Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BIV vanaf januari?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Die extra tax op LPG mogen ze van mij ook direct afschaffen. Als ze dan toch een hervorming van de BIV doen onder impuls van de groene hype dan moten ze niet hypocriet doen al wordt dat heel moeilijk met al die politiekers die hier bij betrokken zijn.

    Er is sprake dat je voor een diesel zonder roetfilter tot €1000 meer biv zou moeten betalen.

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten

      Er is sprake dat je voor een diesel zonder roetfilter tot €1000 meer biv zou moeten betalen.
      Ik betaal dat NIET !
      Benzine
      '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

      '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

      '68 VW 411 1700 (2011-2014)
      '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
      Diesel
      '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
      '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
      '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
      '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
      '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

      Comment


      • #23
        Damn, dus vlug nog een GT3 inschrijven voor 1 januari
        Ook al geef ik veeeel liever mijn geld aan Vlaanderen dan aan België...
        My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

        Comment


        • #24
          En wanneer gaat het geweten zijn hoe het ineen zit? Tegen 25 december ofzo?

          Comment


          • #25
            gasten, 't gaat maar over BIV he...
            Zijn er hier nog echt mensen die van plan zijn een oude knar te kopen zonder roetfilter?
            __________________________

            2015 Volvo V60 D2 aut.
            2003 Volvo S60 2.4 benzine

            Comment


            • #27
              diesel?

              gij zijt een lpg-mens gij
              __________________________

              2015 Volvo V60 D2 aut.
              2003 Volvo S60 2.4 benzine

              Comment


              • #28
                Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                gasten, 't gaat maar over BIV he...
                Zijn er hier nog echt mensen die van plan zijn een oude knar te kopen zonder roetfilter?
                Jaaa en ik heb hem in Januari
                Benzine
                '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                Diesel
                '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                Comment


                • #29
                  België is bij de slechtste leerlingen als het luchtkwaliteit en fijn stof betreft. Als het de Europese normen wil halen is het toch logisch dat ze de normen strenger maakt en de vervuiler laat betalen. Als je ziet hoeveel ze hebben uitgegeven aan bonussen voor mensen die ecologisch verantwoorde wagens kopen dan moeten ze dat geld toch ook terug kunnen halen bij de mensen die wensen een vervuilende wagen te kopen. Als ge nog van uw roetstoof afwilt dan verkoop hem maar voor januari zou ik zeggen!

                  Nee ik ben gene groene of sos maar wel realist. De manier waarop men de diesel zo gepromoot heeft en vervolgens gaat afstraffen is wel niet netjes moet ik toegeven.



                  groeten

                  Eklund

                  Comment


                  • #30
                    (Bron: http://docs.vlaamsparlement.be/docs/...l-addendum.pdf)

                    "25. Een milieuvriendelijke mobiliteit bewerkstelligen
                    Trekker: Tania Van Mierlo (DEP LNE)
                    Voortgang
                    De premieregeling voor de installatie van een half-open roetfilter op een dieselwagen werd bijgesteld.
                    Het premiebedrag wordt opgetrokken en, naast wagens in eigendom van een persoon, komen ook
                    bedrijfswagens en leasingwagens in aanmerking. Ook de garage die de installatie uitvoert, krijgt nu een
                    premie.
                    De Vlaamse overheid zette ook de volgende stap naar de invoering van de kilometerheffing. Het Vlaams
                    coördinatiecomité Duurzame Mobiliteit heeft gezocht naar de uitgangspunten voor een succesvolle
                    Vlaamse kilometerheffing voor vrachtwagens. Deze uitgangspunten werden ter advies voorgelegd aan de
                    Mobiliteitsraad Vlaanderen (MORA). Om de doelstelling van 2013 te halen, schreef de Vlaamse Regering
                    ook een bestek uit voor de aanstelling van een consultant. Die moet de weg naar de uiteindelijke
                    aanbesteding van het project mee begeleiden.
                    Om gemeenten en MER-deskundigen in staat te stellen de knelpunten m.b.t. luchtverontreiniging in kaart
                    te brengen en oplossingen te kunnen uitwerken liet de Vlaamse Overheid twee instrumenten ontwikkelen
                    in 2010. De versie 2.0 van CAR Vlaanderen (zie verder) en het IFDM-Traffic. Dat is een nieuwe
                    webapplicatie voor het doorrekenen van mobiliteitsscenario's naar luchtkwaliteit voor wegtransport op
                    autosnelwegen, gewestwegen en buitenstedelijke wegen in Vlaanderen.
                    Aanpak
                    Begin 2011 wordt een nieuw actieplan rond milieuzorg in het voertuigenpark opgesteld. Hierin zullen
                    verdere acties worden opgenomen om de gemiddelde ecoscore van het voertuigenpark van de Vlaamse
                    overheid te verbeteren.
                    De hervorming van de BIV voor particulieren komt in een stroomversnelling en zal midden 2011 in voege
                    treden. Ondertussen worden de gesprekken met de andere gewesten verder gezet om in samenspraak
                    tot een vergroening van de volledige verkeersbelastingen te komen.
                    In uitvoering van het Mobiliteitsdecreet wordt ook werk gemaakt van de integratie van milieuaspecten in
                    het nieuwe Mobiliteitsplan Vlaanderen. Het nieuwe Mobiliteitsplan moet tegen eind 2012 volledig vorm
                    gekregen hebben. Hiertoe wordt een gewestelijke planningscommissie opgericht waar het departement
                    LNE deel van zal uitmaken."

                    1 januari zal het niet zijn volgens deze tekst, eerder 'midden 2011'.


                    Nog een antwoord van Crevits op een vraag ivm BIV (http://docs.vlaamsparlement.be/docs/...5/vrg.1075.doc)

                    "HILDE CREVITS
                    VLAAMS MINISTER VAN MOBILITEIT EN OPENBARE WERKEN


                    GECOÖRDINEERD ANTWOORD
                    op vraag nr. 1075 van 8 september 2010
                    van LODE VEREECK



                    1. De Vlaamse Regering heeft op 10 juli 2008 beslist de inning van de verkeersbelasting, zijnde de verkeersbelasting, de belasting op in verkeerstelling en het eurovignet, in eigen beheer over te nemen. Tot nu toe wordt de inning door federaal personeel verzorgd. Vanaf 1 januari 2011 zal de inning in eigen beheer gebeuren
                    Na de overname van de verkeersbelastingen kan dan een geleidelijk een meer fundamentele wijziging worden doorgevoerd, waarbij de fiscale pk kan worden vervangen door een milieu¬gerelateerde graadmeter zonder globaal de fiscale druk te verhogen. De Vlaamse Regering besliste daarom op 12 februari laatstleden tot de oprichting van enerzijds een politiek bestuurscomité onder mijn leiding en anderzijds een ambtelijk coördinatiecomité bestaande uit vertegen¬woordigers van de verschillende betrokken departementen.
                    In uitvoering van deze beslissing wordt de hervorming van de BIV verder uitgewerkt.
                    De Bijzondere Financieringswet bepaalt dat de drie gewesten voor de uitoefening van hun bevoegdheden in de verkeersfiscaliteit een samenwerkingsakkoord moeten sluiten in het geval dat de belastingplichtige van deze belastingen een vennootschap, een autonoom overheidsbedrijf of een vzw met leasingactiviteiten is. Als de andere gewesten niet bereid zouden zijn tot het sluiten van een samenwerkingsakkoord, moet de mogelijkheid worden bekeken om de maatregelen autonoom door het Vlaamse Gewest in te voeren ten aanzien van natuurlijke personen. In het voorjaar 2010 ging er onder leiding van de minister-president op geregelde basis overleg door tussen de drie gewesten (18 maart, 1 april, 7 mei, 13 juli, 21september).

                    2. De geplande hervorming betekent dat zal worden betaald in functie van de milieuvriendelijkheid van de wagen. De basis vormt de milieuprestaties van de wagen. Aangezien er momenteel weinig of geen verband is tussen pk en milieuvriendelijkheid, zullen er binnen elk segment van het voertuigenpark, wagens zijn die minder betalen dan in het huidige systeem en wagens die meer betalen dan binnen het huidige systeem. Mogelijke alternatieven onderscheiden zich in de aard van de emissies waarmee de milieuvriendelijkheid wordt beoordeeld, de onderscheiden segmenten en de omvang en vormen van sociale correcties die worden toegepast. Om een vlotte overgang van het bestaande naar een nieuw systeem inzake de verkeersbelasting mogelijk te maken, is het wenselijk voldoende tijd te voorzien om goed over de maatregel te communiceren.

                    De hervorming van de BIV kan zich concreet baseren op de CO2-uitstoot en Euronorm voor de wagen, met een onderscheid tussen benzine en diesel, aangezien de normen voor beide brandstoffen verschillen.

                    3. Algemeen wordt uitgegaan van budgetneutraliteit. Daarom zal ook rekening moeten worden gehouden met de inperkende invloed van de technologische evolutie van het wagenpark op termijn en met de gedragsverandering van de consument op de ontvangsten uit de jaarlijkse verkeers¬belastingen.

                    4. Een concreet voorstel inzake BIV is ondertussen uitgewerkt. De hervorming van de BIV zal worden voorgesteld bij de goedkeuring van het programmadecreet.

                    Uit het overleg blijkt dat er bij de drie gewesten een vaste wil bestaat om op vrij korte termijn een politiek akkoord af te sluiten over de gemeenschappelijke strategische doelstellingen van de hervorming van de verkeersfiscaliteit, in lijn met de in het Vlaamse Regeerakkoord terzake geformuleerde doelstellingen. Het lijkt me niet wenselijk, noch mogelijk om hier een concrete timing aan te koppelen."

                    Welke concrete maatregelen er zullen komen, maken ze blijkbaar nog niet publiek. Alleszins zou de hervorming van de BIV pas 'voorgesteld' worden op het ogenblik van de goedkeuring van een programmadecreet. Zulke decreten worden meestal pas op het laatste van het jaar goedgekeurd, dus zou de hervorming pas voorgesteld worden tegen het einde van het jaar 2010, om dan nog een hele parlementaire procedure te doorlopen.
                    Of anders gezegd, de hervorming van de BIV zal pas aangevat worden vanaf 1 januari 2010 en pas later in werking treden (als de desbetreffende decreetsbepalingen goedgekeurd zullen worden en in werking zullen zijn getreden, zonder concrete timing).

                    Comment


                    • #31
                      edit: had beter eerst bovenstaande gelezen.
                      __________________________

                      2015 Volvo V60 D2 aut.
                      2003 Volvo S60 2.4 benzine

                      Comment


                      • #32
                        De pagina die u probeert te openen bestaat niet of is verplaatst naar een andere locatie. Gelieve terug te keren naar de startpagina of de zoekfunctionaliteit te gebruiken om te vinden waar u naar op zoek bent.

                        9 november 2010

                        De belasting op inverkeerstelling (BIV) wordt vandaag, net als de verkeersbelasting, geïnd door de federale overheid. Vanaf 1 januari 2011 zal de Vlaamse overheid die belastingen in eigen beheer innen. ‘Het moment om werk te maken van een budgetneutrale hervorming van de BIV tarieven die de aankoop van milieuvriendelijke wagens stimuleert’, zegt Philippe Muyters.

                        Philippe Muyters stelt voor om het tarief van de BIV te bepalen op basis van de milieukenmerken en de CO2-uitstoot van de wagen. Nu gebeurt dit op basis van het vermogen van de wagen (fiscale pk/ cilinderinhoud). Enkel wagens op LPG hebben momenteel een gunstiger tarief. Voor alle duidelijkheid, het gaat niet om de jaarlijks te betalen verkeersbelasting, wel om de eenmalige taks bij aankoop van een wagen.

                        Het voorstel betekent concreet dat wie kiest om een milieuvriendelijke wagen te kopen een verlaagd BIV tarief krijgt. Wie kiest voor een vervuilende wagen betaalt meer BIV. Voor elektrische wagens wordt in het voorstel de BIV afgeschaft. Bij aankoop van tweedehandswagens blijft de ‘leeftijdscorrectie’ wel behouden.

                        Met dit principe van ‘de vervuiler betaalt’ wil de minister de aankoop van milieuvriendelijke wagens stimuleren. Tegelijkertijd is deze vergroening voor de Vlaamse Overheid budgetneutraal: Elke bonus voor een milieuvriendelijk type wordt gecompenseerd met een malus voor minder milieuvriendelijke auto's.

                        Dit budgetneutrale hervormingspakket uit de Beleidsbrief Financiën en Begroting van de minister moet nog collectief goedgekeurd worden door de Vlaamse Overheid.
                        Contactinfo:

                        Thomas Pollet, woordvoerder minister Muyters
                        Tel: 02 552 67 07
                        Fax: 02 552 67 01
                        E-post: thomas.pollet@vlaanderen.be
                        Auteur(s):

                        Philippe Muyters, Vlaams minister van Financiën en begroting

                        Thema('s):

                        Financiën & fiscaliteit,
                        Energie, milieu & klimaat,
                        Begroting

                        Voor diegenen die heel veel tijd en zin hebben om te lezen, de beleidsbrief:
                        Beleidsbrief, zie blz 44-45.

                        Comment


                        • #33
                          't goh ja, 't is iig logischer. Dit stimuleert voor een groot deel ook wel de aankoop van een nieuwe wagen, maar geeft grote nadelen voor dieselwagens van voor 2005/6 die vaak in de EURO3 klasse vallen.

                          Langs de andere kant, gezien 't nog altijd leeftijdsgebonden is, en BIV dus ook kleiner wordt naarmate de auto ouder wordt, dan zal 't misschien nog meevallen om een auto te kopen van bvb. bj. 2002 (pakweg bvb een Golf diesel van toen) ? Gezien daar al (minimaal) 8x een vermindering zal gemaakt zijn ?

                          Of de mensen die zitten te treuren om bompakarren à la W124 diesel te willen inschrijven, misschien zal dat ook wel meevallen gezien daar al bvb. stuk of 15 à 20x rekening zal moeten gehouden zijn met een vermindering van 't BIV-tarief.

                          Ik denk dat de grootste treffer hier de auto-industrie zelf is en de autoproducent eigenlijk niet anders zal kunnen dan fabriek-af zeer milieu-vriendelijke wagens te maken = zowiezo EURO5.

                          Comment


                          • #34
                            Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk Berichten
                            't goh ja, 't is iig logischer. Dit stimuleert voor een groot deel ook wel de aankoop van een nieuwe wagen, maar geeft grote nadelen voor dieselwagens van voor 2005/6 die vaak in de EURO3 klasse vallen.

                            Langs de andere kant, gezien 't nog altijd leeftijdsgebonden is, en BIV dus ook kleiner wordt naarmate de auto ouder wordt, dan zal 't misschien nog meevallen om een auto te kopen van bvb. bj. 2002 (pakweg bvb een Golf diesel van toen) ? Gezien daar al (minimaal) 8x een vermindering zal gemaakt zijn ?

                            Of de mensen die zitten te treuren om bompakarren à la W124 diesel te willen inschrijven, misschien zal dat ook wel meevallen gezien daar al bvb. stuk of 15 à 20x rekening zal moeten gehouden zijn met een vermindering van 't BIV-tarief.

                            Ik denk dat de grootste treffer hier de auto-industrie zelf is en de autoproducent eigenlijk niet anders zal kunnen dan fabriek-af zeer milieu-vriendelijke wagens te maken = zowiezo EURO5.
                            Zo mogen ze het idd gaan doen. Bij de nieuwe vervuilende wagens zwaardere BIV ... das vele logischer...
                            Benzine
                            '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                            '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                            '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                            '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                            Diesel
                            '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                            '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                            '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                            '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                            '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                            Comment


                            • #35
                              Voila. En wil ik tegen dan een vuilere diesel dan 80%, zal ik wel meer betalen dan 80%
                              Doe ik trouwens al jaaren.
                              (4x 2400cc)
                              __________________________

                              2015 Volvo V60 D2 aut.
                              2003 Volvo S60 2.4 benzine

                              Comment


                              • #36
                                Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                                Die extra tax op LPG mogen ze van mij ook direct afschaffen. Als ze dan toch een hervorming van de BIV doen onder impuls van de groene hype dan moten ze niet hypocriet doen al wordt dat heel moeilijk met al die politiekers die hier bij betrokken zijn.
                                .
                                200% akkoord, en geef daar ook maar meteen een vermindering op de verkeersbelasting, dan kan ik eindelijk V8 naft gaan rijden

                                Comment


                                • #37
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                                  Voila. En wil ik tegen dan een vuilere diesel dan 80%, zal ik wel meer betalen dan 80%
                                  Doe ik trouwens al jaaren.
                                  (4x 2400cc)
                                  Vadertje staat mag mij ook al best dankbaar zijn, in de 7-8 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, al maar liefst 6 auto's ingeschreven, heb de staat dus al genoeg cadeau gedaan, ik heb recht op een paar BIV/VB-kortingbonnen ofzo

                                  Comment


                                  • #38
                                    goh, dan doe ik ook mee, akkoord voor de spaarkaarten

                                    al 11x BIV betaald.
                                    Roger BMW kan allicht een auto gratis inschrijven dan
                                    __________________________

                                    2015 Volvo V60 D2 aut.
                                    2003 Volvo S60 2.4 benzine

                                    Comment


                                    • #39
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                                      goh, dan doe ik ook mee, akkoord voor de spaarkaarten

                                      al 11x BIV betaald.
                                      Roger BMW kan allicht een auto gratis inschrijven dan
                                      Ik ga ook meedoen bijna 3 jaar mijn rijbewijs en in januari ga ik mijn 4de auto inschrijven
                                      Benzine
                                      '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                                      '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                                      '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                                      '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                                      Diesel
                                      '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                                      '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                                      '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                                      '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                                      '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                                      Comment


                                      • #40
                                        Ik 7 op vier jaar

                                        Ben zelf ook niet direct van plan om nog een diesel te kopen zonder roetfilter.

                                        Maar je kan toch ook gewoon een oude diesel kopen, zo'n halfopen filter laten monteren en laten terugbetalen door de Vlaamse overheid?
                                        Voor mij E-klasse van 2003 kost zo'n filter een €600 en dat is precies het maximale wat ment terugbetaald, dus reken daar dan nog maximum €100 bij die je moet opleggen voor de montage. Maar ik vermoed dat het voor de meeste wagens goedkoper kan.
                                        2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                                        Comment

                                        Working...
                                        X