Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW e30: 25 jaar v.2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Geertt Bekijk Berichten
    Akkoord, die redenering heb ik ook al gemaakt een tijd terug. Langs de andere kant mag dan eignelijk haast geen enkele m20 nog gechipt worden, want die (ongereviseerde) blokken zijn allemaal oud.
    Ik denk ook niet dat ik het met mijne zou doen, ofwel moet ik er nog veel goeds van lezen.
    De meesten zetten de toeren tot 7000 en iets meer koppel ofzo; maar ik vind dat die blokjes al hard genoeg "jengelen" bij 6500.
    Als de mijne op termijn niet meer snel genoeg is, zal ik wel kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik zou het in elk geval niet goed riskeren op zo'n "oud" blok met zulke kilometerstanden.

    Net reactie gehad op mijn blok
    Ik ga er zelfs nog niet eens op reageren denk ik, of iemand van hier is met mij aan't zwanzen

    Eej karel,

    Wuk is up mee de onderhoedsinterval van dik bloksjoen?
    Kzoen dik da gaarn in mien oeden bmw pleujen mo kzien nog nie zekers ovda de keuringe iernvoorn te vienden i wi.
    Zie gie zekers nen mechanieker oezo da gie zelve nen ondere blok stampt injoen bak? Zoegie da biemien willn derin pleujen? Kzoen kiek tonz miskienzt gintereseert zien wi mo alliek nie veu die pries.

    Wesley (depresley voe de moaten)
    Gegevens van Wesley:

    E-mailadres: wesley90@hotmail.com

    Comment


    • Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
      Current:
      1987 Mercedes-Benz W124 200D
      1979 Mercedes-Benz W123 280E
      1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
      Ex:
      1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
      1976 Mercedes-Benz W123 250
      1987 Mercedes-Benz W124 230E

      1979 Mercedes-Benz W123 300d
      1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
      1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
      1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
      2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

      1990 Mercedes-Benz C124 300CE
      1980 Mercedes-Benz W123 280
      1989 Mercedes-Benz W124 230E

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Geertt Bekijk Berichten
        Dan steek ik wel een chip op een 2.5.
        je zal nooit hetzelfde effect hebben
        mijn laatste M20b25 had volgende aanpassingen:
        scherpere nokkenas(Hartge)
        grotere injectoren
        zwaardere FPR
        lichter vliegwiel gebalanceerd samen met verlichte krukas
        grotere LMM
        grotere inlaatkanalen
        spaghetti
        aangepaste ECU(tot 7200RPM
        en nog wa andere aanpassingen die ik niet meer weet
        vorig jaar reed ik dan met mijn maat zijn M20b27 die snel snel gereed gemaakt was voor het circuit(bvb de auto had 200000km op gas gereden en reed niet meer op benzine), enkel olieverversing en andere bougies erin en zo op circuit en met een auto die ik niet gewend was(en op gewone 260mm remmen stond ipv 312mm op de mijne> enorm verschil in remvermogen & ik reed dezelfde tijd(met marge ivm de remmen) d

        dus een chipje zal je nie veel verder helpen
        mijn autootjes:

        Volvo V60 D3 R-Design 2021
        Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

        Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door benzfreak Bekijk Berichten
          Wuk? Onderhoudsinterval? dégioke@hotmail.com vertelt je graag meer

          Comment


          • Wesley de presley

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
              je zal nooit hetzelfde effect hebben
              mijn laatste M20b25 had volgende aanpassingen:
              scherpere nokkenas(Hartge)
              grotere injectoren
              zwaardere FPR
              lichter vliegwiel gebalanceerd samen met verlichte krukas
              grotere LMM
              grotere inlaatkanalen
              spaghetti
              aangepaste ECU(tot 7200RPM
              en nog wa andere aanpassingen die ik niet meer weet
              vorig jaar reed ik dan met mijn maat zijn M20b27 die snel snel gereed gemaakt was voor het circuit(bvb de auto had 200000km op gas gereden en reed niet meer op benzine), enkel olieverversing en andere bougies erin en zo op circuit en met een auto die ik niet gewend was(en op gewone 260mm remmen stond ipv 312mm op de mijne> enorm verschil in remvermogen & ik reed dezelfde tijd(met marge ivm de remmen) d

              dus een chipje zal je nie veel verder helpen
              Altijd nice om zo'n ervaringen van de 'eerste hand' te lezen; merci.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Novel Bekijk Berichten
                iemand die nog deze vragen kan oplossen?

                ik ben bezig samen met een gepensioneerde mijn onderhoud te doen van mijn wagen, echter hebben we enkele vragen:

                --hoe wordt de nokkenas aangedreven?
                -servo olie moet bijgevuld worden, welke olie? atf?
                -het lichtje van mijn remmen brand in mijn wagen, wat kunnen de factoren zijn? (remblokken, atf olie te kort,... want we zien nergens een draadje die in contact staat met de remschijven dus denken we dat het een systeem is dat via de atf olie signaal geeft...)

                - Nokkenas is door de distributieriem bij een M20.
                - Voor servo gebruik je idd atf olie
                - Remolie (of eigenlijk vloeistof) gebruik je best voor je remmen. Dot 4. Laat u gene verkoopspraat doen over dot 5 of één of ander wondermiddel, gewoon dot 4 er in. Om de 2jaar vervangen. Er zit een sensor aan de bestuurderskant voorraan en achteraan zit er ook ergens één. Leg die in kortsluiting (dus gewoon met elkaar verbinden) en je lampje gaat uit.

                GEEN atf olie voor uw remmen.

                En gebruik gewone koelvloeistof, niet verdund. Is veel beter voor uw radiator en darmen.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door CAS Bekijk Berichten
                  Remolie (of eigenlijk vloeistof) gebruik je best voor je remmen. Dot 4. Laat u gene verkoopspraat doen over dot 5 of één of ander wondermiddel, gewoon dot 4 er in. Om de 2jaar vervangen.

                  Om de 2 jaar?

                  Kwalitiatief gezien houdt dat toch veel langer dat die 2j?

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door DJ Oli Bekijk Berichten
                    Om de 2 jaar?

                    Kwalitiatief gezien houdt dat toch veel langer dat die 2j?
                    Als ik zeg om de 2jaar stel je daar geen vragen bij

                    Maar is best wel goede interval, gezien dat water aantrekt ga je dan wel al met wat vocht zitten. En als het ding zwart ziet heeft het echt wel niet meer dezelfde capaciteit dan zoals het moet zijn.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door CAS Bekijk Berichten
                      Er zit een sensor aan de bestuurderskant voorraan en achteraan zit er ook ergens één.
                      Bij schijfremmen zit er rechtsachter ook een ja.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door CAS Bekijk Berichten
                        - Nokkenas is door de distributieriem bij een M20.
                        - Voor servo gebruik je idd atf olie
                        - Remolie (of eigenlijk vloeistof) gebruik je best voor je remmen. Dot 4. Laat u gene verkoopspraat doen over dot 5 of één of ander wondermiddel, gewoon dot 4 er in. Om de 2jaar vervangen. Er zit een sensor aan de bestuurderskant voorraan en achteraan zit er ook ergens één. Leg die in kortsluiting (dus gewoon met elkaar verbinden) en je lampje gaat uit.

                        GEEN atf olie voor uw remmen.

                        En gebruik gewone koelvloeistof, niet verdund. Is veel beter voor uw radiator en darmen.
                        ok bedankt!

                        -Die man vertelde me dat hij om de 20.000km een nieuwe oliefilter stak, ik ben dit dus ook van plan. Is deze stelling van hem juist?

                        Dit zal ik dus doen voor een 'normaal' onderhoud:
                        *koelvloeistof bijvullen
                        *remblokken vervangen
                        *distributieriemen checken (zijn nog goe bij mij)
                        *atf olie bijvullen
                        *remvloeistof bijvullen
                        *olie verversen

                        Is dit alles? Zo te zien vul ik nogal veel bij... Verversen is niet nodig zeker of wel?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Novel Bekijk Berichten
                          ok bedankt!

                          -Die man vertelde me dat hij om de 20.000km een nieuwe oliefilter stak, ik ben dit dus ook van plan. Is deze stelling van hem juist?

                          Dit zal ik dus doen voor een 'normaal' onderhoud:
                          *koelvloeistof bijvullen
                          *remblokken vervangen
                          *distributieriemen checken (zijn nog goe bij mij)
                          *atf olie bijvullen
                          *remvloeistof bijvullen
                          *olie verversen

                          Is dit alles? Zo te zien vul ik nogal veel bij... Verversen is niet nodig zeker of wel?
                          Koelvloeistof bijvullen is goed, maar als er water in zit kan je mss nog overwegen om het eerst leeg te laten lopen. Hoewel ik dit niet zou doen als er verder geen probleem is met koeling.

                          ATF olie moet je vervangen als deze niet mooi roze meer is. Kan je onderaan doen door zo een banjo (of hoe schrijf je het ook) bout los te draaien en leeg te laten lopen. Eens opnieuw op peil, motor starten en volledig links draaien en dan naar rechts en keer herhalen. Dan nog eens het niveau controleren.

                          Om de 10 000km oliewissel en om de 2 beurten (dus 20 000km) filter is goed, maar hou wel je niveau goed in de gaten. Een E30 durft wel al eens meer dan een liter drinken op 10 000km. Zeker als je er goed met door rijd.

                          Distributieriem is bij de M20 om de 90 000km (best 80 000 nemen) of om de 5jaar. Indien je de historie niet kent, best vervangen en meteen ook waterpomp vervangen. Als deze nog niet vervangen is moet die namelijk nog stuk gaan En als je dan toch bezig bent... Ook best uw spanrollers vervangen. Als je alles zelf doet en uw onderdelen besteld bij een lokale onderdelenboer (is dan niet bij BMW zelf, maar dan krijg je riem van gates ofzo mee) kom je met een 200euro wel toe (riem, waterpomp + spanrollers). Waterpomp is de grootste kost.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door CAS Bekijk Berichten
                            Koelvloeistof bijvullen is goed, maar als er water in zit kan je mss nog overwegen om het eerst leeg te laten lopen. Hoewel ik dit niet zou doen als er verder geen probleem is met koeling.

                            ATF olie moet je vervangen als deze niet mooi roze meer is. Kan je onderaan doen door zo een banjo (of hoe schrijf je het ook) bout los te draaien en leeg te laten lopen. Eens opnieuw op peil, motor starten en volledig links draaien en dan naar rechts en keer herhalen. Dan nog eens het niveau controleren.

                            Om de 10 000km oliewissel en om de 2 beurten (dus 20 000km) filter is goed, maar hou wel je niveau goed in de gaten. Een E30 durft wel al eens meer dan een liter drinken op 10 000km. Zeker als je er goed met door rijd.

                            Distributieriem is bij de M20 om de 90 000km (best 80 000 nemen) of om de 5jaar. Indien je de historie niet kent, best vervangen en meteen ook waterpomp vervangen. Als deze nog niet vervangen is moet die namelijk nog stuk gaan En als je dan toch bezig bent... Ook best uw spanrollers vervangen. Als je alles zelf doet en uw onderdelen besteld bij een lokale onderdelenboer (is dan niet bij BMW zelf, maar dan krijg je riem van gates ofzo mee) kom je met een 200euro wel toe (riem, waterpomp + spanrollers). Waterpomp is de grootste kost.
                            Hoe zie je dat uw remschijven moeten vervangen worden? Die man had me gezegd vanaf je barsten ziet in de schijven dat het 5 voor 12 is.. Nu zie ik vuile zwarte verticale strepen... Is dit vuil of is dit teken dat ik ze moet vervangen?

                            Comment


                            • Interessante lectuur !

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door CAS Bekijk Berichten
                                Als ik zeg om de 2jaar stel je daar geen vragen bij
                                All hail CAS
                                Honda S2000 2002
                                BMW E30 318is 1990

                                VW Polo 1.9TDI 2006

                                Comment


                                • mijn remblokken zijn overal nog goed, behalve voorraan zitten ze tot tegen mijn sensor. Maar volgens die pee kan ik nog voor 10.000km verder.

                                  Maar welke olie moet gebruiken voor de motor te verversen? En hoeveel liter moet er daar zo in?

                                  Ik ga ook een nieuwe oliefilter plaatsen met hem. Volgens die pee moet ik gewoon mijn papieren meenemen van mijn wagen en dan zullen zij wel weten wat ik moet hebben van filter... Klopt dit?

                                  Comment


                                  • Je hebt veel vragen Novel ^^
                                    Maar ze zijn interessant

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Novel Bekijk Berichten
                                      mijn remblokken zijn overal nog goed, behalve voorraan zitten ze tot tegen mijn sensor. Maar volgens die pee kan ik nog voor 10.000km verder.

                                      Maar welke olie moet gebruiken voor de motor te verversen? En hoeveel liter moet er daar zo in?

                                      Ik ga ook een nieuwe oliefilter plaatsen met hem. Volgens die pee moet ik gewoon mijn papieren meenemen van mijn wagen en dan zullen zij wel weten wat ik moet hebben van filter... Klopt dit?
                                      Bij auto5 ligt er bijvoorbeeld nen boek waarin je zeer nauwkeurig je wagen kan opzoeken en die zeggen dan welke oliefilter, luchtfilter, olie, ...

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Novel Bekijk Berichten
                                        mijn remblokken zijn overal nog goed, behalve voorraan zitten ze tot tegen mijn sensor. Maar volgens die pee kan ik nog voor 10.000km verder.
                                        Waarschijnlijk met de rijstijl volgens die pee Uw lampje was toch al gaan branden? Dat laatste beetje van uw remblokken is zo dun dat de boel ook veel sneller warm zal worden. Mss best een foto zetten, maar volgens wat je zegt mag je ze al gaan vervangen.

                                        Maar welke olie moet gebruiken voor de motor te verversen? En hoeveel liter moet er daar zo in?
                                        10W40 half synthetisch en ongeveer 4,5l. Aan uw oliepeilstok kan je het meten, teveel is zeker niet goed.

                                        Ik ga ook een nieuwe oliefilter plaatsen met hem. Volgens die pee moet ik gewoon mijn papieren meenemen van mijn wagen en dan zullen zij wel weten wat ik moet hebben van filter... Klopt dit?
                                        Jup, als je geen tools hebt om de oude er uit te nemen, gewoon een schroevendraaier die lang genoeg is er volledig door slaan en dan zo los maken.

                                        Oorspronkelijk geplaatst door Novel Bekijk Berichten
                                        Hoe zie je dat uw remschijven moeten vervangen worden? Die man had me gezegd vanaf je barsten ziet in de schijven dat het 5 voor 12 is.. Nu zie ik vuile zwarte verticale strepen... Is dit vuil of is dit teken dat ik ze moet vervangen?
                                        Als je met een serieuze rand zit aan de buitenste diameter mag je ze vervangen. Of als je ziet dat uw schijfrem onregelmatig is afgesleten. Als je bvb rijd met een blok die op is, kan het zijn dat uw contactoppervlakte niet vlak meer is. Best vervangen dan. Ook altijd nieuwe remblokken steken als je de schijf vervangt. Dus schijf moet eigenlijk wat op voorhand vervangen worden.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door gerritbuggenhout Bekijk Berichten
                                          Je hebt veel vragen Novel ^^
                                          Maar ze zijn interessant
                                          haha is wist dat ik er commentaar ging op krijgen, sorry daarvoor! Maar ik ben een 'groentje' op vlak van onderhoud van een wagen. Daardoor stel ik liever veel vragen en ben ik zeker van mijn spel

                                          Oorspronkelijk geplaatst door CAS Bekijk Berichten
                                          Waarschijnlijk met de rijstijl volgens die pee Uw lampje was toch al gaan branden? Dat laatste beetje van uw remblokken is zo dun dat de boel ook veel sneller warm zal worden. Mss best een foto zetten, maar volgens wat je zegt mag je ze al gaan vervangen.



                                          10W40 half synthetisch en ongeveer 4,5l. Aan uw oliepeilstok kan je het meten, teveel is zeker niet goed.


                                          Jup, als je geen tools hebt om de oude er uit te nemen, gewoon een schroevendraaier die lang genoeg is er volledig door slaan en dan zo los maken.



                                          Als je met een serieuze rand zit aan de buitenste diameter mag je ze vervangen. Of als je ziet dat uw schijfrem onregelmatig is afgesleten. Als je bvb rijd met een blok die op is, kan het zijn dat uw contactoppervlakte niet vlak meer is. Best vervangen dan. Ook altijd nieuwe remblokken steken als je de schijf vervangt. Dus schijf moet eigenlijk wat op voorhand vervangen worden.
                                          De reden waarom het lampje brandde was omdat de rechterachtersensor los was gekomen van het contact. Dit was dus een verkeerde info dat ik hier gekregen heb. De sensoren van de remmen bij een e30 zitten linksvoor en rechtsachter (2 sensoren dus)

                                          ok, nu zal ik me heel even belachelijk maken... Hoe zet je het gemakkelijkst en vlugst foto's hier in dit toppic?

                                          de schijfremmen zijn nog op en top, die laat ik zitten de blokken ook.. Maar ik zal morgen eens een foto trekken van de meest versletene...

                                          Bedankt CAS voor uw uitleg!!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X