Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BIV vanaf januari?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• BIV vanaf januari?

Hey,

ik hoor dat de BIV een verantwoordelijkheid van Vlaanderen wordt vanaf januari.
    En dat die wel eens flink omhoog kan gaan voor oudere milieu onvriendelijke wagens.
    Weet iemand hier meer van? Ik vind namelijk nergens de exacte berekening terug.

Stel dat ik een RX-7 SA/FB van eind jaren 70, begin jaren 80 wil kopen. Hoeveel gaat me dat meer kosten, iemand een idee?
    Want ik zou er volgend jaar zo eentje willen kopen, maar als dat ineens tot 1000€ meer kan kosten, kan ik het beter nog in december doen.

Zou vooral gaan over oudere diesels en recentere diesels zonder roetfilter.

Comment

Gaat dat nu echt zeker door? Heb er niets meer van gehoord sinds enkele maanden.

Comment

ja, gaat door. deze week nog nieuws van geweest:
        HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.
        1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Is dus gevolg van een beslissing van enkele jaren geleden? Neen?

Comment

het plan was om eerste mensen de kans te geven een milieuvriendelijke auto te kopen, en dan de kosten te recupereren via verhoogde taksen op wagens die minder ecologisch zijn.
            1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

op basis van euronorm

Comment

Dus niemand weet eigenlijk het fijne van deze zaak?

Uit het artikel:
                Zo zouden onder meer oudere dieselwagens zonder roetfilter hoger worden belast.
                Onder meer is niet enkel diesels, of voornamelijk diesels.

De nieuwe BIV zou dan afhangen van 4 factoren: het brandstoftype, de ouderdom van de wagen, de CO2-uitstoot of het verbruik en de euronorm van de wagen.
                Maar in welke mate en welke formule die factoren meetellen, da's allemaal onduidelijk.
                Allee, over 1,5 maand gaat dit in, en de kiezer weet er weeral niets van.

De laatste tijd zijn die politiekers wel HEEL vlot in het introduceren van nieuwe regels in het verkeer:
                - speekseltest
                - BIV
                - nieuwe nummerplaat (naar het schijnt hebben winkels geen europese nummerplaten beschikbaar!)

Comment

Trekt weeral op niets !

Laat de liefhebbers van oude auto's , ... of de mensen die geen nieuwe(re) auto kunnen veroorloven weeral dokken.
                  Benzine
                  '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

'68 VW 411 1700 (2011-2014)
                  '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                  Diesel
                  '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                  '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                  '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                  '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                  '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WV. Bekijk Berichten
                    Trekt weeral op niets !

Laat de liefhebbers van oude auto's , ... of de mensen die geen nieuwe(re) auto kunnen veroorloven weeral dokken.
                    Vooral die laatste groep. Mensen die een oude vervuilende wagen moeten kopen omdat ze geen middelen hebben voor een jonge propere, moeten nu boeten voor hun ongeluk?

Comment

zolang het de inschrijving maar is kan het mij niets schelen.
                      2015 BMW S1000R
                      2010 Renault Clio RS Cup
                      1987 Volkswagen Golf GTI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ice_ken Bekijk Berichten
                        zolang het de inschrijving maar is kan het mij niets schelen.
                        Ik moet in Januari nen oude Mercedes Diesel inschrijven
                        Benzine

Diesel

Comment

steek er gauw een naftblok in!
                          C_X heeft een 2.6'ke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
                            steek er gauw een naftblok in!
                            C_X heeft een 2.6'ke
                            Zot die kar gaat km's moeten maken . Per maand een paar keer naar de Eifel en in de zomer naar Noorwegen, ... als hem dat goed bevalt gaan we verder door Europa reizen de komende jaren .
                            Benzine

Diesel

Comment

wanneer gaan ze eindelijk eens de kilometers die je maakt belasten in plaats van enkel naar de motor te kijken...

Comment

Ze moeten niet alleen de biv aanpassen maar ook de jaarlijkse wegentaks: diesels met roetfilter halveren, zonder verdubbelen.

Comment

Maar tot nu toe is het ook altijd geweest dat hoe ouder -> hoe goedkoper.

Misschien dat het nu voor een oude diesel minder snel onaar benden gaat maar zou uieindlijk niet altijd terug aan en laag bedrag uitkomen?

Comment

Dus als je nu een oudere diesel koopt of hebt, ondervind je er eigenlijk niets van?

M'n ouders hebben een Astra 1.7D uit '96 en een Zafira 2.0D uit 2002.

E30SHOP.be
                                    - Alles voor uw BMW E30.
                                    Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                                    En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                      Hey,

ik hoor dat de BIV een verantwoordelijkheid van Vlaanderen wordt vanaf januari.
                                      En dat die wel eens flink omhoog kan gaan voor oudere milieu onvriendelijke wagens.
                                      Weet iemand hier meer van? Ik vind namelijk nergens de exacte berekening terug.

Stel dat ik een RX-7 SA/FB van eind jaren 70, begin jaren 80 wil kopen. Hoeveel gaat me dat meer kosten, iemand een idee?
                                      Want ik zou er volgend jaar zo eentje willen kopen, maar als dat ineens tot 1000€ meer kan kosten, kan ik het beter nog in december doen.
                                      Vermoed dat ze geen hoge BIV op oldtimers zullen heffen hoor, gewoon het minimumbedrag.
                                      2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

hopelijk gaan ze dan ook eens eindelijk die belachelijke extra taks op LPG weglaten!! degoutant hoe LPG rijders telkens gestraft worden omdat ze milieu-vriendelijker rijden...

heb ook op LPG gereden en de tijd dat deze in de zomer 8fr stond en in de winter tot 13fr kon stijgen...maar ik kon wel elk jaar 5-6000fr extra taks betalen...

ken iemand die "zwart" rijdt met zijn LPG dus daar staat nix van op papier zodat hij dus ook geen extra taks moet betalen...gaat goed tot je eens iets voorhebt natuurlijk

Comment

Working...
                                        X