Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke oldtimer kopen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Welke oldtimer kopen?

    Hallo allemaal,
    Mijn ouders hebben mij onlangs verrast met de mededeling dat ik wel een oude auto mocht bijkopen om aan te knutselen/sleutelen.
    Welke modellen raden jullie aan voor iemand die niet al te veel van autotechniek kent? Momenteel heb ik alleen ervaring met brommers en motors...

    Ik was aan het uitkijken naar een fiat 126 (of nog liever) een 127. Deze zijn goedkoop te vinden met wat zoeken en nemen niet al te veel plaats in.
    Een oudere golf is ook wel goedkoop te vinden (golf 2) maar dat mist toch behoorlijk wat charme vind ik.
    Een 2CV is dan weer behoorlijk duur en een kever schrikt me af omwille van het carrosseriewerk.

    Dus kom ik weer uit bij een fiat 126 of 127 met een carrosserie in tamelijk goede staat. Wie heeft tips voor mij bij de aankoop? Op wat moet ik letten en welke papieren moeten er bij zijn?

    Alle hulp is welkom
    Kristof

  • #2
    Stuur anders eens een berichtje naar "Tigra" hier op het forum, die heeft een 126 én een 127
    Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

    Comment


    • #3
      Ik heb "Tigra " een berichtje gestuurd om advies

      En ivm een kever: de meeste die ik te koop zie staan hebben vaak laswerk e.d nodig, en dat zie ik juist niet zo goed zitten. Of is het doenbaar om een kever met een goede kas te kopen en zo op te bouwen of te herstellen?

      Comment


      • #4
        Een 2pk of Dyane is ook zeer gemakkelijk om aan te werken,het wijst zichzelf uit, en een 2pk blijft ook z'n waarde behouden.
        Volgens mij een goede raad : neem een oldtimer waar je nog gemakkelijk aan wisselstukken kunt geraken (occasie of nieuw)
        succes

        Comment


        • #5
          Of eventueel een citroën ami 6 of 8 .
          2012 E92 Bmw 335i DKG
          1991 E30 320i

          Comment


          • #6
            Fiat 126 !!!

            Ik ben aan de mijne ook net begonnen ...

            Motor goed , Carroserie goed , maar 1 plekje roest en vrij goeikoop kunnen kopen en niet moeilijk om aan te werken

            En o zo speciaal
            2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

            Comment


            • #7
              Eerlijk gezegd vind ik na alle voorgestelde modellen de fiat 127 of de 126 de leukste
              Momenteel zelfs liever de 127 ipv de 126, maar die is ook weer groter en zoveel plaats is er thuis nu ook weer niet voor de wagen te stallen.

              Hoewel ik al wel enkele zeer goedkope en leuke fiat 126 heb zien staan Maar ook wel een goede 127..
              Misschien kan ik best eens naar een auto gaan kijken, dan gaat de keuze gemakkelijker zijn vermoed ik.
              Last edited by ; 29/07/2010, 18:59.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door CBstof Bekijk Berichten
                Eerlijk gezegd vind ik na alle voorgestelde modellen de fiat 127 of de 126 de leukste
                Momenteel zelfs liever de 126 ipv de 127, maar die is ook weer groter en zoveel plaats is er thuis nu ook weer niet voor de wagen te stallen.

                Hoewel ik al wel enkele zeer goedkope en leuke fiat 126 heb zien staan Maar ook wel een goede 127..
                Misschien kan ik best eens naar een auto gaan kijken, dan gaat de keuze gemakkelijker zijn vermoed ik.
                Inderdaad , ge moet ze is in het echt gaan bezien
                2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                Comment


                • #9
                  een w123! maar daar heb je veel carrosseriewerk aan

                  Comment


                  • #10
                    Hallo.

                    Een 126 vs 127. Ik heb nu bijna vier jaar 126-ervaring, slechts twee weken 127-ervaring... maar toch kan ik nu al zeggen: één cijfertje verschil, maar qua auto bijzonder verschillend. Een 126 is een brutaal karretje zonder technisch vernuft. Vier wielen, een stuur en een kleine motor zonder power achterin. Bijzonder krap en oncomfortabel binnenin. Je moet hem echt gewoon raken eer je er mee op stap wil. Nu, geen probleem, ik ben 1m90 en het lukt als je maar wil. Toch moet je je er écht 100% goed in voelen wil je ermee de baan op. Maar er zijn gelukkig ook pluspunten: het is een leuk karretje, je valt op, ze zijn nog redelijk te vinden (niet altijd in even goeie staat, dat is waar) meestal nog redelijk van prijs. Qua onderdelen is een 126 geen enkel probleem. Luchtgekoelde motoren delen alles met de populaire 500. Kan je nog alles nieuw van krijgen als je wilt. De watergekoelde Bis (bj '88 tot '92) zou ik persoonlijk links laten liggen. De luchtgekoelde exemplaren (van '72 tot '87 - in Polen nog verder doorgebouwd tot 2000) zijn de beste. Qua motoriek, in geval van een goed onderhouden exemplaar, zijn die beresterk. Ik heb met mijn 126 nog nooit in panne gestaan. Altijd op de bestemming geraakt en terug thuis.

                    Een 127 vind ik een pak moeilijker te vinden al (qua aantallen maar ook qua staat) Precies alsof er geen liefhebbers voor dit model bestaan. Ik denk dat het qua onderdelen dan ook wel zo gaat zijn. Eerder moeilijker te vinden. Die ervaring zal ik echter nog moeten opdoen de komende tijd. Maar een 127 is al een pak meer auto dan een 126. Toch vind ik in geval van een MK1 hem een stuk antieker qua looks en rijden. Maar hij rijdt wel beter. Kan je "rustiger" mee rijden, meer op het gemak, doch gaat vlotter mee in het verkeer. En "in vergelijking met" een zee van ruimte. Ik vind hem zelfs technisch gemakkelijker om aan te werken. Bv. versnellingsbak mecanisme kan je zo aan, dat is bij een 126 eventjes een deel van het interieur uithalen... om maar iets te zeggen.

                    Op welke ook de keuze valt. Het zijn twee leuke gebakjes. Ik hoop dat je er eentje vind. En moest je ondertussen nog specifieke vragen hebben, stel ze gerust

                    Wil je mijn ondertussen bijna vier jaar 126-ervaring eens lezen -> http://www.autoforum.be/showthread.php?t=19964

                    Het topic van de 127 kan je daar vinden -> http://www.autoforum.be/showthread.php?t=46908
                    Last edited by Tigra; 29/07/2010, 21:27.

                    Comment


                    • #11
                      Fiat 126 is wel plezant rijden
                      Van een 127 weet ik niet ...
                      2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                      Comment


                      • #12
                        een golf 2 mist echt geen charme
                        2015 BMW S1000R
                        2010 Renault Clio RS Cup
                        1987 Volkswagen Golf GTI

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ice_ken Bekijk Berichten
                          een golf 2 mist echt geen charme
                          Komt gewoon omdat je die nog veel ziet in het dagdagelijkse verkeer. 't Is gewoon een knop die nog moet omgedraaid worden bij velen. Toen laatst WV met ons meeging met zijn Golf was dat ook even wennen: maar het bakske is +25 jaar, raar maar waar.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                            Komt gewoon omdat je die nog veel ziet in het dagdagelijkse verkeer. 't Is gewoon een knop die nog moet omgedraaid worden bij velen. Toen laatst WV met ons meeging met zijn Golf was dat ook even wennen: maar het bakske is +25 jaar, raar maar waar.
                            Ja da is zo zenne, ik heb dat ook ... Als ge ne golf 1 ziet denkte direct ( ikke toch ) dat het een oldtimer is maar bij ne golf 2 heb ik dat niet, omda ge ze nog veel ziet rijden zonder O-plaat en omdat hij nog meer gebruikt word ... Maar da zal wel veranderen
                            2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                            Comment


                            • #16
                              Oorspronkelijk geplaatst door CBstof Bekijk Berichten
                              Dus kom ik weer uit bij een fiat 126 of 127 met een carrosserie in tamelijk goede staat. Wie heeft tips voor mij bij de aankoop? Op wat moet ik letten en welke papieren moeten er bij zijn?

                              Nog wat tips: olielekken. Ga onder de wagen liggen en bekijk het blok en de boite. Zweten is meer regel dan uitzondering maar grote plassen olie op de vloer of plekken rond de blok verraden mogelijke problemen. Let ook eens op de vloer waar de wagen staat als je gaat kijken (olieplekken) Een Fiat is dikwijls ook goed uitgerust met roest. Controleren controleren, bekijken en betasten, is hier de boodschap. Ga met twee man als je gaat kijken. Vier ogen zien meer dan twee. Vraag (eis) op voorhand om de wagen in koude toestand te mogen bekijken. Sjeck oliepeil (beter te veel dan te weinig) , laat hem koud starten, horen en voelen wat dat geeft - blijft de wagen draaien of neigt hij af te slaan? Testrit maken van minstens 10 km. Blijft hij goed schakelen of gaat het na verloop van tijd stroef? Puffend geluid bij een 126 bij stationair toerental en/of bij gas geven -> joint de culasse kapot. Of in mindere erge mate uitlaatspruitstuk (maar dat maakt toch anders minder opvallend geluid)

                              Papieren die je zeker moet hebben zijn gelijkvormigheidsattest (of een duplicaat) , laatste inschrijvingsformulier, laatste keuringskaart.

                              Comment


                              • #17
                                M'n favo onder de goedkopere klassiekers.

                                Comment


                                • #18
                                  beginner auto is een kever of vw busje.

                                  Comment


                                  • #19
                                    Bedankt voor alle goede antwoorden
                                    Ik ben nu rond aan het kijken en wie weet vind ik wel iets wat mij aanstaat, ik heb nu toch al zeker wat extra informatie om mee op pad te gaan
                                    Bedankt!

                                    Comment


                                    • #20
                                      Volkswagens zijn simpel om aan te sleutelen (nouja, ik ken ook amper iets van motortechniek), elk onderdeel is gewoon wat het is zonder veel blabla.

                                      E30SHOP.be
                                      - Alles voor uw BMW E30.
                                      Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                                      En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X