Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Classic car als Daily ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Classic car als Daily ?

    In TV series zie je soms dat mensen een classic car gebruiken als daily car.
    Is dit haalbaar zonder elke dag te moeten sleutelen?

    Ik denk eraan om als mijn huidige wagen de deur uit gaat (binnen een 2 tal jaar) deze te vervangen door een wagen waar mensen moeilijk een prijs kunnen opplakken.
    Nu heb rij ik met een wagen van + 75000€... en soms krijg ik toch wel jaloerse blikken :-(

    Is dit een zot idee, of haalbaar?

  • #2
    In Nederland zie je dat redelijk vaak (omdat het fiscaal interessant is). Je gaat natuurlijk meer onderhoud moeten doen dan aan een moderne wagen, maar anderzijds is het waardeverlies heel beperkt. Hangt natuurlijk ook af van welke classic je kiest, ik zou in zo'n geval voor eentje gaan die aantoonbaar gerestaureerd is ((met fotoverslag en facturen). Er zijn ook bedrijven die classic cars onderhuids updaten naar moderne standaarden (abs, airco, modernere motor ...), maar met de Belgische keuringsregels is het een drama om zoiets legaal op de weg te krijgen...
    Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

    Comment


    • #3
      Wat is voor jou een classic car? Een Amerikaan (gezien je over TV series praat)? Of gewoon een oldtimer?

      Ik rij nu dagelijks met een VW Jetta Mk1, van 1981 (ingeschreven in '82). En ik sleutel er niet dagelijks aan (eigenlijk helemaal niet). Enkel de remmen werden onlangs allemaal vervangen, vanwege ouderdom.

      E30SHOP.be
      - Alles voor uw BMW E30.
      Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
      En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten
        Wat is voor jou een classic car? Een Amerikaan (gezien je over TV series praat)? Of gewoon een oldtimer?

        Ik rij nu dagelijks met een VW Jetta Mk1, van 1981 (ingeschreven in '82). En ik sleutel er niet dagelijks aan (eigenlijk helemaal niet). Enkel de remmen werden onlangs allemaal vervangen, vanwege ouderdom.
        Het is niet om met uw jetta te lachen hoor maar ik denk dat hij wel iets "chiquer" zoekt aangezien hij een wagen van 75K rijdt.
        Probleem met die "chiquere" wagens is dat ze exclusiever zijn en motoren hebben met een soms gecompliceerde techniek. En daar is meer en moeilijker onderhoud aan .
        2012 E92 Bmw 335i DKG
        1991 E30 320i

        Comment


        • #5
          Ik gebruik mijn M635 als daily. Da's niet overmatig goedkoop, onderhoud valt mee maar je moet het bijhouden en de intervallen zijn sowieso veel korter dan bij modernere wagens. Op de vele mottige elektrische/elektronische problemen die ik gehad heb, is daar mechanisch eigenlijk, buiten normale slijtageonderdelen nog niet veel mee geweest.

          Het zal sowieso van auto tot auto afhangen, historiek, onderhoud bijgehouden geweest etc etc. Ook roestgevoeligheid is iets om rekening mee te houden, dat is bij oudere wagens vaak een heel pak slechter.
          1984 BMW M635CSi F u n
          1990 Mercedes-Benz 260E Sportline D a i l y

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Ambi Bekijk Berichten
            Probleem met die "chiquere" wagens is dat ze exclusiever zijn en motoren hebben met een soms gecompliceerde techniek. En daar is meer en moeilijker onderhoud aan .
            Een probleem dat ik gelukkig niet heb. Less is more. ^^

            E30SHOP.be
            - Alles voor uw BMW E30.
            Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
            En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

            Comment


            • #7
              Gewoon die jaloerse blikken negeren en blijven rijden in de wagen die ge zelf wilt. Vooral op gebied van de veiligheid zou ik het niet zien zitten om dagelijks met een oldtimer de baan op te gaan.

              Comment


              • #8
                ik zie mij perfect, zowel naar betrouwbaarheid als naar veiligheid en comfort met een 124 of 126 dagelijks rijden
                deed het vroeger al, en zal het in de toekomst nog doen

                in mijn geval met een smart ernaast die nix kost aan verz en taxen is het al helemaal perfect doenbaar

                hoe ziet een jaloerse blik eruit
                is die hetzelfde als meewarig kijken ?

                Comment


                • #9
                  dat hangt van zoveel factoren af, leeftijd van de auto, hoe werd hij door de vorige eigenaar gebruikt/misbruikt,model, merk. Ik ken persoonlijk iemand met een 190 sl van de jaren 1960. Perfecte staat enzo maar die heeft er constant miserie mee, in tegenstelling tot mijn fiat ( ook niet chique genoeg bevonden wss maar toch melden) waar er weinig aan gesleuteld moet worden.

                  Indien je autorijdt voor je plezier, kan ik je het alleen maar aanraden,
                  Indien je enkel autorijdt om van A naar B te gaan, raad ik je het AF!

                  Comment


                  • #10
                    Ik zou zeggen: doen! Maar zeker ook es langsgaan bij een goede autoverzekering, want indien je een ongeluk hebt ( in je recht ) kan de tegenpartij weigeren om te betalen omdat de wagen "niks" meer waard (door de leeftijd). Laat een expertise uitvoeren op je wagen,dan heb je een zekere waardebepaling. En eventueel je aansluiten bij een pechverhelping ( vab, touring...) Veel succes

                    Comment


                    • #11
                      Als ik aan een classic car denk, dan denk ik aan Britse TV-series.
                      Daar zie je ze soms met één of ander minder gekend merk rondrijden.
                      Mooi voorbeeld van wat ik in gedachten had is de rode Jaguar hier op't Classic forum.

                      De 75K had ik er enkel bijgezet om aan te tonen dat het meer mag kosten dan 1000€.

                      Een oude ford, Opel, VW, Volvo ... het kan allemaal.
                      Maar wat er zeker van belang is voor mij is dat ik niet elke week onder de wagen moet liggen om dit of dat te vervangen.

                      Bedrijven die oude wagens opwaarderen met nieuwe technieken? Als iemand daar gegevens van heeft, laat het zeker weten.


                      De reden naast de jaloerse blikken zou ook zijn om met iets uniekers rond te rijden, en niet met éénheidsworst. Iets waarvan ze na 2 jaar iet zien dat ik met een "oud" model rondrijdt.

                      Zoiets dus :-)

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door corelli Bekijk Berichten
                        Bedrijven die oude wagens opwaarderen met nieuwe technieken? Als iemand daar gegevens van heeft, laat het zeker weten.

                        Niet echt in de buurt, maar het geeft toch al een idee: http://www.autogespot.com/nl/item/84...rliter-v8.html

                        Iets dichterbij: http://www.wolfdirectracing.nl/joomla/
                        Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

                        Comment


                        • #14
                          bij die ouwe keten heb je int begin meestal wel wat miserie. Maar eens al die dingen er uit zijn, dan rijden die en blijven die rijden.
                          Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                          Motoren & Tjeurisme

                          Comment


                          • #15
                            Oorspronkelijk geplaatst door corelli Bekijk Berichten
                            In TV series zie je soms dat mensen een classic car gebruiken als daily car.
                            Is dit haalbaar zonder elke dag te moeten sleutelen?

                            Ik denk eraan om als mijn huidige wagen de deur uit gaat (binnen een 2 tal jaar) deze te vervangen door een wagen waar mensen moeilijk een prijs kunnen opplakken.
                            Nu heb rij ik met een wagen van + 75000€... en soms krijg ik toch wel jaloerse blikken :-(

                            Is dit een zot idee, of haalbaar?
                            Goh, ik zou het persoonlijk niet doen. Zeker niet omwille van de jaloerse blikken. Ik heb zelf ook een oldtimer maar ik ben blij dat ik er niet elke dag in weer en wind moet rijden. Een oldtimer is en blijft een auto van meer dan 25 jaar oud. Veel heeft ermee te maken hoeveel kms je jaarlijks doet denk ik. En jaloerse blikken kunnen er ook wel eens komen wanneer je een oldie bezit...

                            De punten waarover je eens moet nadenken zijn
                            - betrouwbaarheid (onverwachtte kosten?)
                            - roestgevoeligheid
                            - onderhoudsinterval/ kosten onderhoud?
                            - veiligheid (geen abs, tractiecontrole, zwakke remmen, geen airbags...)
                            - verbruik
                            - rijgedrag
                            - comfortitems: electrische ruiten, ontwaseming van de ruiten, airco,...

                            Ik zou eerder proberen om een leuke oldtimer in huis te halen om in de weekends van te genieten of op een mooie lente/zomerdag.
                            The shark is BACK! BMW 635csi

                            BMW E24 635csi 1985
                            BMW F10 520da 2012
                            MINI Clubman Cooper 2017


                            2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                            BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                            Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                            VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                            Comment


                            • #16
                              Als je niet wil opvallen, koop gewoon een VW Phaeton, enorme luxe vanbinnen maar ziet er uit als een 'gewone' VW.

                              Comment


                              • #17
                                [quote=BEEMER;4266119
                                ...

                                De punten waarover je eens moet nadenken zijn
                                ...[/quote]

                                Wel, dat is het punt waar ik nog niet helemaal uit ben, Kan ik elke dag leven met een wagen van 20-25 jaar oud.
                                Het comfort is veel minder, anderzijds, onze ouders hoorde je daar niet over klagen.

                                Ik doe ongeveer 15kkm per jaar. Meestal korte trajecten.

                                VW Phaeton.... heb er over nagedacht, als het geen classic wordt zit deze op de eerste rij.


                                Heb de laatste dagen al veel rondgekeken, en een Jag MK II dekt de lading voor mij qua uiterlijk. Maar stel me wel vragen of dit dagelijks bruikbaar is in België en de betrouwbaarheid van zo'n wagen.

                                Comment


                                • #18
                                  Comfort minder, dat zal ook weer sterk afhangen van wat je koopt. Een Mercedes W126 lijkt mij qua comfort zelfs beter dan veel nieuwe auto's, 't is maar hoe je het bekijkt hé.

                                  Jags hebben niet meteen de reputatie erg betrouwbaar te zijn, maar denk dat dit vooral op karren uit de jaren 70/80 slaat, toen British Leyland nog een vinger in de pap te brokkelen had.
                                  1984 BMW M635CSi F u n
                                  1990 Mercedes-Benz 260E Sportline D a i l y

                                  Comment


                                  • #19
                                    Mijn overbuur heeft zo'n MK2, en heeft die het laatste half jaar als daily gebruikt om zijn Mini Cooper S JCW een beetje te sparen. Qua betrouwbaarheid heeft hij één keer in panne gestaan, omdat zijn handrem bleef hangen. Het is wel een exemplaar dat al eens helemaal gerestaureerd is geweest. Rijdt wel erg fijn trouwens.
                                    Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

                                    Comment


                                    • #20
                                      Ik denk, hoe exclusiever je gaat gaan hoe meer kosten je hebt...
                                      Autotechniek van 25-30-40jaar geleden is heel anders, vooral op het gebied van onderhoud
                                      tegenwoordig met de longlife olie, onderhoud op 30.000km...
                                      Vroeger deden ze elke 2500km een olieverversing, en elke 10k werden bougies en alle reutemeteut vervangen...
                                      Op vlak qua comfort, goh, er waren 25jaar geleden ook al autos met zetelverwarming, boordcomputer en airco!
                                      Maar qua, GPS, alles automatisch zal je veel moeten inleveren!

                                      Comment

                                      Working...
                                      X