Nadat ik mezelf al een hele tijd geleden op dit forum heb geregistreerd (en af en toch ook wel eens kom kijken...), wordt het misschien stilaan tijd om mijn oldtimer voor te stellen, temeer omdat ik hier tot dusver nog geen wagen van dit type ben tegengekomen.
Velen kennen wél de 'kleine' of 'gewone' Volkswagen Karmann Ghia, de Type 14, maar niet de Type 34. De Type 14 werd gebouwd op basis van een (verbreed) Keverchassis, de Type 34 daarentegen is gebaseerd op de Volkswagen Type 3, de zgn 'Grote Volkswagen'. Onderstel en motor van de Karmann Ghia Type 34 werden door VW-Wolfsburg geleverd, de handgemaakte carrosserie werd gebouwd bij Karmann in Osnabrück. De mooi elegante lijnen van het koetswerk werden getekend door Sergio Sartorelli, van het Italiaanse designbureau Ghia. De Type 34 was in de jaren '60 het top-of-the-line model van Volkswagen, de duurste en meest luxueuze VW in de showroom. Te duur allicht, want de verkoop was niet echt een succes. Van 1961 tot het eind van de productie in 1969 werden er slechts 42.505 exemplaren gefabriceerd. (tegenover 362.601 Type 14's tussen 1955 en 1974). Volgens het T34 World Registry zouden er vandaag de dag nog slechts 1250 Type 34's bestaan, waarvan slechts een gedeelte een rijklare staat.
Tot daar de geschiedenisles, nu de realiteit: onderstaande wagen heb ik in 2007 in Duitsland gevonden, bij de tweede eigenaar, een gepensioneerde ex-VW werknemer. De wagen heeft een lage kilometerstand en werd nog niet gerestaureerd. Wel werd de buitenzijde begin jaren '80 opnieuw gelakt. Zeldzame opties aan dit exemplaar zijn de achteruitrijdlichten, de achterruitverwarming, de 'hanepoot' stoffen zetelbekleding en de volautomatische versnellingsbak. De Type 34 werd pas vanaf augustus 1967 leverbaar met een automaat, vermoedelijk werden er maar enkele honderden exemplaren met een automaat gefabriceerd.
Mvg,
Paul
Velen kennen wél de 'kleine' of 'gewone' Volkswagen Karmann Ghia, de Type 14, maar niet de Type 34. De Type 14 werd gebouwd op basis van een (verbreed) Keverchassis, de Type 34 daarentegen is gebaseerd op de Volkswagen Type 3, de zgn 'Grote Volkswagen'. Onderstel en motor van de Karmann Ghia Type 34 werden door VW-Wolfsburg geleverd, de handgemaakte carrosserie werd gebouwd bij Karmann in Osnabrück. De mooi elegante lijnen van het koetswerk werden getekend door Sergio Sartorelli, van het Italiaanse designbureau Ghia. De Type 34 was in de jaren '60 het top-of-the-line model van Volkswagen, de duurste en meest luxueuze VW in de showroom. Te duur allicht, want de verkoop was niet echt een succes. Van 1961 tot het eind van de productie in 1969 werden er slechts 42.505 exemplaren gefabriceerd. (tegenover 362.601 Type 14's tussen 1955 en 1974). Volgens het T34 World Registry zouden er vandaag de dag nog slechts 1250 Type 34's bestaan, waarvan slechts een gedeelte een rijklare staat.
Tot daar de geschiedenisles, nu de realiteit: onderstaande wagen heb ik in 2007 in Duitsland gevonden, bij de tweede eigenaar, een gepensioneerde ex-VW werknemer. De wagen heeft een lage kilometerstand en werd nog niet gerestaureerd. Wel werd de buitenzijde begin jaren '80 opnieuw gelakt. Zeldzame opties aan dit exemplaar zijn de achteruitrijdlichten, de achterruitverwarming, de 'hanepoot' stoffen zetelbekleding en de volautomatische versnellingsbak. De Type 34 werd pas vanaf augustus 1967 leverbaar met een automaat, vermoedelijk werden er maar enkele honderden exemplaren met een automaat gefabriceerd.
Mvg,
Paul
Comment