Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Als je te vroeg inschrijft, dan hebben "ze" je toch niet liggen ? ... dan heb je jezelf een peer gestoofd.

    Comment


    • Voor de berekening van de leeftijd telt men op de eerste van de maand sedert eerste inschrijving. Als je auto vanaf de 2de van de maand is ingeschreven, moest je wachten voor inschrijving tot de 1ste van de volgende maand om aan uw 25 jaar te geraken. Federaal berekende men dus aan 25 jaar + 1 maand voor de verkeersbelasting.
      Plaat onmiddellijk terugsturen en een maand later herinschrijven zou dan een oplossing geweest zijn.

      Sedert Vlaanderen zelf instaat voor de inning en de berekening, zit er overigens een fout in hun berekeningsmodule en geniet je in strijd met de wetsbepalingen al van het tarief oldtimer vanaf de dag dat de auto 25 jaar wordt. Klein voordeeltje voor de oldtimerbezitters dus.

      Comment


      • Is het dan nog wel interessant een auto van 90 of 91 te kopen? Of kan het zijn dat je volgend jaar eindelijk een wagen als oldtimer kan inschrijven en het plots 30j wordt en je hem 5j moet wegzetten
        Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
          Is het dan nog wel interessant een auto van 90 of 91 te kopen? Of kan het zijn dat je volgend jaar eindelijk een wagen als oldtimer kan inschrijven en het plots 30j wordt en je hem 5j moet wegzetten
          Dat is het hem juist: niemand kan u daar op dit moment écht een juist antwoord op geven

          Mijn gevoel zegt wel dat alles wat vandaag de dag reeds op O-plaat staat wel buiten schot zou kunnen blijven...

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
            Dat is het hem juist: niemand kan u daar op dit moment écht een juist antwoord op geven

            Mijn gevoel zegt wel dat alles wat vandaag de dag reeds op O-plaat staat wel buiten schot zou kunnen blijven...
            Voor mij wordt het moeilijk ... Als ik de kans krijg om mijn 200D op O-plaat te zwieren volgend jaar in december zou ik dat dan doen ?
            Ik wil die kar nog even als daily gebruiken, een 2 of 3 tal jaar... maar voor die nog langer als 5 jaar dagelijks te gaan gebruiken weet ik niet. Zeker aan +40.000km/jaar.

            Afwachten en zien wat het gaat worden...
            Benzine
            '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

            '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

            '68 VW 411 1700 (2011-2014)
            '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
            Diesel
            '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
            '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
            '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
            '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
            '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

            Comment


            • Het kan een goed of een slecht teken zijn dat de Vlaamse regering niet wakker blijkt te liggen over oldtimers. Momenteel betekent dat immers dat er quasi niets verandert voor oldtimers ondanks de zogenaamde 'vergroening' van de verkeersfiscaliteit.
              Anderzijds kan dit ook betekenen dat Vlaanderen ook niets gaat doen als federaal de leeftijd van oldtimer wordt opgetrokken tot 30 jaar. Dan zullen alle auto's van minder dan 30 jaar onder de 'gewone' regels van BIV en jaarlijkse verkeersbelasting vallen.

              Wanneer federaal de leeftijd gaat wijzigen en of er overgangsmaatregelen komen in Vlaanderen weet nog niemand.

              MAAR, zoals het nu in Vlaanderen is geregeld, is er 1 ding van groot belang : INGESCHREVEN ZIJN VOOR 1/1/2016!

              @ Liquid Lion : Voor de auto's van 1990 is het in feite NU dat je die moet inschrijven in Vlaanderen. Vermits de nieuwe tarieven in Vlaanderen maar van toepassing gemaakt worden op nieuwe inschrijvingen vanaf 1/1/2016, zullen de reeds ingeschreven auto's blijvend onder de oude tarieven van VKB vallen.

              Na 1/1/2016 blijft de grens voor het forfait in Vlaanderen voor de BIV van oldtimers ook nog van toepassing op auto's van 25 jaar, dus betaal je ook maar een BIV van 41,99 euro. Zelfs als ze de leeftijd voor oldtimers zonder overgangsmaatregelen optrekken, ben je toch al verlost van die BIV. Als er eventueel iets van overgang zou komen, zal dat waarschijnlijk ook enkel gelden voor de reeds ingeschreven voertuigen.

              Maar ingeschreven na 1/1/2016 en jonger dan 30 jaar, lopen inderdaad het risico terug VKB te moeten betalen, tenzij uitgeschreven en gestald tot ze 30 jaar worden.

              @ WV: de gewijzigde tarieven gelden maar voor inschrijvingen vanaf 1/1/2016. Als ze dat principe respecteren, blijven de oude tarieven doorlopen voor alles wat voor die datum reeds in ingeschreven. Zelfs als men dan ook voor Vlaanderen de leeftijd van oldtimer optrekt tot 30 jaar, zou dat voor uw voor 1/1/2016 ingeschreven auto niks mogen uitmaken.
              Behoudens wijzigingen zouden uw beide ingeschreven benzen onder de oude VKB moeten blijven vallen en daar geldt het forfait vanaf 25 jaar.
              Als je na 1/1/2016 op O-platen overschakelt, zal je, bij het optrekken van de oldieleeftijd tot 30 jaar zonder overgangsmaatregelen, zelfs meer VKB betalen dan je actueel betaalt (geen oldtimer meer en na 1/1/2016 heringeschreven valt onder de nieuwe tarieven....)

              Comment


              • Dus ik mag nu in principe gerust zijn. Dus als ik de huidige daily platen er laat ophangen betaal ik vanaf dat die 25 jaar is tot 30 jaar ook maar ±€40 belasting jaarlijks ? Geld dit ook als ik er O-platen wil ophangen voor dat die 30 jaar gaat worden ? Hij blijft dan op mijn naam staan alleen komt er dan een nieuwe nr-plaat op... maar dat is een nieuwe inschrijving zeker en dan is dat volle pot betalen...
                Benzine
                '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                Diesel
                '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door WV. Bekijk Berichten
                  Dus ik mag nu in principe gerust zijn. Dus als ik de huidige daily platen er laat ophangen betaal ik vanaf dat die 25 jaar is tot 30 jaar ook maar ±€40 belasting jaarlijks ? Geld dit ook als ik er O-platen wil ophangen voor dat die 30 jaar gaat worden ? Hij blijft dan op mijn naam staan alleen komt er dan een nieuwe nr-plaat op... maar dat is een nieuwe inschrijving zeker en dan is dat volle pot betalen...
                  Tenzij ze weer van gedacht veranderen, kan jij inderdaad beter afwachten en niks veranderen. Dan zou je vanaf december 2016 voor uw benz idd het oude bedrag van oldietarief moeten blijven verder betalen, op basis van de oude regeling (forfait vanaf 25 jaar zelfs met daily plaat).

                  Klopt : als je die in 2016 op O-plaat zet, is dat nieuwe inschrijving en kom je in het risicogebied : eerst zal je het iets hogere tarief oldie betalen (40 ipv 35) en als er geen overgang komt, riskeer je terug "gewone" verkeersbelasting aan uw been te hebben tot die 30 jaar is.

                  Kleine opmerking wel : als uw auto van 1991 nog geen 25 jaar is op de dag dat jij uw verkeersbelasting al moet betalen, betaal je in feite nog voor een tijd langer 'gewone verkeersbelasting'. Als jij hem bijvoorbeeld zou ingeschreven hebben in november, betaal je in 2016 nog de volle pot voor een jaar en zal je pas van het forfait genieten vanaf november 2017.
                  Veel mensen verschieten daarvan. Het forfait is pas van toepassing op de eerstvolgende verkeersbelasting NADAT de auto al 25 jaar is geworden.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
                    Voor de berekening van de leeftijd telt men op de eerste van de maand sedert eerste inschrijving. Als je auto vanaf de 2de van de maand is ingeschreven, moest je wachten voor inschrijving tot de 1ste van de volgende maand om aan uw 25 jaar te geraken. Federaal berekende men dus aan 25 jaar + 1 maand voor de verkeersbelasting.
                    Plaat onmiddellijk terugsturen en een maand later herinschrijven zou dan een oplossing geweest zijn.

                    Sedert Vlaanderen zelf instaat voor de inning en de berekening, zit er overigens een fout in hun berekeningsmodule en geniet je in strijd met de wetsbepalingen al van het tarief oldtimer vanaf de dag dat de auto 25 jaar wordt. Klein voordeeltje voor de oldtimerbezitters dus.
                    Dit klopt volgens mij niet.

                    Ik ben ooit op de dag van de 25ste verjaardag (was 10 april als ik me niet vergis) naar de oldtimerkeuring geweest, en de dag nadien verzekering en DIV, en heb het lage tarief betaald.
                    Moest het niet zo geweest zijn had ik het wel gevoeld want was een 5.0 v8

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
                      Tenzij ze weer van gedacht veranderen, kan jij inderdaad beter afwachten en niks veranderen. Dan zou je vanaf december 2016 voor uw benz idd het oude bedrag van oldietarief moeten blijven verder betalen, op basis van de oude regeling (forfait vanaf 25 jaar zelfs met daily plaat).

                      Klopt : als je die in 2016 op O-plaat zet, is dat nieuwe inschrijving en kom je in het risicogebied : eerst zal je het iets hogere tarief oldie betalen (40 ipv 35) en als er geen overgang komt, riskeer je terug "gewone" verkeersbelasting aan uw been te hebben tot die 30 jaar is.

                      Kleine opmerking wel : als uw auto van 1991 nog geen 25 jaar is op de dag dat jij uw verkeersbelasting al moet betalen, betaal je in feite nog voor een tijd langer 'gewone verkeersbelasting'. Als jij hem bijvoorbeeld zou ingeschreven hebben in november, betaal je in 2016 nog de volle pot voor een jaar en zal je pas van het forfait genieten vanaf november 2017.
                      Veel mensen verschieten daarvan. Het forfait is pas van toepassing op de eerstvolgende verkeersbelasting NADAT de auto al 25 jaar is geworden.

                      De mijne is van 12/91 en is op mijn naam ingeschreven in 01/11 . Dus gaat dan juist goed uitkomen
                      Benzine
                      '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                      '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                      '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                      '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                      Diesel
                      '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                      '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                      '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                      '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                      '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door donbrodka Bekijk Berichten
                        Dit klopt volgens mij niet.

                        Ik ben ooit op de dag van de 25ste verjaardag (was 10 april als ik me niet vergis) naar de oldtimerkeuring geweest, en de dag nadien verzekering en DIV, en heb het lage tarief betaald.
                        Moest het niet zo geweest zijn had ik het wel gevoeld want was een 5.0 v8
                        Vlaanderen? Dan is het normaal, daar krijg je het oldtimerforfait vanaf de dag dat de auto 25 jaar is bij inschrijving. Oude federale taks, Brussel en Wallonië geldt de wettelijke 25 jaar + 1 maand. Zie ook 1 van de voorbeelden op de site van de BFOV voor de nieuwe regeling in Wallonië.

                        Oorspronkelijk geplaatst door WV. Bekijk Berichten
                        De mijne is van 12/91 en is op mijn naam ingeschreven in 01/11 . Dus gaat dan juist goed uitkomen
                        Euh, net niet dacht ik. Op 1/11/2016 ga je nog voor een volledig jaar het volledige bedrag aan VKB moeten betalen, terwijl je auto een maand later in 12/2016 25 jaar wordt. Je zal dus pas voor het eerst van het forfait voor oldtimer kunnen genieten vanaf 1/11/2017.

                        Vroeger kon je 'besparen' door na die maand je plaat binnen te sturen, VKB terug te krijgen en dan als +25j opnieuw in te schrijven aan oldtimerforfait. Maar met de datum van 1/1/2016 in het achterhoofd kan je dat nu beter niet meer doen.

                        Comment


                        • Ik geraak er niet meer aan uit. Wat zou dit voor mijn wagen worden? Jaguar V12 5.3 eerste inschrijving GB 2-2-1988 oldtimer O-plaat B 31-3-2015
                          (O (......) O)

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door BoeD Bekijk Berichten
                            Ik geraak er niet meer aan uit. Wat zou dit voor mijn wagen worden? Jaguar V12 5.3 eerste inschrijving GB 2-2-1988 oldtimer O-plaat B 31-3-2015
                            Onder de huidige voorgestelde wijzigingen => ingeschreven voor 1/1/2016 en daardoor blijvend onder de huidige belastingtarieven. Zelfs al zouden ze de leeftijd voor oldtimers optrekken tot 30 jaar, blijft deze fiscaal onder het oude tarief vallen.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
                              Onder de huidige voorgestelde wijzigingen => ingeschreven voor 1/1/2016 en daardoor blijvend onder de huidige belastingtarieven. Zelfs al zouden ze de leeftijd voor oldtimers optrekken tot 30 jaar, blijft deze fiscaal onder het oude tarief vallen.
                              Laat ons hopen hé
                              (O (......) O)

                              Comment


                              • Nog anderhalve maand tijd... Da wordt kortdag? Maar ik lees vaak dat er federaal toch nog niets beslist is, dus voor hetzelfde geld veranderd er niets na 1 januari 16?
                                Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                                Comment


                                • Volgens mij zou dat nog wel eens met 3 maanden kunnen uitgesteld worden, zou niet de eerste keer zijn (met de nieuwe O nummerplaten was dat zo bv. )

                                  Comment


                                  • Poging tot samenvatting, je moet 2 hervormingen van elkaar onderscheiden:

                                    1. Belasting op de inverkeerstelling (BIV) en jaarlijkse verkeersbelasting (VKB) : gewestelijke overheden zijn bevoegd
                                    2. Inschrijving DIV en technische keuring : federale bevoegdheid

                                    1. BIV en VKB

                                    Wallonië => fiscaal gaan alle auto's jonger dan 30 jaar onderworpen worden aan de gewone BIV en VKB. Forfait oldtimer pas vanaf 30 jaar.

                                    Vlaanderen => nieuwe berekeningen voor BIV en VKB voor personenwagens (niet de leasingvoertuigen en lichte vracht) voor inschrijvingen vanaf 1/1/2016

                                    De vergroende BIV bouwt verder op vorige hervormingen en de streefdatum is 1/1/2016 voor de nieuwe inschrijvingen (er zou wel rekening worden gehouden met bestellingen in 2015 waar de levering pas kan gebeuren in 2016)

                                    De berekening van de VKB is nieuw en de streefdatum voor invoering is daar 1 april 2016 (dit betekent dat auto's ingeschreven tussen 1 januari en 1 april nog 1 jaar aan het oude tarief van VKB zullen belast worden, na dat jaar zal pas de nieuwe berekening voor die auto's toegepast worden)

                                    Auto's die ingeschreven staan op de DIV op datum van 31/12/2015 blijven getaxeerd aan de op dat ogenblik geldende oude tarieven. Dus als uw auto al oldtimertaks geniet, gaat die blijvend die taks genieten zolang die ingeschreven blijft op uw naam. Als je uw auto langer dan 25 jaar behoudt, gaat die vanaf 25 jaar het forfait kunnen genieten van de oude regeling.

                                    2. Inschrijving DIV en keuring

                                    Deze federale materie is geregeld bij koninklijke en ministeriële besluiten. In die regelingen wordt de definitie bepaald om een auto te kunnen inschrijven onder een O-plaat (oldtimer) en de verschillende regimes van technische keuring.

                                    Van belang voor oldtimers : een O-plaat kan aangevraagd worden vanaf 25 jaar, na éénmalige en enige keuring.

                                    De hervormingen waarover het hier gaat betreffende oldtimers, is het optrekken van de leeftijd tot 30 jaar. Dat betekent dan dat je maar een O-plaat gaat kunnen aanvragen voor auto's vanaf 30 jaar.
                                    En langs de andere kant het invoeren van een periodieke keuring (3-jaarlijks) voor die oldtimers.

                                    Hier nog geen concrete datum, behalve het feit dat Europa aandringt op wijzigingen voor 1 januari 2018.

                                    Omdat deze materie geregeld is bij KB/MB , kan het hier wel heel vlug gaan eens de minister de veranderingen wil doorvoeren.
                                    Wat het lot zal zijn van O-platers tussen de 25 en de 30 jaar op het vlak van de DIV/keuring, is nog niet geweten.

                                    TE ONTHOUDEN op fiscaal vlak voor de Vlaamse oldtimerliefhebbers:

                                    - heb je een ingeschreven auto/oldtimer voor 1/1/2016, verandert er fiscaal niets

                                    - schrijf je je auto/oldtimer in na 1/1/2016, geldt voorlopig in Vlaanderen nog steeds de leeftijd van 25 jaar als grens. De bedragen voor 25-jarige auto's zijn daarbij slechts marginaal verhoogd (van 41,66 nar 41,99 voor BIV en van 35,09 naar 40 euro VKB). MAAR die leeftijd is in Vlaanderen gekoppeld aan de leeftijd vermeld in de federale teksten, dus als die daar wijzigt, is het afwachten of er iets komt van overgangsmaatregelen. Zonder overgangsmaatregelen krijg je hetzelfde effect op de BIV/VKB als in Wallonië, bij de volgende berekening krijgt alles onder de 30 jaar terug de 'gewone' BIV/VKB aan zijn been.

                                    Comment


                                    • Mijn golfke is eerste keer ingeschreven in mei 1992; wil dit zeggen dat ik tot 30 jaar zal moeten wachten voor ik hem als oldtimer kan inschrijven?

                                      Comment


                                      • voor t moment ziet het er zo naar uit, maar nog niks is zeker.
                                        als ze de leeftijd in mei 2017 nog niet hebben opgetrokken (ze hebben tijd tot jan 201, kan je nog bij de gelukkige zijn

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                          voor t moment ziet het er zo naar uit, maar nog niks is zeker.
                                          als ze de leeftijd in mei 2017 nog niet hebben opgetrokken (ze hebben tijd tot jan 201, kan je nog bij de gelukkige zijn
                                          OK bedankt. Ik dacht dat België altijd vrij laat een richtlijn omzet in wet; laat ons hopen dat dit nu ook het geval is.

                                          Anders schrijf ik hem heel wss uit en gaat hij op blokken.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X