Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Weet er iemand of de nieuwe wetgeving ondertussen al is verschenen in het staatsblad?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Rochlans Bekijk Berichten
      Weet er iemand of de nieuwe wetgeving ondertussen al is verschenen in het staatsblad?
      Op 7 juni aangenomen in plenaire vergadering, dan moet je nog een week of 2 tellen voor publicatie. Dus zo ergens rond de 20ste juni zou dat moeten gebeuren.

Inhoudelijk zal er niks meer veranderen aan de goedgekeurde tekst dus eigenlijk weet je nu al wat er zal volgen.

Comment

• Blijkbaar is het in orde. Ben het gaan vragen aan een station chef en aan de douane.
        Er staat ergens onderaan het V5C document : "was registred/used overseas. Declared Manufactured 1991."
        Ook naar de DIV gebeld en die zeiden no prob het is een 1991.

Comment

• Nog even een bedenking, mijn wagen is van 1991, dus ik kan genieten van de overgangsmaatregelen.

Hij is momenteel,ingeschreven met een dagelijkse nummerplaat.

Stel dat ik na 1 juli of volgend jaar naar een O-plaat zou willen overschakelen, kan ik dat dan nog, of hou ik enkel de forfait van verkeersbelasting?

Edit: heb het al gevonden, denk ik.
          De inschrijving is federale materie, en blijft voorlopig nog op 25 jaar.

Is er al iets geweten wanneer dit zou aangepast worden?
          Last edited by Rochlans; 16/06/2017, 22:58.

Comment

• De Europese Richtlijn gaat eigenlijk over de regels die de Lidstaten moeten wijzigen betreffende de keuring van oldtimers. En daarin werd een definitie opgenomen dat "historische voertuigen" voertuigen zijn met een leeftijd van 30 jaar.
            Volgens de richtlijn moeten de lidstaten veranderingen in hun reglementeringen aanbrengen voor wat betreft de keuring van oldtimers uiterlijk tegen 1 januari 2018.

Die definitie van oldtimer heeft natuurlijk ook zijn weerslag op de O-platen en op de fiscaliteit voor de oldtimers.

Het zal niemand verbazen dat ze eerst de fiscale regels (centen in de zak) veranderd hebben. Maar de regels van keuring en inschrijving zijn nog altijd niet gewijzigd, daarvoor hebben ze dus tijd tot het einde van het jaar.

In inderdaad, tot die veranderingen er komen, kan je nog voor elke auto vanaf 25 jaar een O-plaat aanvragen. Dit zelfs in Wallonië, waar die "oldtimers" fiscaal dan wel als een "gewone" auto aan volle pot zullen belast worden.

PS Vlaanderen is aan het werk aan de simulatietool. Gisteren eens geprobeerd en je kan momenteel enkel simulaties uitvoeren met uiterste inschrijvingsdatum 30/6/2017. Dit betekent dat ze aan het werken zijn om de veranderingen vanaf 1 juli in te brengen in het systeem.

Comment

• Sorry dat ik het hier vraag, maar ik zie door de bomen het bos niet meer:

Als ik nu een auto van 1991 koop (1ste gebruik) en schrijf die in na juli: valt die in de overgangsregeling? Het zou een ingevoerd wagen betreffen.
              Last edited by Sinof; 18/06/2017, 23:45.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Sinof Bekijk Berichten
                Sorry dat ik het hier vraag, maar ik zie door de bomen het bos niet meer:

Als ik nu een auto van 1991 koop (1ste gebruik) en schrijf die in na juli: valt die in de overgangsregeling? Het zou een ingevoerd wagen betreffen.
                Een auto in 1991 ingeschreven voldoet aan de voorwaarde van "sedert meer dan 25 jaar in het verkeer gebracht zijn" en valt bij de nieuwe wet dus onder de overgangsmaatregel om van het oldtimertarief te kunnen genieten.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten

Een auto in 1991 ingeschreven voldoet aan de voorwaarde van "sedert meer dan 25 jaar in het verkeer gebracht zijn" en valt bij de nieuwe wet dus onder de overgangsmaatregel om van het oldtimertarief te kunnen genieten.
                  Thx. Dus ook 1ste gebruik buitenland wordt in rekening genomen. Ik zal dus geen oldtimerplaten krijgen als ik hem invoer en inschrijf, maar wel nog genieten van de verlaagde tarieven. Eens hij 30 jaar is kan ik oldtimerplaten krijgen. Correct me if I'm wrong.

Comment

• oldtimerplaten krijg je niet vanzelf, je moet deze specifiek aankruisen (en de gepaste keuring hebben ondergaan). Dit blijft tot nader order 25j. (heeft niets met het fiscale te maken). Fiscaliteit is gewestelijk (Vlaams), platen zijn Belgisch (federaal).
                    2.0 JTDm

Comment

• Is er nu al duidelijkheid omtrent wagens die ingeschreven zijn in 1992 maar na 30/06/92?

Comment

• Zoals Haddock vermeldt : de federale wetgeving op inschrijving van voertuigen is nog niet gewijzigd en de leeftijd voor de aanvraag van een O-plaat is nog steeds 25 jaar. Ook de regels voor éénmalige oldtimerkeuring zijn nog niet gewijzigd (volgens Europa zouden de keuringsregels voor oldtimers tegen 1 januari 2018 moeten gewijzigd worden). Zolang daar niets verandert, is daar nog steeds sprake van 25-jarige oldtimers.

De regeling voor auto's tussen 1/7/1992 en 31/12/1992 zal pas een aanduiding krijgen als de simulatietool voor Vlaamse BIV en VKB terug zal werken (nu kunnen maar inschrijvingen gesimuleerd worden tot 30/6/2017).

Comment

• Maar: de simulatietool heeft nooit bindende waarden. Dus we zullen enkel zeker zijn zodra de eerste overschrijvingsformulieren in de bus vallen. Zo gaat dat in ons landje!

Comment

• Op de website van de BFOV staat dat alle auto's die nog voor 01/01/1993 ingeschreven zijn, genieten van het overgangsregime inzake verkeersbelasting.

Comment

• Goed nieuws dus!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Zita Bekijk Berichten
                                Op de website van de BFOV staat dat alle auto's die nog voor 01/01/1993 ingeschreven zijn, genieten van het overgangsregime inzake verkeersbelasting.
                                da's schitterend nieuws :-) We zullen er maar vanuit gaan dat dit 100% waterdicht is ? :-)

Comment

Geen rechtstreekse ervaring mee, maar volgens mij moet je de 2 documenten gebruiken:

Op vignet 705 van de douane moet je de datum van eerste inschrijving vermelden (1991)

maar om de auto bij de DIV te kunnen inschrijven, heb je ook het laatste originele buitenlandse inschrijvingsbewijs nodig (V5C).

Voor uw inschrijving dan best via Brussel gaan (kan op afspraak tegenwoordig) https://mobilit.belgium.be/nl/wegver...ertuig_brussel

en dan kan je daar er goed op wijzen dat de datum van eerste inverkeerstelling 1991 is en niet die van de laatste inschrijving in Engeland.
                                  Hallo Cedra Is Kontich ook niet ok of moet het Brussel zijn ?

PS : Moet je daar zelf naartoe gaan of kan iemand anders dat ook doen ?

Comment

• Heeft de BFOV een verklaring waarom enkel het artikel met betrekking tot de overgangsregeling in werking treedt op 1 juli 2017? Als alle auto's van 1992 toch onder de overgangsregeling vallen, is er eigenlijk geen enkele aanwijsbare reden om dat artikel expliciet op 1 juli in werking te laten treden.

Dat is in feite wat het verwarrend maakt : in de overgangsbepaling spreken van het aanslagjaar 2017 (dus in feite alle auto's 1992) terwijl die bepaling (onnodig) in werking treedt op 1 juli, waardoor het lijkt of de overgang enkel geldt voor auto's tot 30/6/1992. Ook in de besprekingen zijn ze hierover niet duidelijk, want daar werd expliciet uitgelegd dat de overgangsmaatregel er zou komen voor de auto's die op het ogenblik van de veranderingen al van het oldtimertarief genieten, en dat is niet het geval voor de auto's die nog 25 jaar moeten worden vanaf 1 juli 2017.

Als ze de tekst van de overgangsbepaling zelf toepassen, is het volgens mij ook in orde voor het hele jaar 1992 en was die datum van inwerkingtreding overbodig.

patrickB Volgens de site kan je in Kontich terecht voor de inschrijving van ingevoerde voertuigen , maar er staat wel dat er geen douane meer aanwezig is. Voor Brussel staat er dan weer dat de inschrijving van ingevoerde voertuigen enkel gebeurt als de douane aanwezig is. Best even bellen of afspraak maken in Brussel.

Als je niet zelf kan gaan moet je aan een andere persoon schriftelijke volmacht geven om de formaliteiten in uw plaats te doen. "Indien u voor een derde handelt, moet u een door de aanvrager getekende volmacht (in vlak “X10”) voorleggen, alsook uw beide rijksregisternummers." https://mobilit.belgium.be/nl/wegver...e_inschrijving

Comment

• De overgangsregeling zal dan ook gelden voor de invoer voertuigen ?
                                      Dus in 2018 een import voertuig inschrijven van 1992 zal geen "probleem" zijn en ook vallen in de overgangsregeling ?

Comment

Heeft de BFOV een verklaring waarom enkel het artikel met betrekking tot de overgangsregeling in werking treedt op 1 juli 2017? Als alle auto's van 1992 toch onder de overgangsregeling vallen, is er eigenlijk geen enkele aanwijsbare reden om dat artikel expliciet op 1 juli in werking te laten treden.

Dat is in feite wat het verwarrend maakt
                                        een wet moet toch een bepaalde dag in voege treden ?
                                        dus vanaf 1 juli geldt die overgangsregeling, voor àlle voertuigen van het volledige jaar 92.
                                        Dat is wat ik hoop natuurlijk....

Comment

• Gisteren werd in het Belgisch Staatsblad de aanpassing van de verkeersbelasting gepubliceerd met ingang vanaf 01/07/17. Hierin staat nog steeds een voordelige verkeersbelasting voor wagens van 25 jaar oud. Van die 30 jaar oud is daar zelfs geen sprake. Strange....maar kzou zeggen goed nieuws!

Comment

Working...
                                          X