Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW E30: 25 jaar v.3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door gerritbuggenhout Bekijk Berichten
    Ik heb dus inderdaad een e21 320/6.
    Het geluid van een 6 cylinder is inderdaad de max (Daxter ik snap nie goe je da nu niet hoort )
    Het rijgedrag van een e21 is toch wel ouder dan die van een e30
    (m'n beste advies is rij 's met een e21 en met een e30).
    Een e21 is unieker en kom je dagelijks minder tegen, als het dit is wat je zoekt..
    Maar gezien je kart enzo. zit je wrs met plannen voor hele stugge veren en dempers.
    e30 en kartgevoel gaat wel goed samen dacht ik ?

    Ik vinD een E30 eigenlijk wel modern in vergelijking met mijn wagentje ^^
    Ik hoor natuurlijk wel dat dat ne 6 cilinder is, ik vind dat gewoon niet speciaal. Dan hoor ik liever de 6 cilinder boxer

    Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
    In mijn ogen geeft een 320i ook al behoorlijke prestaties. Een 4 deurs is zo goed als evensnel als mijn Megane en dat gaat vlot vooruit voor een jonge twintiger
    Allé gast, wa zegde nu? Mijne Scudo was zelfs rapper

    Comment


    • Dus een 320 kopen en er een 325 of groter blok inleggen is wat jullie me aanraden. Maar dan moet ik wel nog een blok vinden. En dan moet mijn 320 blok ook terug verkocht geraken. Lijkt me makkelijker gezegd dan gedaan. En thuis heb ik niet de middelen om er een blok uit te takelen en er een nieuw in te laten zakken, dus dat zou dan ergens anders moeten gebeuren. Iets dat me waarschijnlijk ook wel een duit zal kosten. Daarmee dat ik denk dat het misschien toch beter is direct een 325 te zoeken. Maar wie weet kunnen jullie me overtuigen.

      Dat brengt me bij de volgende vraag. Ik heb gehoord dat er nu ook in België "openbare werkplaatsten" aan het ontstaan zijn. Dus waar je betaalt voor bvb. een dag en dat je dan een ganse dag alle nodige gereedschap en infrastructuur mag gebruiken. heeft er iemand hier al ervaring mee (plaats, kost, kwaliteit,..)?

      En als ik hem als classic laat verzekeren, scheelt het dan zo veel qua kost of ik nu een 320 of een dikkere inschrijf? Daar heb ik mezelf nog niet in verdiept maar jullie zullen me hier wel zeker op kunnen antwoorden.

      En met de waarde vd wagen met een eventuele verkoop (of wissel) later in gedachten is het misschien net wel een investering voor een 325 te gaan lijkt mij? Of heb ik dat mis?

      En ja oordelen over het rijgedrag van een 5 kan ik moeilijk doen op basis van filmpjes, al vind ik ze wel zeer interessant. Dus ik zoek nog iemand die met een e30 en een e28 gereden heeft en kan zeggen hoe groot het verschil in sportieve rij-ervaring is.

      Ik volg met groot enthousiasme. Merci heren!

      Comment


      • 1:34, als ie dwars over die brug gaat!


        BMW E30 318iS '89
        BMW E28 520i '84
        BMW E34 535i '88

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Beton Bekijk Berichten
          Dus een 320 kopen en er een 325 of groter blok inleggen is wat jullie me aanraden. Maar dan moet ik wel nog een blok vinden. En dan moet mijn 320 blok ook terug verkocht geraken. Lijkt me makkelijker gezegd dan gedaan. En thuis heb ik niet de middelen om er een blok uit te takelen en er een nieuw in te laten zakken, dus dat zou dan ergens anders moeten gebeuren. Iets dat me waarschijnlijk ook wel een duit zal kosten. Daarmee dat ik denk dat het misschien toch beter is direct een 325 te zoeken. Maar wie weet kunnen jullie me overtuigen.

          Dat brengt me bij de volgende vraag. Ik heb gehoord dat er nu ook in België "openbare werkplaatsten" aan het ontstaan zijn. Dus waar je betaalt voor bvb. een dag en dat je dan een ganse dag alle nodige gereedschap en infrastructuur mag gebruiken. heeft er iemand hier al ervaring mee (plaats, kost, kwaliteit,..)?

          En als ik hem als classic laat verzekeren, scheelt het dan zo veel qua kost of ik nu een 320 of een dikkere inschrijf? Daar heb ik mezelf nog niet in verdiept maar jullie zullen me hier wel zeker op kunnen antwoorden.

          En met de waarde vd wagen met een eventuele verkoop (of wissel) later in gedachten is het misschien net wel een investering voor een 325 te gaan lijkt mij? Of heb ik dat mis?

          En ja oordelen over het rijgedrag van een 5 kan ik moeilijk doen op basis van filmpjes, al vind ik ze wel zeer interessant. Dus ik zoek nog iemand die met een e30 en een e28 gereden heeft en kan zeggen hoe groot het verschil in sportieve rij-ervaring is.

          Ik volg met groot enthousiasme. Merci heren!

          Allez om eerlijk te zijn lijkt mij dat net wel de max en zéér leerrijk om eerst een 320 te kopen en er dan een 325 of groter in te leggen. Kan eigenlijk net wel hetgene zijn dat ik zoek te doen. Maar ik ben bang dat ik dan ineens te veel hooi op mijn vork neem. Wie o wie heeft hetzelfde gedaan en wil mij uitleggen hoe hij dit ervaren heeft?
          - heb je makkelijk een ander blok gevonden? Hoeveel kostte dit je?
          - heb je veel hinder ondervonden bij het wisselen? Hoeveel verrassingen ben je nog tegengekomen?
          - waar heb je dit gedaan en hoeveel heeft het wisselen opzich je gekost?
          - wat heb je met het 320 blok gedaan?

          Merci
          Last edited by ; 11/11/2011, 15:40.

          Comment


          • Daxter heeft z'n blok uit Duitsland gehaald, hij heeft eigenlijk geluk gehad want het zijne had na revisie amper 80 km gelopen, maar hij heeft er wel de prijs voor moeten betalen natuurlijk (1500 eur dacht ik). Dan heeft hij dit met behulp van Asserti en CAS van het forum hier het blok laten inbouwen, voor 300 eur ofzo.

            Het 320i blok staat nu bij CAS buiten onder een hoes dacht ik.

            Het blokje in mijn 320i heeft maar 152k km gelopen, maar kleppen moeten afgeregeld worden etc, en blok draait niet mooi momenteel, daarom dacht ik om er een 2.5 in te laten leggen, maar 't is een VVFL die nog zeer mooi is, dus dan was er ook ff twijfel om het ori blok erin te laten en in orde te laten zetten. Maar omdat ik mijn zinnen op iets anders gezet heb, zie ik me genoodzaakt hem weer te verkopen, samen met m'n 316.

            E30SHOP.be
            - Alles voor uw BMW E30.
            Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
            En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Beton Bekijk Berichten
              Dus een 320 kopen en er een 325 of groter blok inleggen is wat jullie me aanraden. Maar dan moet ik wel nog een blok vinden. En dan moet mijn 320 blok ook terug verkocht geraken. Lijkt me makkelijker gezegd dan gedaan. En thuis heb ik niet de middelen om er een blok uit te takelen en er een nieuw in te laten zakken, dus dat zou dan ergens anders moeten gebeuren. Iets dat me waarschijnlijk ook wel een duit zal kosten. Daarmee dat ik denk dat het misschien toch beter is direct een 325 te zoeken. Maar wie weet kunnen jullie me overtuigen.

              Dat brengt me bij de volgende vraag. Ik heb gehoord dat er nu ook in België "openbare werkplaatsten" aan het ontstaan zijn. Dus waar je betaalt voor bvb. een dag en dat je dan een ganse dag alle nodige gereedschap en infrastructuur mag gebruiken. heeft er iemand hier al ervaring mee (plaats, kost, kwaliteit,..)?

              En als ik hem als classic laat verzekeren, scheelt het dan zo veel qua kost of ik nu een 320 of een dikkere inschrijf? Daar heb ik mezelf nog niet in verdiept maar jullie zullen me hier wel zeker op kunnen antwoorden.

              En met de waarde vd wagen met een eventuele verkoop (of wissel) later in gedachten is het misschien net wel een investering voor een 325 te gaan lijkt mij? Of heb ik dat mis?

              En ja oordelen over het rijgedrag van een 5 kan ik moeilijk doen op basis van filmpjes, al vind ik ze wel zeer interessant. Dus ik zoek nog iemand die met een e30 en een e28 gereden heeft en kan zeggen hoe groot het verschil in sportieve rij-ervaring is.

              Ik volg met groot enthousiasme. Merci heren!
              Oorspronkelijk geplaatst door Beton Bekijk Berichten
              Allez om eerlijk te zijn lijkt mij dat net wel de max en zéér leerrijk om eerst een 320 te kopen en er dan een 325 of groter in te leggen. Kan eigenlijk net wel hetgene zijn dat ik zoek te doen. Maar ik ben bang dat ik dan ineens te veel hooi op mijn vork neem. Wie o wie heeft hetzelfde gedaan en wil mij uitleggen hoe hij dit ervaren heeft?
              - heb je makkelijk een ander blok gevonden? Hoeveel kostte dit je?
              - heb je veel hinder ondervonden bij het wisselen? Hoeveel verrassingen ben je nog tegengekomen?
              - waar heb je dit gedaan en hoeveel heeft het wisselen opzich je gekost?
              - wat heb je met het 320 blok gedaan?

              Merci
              Daxter's verhaal:

              1x 318iA cabrio gehad, zalig ding. 1x 318i coupé gehad maar wou dan weer een cabrio. Aangezien iedereen zo gek deed over een sixpack, heb ik geopteerd voor een 320i. Uiteindelijk stelde dat dik teleur plus ik had wel wat problemen met de motor. Er stond immers ook al 260000km op. Toen ik hem dan bij QSR had binnengestoken en 400 euro aan werken heb betaald, lekte hij een maand later water.
              Ik was die kar kots- & kotsbeu dus ik stond op't punt een Z4 te kopen.
              Toen stond weer iedereen te roepen dat ik een 2.5i moest kopen. Dat zou een oplossing kunnen geweest zijn, maar dan koop je een blok voor 700 euro met +150000km op. De kans op kosten zoals bij de gewone 2.0i was dus reëel.
              Op een dag zag ik dan een 2.7i te koop staan op ebay.de, helemaal gereviseerd met 80 (!!!!!!!!!!) km. 1511,99 (na de komma ben ik niet meer zeker) betaald en Asserti van hier heeft 'em erin gelepeld voor mij.
              Wat heb ik gedaan met de 2.0i? Achtergelaten. 't Blok was goed op't waterlek na. Je moet bedenken: Met m'n Vito naar Duitsland gereden op de 2.7i te gaan halen. Dan terug naar huis. Motorblok afzetten bij Asserti. Dan de 320i naar de werkplaats rijden en engines swappen. Met de 327i naar huis en met de Vito naar de werkplaats om de 2.0i in te laden. En dat was het probleem. Zonder kraan kreeg ik die 2.0 er niet uit. De Vito was namelijk nagelnieuw en 'k wou de bumpers niet om zeep helpen
              Enige echte verrassing dat we waren tegengekomen was dat de cardan niet pastte omdat de versnellingsbak langer was bij het nieuwe blok en de cardan dus korter moest zijn. Asserti had er ééntje liggen voor 50 euro, dus dat was ook weer handig opgelost
              Last edited by ; 11/11/2011, 15:51.

              Comment


              • Een E28 is in standaard trim echt een boot...maar die zijn dan ook gemaakt om comfortabel te cruisen, niet om hard mee te rijden (maar het kan wel, mits aanpassing van ophanging enz)

                Ikzelf heb 2 jaar lang bezig geweest met een auto te zoeken, het ene moment al intensiever als het andere. Ook ik stond in twijfel welke motorisatie te kiezen en na 2 jaar rondsnuffelen ben ik tot de volgende constatering gekomen:
                - Het moest een E30 318is of 325i worden, welke de juiste motorisatie is weet ik vandaag nog altijd niet
                - Het mocht enkel en alleen een 320i zijn als de carosserie echt in zeer mooie staat was + hij niet duur was, motor hoefde gewoon te rijden maar moest niet super zijn...ook hoge KMstand is dan minder een probleem (met het oog op een motorswap dus)
                - Een goeie 325i coupé is net zo moeilijk te vinden als een mooie 318is
                - Ze kosten +- evenveel
                - Een 6 cilinder kost meer in onderhoud/verzekering/taxen/verbruik/... maar is wel iets krachtiger. (uiteindelijk beseft dat de kosten niet opwegen tegen de voordelen van een 325i)
                - Een 4 cilinder is meer toerenhappy dan een 6 cilinder, iets die zeer goed past bij mijn rijstijl

                Bij mij is het uiteindelijk een 318is geworden.

                Een E21 heb ik ook lang naar zitten kijken en wil ik eigenlijk nog altijd hebben. Ik wil ook echt graag eens met een potente E21 rijden, maar dat blijkt niet zo eenvoudig om geregeld te krijgen. Ik ben uiteindelijk afgestapt van het idee om een E21 in huis te halen, puur omdat ik effectief wil rijden met mijn auto's. Er werd mij aangeraden toch voor de E30 te gaan omdat ze betrouwbaarder zijn en rijden zoals een auto van 10 jaar oud ipv ééntje van 30 jaar oud. De E30 zou een beter stuurgevoel moeten hebben met modernere techniek die betrouwbaarder is...de keuze was dus eigenlijk voor de hand liggend om voor een E30 te gaan...maar ja, dat neusje van een E21 doet je toch zo makkelijk twijfelen é
                Captain Turbo
                General Von Driftenstein

                Oorspronkelijk geplaatst door C_X
                Ik wil eens met een nieuwe z4 rijden

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Daxter Bekijk Berichten
                  Ik hoor natuurlijk wel dat dat ne 6 cilinder is, ik vind dat gewoon niet speciaal. Dan hoor ik liever de 6 cilinder boxer



                  Allé gast, wa zegde nu? Mijne Scudo was zelfs rapper
                  Uw 320 had ondertussen ook al waarschijnlijk 30 pk verloren ofzo
                  2012 E92 Bmw 335i DKG
                  1991 E30 320i

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Ambi Bekijk Berichten
                    Uw 320 had ondertussen ook al waarschijnlijk 30 pk verloren ofzo
                    Gij se billenkletser !

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door PJH Bekijk Berichten
                      Een E28 is in standaard trim echt een boot...maar die zijn dan ook gemaakt om comfortabel te cruisen, niet om hard mee te rijden (maar het kan wel, mits aanpassing van ophanging enz)

                      Ikzelf heb 2 jaar lang bezig geweest met een auto te zoeken, het ene moment al intensiever als het andere. Ook ik stond in twijfel welke motorisatie te kiezen en na 2 jaar rondsnuffelen ben ik tot de volgende constatering gekomen:
                      - Het moest een E30 318is of 325i worden, welke de juiste motorisatie is weet ik vandaag nog altijd niet
                      - Het mocht enkel en alleen een 320i zijn als de carosserie echt in zeer mooie staat was + hij niet duur was, motor hoefde gewoon te rijden maar moest niet super zijn...ook hoge KMstand is dan minder een probleem (met het oog op een motorswap dus)
                      - Een goeie 325i coupé is net zo moeilijk te vinden als een mooie 318is
                      - Ze kosten +- evenveel
                      - Een 6 cilinder kost meer in onderhoud/verzekering/taxen/verbruik/... maar is wel iets krachtiger. (uiteindelijk beseft dat de kosten niet opwegen tegen de voordelen van een 325i)
                      - Een 4 cilinder is meer toerenhappy dan een 6 cilinder, iets die zeer goed past bij mijn rijstijl

                      Bij mij is het uiteindelijk een 318is geworden.

                      Een E21 heb ik ook lang naar zitten kijken en wil ik eigenlijk nog altijd hebben. Ik wil ook echt graag eens met een potente E21 rijden, maar dat blijkt niet zo eenvoudig om geregeld te krijgen. Ik ben uiteindelijk afgestapt van het idee om een E21 in huis te halen, puur omdat ik effectief wil rijden met mijn auto's. Er werd mij aangeraden toch voor de E30 te gaan omdat ze betrouwbaarder zijn en rijden zoals een auto van 10 jaar oud ipv ééntje van 30 jaar oud. De E30 zou een beter stuurgevoel moeten hebben met modernere techniek die betrouwbaarder is...de keuze was dus eigenlijk voor de hand liggend om voor een E30 te gaan...maar ja, dat neusje van een E21 doet je toch zo makkelijk twijfelen é
                      Dus mag ik dan concluderen dat je nogal wat chance hebt gehad bij het vinden van een blok en het wisselen enal? Allez dus dat dat bij mij niet gegarandeerd even gemakkelijk zou gaan allemaal.

                      Vind het persoonlijk wel echt cool om het zoals jij gedaan hebt te doen. Weet je wat het scheelt om een 320 ipv een 325 te verzekeren als classic?

                      En je zegt dat de 320is meer een toerenmotor is, dat verbaast mij nu echt. Dacht echt dat de 6cilinder de toerenmaker was.

                      En weten jullie of hetzelfde soms gedaan wordt met 5-series? Bvb van een 520 een 525 maken? Zijn dit exact dezelfde motoren als in de 3-serie of niet qua grootte en bevestigingspunten enzo?

                      Comment


                      • Zou ne 6 cylinder meer kilometers op de teller kunnen zetten dan een 4 cylinder?

                        Niet dat dit er veel toe doet, maar vroeg mij dit gewoon af


                        Ja PJH nen e21 da is precies een schoon vrouw éh ( maar dan met wa minder verstand )

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Beton Bekijk Berichten
                          Dus mag ik dan concluderen dat je nogal wat chance hebt gehad bij het vinden van een blok en het wisselen enal? Allez dus dat dat bij mij niet gegarandeerd even gemakkelijk zou gaan allemaal.

                          Vind het persoonlijk wel echt cool om het zoals jij gedaan hebt te doen. Weet je wat het scheelt om een 320 ipv een 325 te verzekeren als classic?

                          En je zegt dat de 320is meer een toerenmotor is, dat verbaast mij nu echt. Dacht echt dat de 6cilinder de toerenmaker was.

                          En weten jullie of hetzelfde soms gedaan wordt met 5-series? Bvb van een 520 een 525 maken? Zijn dit exact dezelfde motoren als in de 3-serie of niet qua grootte en bevestigingspunten enzo?
                          Ik denk dat ik het wat onduidelijk heb verwoord. Ik heb helemaal geen swap gedaan, ik heb gewoon een E30 318is gekocht (1.8 4 cilinder met 16 kleppen).

                          Ik bedoelde dat, indien ik een 320i zou kopen, ik enkel ééntje moest hebben als die optisch in perfecte staat was en neit te duur was, gezien er toch kosten zouden aan zijn om hem sneller te maken (2.5 of 2.7 dus)


                          Een 318is is inderdaad, net zoals de 320is, een motor die toeren nodig heeft. Een 320i en een 320is is trouwens niet hetzelfde. De 320i heeft 6 cilinders en 129pk, een 320is heeft 4 cilinders en 195pk.

                          De E30 en E34 modellen hebben dezelfde motoren, namelijk het M20 type. Een 2.5 uit een 5 reeks E34 past dus perfect in een E30 2.0 bijvoorbeeld...de E28 is dacht ik een andere motor
                          Captain Turbo
                          General Von Driftenstein

                          Oorspronkelijk geplaatst door C_X
                          Ik wil eens met een nieuwe z4 rijden

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door PJH Bekijk Berichten
                            Ik denk dat ik het wat onduidelijk heb verwoord. Ik heb helemaal geen swap gedaan, ik heb gewoon een E30 318is gekocht (1.8 4 cilinder met 16 kleppen).

                            Ik bedoelde dat, indien ik een 320i zou kopen, ik enkel ééntje moest hebben als die optisch in perfecte staat was en neit te duur was, gezien er toch kosten zouden aan zijn om hem sneller te maken (2.5 of 2.7 dus)


                            Een 318is is inderdaad, net zoals de 320is, een motor die toeren nodig heeft. Een 320i en een 320is is trouwens niet hetzelfde. De 320i heeft 6 cilinders en 129pk, een 320is heeft 4 cilinders en 195pk.

                            De E30 en E34 modellen hebben dezelfde motoren, namelijk het M20 type. Een 2.5 uit een 5 reeks E34 past dus perfect in een E30 2.0 bijvoorbeeld...de E28 is dacht ik een andere motor
                            E34 heeft ook nog de M50 blokken gehad
                            mijn autootjes:

                            Volvo V60 D3 R-Design 2021
                            Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                            Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door PJH Bekijk Berichten
                              Ik denk dat ik het wat onduidelijk heb verwoord. Ik heb helemaal geen swap gedaan, ik heb gewoon een E30 318is gekocht (1.8 4 cilinder met 16 kleppen).
                              Mijn fout, ik doelde eigenlijk op Daxter die wel een swap gedaan heeft. Had de 2 reacties direct na elkaar gelezen en vergist.

                              Ik denk dat ik nog steeds als plan A zal zoeken achter een 325i, als plan B achter een 318is en als plan C achter een 320i met een swap in het achterhoofd.

                              Of een 525i, ze zijn allemaal zo mooi haha

                              Hoe reëel schatten jullie de kans in dat ik voor een schappelijke prijs een deftige 2.5 motor vind? Want plan C lijkt mij het mooist maar ook het moeilijkst

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Beton Bekijk Berichten
                                Mijn fout, ik doelde eigenlijk op Daxter die wel een swap gedaan heeft. Had de 2 reacties direct na elkaar gelezen en vergist.

                                Ik denk dat ik nog steeds als plan A zal zoeken achter een 325i, als plan B achter een 318is en als plan C achter een 320i met een swap in het achterhoofd.

                                Of een 525i, ze zijn allemaal zo mooi haha

                                Hoe reëel schatten jullie de kans in dat ik voor een schappelijke prijs een deftige 2.5 motor vind? Want plan C lijkt mij het mooist maar ook het moeilijkst
                                reken op een 1000 tot 1500€ voor een goede gereviseerde motor

                                je kan voor een 500€ wel een motor vinden maar aangezien ze meestal 20 jaar of ouder zijn , kan je beter bepaalde zaken vernieuwen vooraleer in te bouwen & kan je goedkoper gediend zijn(of duurder indien je pech hebt)
                                mijn autootjes:

                                Volvo V60 D3 R-Design 2021
                                Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                                Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                                Comment


                                • Ook ff reageren, wegens ervaring met de alle genoemde BMW's.

                                  In E21 is een 323i de beste keuze. Wil je er één die goed rijdt en stuurt, zou je er al één met servostuur en sperdifferentieel moeten kunnen vinden, maar dat is iets als zoeken naar een speld in een hooiberg. Als je er zo één kan vinden, zal de prijs er ook naar zijn.
                                  Heel algemeen gesteld: de E21 is al wat ouder, dus ofwel zal je eerder een 'restauratieproject' vinden ofwel één die volledig in orde staat tegen hogere prijs.
                                  Qua looks is een E21 wel een absolute voltreffer.

                                  In E28 is er pas rijplezier vanaf de 528i (184 pk). In de E28 is een verschil van motortype is tussen wat ze vroeger de 'kleine' en de 'grote' zescilinders noemden. De 520i heeft hetzelfde motortype als in de 3-reeks: een 2 liter zescilinder met 129 pk type M20 (zelfde motortype als in E30 320i/325i).
                                  Een 'specialeke' in de E28 was de 525e (êta): een 2,7 liter grote M20 met 129 pk, waarvan het blok vaak wordt gebruikt voor de 2,7 liter versies in de E30's (simpel gesteld kan je met een êta onderblok in combinatie met een kop van een 325i M20 in grote lijnen zowat een 190 pk halen)
                                  BTW, in de eerste opvolgers van de E28, de E34 vond je de M20 ook nog terug (520i/525i - 129pk/170pk), tot ze vervangen werden door de 24V versies M50 met 150/192 pk.
                                  Vanaf de E28 525i tref je het M30 motortype aan. Daar bestaan op zich meer afgeleiden van: 2.8i, 3.0i, 3.2i, 3.5i....
                                  Origineel levert de 525i 143pk in de E28 en dan heb je een op zich vlotte sedan, maar je moet er geen sportieve auto van verwachten. In het geheel eigenlijk is een E28 vooral een vlotte kilometervreter en minder geschikt voor kleine achterbaantjes, wegens zijn hogere gewicht.
                                  Een goede E28 is wel minder gemakkelijk te vinden als een E30.

                                  In E30 is het aanbod veel groter en die zijn ook relatief 'jonger'.
                                  Als je 'sportief' rijplezier zoekt, zijn er eigenlijk maar 2 alternatieven: een 325i of een 318iS.
                                  Bij de 325i kan je besparen op de kosten op het vlak van de jaarlijkse verkeersbelasting, door te beginnen met een 320i en daar dan een andere motor in te planten (325i of 327i). Voor de jaarlijkse tax is dat dan een 320i, omdat je onder de kap het verschil niet ziet tussen een 320i en een 325i.
                                  Al bij al is de zescilinder 325i 'zwaarder': qua vermogen en volgens de cijfers is die sneller dan een 318iS, maar in de praktijk zal je zelfs met een 325i al veel moeite moeten doen om de lichtere 318iS van u af te schudden.
                                  Op zich rijdt een 320i niet slecht en haalt die 'eerlijke' cijfers voor een 2 liter, maar hij haalt zijn prestaties niet moeiteloos. Ik heb een E30 320i cabrio en mijn schoonbroer had een E30 325i cabrio: als hij vlot reed met de 325i, moet je het gaspedaal al heel diep vloeren met de 320i om mee te kunnen met de 325i. Als je eens met de 2 versies probeert, zal je dat verschil snel voelen. Bij een 325i gaat alles veel vlotter en zonder de auto geweld te moeten aandoen.

                                  Qua rijgedrag, rijdt een E30 stukken moderner en lichtvoetiger dan zowel de E21 als de E28 en is dus de absolute aanrader (zeker als ik naar uw alternatief kijk, de porsche 924/944).
                                  De keuze tussen een 325i/318iS is puur persoonlijk en de aanhangers van beide leveren al jaren een onbeslechte discussie over welke nu de betere keuze is (ongetwijfeld de 4-cilinder 320iS/M3 )

                                  Comment


                                  • De kutbak!

                                    Vandaag viel 'ie gewoon stil bij stationair draaien (voor het rode licht) en niet meer te starten.
                                    Soms bij warme motor duurde het wel langer voor hij aanschoot. Laatste keer dat ik hem poetste had ik hetzelfde probleem als nu, maar na een 10-tal keer startte hij wel. Nu totaal niet.

                                    Iemand enig idee?

                                    Nuja, als het ditkeer echt noemenswaardige kosten zijn (weeral) dan vliegt hij écht buiten. Ik heb zo'n liefde-haat-verhouding met die kutbak. Grrr!

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Beton Bekijk Berichten
                                      Dus mag ik dan concluderen dat je nogal wat chance hebt gehad bij het vinden van een blok en het wisselen enal? Allez dus dat dat bij mij niet gegarandeerd even gemakkelijk zou gaan allemaal.

                                      Vind het persoonlijk wel echt cool om het zoals jij gedaan hebt te doen. Weet je wat het scheelt om een 320 ipv een 325 te verzekeren als classic?

                                      En je zegt dat de 320is meer een toerenmotor is, dat verbaast mij nu echt. Dacht echt dat de 6cilinder de toerenmaker was.

                                      En weten jullie of hetzelfde soms gedaan wordt met 5-series? Bvb van een 520 een 525 maken? Zijn dit exact dezelfde motoren als in de 3-serie of niet qua grootte en bevestigingspunten enzo?
                                      Ik heb -zoals altijd - een goei portie geluk. Tot vandaag. Kar viel stil aan stationair draaien, zonder reden. Niet meer aan de praat gekregen.
                                      Kopen?

                                      Comment


                                      • + YouTube Video
                                        ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Daxter Bekijk Berichten
                                          De kutbak!

                                          Vandaag viel 'ie gewoon stil bij stationair draaien (voor het rode licht) en niet meer te starten.
                                          Soms bij warme motor duurde het wel langer voor hij aanschoot. Laatste keer dat ik hem poetste had ik hetzelfde probleem als nu, maar na een 10-tal keer startte hij wel. Nu totaal niet.

                                          Iemand enig idee?

                                          Nuja, als het ditkeer echt noemenswaardige kosten zijn (weeral) dan vliegt hij écht buiten. Ik heb zo'n liefde-haat-verhouding met die kutbak. Grrr!
                                          Hèhè..
                                          Hopelijk is het iets kleins.

                                          Of cab weg en een goed iS'je in de plaats? Die ene zwarte staat nog te koop!

                                          Edit; te laat!


                                          BMW E30 318iS '89
                                          BMW E28 520i '84
                                          BMW E34 535i '88

                                          Comment

                                          Working...
                                          X