Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW E30: 25 jaar v.3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Een startmotor werkt simpel. Als ge uw sleutel draait om te starten, dan zet ge spanning op een spoel van de startmotor. Die spoel zorgt er voor dat het tandwiel van de startmotor in het vliegwiel schuift.
    Dat tandwiel heeft een bepaalde vorm, waardoor het in samenwerking met een 1-weg lager, altijd in het vliegwiel schuift. Zelfs al staat het tandwiel tand-op-tand met de tandkrans van het vliegwiel, het tandwieletje zal dan een beetje draaien om er in te schuiven. Als het dat niet doet, kan het zijn dat het tandwiel versleten is, of de lager vast zit. De krukas een beetje draaien (auto in versnelling zetten en wat duwen bijvoorbeeld), kan voor een betere uitlijning zorgen, zodat het tandwiel er toch in schuift.

    Eens dat tandwiel er is ingeschoven, zorgt een groot contact op de achterkant van die spoel er voor dat de motor begint te draaien. De motor krijgt dan rechtstreeks spanning van de batterij (dikke kabel, geen zekeringen). Als die motor draait, dan draait de krukas dus ook (tenzij er iets mis is met dat tandwiel natuurlijk).

    Een startmotor trekt zo ongeveer 150A (hangt af van motor tot motor). Een goed opgeladen (nieuwe) batterij kan ongeveer 450A startstroom leveren zonder onder de 9V te gaan. Meer dan voldoende dus.
    Als een batterij in slechte staat is, of ze is volledig ontladen, dan zorgt deze grote startstroom er voor dat de spanning direct enorm zakt (richting 4-5V). De motor heeft dan niet genoeg vermogen, dus begint niet te draaien.
    Omdat de spanning zo laag is, kan ook de spoel (die het tandwiel in het vliegwiel duwt, en ondertussen ook het contact voor de motor bedient) niet genoeg kracht leveren. De spoel zal dan gewoon terug naar rustpositie gaan.

    Als die spoel terug in rustpositie is, stijgt de batterijspanning natuurlijk terug, aangezien de motor geen stroom meer kan trekken doordat het contact open is.
    Omdat je nog steeds de sleutel in start-stand houdt, blijft je natuurlijk wel spanning op de spoel zetten. Dus vanaf de batterij spanning terug is gestegen, wordt die spoel opnieuw bekrachtigd.

    En dan begint de cyclus opnieuw. Telkens die spoel beweegt, hoor je een klik. Dus als je wil starten, en je hoort heel de tijd geklik, wil dat zeggen dat de batterij plat is.
    Na een tijdje stopt dat natuurlijk, want op de duur wordt de batterijspanning zo laag (die spoel trekt ook genoeg stroom) dat de spoel niet meer genoeg kracht kan leveren.


    Het probleem dat jij dus hebt, is dat de batterij plat is. Nu zeg je natuurlijk dat er een goede batterij heeft ingezeten, en hij dan hetzelfde deed.
    Dan lijkt mij de enige logische verklaring een kabelbreuk. Een vrij gemakkelijke zelfs, 1 van de 2 kabels die naar de batterij gaan heeft een breuk. Zolang je weinig stroom vraagt, is alles goed. Eens dat omhoog gaat, begint de kabel op de plaats waar hij beschadigd is enorm warm te worden. Deze neemt al het vermogen op, en doet de spanning in de auto zelf dus zakken.

    Ik stel voor dat je volgende zaken controleert met een multimeter:
    - batterij spanning in rust (afgekoppeld) (als dit lager is dan 12V zoek dan een andere voor je volgende test doet)
    - batterij spanning in rust (aangekoppeld)
    - batterij spanning tijdens starten
    - startmotor spanning tijdens starten (meten op die kabel die tussen de spoel en de motor loopt)

    Comment


    • zalig, een echt informatieve post

      Comment


      • Ik heb ook weer wat kosten gedaan aan de mijne:
        2 bumperstops voor in de veerpoot.
        Motorkapafdichtingrubber. Hierlangs lekt water in de batterijbak

        Dit weekend heb ik de veerpoten nog afgeschuurd want ze hadden precies een laagje witte verf op hun. Dat heb ik er makkelijk afgekregen en ze zien er netter uit nu. Dan heb ik de superroestige hitteschilden achter de remmen ook afgeschuurd en gespoten. Samen met die nieuwe rubbers gaan de veerpoten er weer deftig uitzien met oog op goedkeuring bij de geometriekeuring. Des te meer kans dat ze niet gaan zeiken als ik buiten tolerantie val en dergelijke.
        Maandag laat ik de ophanging plaatsen en de garage kijkt mijn carburator ook na. Het ding moet beneden de 3,5% CO blijven, meer niet. Dan de lichten nog afstellen en we kunnen een groene kaart gaan halen.

        Al bij al kost het toch een boel geld die ik liever niet uitgeef maar het is de enige manier om door die verrekte keuring te komen.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Soundstorm Bekijk Berichten
          Een startmotor werkt simpel. Als ge uw sleutel draait om te starten, dan zet ge spanning op een spoel van de startmotor. Die spoel zorgt er voor dat het tandwiel van de startmotor in het vliegwiel schuift.
          Dat tandwiel heeft een bepaalde vorm, waardoor het in samenwerking met een 1-weg lager, altijd in het vliegwiel schuift. Zelfs al staat het tandwiel tand-op-tand met de tandkrans van het vliegwiel, het tandwieletje zal dan een beetje draaien om er in te schuiven. Als het dat niet doet, kan het zijn dat het tandwiel versleten is, of de lager vast zit. De krukas een beetje draaien (auto in versnelling zetten en wat duwen bijvoorbeeld), kan voor een betere uitlijning zorgen, zodat het tandwiel er toch in schuift.

          Eens dat tandwiel er is ingeschoven, zorgt een groot contact op de achterkant van die spoel er voor dat de motor begint te draaien. De motor krijgt dan rechtstreeks spanning van de batterij (dikke kabel, geen zekeringen). Als die motor draait, dan draait de krukas dus ook (tenzij er iets mis is met dat tandwiel natuurlijk).

          Een startmotor trekt zo ongeveer 150A (hangt af van motor tot motor). Een goed opgeladen (nieuwe) batterij kan ongeveer 450A startstroom leveren zonder onder de 9V te gaan. Meer dan voldoende dus.
          Als een batterij in slechte staat is, of ze is volledig ontladen, dan zorgt deze grote startstroom er voor dat de spanning direct enorm zakt (richting 4-5V). De motor heeft dan niet genoeg vermogen, dus begint niet te draaien.
          Omdat de spanning zo laag is, kan ook de spoel (die het tandwiel in het vliegwiel duwt, en ondertussen ook het contact voor de motor bedient) niet genoeg kracht leveren. De spoel zal dan gewoon terug naar rustpositie gaan.

          Als die spoel terug in rustpositie is, stijgt de batterijspanning natuurlijk terug, aangezien de motor geen stroom meer kan trekken doordat het contact open is.
          Omdat je nog steeds de sleutel in start-stand houdt, blijft je natuurlijk wel spanning op de spoel zetten. Dus vanaf de batterij spanning terug is gestegen, wordt die spoel opnieuw bekrachtigd.

          En dan begint de cyclus opnieuw. Telkens die spoel beweegt, hoor je een klik. Dus als je wil starten, en je hoort heel de tijd geklik, wil dat zeggen dat de batterij plat is.
          Na een tijdje stopt dat natuurlijk, want op de duur wordt de batterijspanning zo laag (die spoel trekt ook genoeg stroom) dat de spoel niet meer genoeg kracht kan leveren.


          Het probleem dat jij dus hebt, is dat de batterij plat is. Nu zeg je natuurlijk dat er een goede batterij heeft ingezeten, en hij dan hetzelfde deed.
          Dan lijkt mij de enige logische verklaring een kabelbreuk. Een vrij gemakkelijke zelfs, 1 van de 2 kabels die naar de batterij gaan heeft een breuk. Zolang je weinig stroom vraagt, is alles goed. Eens dat omhoog gaat, begint de kabel op de plaats waar hij beschadigd is enorm warm te worden. Deze neemt al het vermogen op, en doet de spanning in de auto zelf dus zakken.

          Ik stel voor dat je volgende zaken controleert met een multimeter:
          - batterij spanning in rust (afgekoppeld) (als dit lager is dan 12V zoek dan een andere voor je volgende test doet)
          - batterij spanning in rust (aangekoppeld)
          - batterij spanning tijdens starten
          - startmotor spanning tijdens starten (meten op die kabel die tussen de spoel en de motor loopt)
          Als gij het dan zegt

          Dus, gij zegt dat het niet de startmotor is maar toch de batterij of tenminste een kabelbreuk.
          Zou het gewoon niet kunnen dat door al dat gekloot met koelvloeistof, de starter naar de zak is? Ik zal mij van't weekend is ne multimeter gaan kopen en eens zien. Hoe ik de starter moet uitmeten is een raadsel, daar kan je gewoon niet aan.

          Comment


          • Soundstorm : mooie post en goed verwoord.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Daxter Bekijk Berichten
              Als gij het dan zegt

              Dus, gij zegt dat het niet de startmotor is maar toch de batterij of tenminste een kabelbreuk.
              Zou het gewoon niet kunnen dat door al dat gekloot met koelvloeistof, de starter naar de zak is? Ik zal mij van't weekend is ne multimeter gaan kopen en eens zien. Hoe ik de starter moet uitmeten is een raadsel, daar kan je gewoon niet aan.
              In een zeer zeldzaam geval kan er koelwater in de startmotor gelopen zijn en is dat vastgeroest. Maar dat zit echt goed dicht, dus het zou mij verwonderen. Ook helpen enkele tikken met een hamer dan meestal.

              Het is wel al een tijdje geleden dat ik in een E30 motorruimte heb rondgehangen, maar volgens mij moet ge daar wel aan kunnen. Eventueel die rubberen flexibel van de luchtinlaat los, dan zou ge daar wel rechtstreeks zicht op hebben. Die kabel die ge moet meten op de startmotor zit trouwens bloot, geen isolatie rond.

              Ne multimeter is trouwens het eerste dat ge nodig hebt bij elektrische problemen

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Soundstorm Bekijk Berichten
                In een zeer zeldzaam geval kan er koelwater in de startmotor gelopen zijn en is dat vastgeroest. Maar dat zit echt goed dicht, dus het zou mij verwonderen. Ook helpen enkele tikken met een hamer dan meestal.

                Het is wel al een tijdje geleden dat ik in een E30 motorruimte heb rondgehangen, maar volgens mij moet ge daar wel aan kunnen. Eventueel die rubberen flexibel van de luchtinlaat los, dan zou ge daar wel rechtstreeks zicht op hebben. Die kabel die ge moet meten op de startmotor zit trouwens bloot, geen isolatie rond.

                Ne multimeter is trouwens het eerste dat ge nodig hebt bij elektrische problemen
                Ik zal dat zaterdag eens bekijken. Nochtans denk ik dat het langs boven echt niet bereikbaar is hoor. Luchtinlaat zit daar inderdaad, reservoir van de remvloeistof (?) en dan zo'n zwarte ufo die verticaal staat. Met fijne handjes kun je dan naar beneden toe gaan, maar zelfs met een hamer erop tikken is lastig. Ik vrees er dus voor, zeker als dat eruit moet

                Comment


                • uw inlaat gaat er wel af moeten ja. Bij mij zit de startmotor vast met slechts 1 inbus in de zijkant van het motorblok

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                    uw inlaat gaat er wel af moeten ja. Bij mij zit de startmotor vast met slechts 1 inbus in de zijkant van het motorblok
                    Grrrrrrrrrrrrrrr

                    Comment


                    • Zit vast met een inbus in het blok en 2 bouten in de versnellingsbak.

                      Flexibel van de luchtinlaat is echt voldoende. Ge moet gewoon maar met uw hand naar beneden kunnen om de meetpen op die kabel te duwen. Veel stelt da nie voor hé

                      Als hij gedemonteerd moet worden, dan lukt da wel langs onder.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Soundstorm Bekijk Berichten
                        Zit vast met een inbus in het blok en 2 bouten in de versnellingsbak.

                        Flexibel van de luchtinlaat is echt voldoende. Ge moet gewoon maar met uw hand naar beneden kunnen om de meetpen op die kabel te duwen. Veel stelt da nie voor hé

                        Als hij gedemonteerd moet worden, dan lukt da wel langs onder.
                        Ik kan hem beter in de garage binnen steken hoor. Als ik zie wat het allemaal nog wel zou KUNNEN zijn. Ooit zal de oorzaak dan wel aangepakt worden.
                        Nu zit ik dan te fakken om dat te meten, maar demonteren ga ik niet kunnen. Ik heb geen deftige krik en gezien hij op kiezelsteentjes staat moet ik zeker van die steuntjes hebben. Als ik al dat materiaal uitreken, dan kan ik hem beter wel gelijk laten depanneren

                        Comment


                        • Wie zegt er dat ge hem moet demonteren?

                          Al die garagisten mentaliteit hier. Onnodig stukken vervangen tot het werkt. Ipv eerst deftig diagnose te stellen.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Soundstorm Bekijk Berichten
                            Zit vast met een inbus in het blok en 2 bouten in de versnellingsbak.

                            Flexibel van de luchtinlaat is echt voldoende. Ge moet gewoon maar met uw hand naar beneden kunnen om de meetpen op die kabel te duwen. Veel stelt da nie voor hé

                            Als hij gedemonteerd moet worden, dan lukt da wel langs onder.
                            Oorspronkelijk geplaatst door Soundstorm Bekijk Berichten
                            Wie zegt er dat ge hem moet demonteren?

                            Al die garagisten mentaliteit hier. Onnodig stukken vervangen tot het werkt. Ipv eerst deftig diagnose te stellen.
                            Ik zei dus: ik krijg dat nooit gedemonteerd want 'k heb het materiaal daar niet voor wanneer jij zei "ge kunt dat wel langs onder demonteren", wat ik dus eigenlijk ook weer niet kan. Eigenlijk heb'k er sowieso de pest al in om aan te werken, maar soit.

                            Comment


                            • Èkes, Daxter, rijdt gij met ne Fiat Doblo?

                              E30SHOP.be
                              - Alles voor uw BMW E30.
                              Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                              En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Daxter Bekijk Berichten
                                Ik zei dus: ik krijg dat nooit gedemonteerd want 'k heb het materiaal daar niet voor wanneer jij zei "ge kunt dat wel langs onder demonteren", wat ik dus eigenlijk ook weer niet kan. Eigenlijk heb'k er sowieso de pest al in om aan te werken, maar soit.
                                ALS ge hem moet demonteren zei ik dus.

                                En met wat goede wil lukt dat met het materiaal dat ge hebt. Hem opkrikken, een wiel (of 2) onder het linker voorwiel, en ge kunt er u onder leggen. Zo heb ik dat ook al gedaan hoor
                                Het is nog steeds een simpele E30 waar ge niet eerst 5 bodemplaten van moet halen om daarna nog wat chassisverstevigingen te moeten verwijderen.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten
                                  Èkes, Daxter, rijdt gij met ne Fiat Doblo?
                                  Zo lelijk is dat nu ook weer niet hè, oké, er zijn een pak geilere auto's zoals een Golf3Variant, maar voor een LV is dat dik oké. Is ook nog goed afgewerkt. Zal trouwens nog maar van korte duur zijn. Dat gaat geen 6 maanden meer duren
                                  Overigens rijd ik gratis, ik draag er geen cent voor af en heb een tankpas. Wat kost uw stoof u?
                                  En zou jij graag ne verhuis en aansluitend wat kleine verbouwingen doen in een E30 dat niet rijdt, een veel te kleine clk of ne cayenne met een beige interieur? Al bij al zijn we nog blij dat'k die heb.

                                  Oorspronkelijk geplaatst door Soundstorm Bekijk Berichten
                                  ALS ge hem moet demonteren zei ik dus.

                                  En met wat goede wil lukt dat met het materiaal dat ge hebt. Hem opkrikken, een wiel (of 2) onder het linker voorwiel, en ge kunt er u onder leggen. Zo heb ik dat ook al gedaan hoor
                                  Het is nog steeds een simpele E30 waar ge niet eerst 5 bodemplaten van moet halen om daarna nog wat chassisverstevigingen te moeten verwijderen.
                                  We zien zaterdag dan wel ne keer.
                                  Last edited by ; 16/03/2012, 08:00.

                                  Comment


                                  • Soundstorm
                                    Honda S2000 2002
                                    BMW E30 318is 1990

                                    VW Polo 1.9TDI 2006

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Daxter Bekijk Berichten
                                      Zo lelijk is dat nu ook weer niet hè, oké, er zijn een pak geilere auto's zoals een Golf3Variant, maar voor een LV is dat dik oké. Is ook nog goed afgewerkt. Zal trouwens nog maar van korte duur zijn. Dat gaat geen 6 maanden meer duren
                                      Overigens rijd ik gratis, ik draag er geen cent voor af en heb een tankpas. Wat kost uw stoof u?
                                      En zou jij graag ne verhuis en aansluitend wat kleine verbouwingen doen in een E30 dat niet rijdt, een veel te kleine clk of ne cayenne met een beige interieur? Al bij al zijn we nog blij dat'k die heb.



                                      Akkoord, als 't zo goed als gratis is zou ik ook geen nee zeggen natuurlijk. Dacht dat je met een PSA reed? Of was die perto na die botsing?

                                      E30SHOP.be
                                      - Alles voor uw BMW E30.
                                      Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                                      En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten



                                        Akkoord, als 't zo goed als gratis is zou ik ook geen nee zeggen natuurlijk. Dacht dat je met een PSA reed? Of was die perto na die botsing?
                                        Eerste was een Jumpy uit 96, platte diesel, begrenst op 90, franse platen. Dat heb ik ronduit geweigerd.
                                        Dan een recentere Jumpy 120 mulitjet zoals mijn Scudo destijds (maar dat was een 140), Belgische platen. Daar heb ik op een periode van 3 weken een egr-klep doorgereden, 2x koelvloeistof lek waardoor de motor zelfs oververhitte, nen E30 op ne rotonde heb meegepakt en uiteindelijk heeft die het begeven toen ik 120 deed op't linkervak van de E313. Ineens viel dat spel uit, niets macheerde nog
                                        Nu een Doblo van 2011 op Franse platen, 's ochtens afgehaald, 's namiddags rijdt er een sjaloeki met z'n oude Astra tegen. Heel het spatbord vooraan is geplooid (was wel weeral in m'n recht) en is opgestuikt. Uiteindelijk hadden ze geen vrije auto's meer, dus ik rijd nu met een accidenté rond. Elke keer ik de deur open, kraakt dat spel gigantisch opdat alles opgestuikt is. Way to go

                                        Comment


                                        • Vanwaar die Franse platen eigenlijk?

                                          E30SHOP.be
                                          - Alles voor uw BMW E30.
                                          Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                                          En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X