Mededeling

Collapse
No announcement yet.

oldtimers met gewone plaat opgelet!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • oldtimers met gewone plaat opgelet!

    van een ander forum:

    Alle oldtimers zonder O-plaat moeten vóór 15 november 2011 aangeboden worden bij de autokeuring (enkel voor België)
    De eigenaar van de oldtimer kan kiezen tussen jaarlijks keuren met verlies van het old-timerstatuut of herinschrijven met verklaring oldtimer om een O-plaat van het Europees model te ontvangen.Sinds 15 november 2010 is een autokeuring vereist om een voertuig te kunnen herinschrijven met een O-plaat (daarvoor niet vereist indien herinschrijving op dezelfde naam). Voortaan wordt een O-plaat die begint met een indexcijfer 1 of 9 toegekend voor voertuigen die slechts beperkt worden gebruikt met een verklaring van old-timer. Het reglement is nu zodanig gewijzigd dat zelfs als het voertuig nu nog met een gewone kentekenplaat wordt gebruikt samen met een verklaring van old-timer, dat voertuig bij de keuring aangeboden zal moeten worden om het te kunnen herinschrijven om de keuring van staat te kunnen behouden. Wie het voertuig met old—timerverklaring niet herinschrijft voor 15 november 2011 moet naar de periodieke keuring alle jaren uiterlijk voor 15 november 2011.

    Bron: Via FEDERAUTO: Koninklijk besluit van 28 september 2010 tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, BS 12 november 2010, 2e uitgave

    Dat wil dus zeggen dat iedereen, in België die zijn oldtimer voor 2000 op een gewone plaat (toen de normale gang van zaken) heeft ingeschreven als "oldtimer" (verder geen keuring vereist of gezien) voor 15/11/2011 zal moeten kiezen:

    Ofwel plaat behouden en overgaan naar jaarlijkse keuring (voor de meeste wagens niet evident gezien de extreem strenge vereisten op technisch vlak)
    Ofwel keuren als oldtimer voor herinschrijving op O plaat.
    Voor alle duidelijkheid: indien U nu reeds op O plaat rijdt of met een gewone plaat met jaarlijkse keuring verandert er niets!





    dus weeral kassa kassa voor onze asielzoekertjes!

  • #2
    zolang de taks maar laag blijft

    Comment


    • #3
      Ik heb een oldtimer, maar is ingeschreven als dagelijkse auto, op gewone platen dus. Dus ik veronderstel dat ik niets hoef te vrezen?

      E30SHOP.be
      - Alles voor uw BMW E30.
      Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
      En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten
        Ik heb een oldtimer, maar is ingeschreven als dagelijkse auto, op gewone platen dus. Dus ik veronderstel dat ik niets hoef te vrezen?
        dan moet je zowiezo naarde keuring he.

        Zoals ik het begrijp gaat het over auto's die wel als oldtimer zijn ingeschreven maar geen O-plaat hebben.

        Wist zelfs niet dat dat mogelijk was.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door De-gioKe Bekijk Berichten
          dan moet je zowiezo naarde keuring he.

          Zoals ik het begrijp gaat het over auto's die wel als oldtimer zijn ingeschreven maar geen O-plaat hebben.

          Wist zelfs niet dat dat mogelijk was.
          Jawel de O-platen zijn pas ergens begin jaren 2000 ingevoerd. Daarvoor kreeg je gewoon een "gewone plaat "
          Benzine
          '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

          '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

          '68 VW 411 1700 (2011-2014)
          '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
          Diesel
          '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
          '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
          '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
          '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
          '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Jupilereke Bekijk Berichten
            dan moet je zowiezo naarde keuring he.

            Zoals ik het begrijp gaat het over auto's die wel als oldtimer zijn ingeschreven maar geen O-plaat hebben.

            Wist zelfs niet dat dat mogelijk was.
            Ja, hij is ingeschreven als dagelijkse auto, dus gewoon elk jaar naar de keuring.

            wist niet dat die O-platen nog maar zolang bestaan.

            E30SHOP.be
            - Alles voor uw BMW E30.
            Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
            En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door astralogie Bekijk Berichten
              van een ander forum:

              Ofwel plaat behouden en overgaan naar jaarlijkse keuring (voor de meeste wagens niet evident gezien de extreem strenge vereisten op technisch vlak)
              Extreem strenge vereisten op technisch vlak? Niet overdrijven, he. De eisen zijn bij mijn weten nog steeds afhankelijk van de leeftijd v/h voertuig, en een auto waar je je mee in het dagelijks verkeer begeeft moet nu eenmaal in orde zijn.
              Ik zit er niks mee in om met mijn mazdake van '75 elk jaar naar de keuring te gaan, en ik moet ook geen speciale toeren doen om erdoor te geraken..

              Ik kan me wel voorstellen dat oldtimer eigenaars die vanalles aangepast hebben aan hun auto en nu ineens terug langs de keuring moeten wel eens goed zullen vloeken.

              Dat ALLE oldtimers nu die o plaat moeten hebben vind ik eigenlijk wel het eerlijkste. Maar die keuring/herinschrijving ruikt idd naar geldklopperij. Gewoon uw oude plaat gaan omruilen voor een nieuwe was mijns insziens voldoende geweest

              Comment


              • #8
                Mijn porsche is van 76, dus kom ik in aanmerking voor een o-plaat, maar heb hem op een gewone plaat gezet omdat ik niet met de 25 kilometer bull-shit beperking wil zitten, ik vind dat ik de enige ben die kan beslissen waar en wanneer ik met dat ding ergens naartoe ga. Dat ik daarvoor jaarlijks naar de keuring moet gaan vind ik niet zo erg, er kunnen altijd dingen naar boven komen die ik niet weet. Als ik morgen verplicht word om met een o-plaat en de bovenvermelde beperkingen te leven gaat hij buiten en zal ik wel zien.
                1976 Porsche 924 (verkocht)
                2006 BMW Z4 2.2 (verkocht)
                2011 Volvo V60 T6 AWD
                2004 Mercedes Vito 115 CDI lichte vracht (werkbeest)

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door kv77 Bekijk Berichten
                  Extreem strenge vereisten op technisch vlak? Niet overdrijven, he. De eisen zijn bij mijn weten nog steeds afhankelijk van de leeftijd v/h voertuig, en een auto waar je je mee in het dagelijks verkeer begeeft moet nu eenmaal in orde zijn.
                  Ik zit er niks mee in om met mijn mazdake van '75 elk jaar naar de keuring te gaan, en ik moet ook geen speciale toeren doen om erdoor te geraken..

                  Ik kan me wel voorstellen dat oldtimer eigenaars die vanalles aangepast hebben aan hun auto en nu ineens terug langs de keuring moeten wel eens goed zullen vloeken.

                  Dat ALLE oldtimers nu die o plaat moeten hebben vind ik eigenlijk wel het eerlijkste. Maar die keuring/herinschrijving ruikt idd naar geldklopperij. Gewoon uw oude plaat gaan omruilen voor een nieuwe was mijns insziens voldoende geweest

                  voor mijne dagelijks ingeschreven kever van 1953 is dit ook geen probleem...

                  probleem zal zijn voor de mannen die remschijven hebben gestoken op hun kever, zwaardere motor, top chop etc etc...

                  die krijgde nooit meer door de keuring...schijven en motor kunde wel wisselen, maar top chop, in het beste geval een gewone kas op het chassis van den top chop zetten en zo laten keuren maar daar kruipt wel wa tijd in


                  en dat ALLE oldtimers een O-plaat moeten hebben, vind ik net niet eerlijk wij hebben onze kever dagelijks laten keuren zodat er ermee kunnen rijden wanneer we willen + zodat we ook een leuke nummerplaat konden kopen

                  Comment


                  • #10
                    Waar lezen jullie dat ALLE oldtimers een O-plaat moeten gaan hebben?

                    - Oldtimers die gekeurd zijn voor dagelijks gebruik met een gewone plaat, dat blijft zo
                    - Oldtimers die gekeurd zijn als oldtimer met O-plaat, dat blijft zo
                    - Oldtimers die gekeurd zijn als oldtimer met gewone plaat (voor 2000 gekeurd), die moeten naar de keuring, en krijgen dan een O-plaat, of laten hem voor dagelijks gebruik keuren, en krijgen dan (of behouden) een gewone plaat

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Schaevertje Bekijk Berichten
                      Waar lezen jullie dat ALLE oldtimers een O-plaat moeten gaan hebben?

                      - Oldtimers die gekeurd zijn voor dagelijks gebruik met een gewone plaat, dat blijft zo
                      - Oldtimers die gekeurd zijn als oldtimer met O-plaat, dat blijft zo
                      - Oldtimers die gekeurd zijn als oldtimer met gewone plaat (voor 2000 gekeurd), die moeten naar de keuring, en krijgen dan een O-plaat, of laten hem voor dagelijks gebruik keuren, en krijgen dan (of behouden) een gewone plaat
                      Eerste streepje: akkoord
                      Tweede streepje: akkoord
                      Derde streepje: niet akkoord.

                      De verplichte keuring geldt volgens de wetswijziging in het volgende geval (zie KB 28/9/2010)
                      [1 6° voor de inschrijving onder een kentekenplaat waarvan de groep letters niet begint met " O " op naam van dezelfde titularis, van de voertuigen die vallen onder de bepalingen van artikel 2, § 2, 7°.]1

                      Met andere woorden is die keuring slechts verplicht voor de oldtimers met attest (= die met gewone plaat), die willen herinschrijven onder gewone plaat.
                      Oldtimers met attest (met gewone plaat) die kiezen voor een plaat naar Europees model met "O", worden niet geviseerd door deze wetsbepaling.
                      Alleen is het de bedoeling dat auto's die vóór de invoering van de "O"-plaat als oldtimer éénmalig gekeurd werden, niet meer 'onherkenbaar' kunnen blijven rijden met een gewone kentekenplaat zonder jaarlijkse keuring, maar verplicht men deze eigenaars om een nieuwe plaat naar Europees model, met "O", aan te vragen.
                      Eén en ander wellicht omwille van misbruiken, waarbij de gewone plaat met attest wordt gebruikt als 'daily', zonder jaarlijks naar de keuring te moeten.
                      Wil je die auto als dagelijks voertuig gebruiken en een gewone plaat aanvragen, dan is er eerst een keuring verplicht.

                      DUS: Vermits het bestaande attest, dat je toelaat rond te rijden met gewone plaat zonder jaarlijkse keuring, vervalt op 15 november 2011, zal de eigenaar tegen die datum moeten kiezen:

                      1. Wil je de auto echt (blijven) gebruiken als oldtimer, moet je imo NIET langs de keuring en moet je enkel een nieuwe plaat aanvragen (dat zal dan "O"plaat Europees model zijn).

                      2. Wil je echter rondrijden zonder de beperkingen voor oldtimers, kan je niet meer als 'oldtimer' herinschrijven, maar dan moet je eerst langs de keuring vóór herinschrijving en daarna jaarlijks (zoals iedereen). Dan heb je dus fiscaal een 'oldtimer', maar wel gekeurd voor dagelijks gebruik.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Schaevertje Bekijk Berichten
                        Waar lezen jullie dat ALLE oldtimers een O-plaat moeten gaan hebben?

                        - Oldtimers die gekeurd zijn voor dagelijks gebruik met een gewone plaat, dat blijft zo
                        - Oldtimers die gekeurd zijn als oldtimer met O-plaat, dat blijft zo
                        - Oldtimers die gekeurd zijn als oldtimer met gewone plaat (voor 2000 gekeurd), die moeten naar de keuring, en krijgen dan een O-plaat, of laten hem voor dagelijks gebruik keuren, en krijgen dan (of behouden) een gewone plaat
                        Dat bedoelde ik niet. Ik wou zeggen dat ik het niet meer dan eerlijk vind dat alle auto's die als oldtimer ingeschreven zijn, en bijgevolg keuringsvrij zijn, een O plaat zullen hebben, terwijl er nu uitzonderingen zijn (<2000).

                        Dagelijks gebruik blijft dagelijks gebruik natuurlijk. Heeft niks met leeftijd te maken

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten

                          De verplichte keuring geldt volgens de wetswijziging in het volgende geval (zie KB 28/9/2010)
                          [1 6° voor de inschrijving onder een kentekenplaat waarvan de groep letters niet begint met " O " op naam van dezelfde titularis, van de voertuigen die vallen onder de bepalingen van artikel 2, § 2, 7°.]1

                          .
                          Geen probleem dus. En niet meer dan eerlijk dat diegenen die "onherkenbaar" zijn nu gelijk voor de wet worden...

                          Comment

                          Working...
                          X