) draagt dus mijn voorkeur weg.

                De meest voorkomende oldtimers zijn duidelijk de VW Kever, Citroën 2PK, Renault R4... Ik vind die echter een beetje te duur 2dehands voor een deftig exemplaar (5 000 - 10 000 euro) en ze zijn imho de dure restauratiekosten niet echt waard. Alternatieven zijn echter schaars.

                Sinds een goed jaar ben ik eigenlijk meer en meer geïntrigeerd geraakt door een BMW 850i (heb hem al eens gepost in het wrakkentopic). Deze staat enkele jaren reeds te verkommeren bij de plaatselijke BMW-garage en ik vind hem gewoon zo ongelooflijk vet. Nu, BMW 850i, dat klinkt erg snel, behoorlijk exclusief maar bovenal erg duur. Zo'n bakken zijn duur in onderhoud en om hem helemaal juist te krijgen zullen ook een pak euri's nodig zijn. De situatie is als volgt : Mechanisch zou hij nog ok zijn (volgens de bmw garage, maar een grondigere inspectie zal meer uitsluiting geven), de carosserie is ook nog ok, echter hét grote probleempunt is de bodem : helemaal rot. Dit is ook dé struikelblok van eerdere geïnteresseerde kopers.

                Nu is mijn vraag : gegeven de voorgenoemde staat, wat zijn de kosten om die kar terug 'volwaardig' te maken. Ik heb reeds wat informatie gewonnen over verschillende ontroesttechnieken, maar ik vermoed dat er (gezien de rotheid) wel meer zal nodig zijn ? Lassen zal allicht nodig zijn en doorgeroeste cruciale onderdelen vervangen ?

                Dit is een moeilijke vraag om te beantwoorden, gezien de weinige informatie en veel meespelende factoren, maar een indicatie zou interessant zijn. Dit is absoluut een als-als verhaal en een aankoop wordt enkel overwogen als de kosten niet te extreem zijn en vooral als de BMW-garage een geste doet voor een liefhebber (en jarenlang cliënt!) en de wagen tegen een spotprijs van de hand doet (ik zie ook niet in waarom niet : een hoge prijs leidt zeker niet tot een koper en binnenkort verhuist de garage naar een nieuwe locatie dus staat hij zeker in de weg). Ik zou deze BMW graag bezitten, te meer het toch een klassieker is en ook zeer sporadisch zou gebruikt worden (mag de auto van mammie gebruiken), echter niet ten alle koste en als ie te duur uitkomt is dit jammer maar ook niet meer dan dat. Auto's genoeg die interessant zijn.

                Zoals jullie zien, ik ken er nog bitter weinig van, maar ben geïnteresseerd om bij te leren en ik dank iedereen die de moeite heeft genomen om dit hele epistel door te lezen







                wat maakt deze restauratie zo duur.
                simpel, als je een restauratie goed wilt doen moet die uit elkaar worden gehaald om verborgen gebreken tevoorschijn te halen.
                je zou niet de eerste zijn die denkt eventjes een beetje roest bij te werken, het tapijt uit de auto halen, en ontdekken dat de boden gedeeltelijk gerestaureerd is met ( een houten plaat, kranten, mastiek beetje beton,....)


                een goeie restauratie, is tot het laatste vijsje uit elkaar, de lege kas zanstralen + zuurbad + verzinken. gevolgd door het volledig terug opbouwen van de wagen. ik ken iemand die dat gedaan heeft na zijn pensioen met een corvette, deze was er 4 jaar aan bezig.

                in mindere maten restaureren is je haalt hem gedeeltelijk uit elkaar, en last de auto daar op waar nodig is, ook vervang je alle onderdelen die kapot zijn. dit kan extreem ver gaan, denk aan rubbers die verduren van stil staan, elementen die daardoor zijn vastgelopen ( remmen enz )

                wat maakt een restauratie zo duur, eendert welke auto je ook restaureert, op het einde van de rit ga je altijd duurder uitkomen dan een wagen die al volledig gerestaureert is.
                zaterdag nog zoon mustnag gezien, een mach1 vn 73. prachtige wagen.
                rood met wit lederen interieur, 95% origineel vraagprijs 20000 euro.
                dit lijkt veel voor een auto van bijna 40 jaar oud. en zeker als je een rijded exemplaar kunt kopen voor 8000 euro. maar reken eens uit wat het je allemaal gaat kosten.
                roest wegwerken, herspuiten, herbekleden, motor reviseren + afstellen. volledige ophanging + remmen nazien.
                niet te vergeten, voor een mustang valt het nog mee, al die onderdelen worden nog gemaakt en die stukken zijn zo te verkrijgen.
                ik weet niet hoe het zit met een BMW, maar ik weet dat stukken voor een BMW meestal aan de dure kant zijn ( TOV mercedes, en ik weet niet of ze nog steeds vloerplaten enz maken voor die auto, als ze die niet maken, kan je al op zoek gaan naar een andere 850I om daar de bodem uit te snijden enz,.....


                de reden waarom je vooral kevertjes enz gerestaureerd ziet worden is omdat er hopen onderdelen voor te vinden zijn. en iedereen kan je met raad en daad bijstaan in dat wereldje. dit ga je niet zo zeer hebben met die bmw.
                Last edited by Timmie; 28/06/2010, 19:08.

                Comment


                • #9
                  Als je hem ooit gaat verkopen zal een 850i nog wel een aardige som geld opbrengen denk ik

                  Comment


                  • #10
                    zeker en vast, maar niet het geld + tijd dat jij er hebt ingestoken.

                    geloof me, de enige auto's waar je echt geld mee wint zijn die limited edition wagens waar er al zo weinig van zijn. ( denk aan een maximum van 500 stuks )
                    dan moeten deze wagens nog iets hebben bereikt dat echt iets is van " damn "
                    en dan natuurlijk bijhouden zonder er zelf echt kilometers op te zetten.

                    ik denk aan die 1970 ( plaatwerk ) dodge daytona die staat weg te rotten in iemand zijn achtertuin en hoewel er al mensen $170000 hebben geboden hij deze niet wilt verkopen.
                    of 1 van de 2 street legal porsche 917's ( 1 in duitsland 1 in alabama )
                    de pagani, de koenigsegg, enz gaan dit ook ooit nog bereiken.

                    maar niet veel wagens gaan ooit een prijs bereiken dan de moeite + tijd die je er hebt ingestoken om ze te onderhouden.
                    Last edited by Timmie; 28/06/2010, 20:40.

                    Comment


                    • #11
                      Ik denk dat ik ook weet over welke 8 het hier gaat.

                      Die staat al enkele jaren stil, dus ik denk dat de motor ook een serieus onderhoud nodig heeft. Het interieur is nog OK, net als de carrosserie, behalve de rubbers die verduurd zijn.

                      Je weet toch dat een 850i 24fpk heeft? Dus je zal elk jaar €2500 verkeersbelasting moeten betalen.

                      Comment


                      • #12
                        van welk jaar is die ?
                        indien 25 jaar oud is dat maar 32 euro tax niet meer?

                        Comment


                        • #13
                          Dan ga je nog minimum 5 jaar mogen wachten vrees ik.

                          Comment


                          • #14
                            idd, minimaal 5 jaar wachten voor ze oldtimer zijn.

                            als het een 850i is met weinig kilometers kan het interessant zijn.
                            Als het een 850CSI is, zou ik er meteen voor gaan

                            en werkuren mag je nooit rekenen in de kosten van een restauratie. Tenslotte leer je er steeds veel van bij en als hobby-ist is het toch vooral dat dat telt + de voldoening achteraf van het resultaat

                            Ik denk dat zo een 8-reeks nog wel (veel) waard zal worden. Maar pas over ruim 15 a 20 jaar. En dan misschien enkel/vooral de CSI versies.
                            Als ze op z'n minst oldtimer zijn. En het resterend aantal nog verminderd.
                            De waarde ervan zal er imho nog wel van stijgen. Een topmodel sportcoupé van een premium merk met een V12 motor erin waarvan m'n nooit meer iets gelijkaardigs meer van zal maken in deze ondertussen eco-minded wereld.
                            Natuurlijk is het voorspellen van zo een waardes net zoals met aandelen van de beurs. Je weet nooit op voorhand wat het zal doen

                            Sowieso zou ik deze wagen nooit als eerste restauratieproject aanraden. Ingewikkeldere motor, zit ook reeds vol computersturingen en zo.
                            Als je voor een BMW oldtimer wil gaan, kijk dan voor een BMW 2000, 2002, of 1600 of zo.


                            En in mindere mate een E30, E28 etc... (maar das persoonlijke smaak :p )
                            Last edited by BlueSkyraider; 28/06/2010, 22:11.
                            1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
                            2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
                            2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
                            -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

                            www.carfac.be "Driving on experience"

                            Comment


                            • #15
                              ik denk zo al jaren dat een 928 iets gaat doen
                              maar nee

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                ik denk zo al jaren dat een 928 iets gaat doen
                                maar nee
                                mja, maar dat is weeral omdat die motor te licht is voor wat het is.(lees: het is niet "the real deal")
                                Kijk je naar een 968, dan is die waarde toch wel vrij hoog.

                                Vandaar dat ik ook de vergelijking maak met een 850Ci vs 850CSI (laat staan 840i's en zo)
                                1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
                                2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
                                2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
                                -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

                                www.carfac.be "Driving on experience"

                                Comment


                                • #17
                                  buick GNX

                                  tzal waarshijnlijk nooit iets worden

                                  Comment


                                  • #18
                                    De Z8 van BMW houdt wel nog steeds zeer goed zijn waarde!
                                    U hoeft dit niet te lezen.

                                    Comment


                                    • #20
                                      Idem de M1
                                      U hoeft dit niet te lezen.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X