Moest de biv voor 2dehands wagens ook al niet lang zijn afgeschaft?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door mercedessldriver Bekijk BerichtenDus best auto nog dit jaar terug inschrijven (oude berekening verkeersbelasting) en dan in okt 2016 inschrijven als oldtimer. (indien statuut 25jaar nog bestaat)
Comment
-
@ Mercedesdriver: als je hem voor 1/1/2016 herinschrijft, betaal je nog voor 1 jaar de volle pot taks, maar omdat die voor 1/1/2016 is heringeschreven wordt die normaal gezien blijvend aan het oude regime van de verkeersbelasting onderworpen. Vanaf de volgende betaling van de vkb zou je dan automatisch vanaf 25 jaar onder het forfait oldtimer moeten vallen. Als je in 2016 herinschrijft vooraleer de leeftijd naar 30 jaar gaat, geniet je op dat ogenblik wel van het tarief oldtimer, maar loop je het risico toch weer meer te moeten betalen als er geen overgangsmaatregelen komen voor auto's tussen de 25 en de 30 jaar. Herinschrijven in 2016 lijkt mij dan wel een risico.
@ Niels6 : uw situatie is anders. Bij Mercedesdriver gaat het over een herinschrijving en dus enkel de jaarlijkse vkb speelt. Die moet geen rekeing meer houden met de BIV.
Als je een auto van 1992 voor 1/1/2016 inschrijft, kan je berekenen wat het u nu aan BIV kost + aan jaarlijkse vkb tot die 25 jaar wordt. Als die dan 25 jaar geworden is, zal je onder het oude regime vallen van vkb en vanaf dan het forfait oldtimer betalen (let wel nu inschrijven is vkb dec 2015 -dec2016 volle bedrag en dec2016-dec2017 volle bedrag). Vanaf dec 2017 val je dan onder het forfait oldtimer.
Verandert er niets tot 1/12018, ga je in januari 2017 kunnen inschrijven aan de biv voor oldtimer en taks oldtimer voor jan 2017 tot jan 2018. Zonder overgang betaal je dan van januari 2018 tot de auto 30 jaar is terug de volledige vkb.
Als voor januari 2017 de leeftijd van oldtimer zou opgetrokken worden, zal je Audi pas oldtimer worden in januari 2022......
Comment
-
@cedra
Wat raad jij me dus aan? Dit jaar nog snel inschrijven en indien er volgend jaar geen overgangsregeling getroffen word deze vkb blijven betalen tot de auto 30 is. Indien de wet pas in 2018 zal veranderen en er wel een overgangsregeling zal zijn dan de wagen in december 2016 uitschrijven en in januari 2017 als oldtimer inschrijven.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door nielsl6 Bekijk Berichten@cedra
Wat raad jij me dus aan? Dit jaar nog snel inschrijven en indien er volgend jaar geen overgangsregeling getroffen word deze vkb blijven betalen tot de auto 30 is. Indien de wet pas in 2018 zal veranderen en er wel een overgangsregeling zal zijn dan de wagen in december 2016 uitschrijven en in januari 2017 als oldtimer inschrijven.
Als je in december 2015 inschrijft betaal je de volle pot BIV voor een 23 jaar oude auto + onmiddellijk VKB aan volle 'oude' tarief voor de periode december 2015-december 2016. Als Turteldinges haar belofte houdt dat auto’s, die voor 1/1/2016 al ingeschreven zijn, onder de oude regeling van de VKB blijven vallen, zal je in december 2016 nog één jaar VKB betalen aan het volle ‘oude’ tarief. De auto is in december 2016 immers net geen 25 jaar.
Het jaar erop in december 2017 is de auto 25 jaar voorbij en zou je onder het oude tarief vkb en dan onder het forfait voor oldtimer +25 jaar moeten vallen (tenzij ze in 2018 van gedacht veranderen en u de volle pot 'oude' vkb willen laten betalen als de auto nog geen 30 jaar is).
Als je uitschrijft in december 2016, en daarna terug wil inschrijven val je onder de nieuwe regeling en is het weer onzeker wat er nadien zal gebeuren met auto's tussen 25 jaar en 30 bij een wijziging van de leeftijd oldtimer naar 30 jaar.
De rest is allemaal nog een (k)loterij voor oldtimers tussen 25 en 30 jaar.
In het slechtste geval komt de wijziging er voor uw auto 25 jaar wordt en komen er geen overgangsmaatregelen => dan moet je wachten tot januari 2022 om die in te kunnen schrijven aan de voordelige tarieven van BIV en VKB.
In het beste geval kan je hem toch nog aan gunstig tarief van nieuwe BIV oldtimer + nieuwe VKB oldtimer inschrijven in 2017 + zouden er overgangsmaatregelen komen voor auto’s tussen 25 jaar en 30 jaar die reeds ingeschreven zijn. Dan zou je de lage oldtimer BIV genieten en blijvend de lage VKB oldtimer. Negatief is wel dat er in Wallonië nu al geen overgang is en alles jonger dan 30 jaar belast wordt aan het gewone tarief, dus zelfs auto's tussen 25 en 30 jaar die met een O-plaat zijn ingeschreven.
Als je in 2017 nog zou kunnen inschrijven aan nieuwe BIV oldtimer en nadien komt er geen overgang voor auto’s tussen 25 en 30 jaar, geniet je dan enkel voor 2017 van het lage tarief VKB oldtimer en zou je vanaf 2018 weer de volle pot nieuwe VKB moeten betalen. Dan zou je weer kunnen uitschrijven, maar moet je weer 4 jaar wachten om van een VKB tarief oldtimer te genieten.
Elk van de keuzes tussen nu en vermoedelijk 1/1/2018 is dus puur gokken. Voor diegenen die nog geen auto hebben zou mijn raad zijn om niks jonger dan 30 jaar te kopen als je nu een oldtimer zoekt…..
Comment
-
ben ik blij dat mijn bmwke al 30 is. en ik geen zorgen hoef te maken
mijn volvo daar en tegen die kan nog duur worden ....
maar even iets anders mijn nummerplaat van de volvo begint te verbleken.
als ik een nieuwe nummer plaat moet aanvragen telt dat dan als een nieuwe inschrijving?Last edited by mavke; 10/12/2015, 18:48.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door mavke Bekijk Berichtenben ik blij dat mijn bmwke al 30 is. en ik geen zorgen hoef te maken
mijn volvo daar en tegen die kan nog duur worden ....
maar even iets anders mijn nummerplaat van de volvo begint te verbleken.
als ik een nieuwe nummer plaat moet aanvragen telt dat dan als een nieuwe inschrijving?
Als je nog een oude plaat hebt en die wordt afgekeurd, ben je verplicht een nieuwe plaat naar Europees model aan te vragen. In dat geval is er sprake van een nieuwe inschrijving op naam van dezelfde titularis.
Voor de BIV ben je dan vrijgesteld. MAAR op het vlak van de verkeersbelasting moet je dan wel opletten!
Uw Volvo is van 1995 en nu nog ingeschreven? Dan valt die volgens het huidige voorstel van de Vlaamse regering blijvend onder de toepassing van de oude tarieven van verkeersbelasting. Zelfs als de leeftijd oldtimer 30 jaar zou worden, ga jij dan onder het tarief van de oude vkb vanaf 2021 vkb betalen aan het forfait oldtimer 25 jaar uit het oude regime ( 1 jaar verlies je wss, omdat je in het jaar dat de auto 25 wordt nog voor een vol jaar vkb betaalt).
Als je uw oude niet- Europese plaat moet vervangen na 1 januari 2016, ben je verplicht een nieuwe inschrijving aan te vragen onder Europees formaat, maar dan zit je meteen onder de nieuwe vergroende verkeersfiscaliteit!
Dan ben je twee keer de pineut:
- voor oudere vervuilende karren zal met die nieuwe inschrijving uw jaarlijkse vkb een pak verhogen;
- als ze de leeftijd van oldtimer naar 30 jaar optrekken zal je die verhoogde groene jaarlijkse vkb mogen ophoesten tot 2026!
Voor diegenen die een versleten oud formaat plaat hebben, is dus aan te raden een nieuwe plaat te vragen voor 1 januari 2016!
Als je al een plaat van Europees model hebt, is er sprake van een aanvraag van duplicaat van de kentekenplaat. Dan verandert er niks qua inschrijving en blijft de datum van inschrijving van voor 1 januari 2016 behouden.
In feite een heel interessante vraag, want die situatie werd nog nergens besproken en kan nochtans dure gevolgen met zich meebrengen voor iemand die verder blijft rijden met zijn oude auto!Last edited by Cedra; 11/12/2015, 04:06.
Comment
-
ja een oude 3.0 van 1995 is niet echt voordelig onder de nieuwe regelgeving :s
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door mavke Bekijk Berichtenben ik blij dat mijn bmwke al 30 is. en ik geen zorgen hoef te maken
mijn volvo daar en tegen die kan nog duur worden ....
maar even iets anders mijn nummerplaat van de volvo begint te verbleken.
als ik een nieuwe nummer plaat moet aanvragen telt dat dan als een nieuwe inschrijving?Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl
Comment
-
Hangt het er ook niet vanaf waar en wanneer je gaat naar de keuring?Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl
Comment
-
reflecterende nummerplaat is al meer dan 10jaar verplicht. ik heb mijn dodge 9jaar geleden ingeschreven en had dus ook reflecterende plaat voor en achteraan (de niet reflecterende kon je zelf in de handel niet meer krijgen).
zowat 5jaar later afkeur voor niet reglementaire voorste plaat (ik dacht die alu dodgeplaat die erboven hing). ik was nog afgekeurd op andere zaken en vroeg dus bij herkeuring wat het probleem dus was, en daar zeiden ze dat men voorste plaats niet reflecteerde en ik die moest vervangen.
toen ik aanhaalde dat mijn dodge is ingeschreven nadat de niet-reflecterende uit de handel waren, zijn ze eens goed gaan kijken en werd ik toch doorgelaten. ze kunnen dus soms al lastig doen.
de nr plaat is volgens mij nog altijd eigendom van DIV en dan moeten zij er zelf maar voor zorgen dat ze reglementair zijn. kan idd nog leuke feiten weergeven binnen een paar jaar als ge een nieuwe inschrijving aan u been hebt om u oude plaat te vervangen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door nielsl6 Bekijk BerichtenIk heb sinds 4 maanden een audi S2 gekocht dat de eerste keer ingevoerd (in Frankrijk) geweest is op 2/01/1992. Ik was dus van plan om deze pas in te schrijven op het moment dat hij 25jaar oud is (januari 2017). Nu krijg ik te horen dat de oldtimerwetgeving tegen 2018 (maar waarschijnlijk eerder) naar 30jaar omhoog getrokken zal worden. Nu deze wagen redelijk wat CO2 uitstoot (staat wel niet op de franse papieren) zal het bijna onbetaalbaar worden om deze auto in te schrijven en er sporadisch mee rond te rijden.
De taksen en BIV worden op dit moment bij auto's van 25jaar een forfaitair bedrag (30 en 40euro). Als de wetgeving voor oldtimers omhoog getrokken word naar 30jaar, zal dit dan ook naar 30jaar gaan?
Is er een kans dat ik die auto gewoon in januari 2017 als oldtimer kan inschrijven (of toch tegen die goedkope taks en biv)?
S2 dus 297g co2
Euro1
Biv: 1800
Vb:497
2016
2100
807 bij euro1 of 907bij euro0.
Je krijgt euro0 indien geen bewijs van euro1.
Comment
-
pff dan hoop ik dat die oldtimerwetgeving er maar aan komt in 2018 en dat ze een regeling maken voor auto's die nog geen 25 jaar zijn. Anders vrees ik dat deze wagen tot 2022 aan de kant blijft staan ...
De auto is niet in topstaat maar er word aan gewerkt :p
12413947_1025330844153784_843249261_o.jpg
12432535_1025330924153776_187157577_o.jpg
Comment
-
Blijkbaar stond er in La Dernière Heure dat wagens tussen 25 en 30j. in Wallonië nu ook de volle pot zullen moeten betalen.
Iemand die daar meer van weet?
Of gelijkaardige plannen in Vlaanderen?
“Cette nouvelle réglementation est une aberration”
La Dernière Heure Dimanche - 10 Jan. 2016 Pagina 2 NAMUR Cette nouvelle réglementation fait déjà réagir les clubs et autres associations d’amateurs de vieilles voitures. Pour Robert Legros, président et fondateur du Club des Ancêtres Automoteurs Namurois, la situation pose quelques problèmes. “Cette nouvelle réglementation est une aberration, clame l’amateur d’Oldtimers. Des voitures qui étaient considérées comme des ancêtres ne le sont plus désormais.” Mais elles le redeviendront dans quelques années. Tout le monde ne sera pas égal face à la fiscalité. En gros, “si votre voiture de collection qui a entre 25 et 30 ans est immatriculée à votre nom depuis plusieurs années, avant la nouvelle réforme, vous ne devrez pas payer l’écomalus , explique-t-il. Par contre, si venez d’immatriculer votre voiture, vous devrez payer l’écomalus.” Les problèmes ne devraient pas toucher trop de monde, pense-t-on. Pourtant si, rétorque M. Legros. “La majorité des voitures ont entre 25 et 30 ans, c’est évident. Par exemple, j’ai une voiture âgée de 28 ans. Je ne fais pas plus de 1.000 kilomètres par an. Elle me sert de loisir et je devrais payer une taxe de circulation aussi chère que quelqu’un qui utilise sa voiture tous les jours…” Par contre , les associations contactées avouent ne pas être au courant de toutes les modalités de la nouvelle législation. “C’est encore un peu tôt, c’est tout récent”, expliquent les membres des associations. Certains glissent quand même une pique à l’attention de l’administration wallonne en précisant qu’ils n’ont pas été consultés et qu’ils ne sont pas tenus informé des nouveautés qui les concernent. D’autres, en revanche, comme la Fédération Belges des Véhicules Anciens, expliquent qu’ils ont été prévenus depuis longtemps et admettent comprendre la mesure. J. C.MY 2011 Lexus IS250 Aut.
Comment
Comment