Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door patatke Bekijk Berichten
    In België zijn er altijd omwegen blijkbaar . Soit ik ben blij dat ik mijn O-plaat heb. Werk jij voor die keuringsstations of de overheid, als je er zoveel van afweet?
    Oorspronkelijk geplaatst door Rochlans Bekijk Berichten
    Niemand die weet wat er zal gebeuren wanneer een wagen nu wordt uitgeschreven voor de wintermaanden, en volgend jaar opnieuw ingeschreven vanaf april?

    Wordt dit aanzien als nieuwe inschrijving en bijhorend nieuwe verkeersbelasting ?
    Ervaringsdeskundige wegens uit de hand gelopen auto-itis. Ik denk dat ik met mijn auto's zowat alle mogelijke situaties met de keuring meegemaakt heb (privé-auto's weliswaar). Plus ik probeer alle veranderingen zo goed mogelijk op te volgen, maar ik zit regelmatig toch nog eens fout hoor.

    @ Rochlans: kort geantwoord nee. Het lange antwoord is meer genuanceerd, omdat dat van veel factoren afhankelijk is : vanaf wanneer zou er effectief een nieuwe regeling ingaan + wat zal daarin staan? Gaat het over een auto -25 jaar, tussen 25-30 jaar of +30 jaar, enz.
    Qua BIV ben je vrijgesteld als je die 1 keer betaald hebt. Maar als de wet wijzigt en je datum van herinschrijving valt na de wetswijzigingen, is mijn gok dat je dan onder de nieuwe (vaak duurdere) regeling zal vallen. Als ze woord houden, blijft immers de oude verkeersbelasting waarschijnlijk maar behouden voor de auto's die nog effectief ingeschreven zijn.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
      In Wallonië hebben ze blijkbaar al prijs, daar zou vanaf 1 januari de verkeersbelasting verschuldigd blijven totdat de auto 30 jaar oud is
      Kwestie van de begroting te doen kloppen...
      http://www.bfov-fbva.be/nl/politieke...16-11-10-2015/
      Vervolg (van de BFOV-website, geldt enkel voor Wallonië):

      Naar aanleiding van onze berichten van 11 en 16 oktober 2015, houden we eraan u te informeren van onze ondernomen acties.
      De BFOV werd op donderdag 22 oktober 2015 ontvangen op het kabinet van minister Lacroix (PS), ingevolge zijn intenties die aangehaald werden in de pers, namelijk om de belastingen te verhogen voor de voertuigen van 25 tot 30 jaar.
      We zijn jammer genoeg verplicht om u te melden dat, niettegenstaande onze uitleg en aangehaalde argumenten, de minister op zijn standpunt blijft.
      Hieronder vindt u een aantal details in afwachting van de nog te ontvangen wetteksten die nog steeds in voorbereiding zijn.
      - Er worden geen overgangsmaatregelen voorzien;
      - Voor de voertuigen die ingeschreven zullen worden vanaf 1 januari 2016, met een gewone of met een "O"-plaat, zal er een volledige verkeersbelasting moeten betaald worden;
      - De voertuigen tussen 25 en 30 jaar, die reeds ingeschreven zijn, met een gewone of met een "O"-plaat zullen niet meer kunnen genieten van de forfaitaire verkeersbelasting, maar er zal een volledige verkeersbelasting aangerekend worden bij de aanvraag tot het betalen van de jaarlijkse verkeersbelasting;
      - Voor de voertuigen tussen 25 en 30 jaar, die u wenst in te zchrijven met een "O"-plaat, zal er vanaf 1 januari 2016, eveneens een Ecomalus moeten betaald worden op basis van de CO2 uitstoot. Indien deze waarden niet gekend zijn, zal er een forfaitair bedrag toegekend worden.
      - De BIV 'Bijzondere Inverkeersbelasting' blijft behouden op 61,50 EUR.
      Wat staat er u te doen?
      Dit blijft uiteraard de keuze van de eigenaar:
      - hetzij aanvaardt u om deze belastingsverhoging te betalen;
      - hetzij gaat u over tot het schrappen van de nummerplaat door uw voertuig van 25 tot 30 jaar uit te schrijven;
      - hetzij wacht u tot het voertuig de leeftijd van 30 jaar bereikt heeft om uw voertuig in (her) te schrijven;
      Conclusies BFOV!
      Het was onmogelijk om de minister te overtuigen en om overgangsmaatregelen te bekomen teneinde de echte liefhebbers niet te penaliseren.
      De regionalisatie van de bevoegdheden maakt het steeds moeilijker in deze materie.
      We blijven onze acties verder zetten om na te gaan welke stappen we nog kunnen ondernemen.
      Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

      Comment



      • E30SHOP.be
        - Alles voor uw BMW E30.
        Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
        En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

        Comment


        • zal je maar net geinvesteerd hebben om een auto volledig te restaureren en die op zijn 25jaar in te schrijven. kan je die 5jaar laten staan en daarna weer alle ophangingsrubbers, banden,... vervangen.
          nog maar te zwijgen van het waardeverlies, want wie gaat nu nog veel geld neertellen voor een 25jaar ding waar je de volle pot belasting moet op betalen. dat is hetzelfde nu met de waarde van een 20jarige die de oud ijzerprijs waard is, en een 25jarige die dan ineens een pak intressanter wordt (men garage staat vol met zulke gevallen).

          een voordeel voor mij is dat zowat al mijn autos ondertussen de 30 voorbij zijn en dus nog voordeliger worden, immers:
          -VEEL zeldzamer
          -goedkoop in belasting

          ben ik nu eens tevreden dat de verkeersbelasting bij ons in vlaanderen geregeld wordt en niet door de walen. wat ik weet, is dat er vollop zal gesjoemeld worden. chassisnr van een 1986'er auto in eentje van 92 lassen.
          als je 400€ wegenbelasting x 5jaar rekent, dan is dat al een leuk bedrag om dergelijke aanpassing door te voeren. men golf nadert ook de 30jaar, en diene zal die op de baan blijven en niet vervangen worden door golf3/4 als die 25jaar worden

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
            wat ik weet, is dat er vollop zal gesjoemeld worden. chassisnr van een 1986'er auto in eentje van 92 lassen.
            als je 400€ wegenbelasting x 5jaar rekent, dan is dat al een leuk bedrag om dergelijke aanpassing door te voeren.
            Dat gaat inderdaad wel gebeuren , wat ook niet te controleren valt denk ik? Er moet toch geen GVA bij dus..

            Even iets anders:
            Ik heb zonet een DAF 46 gekocht, de verkoper had deze nog gewoon oldtimer laten keuren, en niet keuring voor verkoop als oldtimer.
            Hij heeft het roze formulier aanvraag tot inschrijving gekregen op de autokeuring met stempels op.
            , maar zijn gegevens zijn er niet op ingevuld. Kan ik niet gewoon mij naam invullen en doorsturen naar de DIV? De keuring is vorige week gebeurd.
            Volgens mij is dit mogelijk?

            Comment


            • Denk t ook.
              Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
              Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
              Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

              Comment


              • Een ramp voor de liefhebbers

                Comment


                • Enkel Wallonië?
                  Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
                  Current:
                  1987 Mercedes-Benz W124 200D
                  1979 Mercedes-Benz W123 280E
                  1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
                  Ex:
                  1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
                  1976 Mercedes-Benz W123 250
                  1987 Mercedes-Benz W124 230E

                  1979 Mercedes-Benz W123 300d
                  1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
                  1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
                  1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
                  2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

                  1990 Mercedes-Benz C124 300CE
                  1980 Mercedes-Benz W123 280
                  1989 Mercedes-Benz W124 230E

                  Comment


                  • Voorlopig wel ja.
                    2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

                    1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

                    2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

                    2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
                      Vervolg (van de BFOV-website, geldt enkel voor Wallonië):

                      Naar aanleiding van onze berichten van 11 en 16 oktober 2015, houden we eraan u te informeren van onze ondernomen acties.
                      De BFOV werd op donderdag 22 oktober 2015 ontvangen op het kabinet van minister Lacroix (PS), ingevolge zijn intenties die aangehaald werden in de pers, namelijk om de belastingen te verhogen voor de voertuigen van 25 tot 30 jaar.
                      We zijn jammer genoeg verplicht om u te melden dat, niettegenstaande onze uitleg en aangehaalde argumenten, de minister op zijn standpunt blijft.
                      Hieronder vindt u een aantal details in afwachting van de nog te ontvangen wetteksten die nog steeds in voorbereiding zijn.
                      - Er worden geen overgangsmaatregelen voorzien;
                      - Voor de voertuigen die ingeschreven zullen worden vanaf 1 januari 2016, met een gewone of met een "O"-plaat, zal er een volledige verkeersbelasting moeten betaald worden;
                      - De voertuigen tussen 25 en 30 jaar, die reeds ingeschreven zijn, met een gewone of met een "O"-plaat zullen niet meer kunnen genieten van de forfaitaire verkeersbelasting, maar er zal een volledige verkeersbelasting aangerekend worden bij de aanvraag tot het betalen van de jaarlijkse verkeersbelasting;
                      - Voor de voertuigen tussen 25 en 30 jaar, die u wenst in te zchrijven met een "O"-plaat, zal er vanaf 1 januari 2016, eveneens een Ecomalus moeten betaald worden op basis van de CO2 uitstoot. Indien deze waarden niet gekend zijn, zal er een forfaitair bedrag toegekend worden.
                      - De BIV 'Bijzondere Inverkeersbelasting' blijft behouden op 61,50 EUR.
                      Wat staat er u te doen?
                      Dit blijft uiteraard de keuze van de eigenaar:
                      - hetzij aanvaardt u om deze belastingsverhoging te betalen;
                      - hetzij gaat u over tot het schrappen van de nummerplaat door uw voertuig van 25 tot 30 jaar uit te schrijven;
                      - hetzij wacht u tot het voertuig de leeftijd van 30 jaar bereikt heeft om uw voertuig in (her) te schrijven;
                      Conclusies BFOV!
                      Het was onmogelijk om de minister te overtuigen en om overgangsmaatregelen te bekomen teneinde de echte liefhebbers niet te penaliseren.
                      De regionalisatie van de bevoegdheden maakt het steeds moeilijker in deze materie.
                      We blijven onze acties verder zetten om na te gaan welke stappen we nog kunnen ondernemen.
                      Rechtstreeks uit de wandelgangen van de politici en iemand die mee onderhandelt : idem voor Vlaanderen enkel nog de discussie 30 of 40 jaar!!!!!!!!!!!

                      Comment


                      • Binnekort hier ook wrs. Grr kloteland.
                        Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
                        Current:
                        1987 Mercedes-Benz W124 200D
                        1979 Mercedes-Benz W123 280E
                        1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
                        Ex:
                        1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
                        1976 Mercedes-Benz W123 250
                        1987 Mercedes-Benz W124 230E

                        1979 Mercedes-Benz W123 300d
                        1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
                        1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
                        1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
                        2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

                        1990 Mercedes-Benz C124 300CE
                        1980 Mercedes-Benz W123 280
                        1989 Mercedes-Benz W124 230E

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Publisher Bekijk Berichten
                          Rechtstreeks uit de wandelgangen van de politici en iemand die mee onderhandelt : idem voor Vlaanderen enkel nog de discussie 30 of 40 jaar!!!!!!!!!!!
                          En hoe betrouwbaar is die bron?
                          Als ze er 40 van maken hang ik er aan voor de moeite.
                          Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
                          Current:
                          1987 Mercedes-Benz W124 200D
                          1979 Mercedes-Benz W123 280E
                          1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
                          Ex:
                          1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
                          1976 Mercedes-Benz W123 250
                          1987 Mercedes-Benz W124 230E

                          1979 Mercedes-Benz W123 300d
                          1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
                          1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
                          1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
                          2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

                          1990 Mercedes-Benz C124 300CE
                          1980 Mercedes-Benz W123 280
                          1989 Mercedes-Benz W124 230E

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door benzfreak Bekijk Berichten
                            En hoe betrouwbaar is die bron?
                            Als ze er 40 van maken hang ik er aan voor de moeite.
                            Dat wel
                            Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                            Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                            Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                            Comment


                            • Bij mijn weten is er op de site van BFOV nog nooit sprake geweest van 40 jaar, enkel het onder druk van Europa optrekken naar 30 jaar...

                              spijtig genoeg hebben we geen andere keus dan af te wachten wat ze nu weer uit hun mouw gaan schudden, ze hebben geld nodig, zoveel is duidelijk...

                              Comment


                              • Ze hebben geld nodig ... zolang de 190D en 200D dagelijks blijven bollen zal ik wel volle pot betalen... vanaf ze niet dagelijks hun dienst gaan blijven verder zetten, gaan ze uitgeschreven worden, en terug ingeschreven worden wanneer ze wel "oldtimer" zijn".
                                Benzine
                                '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                                '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                                '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                                '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                                Diesel
                                '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                                '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                                '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                                '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                                '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                                Comment


                                • Appelen en peren......

                                  Fiscale maatregelen en leeftijd van oldtimer zijn verschillende bevoegdheden. Fameuze stoten als de Vlaamse regering de leeftijd van oldtimers op zelfs 40 jaar bediscussieert zonder daartoe over enige bevoegdheid te beschikken.

                                  De leeftijd van oldtimer is vastgelegd in een Europese richtlijn, bedraagt 30 jaar en dient door de lidstaten uiterlijk tegen 2018 ingevoerd te worden. In België is nog niet geweten op welke datum de federale wetswijziging zal doorgevoerd worden.

                                  Fiscale maatregelen (BIV en jaarlijkse VB) zijn dan weer een Vlaamse bevoegdheid en de zogenaamde 'vergroening' van de verkeersfiscaliteit maakt deel uit van een voorontwerp van decreet, die nog voor het einde van 2015 door het Vlaams Parlement moet behandeld en gestemd worden.

                                  In plaats van geruchten van nauw betrokken onbekenden, hou ik mij liever aan concrete teksten, waaronder de beleidsbrief van de Vlaamse Minister van Financiën en Begroting of dit advies van 22/10/2015 van de Minaraad:
                                  Advies Mina-raad 22 oktober 2015

                                  Mevrouw de minister,
                                  Op 14 oktober 2015 ontving de Minaraad uw adviesvraag over het vermelde voorontwerp van Programmadecreet 2016. Op 19 oktober 2015 volgde de vraag om een spoedadvies over een amendement op het voorontwerp van decreet door de Vlaamse Regering.
                                  Overeenkomstig artikel 16 van het Decreet van 18 juli 2003 tot regeling van strategische adviesraden worden de adviezen in de regel verstrekt binnen een termijn van dertig dagen na de datum van de ontvangst van de adviesaanvraag. In geval van spoed, die met redenen wordt omkleed, kan de Vlaamse regering de termijn inkorten zonder dat hij minder dan tien werkdagen mag bedragen.
                                  Het verzoek om spoedbehandeling wordt in de brief, die de adviesvraag begeleidt,
                                  niet gemotiveerd.
                                  De Minaraad wenst met dit advies in te gaan op de milieu- en natuur-gerelateerde
                                  onderwerpen in het programmadecreet 2016, nl. de hervorming van de belasting
                                  op de inverkeerstelling (BIV) en de vergroening van de verkeersbelasting.
                                  Het programmadecreet heeft als doel:
                                  — De belasting op de inverkeerstelling (BIV) aan te passen in functie van de
                                  technologische evolutie sinds de invoering van de vergroende BIV voor nietleasing
                                  voertuigen in 2011.
                                  — De jaarlijkse verkeersbelasting aan te passen door bovenop de huidige sokkel
                                  van fiscale paardenkracht voor de tariefbepaling ook milieuparameters (met
                                  name brandstoftype, aanwezigheid roetfilter, luchtkwaliteit en CO2-uitstoot) toe
                                  te voegen voor nieuw ingeschreven (al dan niet tweedehandse) voertuigen
                                  (met uitzondering van leasingsvoertuigen).


                                  Zowel de beleidsbrief van de Minister als het advies van de Minaraad - die de concrete tekst van het voorontwerp van decreet voor ogen heeft gehad - spreken éénduidig over een gewijzigde verkeersbelasting voor NIEUW INGESCHREVEN voertuigen (nieuw of tweedehands).

                                  Met andere woorden moet je al minstens het onderscheid maken tussen nu al ingeschreven voertuigen en na de wetswijziging in te schrijven voertuigen.

                                  Als de wijzigingen al gestemd geraken, zal al wat voor die wijzigingen is ingeschreven, onder de oude regeling blijven vallen. Dus eens 25 jaar, O-plaat of daily plaat, je verkeersbelasting wordt een forfaitair bedrag. Zelfs als de federale wet de oldieleeftijd op 30 jaar zou brengen, blijft de oude fiscale regeling doorlopen op alle voertuigen die ingeschreven blijven en meer dan 25 jaar oud worden. Die krijgen fiscaal allemaal de oude forfaitaire verkeersbelasting. Alleen een O-plaat vanaf 25 zal niet meer kunnen de dag dat federaal een oldtimer maar met O-plaat zal kunnen ingeschreven worden vanaf 30 jaar.

                                  Voor de nog niet ingeschreven voertuigen is het een ander verhaal : daar blijft voorlopig de regeling oldtimer van toepassing op 25 jaar, maar is nog niet geweten of het voordeel verbonden zal worden aan de O-plaat of niet. Het is dus mogelijk dat je de volle pot verkeersbelasting moet betalen op je oldie bij dagelijks gebruik (daily -platen).

                                  De teksten zijn gemaakt en komen binnenkort voor het Parlement, dus nog afwachten wat er uiteindelijk van zal overblijven. Naar verwachting zal de vernieuwde BIV regeling er zeker doorkomen tegen 1/1/2016, maar qua verkeersbelasting is die datum niet zeker, het kan later worden of nog helemaal niet als het Parlement de minister terugfluit en haar huiswerk mag overdoen...

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Publisher Bekijk Berichten
                                    Rechtstreeks uit de wandelgangen van de politici en iemand die mee onderhandelt : idem voor Vlaanderen enkel nog de discussie 30 of 40 jaar!!!!!!!!!!!
                                    Domicilieren in Wallonië, daar valt voor weinig geld nog wel iets te vinden met een grote loods en ook nog eens met weinig K.I. . Fiscale vluchteling in eigen land.

                                    Ik zie het niet gebeuren maar alles kan, diesels zijn in NL ook 40 jaar, er zijn er daar bv.met een MB W126 300SD die eerst oldtimer waren en plots is het weer 2200 EUR taks per jaar.
                                    Last edited by ; 27/10/2015, 21:44.

                                    Comment


                                    • Als het 30 jaar wordt gaat mijn 124 2 jaar uitgeschreven worden...
                                      Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
                                      Current:
                                      1987 Mercedes-Benz W124 200D
                                      1979 Mercedes-Benz W123 280E
                                      1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
                                      Ex:
                                      1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
                                      1976 Mercedes-Benz W123 250
                                      1987 Mercedes-Benz W124 230E

                                      1979 Mercedes-Benz W123 300d
                                      1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
                                      1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
                                      1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
                                      2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

                                      1990 Mercedes-Benz C124 300CE
                                      1980 Mercedes-Benz W123 280
                                      1989 Mercedes-Benz W124 230E

                                      Comment


                                      • hou alles dat nu al op O plaat staat ingeschreven maar mooi op die O-platen... dat is mijn gedacht

                                        als ze het optrekken naar opeens 40 jaar... ik wil ze het écht wel eens zien doen om al die auto's van 25 tot 39 jaar op O plaat terug om te zetten naar een gewone keuring / inschrijving.

                                        Comment


                                        • dat wordt een moeilijk, binnekort wil ik huis verbouwen en komt er een garage van 11 meter, bedoeling was een caravan binnen te zetten maar zoals het er nu uitziet mss toch nog maar snel die 350 sdl op o-platen aanschaffen

                                          Comment

                                          Working...
                                          X