Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik denk er net aan: vorige week een Peugeot 505 gespot! Helaas in de handen gevallen van een tuner: plat op de grond, te brede velgen met te smalle banden, etc.
The mind is the limit. As long as the mind can envision the fact that you can do something. You can do it, as long as you really believe 100 percent." -Arnold Schwarzenegger 7 time Mr Olympia
Shop voor lokale deals op tweedehands auto's. Ontdek lage prijzen op de grootste marktplaats van Belgià«. Shop stressvrij op 2dehands
Zijn er plekken waar ik moet opletten qua roest?
Deze heeft al roest aan het raam en de grille
Ik zou u moeten kunnen helpen maar ik weet het zelf niet want mijn 5 heeft geen roest
Kijk eens naar de vloer onder de pedalen en de krikpunten want deze zijn maar "dunnetjes" afgewerkt en voor de rest gewoon eens goed inspecteren en vooral een deftige testrit maken. Het zijn eenvoudige karretjes dus na 10-15 km kan je best al een goed oordeel vellen... allez zo vind ik het toch Normaal gezien zal deze wel in orde zijn: van bejaarde eigenaar, weinig gereden en waarschijnlijk z'n hele leven binnen gestaan. Wel niet te sportief mee gaan rijden dan best in het begin Beetje opkuiswerk en je hebt een leuk goedkoop karretje. Denk dat dit wel de 1100 is dus ook al iets vlotter dan mijne 900
Een fait divers voor velen, maar eigenlijk wel een grote stap vooruit qua techniek welke nu nog steeds gebruikt wordt:
In een periode waar de motoren enorm waren, grote zuigerverplaatsingen in zware laagtoerige motoren (een motor van meer dan 12 liter was geen uitzondering) waren de norm in Grand Prix Racing. Peugeots jonge ontwerpteam, zijnde Zuccarelli, Henry, Goux en Boillot, ontwerpten een kleinere ('maar' 7.6 liter groot) 4 cylinder inlijn motor met hemisferische verbrandingskamers, 4 kleppen per cylinder, dubbele bovenliggende nokkenas, centrale ontstekingskaars, kleppensluitmechanisme via een beugel,...
Het resultaat was een motor die meer dan 2000 toeren per minuut kon draaien, minder brandstof verbruikte en meer vermogen gaf dan zijn voornaamste concurrenten, een lager zwaartepunt mogelijk maakte door de kortere motor en een droge smering (dry sump principe). Dat alles maakte het een formidabele auto die bijna onklopbaar was. Dit model en zijn varianten ervan wonnen 15 van de 19 Grand Prix's in 1912-1914.
Uit de L76 kwamen nog een aantal andere varianten voort met verschillende zuigerverplaatsingen. Het palmares van deze varianten tussen 1912-1914 was ronduit indrukwekkend. Behalve dat ze domineerden in de Grand Prix's, wonnen deze wagens the Indianapolis 500 in 1913, 1916 en terug in 1919 en dat terwijl de winnende wagen al 5 jaar oud was.
de L76 haalde snelheden van rond de 190 km/h
Een speciale aangepaste aerodynamische versie genaamd La Torpille (de torpedo) heeft snelheidsrecords gebroken.
Voor de Indy 500 in 1913 was de Peugeot 13 minuten voor op zijn tegenstanders.
Omdat de Peugeots die in de VS reden niet meer terugkonden verscheept worden wegens het oorlogsklimaat in Europa (Wereld Oorlog I van 1914 tot 1918 ) wist men ginder niet goed wat men met de auto's moest aanvangen. Uiteindelijk zijn die overgekocht geweest door Offenhauser welke zeer onder de indruk was van de motorkarakteristieken. Op basis daarvan heeft hij zijn eigen afgeleiden ontwikkeld welke bekend waren voor hun grote performantie alsook betrouwbaarheid. Offenhauser's motor had namelijk geen cilinderkop waardoor hij met compressies kon werken van 15 op 1. De koploze motor had dan ook geen last van lekkende koppakkingen.
Oldtimerweb is een gratis platform om mensen met een passie voor oldtimer voertuigen samen te brengen en te informeren. Ondertussen is Oltimerweb al meer dan 25 jaar lang het belangrijkste informatiepunt voor oldtimerliefhebbers.
Comment