Een startmotor werkt simpel. Als ge uw sleutel draait om te starten, dan zet ge spanning op een spoel van de startmotor. Die spoel zorgt er voor dat het tandwiel van de startmotor in het vliegwiel schuift.
Dat tandwiel heeft een bepaalde vorm, waardoor het in samenwerking met een 1-weg lager, altijd in het vliegwiel schuift. Zelfs al staat het tandwiel tand-op-tand met de tandkrans van het vliegwiel, het tandwieletje zal dan een beetje draaien om er in te schuiven. Als het dat niet doet, kan het zijn dat het tandwiel versleten is, of de lager vast zit. De krukas een beetje draaien (auto in versnelling zetten en wat duwen bijvoorbeeld), kan voor een betere uitlijning zorgen, zodat het tandwiel er toch in schuift.
Eens dat tandwiel er is ingeschoven, zorgt een groot contact op de achterkant van die spoel er voor dat de motor begint te draaien. De motor krijgt dan rechtstreeks spanning van de batterij (dikke kabel, geen zekeringen). Als die motor draait, dan draait de krukas dus ook (tenzij er iets mis is met dat tandwiel natuurlijk).
Een startmotor trekt zo ongeveer 150A (hangt af van motor tot motor). Een goed opgeladen (nieuwe) batterij kan ongeveer 450A startstroom leveren zonder onder de 9V te gaan. Meer dan voldoende dus.
Als een batterij in slechte staat is, of ze is volledig ontladen, dan zorgt deze grote startstroom er voor dat de spanning direct enorm zakt (richting 4-5V). De motor heeft dan niet genoeg vermogen, dus begint niet te draaien.
Omdat de spanning zo laag is, kan ook de spoel (die het tandwiel in het vliegwiel duwt, en ondertussen ook het contact voor de motor bedient) niet genoeg kracht leveren. De spoel zal dan gewoon terug naar rustpositie gaan.
Als die spoel terug in rustpositie is, stijgt de batterijspanning natuurlijk terug, aangezien de motor geen stroom meer kan trekken doordat het contact open is.
Omdat je nog steeds de sleutel in start-stand houdt, blijft je natuurlijk wel spanning op de spoel zetten. Dus vanaf de batterij spanning terug is gestegen, wordt die spoel opnieuw bekrachtigd.
En dan begint de cyclus opnieuw. Telkens die spoel beweegt, hoor je een klik. Dus als je wil starten, en je hoort heel de tijd geklik, wil dat zeggen dat de batterij plat is.
Na een tijdje stopt dat natuurlijk, want op de duur wordt de batterijspanning zo laag (die spoel trekt ook genoeg stroom) dat de spoel niet meer genoeg kracht kan leveren.
Het probleem dat jij dus hebt, is dat de batterij plat is. Nu zeg je natuurlijk dat er een goede batterij heeft ingezeten, en hij dan hetzelfde deed.
Dan lijkt mij de enige logische verklaring een kabelbreuk. Een vrij gemakkelijke zelfs, 1 van de 2 kabels die naar de batterij gaan heeft een breuk. Zolang je weinig stroom vraagt, is alles goed. Eens dat omhoog gaat, begint de kabel op de plaats waar hij beschadigd is enorm warm te worden. Deze neemt al het vermogen op, en doet de spanning in de auto zelf dus zakken.
Ik stel voor dat je volgende zaken controleert met een multimeter:
- batterij spanning in rust (afgekoppeld) (als dit lager is dan 12V zoek dan een andere voor je volgende test doet)
- batterij spanning in rust (aangekoppeld)
- batterij spanning tijdens starten
- startmotor spanning tijdens starten (meten op die kabel die tussen de spoel en de motor loopt)
Dat tandwiel heeft een bepaalde vorm, waardoor het in samenwerking met een 1-weg lager, altijd in het vliegwiel schuift. Zelfs al staat het tandwiel tand-op-tand met de tandkrans van het vliegwiel, het tandwieletje zal dan een beetje draaien om er in te schuiven. Als het dat niet doet, kan het zijn dat het tandwiel versleten is, of de lager vast zit. De krukas een beetje draaien (auto in versnelling zetten en wat duwen bijvoorbeeld), kan voor een betere uitlijning zorgen, zodat het tandwiel er toch in schuift.
Eens dat tandwiel er is ingeschoven, zorgt een groot contact op de achterkant van die spoel er voor dat de motor begint te draaien. De motor krijgt dan rechtstreeks spanning van de batterij (dikke kabel, geen zekeringen). Als die motor draait, dan draait de krukas dus ook (tenzij er iets mis is met dat tandwiel natuurlijk).
Een startmotor trekt zo ongeveer 150A (hangt af van motor tot motor). Een goed opgeladen (nieuwe) batterij kan ongeveer 450A startstroom leveren zonder onder de 9V te gaan. Meer dan voldoende dus.
Als een batterij in slechte staat is, of ze is volledig ontladen, dan zorgt deze grote startstroom er voor dat de spanning direct enorm zakt (richting 4-5V). De motor heeft dan niet genoeg vermogen, dus begint niet te draaien.
Omdat de spanning zo laag is, kan ook de spoel (die het tandwiel in het vliegwiel duwt, en ondertussen ook het contact voor de motor bedient) niet genoeg kracht leveren. De spoel zal dan gewoon terug naar rustpositie gaan.
Als die spoel terug in rustpositie is, stijgt de batterijspanning natuurlijk terug, aangezien de motor geen stroom meer kan trekken doordat het contact open is.
Omdat je nog steeds de sleutel in start-stand houdt, blijft je natuurlijk wel spanning op de spoel zetten. Dus vanaf de batterij spanning terug is gestegen, wordt die spoel opnieuw bekrachtigd.
En dan begint de cyclus opnieuw. Telkens die spoel beweegt, hoor je een klik. Dus als je wil starten, en je hoort heel de tijd geklik, wil dat zeggen dat de batterij plat is.
Na een tijdje stopt dat natuurlijk, want op de duur wordt de batterijspanning zo laag (die spoel trekt ook genoeg stroom) dat de spoel niet meer genoeg kracht kan leveren.
Het probleem dat jij dus hebt, is dat de batterij plat is. Nu zeg je natuurlijk dat er een goede batterij heeft ingezeten, en hij dan hetzelfde deed.
Dan lijkt mij de enige logische verklaring een kabelbreuk. Een vrij gemakkelijke zelfs, 1 van de 2 kabels die naar de batterij gaan heeft een breuk. Zolang je weinig stroom vraagt, is alles goed. Eens dat omhoog gaat, begint de kabel op de plaats waar hij beschadigd is enorm warm te worden. Deze neemt al het vermogen op, en doet de spanning in de auto zelf dus zakken.
Ik stel voor dat je volgende zaken controleert met een multimeter:
- batterij spanning in rust (afgekoppeld) (als dit lager is dan 12V zoek dan een andere voor je volgende test doet)
- batterij spanning in rust (aangekoppeld)
- batterij spanning tijdens starten
- startmotor spanning tijdens starten (meten op die kabel die tussen de spoel en de motor loopt)
Comment